شهردار: یک طرفه شدن خیابان ۱۵ خرداد قطعی است / پل انتهای ملاصدرا ۱۵۰ میلیارد لازم دارد، پول نیست
شهردار: یک طرفه شدن خیابان ۱۵ خرداد قطعی است / پل انتهای ملاصدرا ۱۵۰ میلیارد لازم دارد، پول نیست
خاتون شرق - اشاره: بخش‌های اول و دوم مصاحبه با شهردار نیشابور را در شماره‌‌های 164 و 165 خاتون شرق خواندید. اینک سومین و آخرین بخش از این گفتگو را پیش روی دارید. مهم‌ترین مسائلی که در این بخش مطرح می‌شود، میدان بار، راه‌گذر باغ امین اسلامی، مشاغل مزاحم، مونو ریل و مترو، یک طرفه کردن خیابان 15 خرداد و سد معبر در معابر، است. با هم این بخش را می‌خوانیم.

اشاره: بخش‌های اول و دوم مصاحبه با شهردار نیشابور را در شماره‌‌های ۱۶۴ و ۱۶۵ خاتون شرق خواندید. اینک سومین و آخرین بخش از این گفتگو را پیش روی دارید. مهم‌ترین مسائلی که در این بخش مطرح می‌شود، میدان بار، راه‌گذر باغ امین اسلامی، مشاغل مزاحم، مونو ریل و مترو، یک طرفه کردن خیابان ۱۵ خرداد و سد معبر در معابر، است. با هم این بخش را می‌خوانیم.

 

گفتگوی بی‌پرده و رودررو با شهردار نیشابور – قسمت دوم

در شمال بیمارستان حکیم هیچ اتفاقی نمی افتد/ مردم مراقب کلاهبرداری بنگاه داران جاده باغرود باشند / مولدسازی ورزشگاه انقلاب مسکوت شد

 

مغازه‌دار نباید پارکینگ شهروندان را اشغال کند

– برای شما چه تفاوتی دارد که ماشین مغازه‌دار باشد یا ماشین اشخاص.

+ به هر حال ما مدافع حقوق شهروندان هستیم. خیابان متعلق به همه است. مغازه‌دار حقی را که از شهرودان سلب می‌کند باید پولش را بپردازد. باید پول پارک را پرداخت کند. هزینه سنگین است؟ می‌گوییم با دوچرخه و اتوبوس بیا تا جا برای شهروندان باشد. نیم ساعت اول رایگان پارک کند، خرید کند و برگردد خانه. برای اینکه شهر را با تک سرنشین‌ها شلوغ نکنیم. تراکم خودروها و آلودگی را زیاد نکنیم. البته اجرای درست آن با همکاری همه دستگاه های اجرایی قابل انجام است. مثلا خودروی شما یک ریال پول بابت پارک نداده است. من به عنوان بدهکار شما را ثبت می‌کنم. یک جایی باید باشد که طلب ما را از شما بگیرد. چطور برای عوارض خودرویی در بزرگراه پیام می‌دهند؟ باید این همکاری شامل حال شهرداری‌ها هم بشود. ولی همکاری نمی‌کنند. این مثل همان بدهکاران دولتی به شهرداری است. این می‌شود که ترافیک ققل می‌شود مثل خیابان دارایی.

 

یک‌طرفه کردن دارایی بعد از تعیین تکلیف امین اسلامی

– صحبت از دارایی شد. کی دارایی را یک طرفه می‌کنید؟

+ یک طرفه کردن خیابان ۱۵ خرداد قطعی است ولی بعد از اینکه امین اسلامی را راه انداختیم.

– سنگ فرش را که اجازه دارید انجام دهید؟

+ اگر بشود. اگر مجوز بگیریم. همین امروز با آقای خانی مذاکره داشتیم هنوز مجوز نداده‌اند.

 

– آقای دادستان در مصوبه‌ی شورای راهبردی نوشته بودند که می‌توانید انجام دهید. میراث هم که می گوید سنگفرش ایرادی ندارد. پس معطل چه هستید؟

+ هنوز مجوز نداده اند. باید مکتوب باشد. منتظریم مجوز مکتوب بدهند.

– به محض آنکه انجام شود دارایی یک طرفه می‌شود؟

+ بله. بی نیاز می‌شویم از مسیر شمال و جنوب در دارایی و طبعا دارایی یک طرفه خواهد شد.

– آخر ملاصدرا چی؟ بن بست است.

+ دور بزنند بیایند از مقابل فرهنگ‌سرا بروند.

 

برای پل انتهای ملاصدرا پول نداریم

– پس پل به معلم نمی‌زنید؟

+ ۱۵۰ میلیارد هزینه دارد این پل.

– گفتند با قرارگاه خاتم به توافق رسیده‌اید؟

+ چه توافقی؟

– که خاتم شروع کند و پولش را به تدریج بگیرد.

+ پول می‌خواهد یا ملک که فعلا نداریم. شهر یک سری نیازهایی دارد که اولویت قوی تری دارد. مثلا همین بازگشایی‌ها که در فاصله دو سالی که خدمت گزار مردم نیشابور هستم ۱۳۰ میلیارد خرید املاک داشته‌ایم برای بازگشایی که هیچ کدام از همکاران‌مان در شهرستان‌ها چنین نیازی و چنین هزینه‌ای نداشته‌اند.

– بعضی همکاران‌تان در شورای ترافیک معتقدند شما با این کار فقط فضا را برای خودروهای بیشتر باز می‌کنید و هیچ خدمت دیگری نکرده‌اید.

+ خب چکار کنیم؟ ملاصدرا نصفش قبلا بازگشایی شده. نمی‌شود که نیمه‌کاره رها کنیم. پس تملک و بازگشایی زیر سؤال نیست. ولی شما می‌گویید این کار برای خودروهای بیشتر، فضا را باز می‌کند، خب سیاست‌گذاری کنید و بگویید پیاده‌رو وسیع‌تر و در اختیار مردم باشد. تعریض و بازگشایی باید انجام شود. درست است؟ بخشی از امیر کبیر و ملاصدرا ۲۳ سال است که درگیر بازگشایی است. ملک‌هایی که بیش از دو دهه به عنوان یک توقع و انتظار از شهرداری باقی مانده. می‌گویند پس شهرداری جکار می‌کند؟ باید تملک کنیم. در همین مدت در این حجم که ما ملک خریده‌ایم در خیلی شهرهای دیگر، همین پول را صرف پروژه‌های توسعه‌ای شهر کرده‌اند.

 

به مونو ریل و مترو فکر نمی‌کنیم و نیاز هم نداریم

– به مونو ریل و مترو هم فکر می‌کنید؟ به بی‌آرتی چطور؟

+ به مونو ریل و مترو فکر نمی‌کنیم، نیاز هم نداریم. بی آر تی را می‌شود به عنوان خط ویژه تعریف کنیم. باید یک موقعی به سمتی برویم که خیابان امام پیاده راه بشود. البته اگر الزامات مثل پارکینگ در چهار گوشه خیابان امام و دارایی و فردوسی و شهید جعفری ایجاد کنیم که شهروند وقتی به هسته مرکزی و ادارات دولتی مستقر در این مسیر نیاز دارد ، بیاید پارک کند و در این مسیر پیاده روی کند. پارکینگ طبقاتی باید زده شود.

– پارکینگ طبقاتی هم بعید به نظر می‌رسد مشکل به این بزرگی را حل کند. ظرفیت ۲۰۰ یا ۲۵۰ خودرو، چه مشکلی را حل می‌کند؟

+ من یک پارکینیگ در شاهرود زدم در شلوغ ترین نقطه‌ی شهر با ظرفیت ۳۰۰ خودرو. اگر این پارکینگ‌ها را در چهار مقطع اجرا کنیم با همراهی خط ویژه و حمل و نقل عمومی و شهروندان، بقیه مسیر را پیاده طی کنند با این ملزومات، پیاده‌راه خیابان امام، دست یافتنی است.

 

پیاده‌راه خیابان امام کی اجرایی می‌شود

– شما چقدر این پروژه را عملیاتی می‌کنید؟

+ من یک حسابی برای پارکینگ شهر باز کردم که ….

– بله. گفتند که ۱۲ میلیارد تومان موجودی دارید. ولی ارزش آن از پارسال که این حساب دایر شده تا حالا نصف شده و زحمت‌تان به هدر رفته.

+ بله. باید ملک بخریم. دنبال ملک هستیم که بخریم برای ایجاد پارکینگ.

– یک مقدار مشکل فراتر از این است. یک تصمیم جراحی‌گونه بزرگ می‌خواهد که شاید خیلی هم پول نخواهد.

+ مثلا چه راهکاری؟

– مثلا اینکه اگر اتوبوس‌ها منظم باشد و خط ویژه داشته باشید و مردم معطل نشوند برای اتوبوس، آنوقت خیلی‌ها ترجیح می‌دهند با اتوبوس سفر کنند.

+ خب ما ۱۰۰ میلیارد گذاشته‌ایم و اتوبوس‌های بیشتری هم در راه است. ولی آیا مشکل حل خواهد شد؟

 

در شورای ششم میدان بار جدید تأسیس می‌شود

– میدان بار به کجا رسید؟

+ میدان بار به عنوان یکی از معضلات نیشابور از گذشته وجود داشت. در یک مطقع زمانی رایزنی کردیم و دنبال کردیم و فراخوان زدیم که کسی بیاید با مشخصات ما یعنی خارج از محدوده، داخل حریم، سمت غرب شهر، در مسیر به سمت نیشابور، پانزده هکتار مساحت با سند و در حاشیه اتوبان مکانی را ایجاد کند.

– چرا به دوتا فکر نکردید؟ یکی شرق و یکی غرب. این طوری خیلی راحت‌تر است.

+ حالا یکی انجام شود تا برسیم به دومی. این آرزویی است که به این راحتی انجام شدنی نیست. آگهی زدیم یک زمین پیدا کردیم و به دلایل مختلف به نتیجه نرسیدیم. بعد رفتیم با سازمان همیاری‌ها تفاهم نوشتیم که بیاید و به عنوان همکار آگهی بدهد و زمین مناسب پیدا کند و با مالکین توافق کند. امروز آخرین مرحله دوم است که قرار است فراخوان تمام شود و زمین انتخاب خواهد شد که در دوره ششم شورا این میدان تأسیس شود. این کار مهم و زیربنایی باید انجام شود.

– چیزی شبیه مکانی است که برای مشاغل مزاحم در رسالت غربی در نظر گرفته‌اید؟

+ ان زمین متعلق به شهرداری است و مساحت آن دوازده هزار متر است. سرمایه‌گذار انتخاب شد و زمین را واگذار کردیم و قرار است با نقشه ما و پروانه ما ساخت و ساز انجام شود و بخشی از مشاغل اولویت یک را به آنجا منتقل کند.

 

کار در شهرداری نیشابور یک سری اما و اگر دارد

– دوره شهرداری را در نیشابور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نیشابور چطور بود؟ خوب بود، بد بود؟

+ بگذارید روز آخری که دارم می‌روم بگویم. هر کاری سختی خاص خودش را دارد. کار بزرگی مثل شهرداری نیشابور یک سری اما و اگر دارد. یک سری جاذبه‌ها و دافعه‌ها دارد. خدمت در شهر بزرگی مثل نیشابور با آن سابقه فرهنگی بزرگی که دارد با آن تاریخی که دارد یک افتخار بزرگ است.

 

– تاریخ نیشابور را خوانده‌اید؟

+ بله. با اطلاعات به نیشابور آمدم. باعث افتخار من است. این دوره، جزو افتخارات زندگی من است. ولی خب سختی‌هایی هم دارد. این را بگذارید در کنار اوضاع مالی که کل کشور از آن رنج می‌برد و وضعیت ساختمان سازی که عمده درآمد ما است. و اینکه با زحمت داریم حقوق ماهانه تأمین می‌کنیم.

– پینشهاد هم داشته اید برای افزایش و گشایش درآمد شهرداری؟

+ درآمد پایدار؟

– بله. چیزی که یک مقدار بز‌رگتر بشود فکر کرد.

+ اقتصاد جامعه و رونق ساخت و ساز یک مسائل عمومی است و همه کشور از آن رنج می‌برد. خیلی شهرهای بزرگ‌تر از ما شنیده‌ام که حقوق ها را دهم برج بعد می‌دهند. از وقت آمدن من، حقوق کارکنان حتی یک ساعت هم دیر نشده. خدا کمک کند که همین طور باشد.

 

کارکنان شهرداری حتی فرصت یک استکان چای خوردن ندارند

– مردم شهرداری را تأسیس نکرده‌اند که فقط حقوق کارمندانش را بدهد. این حداقل است.

+ قبلا همین هم مشکل داشت. شهرداری در هر شبانه روز ۱۶۰ تن زباله جمع می‌کند و ماهی ۱۲ میلیارد هزینه فقط برای این مورد انجام می‌شود. لکه گیری در سال بیش از ۲۰ هزار تن آسفالت نیاز دارد با قیر تنی ۱۵ میلیون تومان. با نگهداری ماشین آلات و حقوق و نگهداری تجهیزات و معابر. برای اینکه از شهرداری خدمات بگیریم باید هزینه بدهیم. یک بخش از این پول باید برود به حقوق. قانون می‌گوید ۶۰ درصد درآمد در هزینه جاری و ۴۰ درصد در بخش عمرانی هزینه شود. انتظار قانون این است. ما بیشتر از قانون در بخش عمرانی هزینه می‌کنیم. یعنی از همین ۶۰ درصد هم به بچه‌های عمران می‌دهیم از همین داریم به کار فضای سبز می‌دهیم که نوعی عمرانی است. همه این ۶۰ درصد هم مصرف کننده صرف نیستیم در حالی که طبق قانون نمی‌توانیم در قالب ۴۰ درصد قرار بدهیم. جنس کار عمرانی با کار فرهنگی فرق دارد. هزینه ای که به سازمان فرهنگی پرداخت می‌کنید فقط فرهنگی است. به بچه‌های عمران چی؟ آنکه دارد در فضای سبز و عمران کار می‌کند چی؟ مردم پولی که می‌دهند انتظار دارند که فقط حقوق ندهیم، بله. حقوق چی می‌دهیم، حقوق برای کار است. شهرداری یکی از ارگان‌های خیلی پرکار است. از همه‌ی سازمان‌های دیگر بیشتر کار انجام می‌دهیم. بیشترین خدمات را شهرداری می‌دهد بیشترین زمان کاری را کارکنان شهرداری دارند. میانگین خدمات کارمندان در کشور ۲۰ دقیقه است، در حالی که بعضی از پرسنل ما حتی فرصت یک استکان چای خودرن یا سرویس بهداشتی را ندارند.

 

سد معبر چرا تعطیل است؟

– سد معبر ظاهرا با مشکل مواجه شده. شورا می‌گوید از نیروهای خودتان استفاده کنید. شهرداری می‌گوید نیرو نداریم. باید از بیرون بگیریم.

+ ما ۲۰ نفر نیرو داریم در سد معبر. از سال‌های قبل حقوق می‌گیرند و کار می‌کنند. از کدام نیروها استفاده کنیم.

– می‌گویند شهرداری گفته ما نیرو نداریم.

+ یک بخش از این نیروها نیروهایی هستند که از قانون ایثارگران استفاده کرده‌اند و استخدام شده اند. اینها نیروهای شهرداری هستند و نصفی از این نیروها شرکتی هستند و سال‌ها سابقه کار دارند.

– به نظر سوء تفاهم محتوایی است. اگر نیرو دارید چرا سد معبر تعطیل است؟

+ تعطیل نیست. اگر شهر را یک روز به حال خود رها کنید فاجعه می‌شود. میدان بی بی شطیطه و میدان جمهوری و بلوار آزادگان، وضع فعلی‌اش با گذشته یکی است؟

 

پلیس باید برای رفع سد معبر کمک کند

– شاید تصویری که به شما می‌دهند خیلی خوب است. ولی واقعیت چیز دیگری است.

– نه، خیلی خوب نیست. ولی اگر همین مقدار کار انجام نشود خیلی فاجعه بار است. فعلا در حد قابل تحمل است. برای همین کار هم ملزوماتی لازم است. این تعداد نیرو خیلی کمتر از گذشته شده. برای رفع سد معبر در شهر کوچکتر از نیشابور ۶۰ نفر نیرو لازم است. الان با این تعداد وضعیت این است. باید خودرو و نیرو افرایش یابد. به حدود ۶۰ نفر و تعدادی مثلا ۲۰ تا خودرو نیاز داریم که الان ۴ تا داریم. بله، باید انجام شود ولی حتی حقوق همین ها هم را نمی‌توانیم پرداخت کنیم. با وضعیت موجود مالی آیا می‌شود این کار را کرد؟ جقدر می‌توانیم به یک وانت میوه فروش بگوییم برو، برو، از اینجا برو. من که نمی‌توانم پلاک خودروهای سد معبر را بکنم. باید کمک کنند.

– مثلا پلیس؟

+ بله. مثلا پلیس. ما اینها را توقیف کنیم کجا ببریم؟ پلیس باید کمک کند. شورای ترافیک طرح ساماندهی بی بی شیططه را نگاه کردند و قانع شدند که ترافیک حل شده، ولی مسائل باقی مانده مربوط به سد معبر خودروها و وانت‌ها و سه چرخه‌ها است. اگر پلیس سه روز جریمه کند و پلاک خودروهای متخلف را بکند دیگر نمی‌آیند. ما به تنهایی کاری از دست‌مان ساخته نیست.

– و خاتمه‌ی مصاحبه؟

+ من در خدمت مردم هستم. اگر سؤالی پیش آمد در خدمت شما هستیم. مشکلات و مضایق را بگویید و خدمات ما را بگویید و حرف‌های شهروندان را از زبان شما بشنویم و هر کدام که بشود انجام می‌دهیم و هر کدام که نشود توضیح می‌دهیم.