در شمال بیمارستان حکیم هیچ اتفاقی نمی افتد/ مردم مراقب کلاهبرداری بنگاه داران جاده باغرود باشند / مولدسازی ورزشگاه انقلاب مسکوت شد
در شمال بیمارستان حکیم هیچ اتفاقی نمی افتد/ مردم مراقب کلاهبرداری بنگاه داران جاده باغرود باشند / مولدسازی ورزشگاه انقلاب مسکوت شد
خاتون شرق - بخش اول مصاحبه با شهردار نیشابور را در شماره 164 خاتون شرق ملاحظه فرمودید. در این شماره، بخش دوم و آخر این مصاحبه تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود. ما تلاش کردیم هر سؤالی که از جانب شهروندان در مورد مسائل کلان شهر بود از شهردار بپرسیم و از آقای میرفانی شهردار هم تشکر می‌کنیم که با روی گشاده و با سعه‌ی صدر، به این پرسش‌ها پاسخ داد. امیدواریم این گفتگوها سرآغاز تعاملی مثبت بین دولت و مردم باشد اگر چه که شهرداری‌ها دولتی نیستند و تمام درآمد آنها از مردم تأمین می‌شود و هزینه‌هایشان برای مردم شهر است.

اشاره:

بخش اول مصاحبه با شهردار نیشابور را در شماره ۱۶۴ خاتون شرق ملاحظه فرمودید. در این شماره، بخش دوم و آخر این مصاحبه تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود. ما تلاش کردیم هر سؤالی که از جانب شهروندان در مورد مسائل کلان شهر بود از شهردار بپرسیم و از آقای میرفانی شهردار هم تشکر می‌کنیم که با روی گشاده و با سعه‌ی صدر، به این پرسش‌ها پاسخ داد. امیدواریم این گفتگوها سرآغاز تعاملی مثبت بین دولت و مردم باشد اگر چه که شهرداری‌ها دولتی نیستند و تمام درآمد آنها از مردم تأمین می‌شود و هزینه‌هایشان برای مردم شهر است.

در بخش دوم گفتگو، مسائل مهمی مثل اراضی الحاقی به محدوده‌ی نیشابور، موضوع پارک حاشیه‌ای، اختلاف میراث و شهرداری برای پروانه‌ی ساخت در مناطق تاریخی، مشکلات ترافیکی، تعیین تکلیف باغ امین اسلامی، سد معبر، زباله‌ها، حمل و نقل عمومی و طلب‌های شهرداری از دولت و مردم، مورد بحث قرار می‌گیرد. با هم این گفتگو را می‌خوانیم.

 

گفتگوی بی‌پرده و رودررو با شهردار نیشابور – قسمت اول

توافق کرده بودند عمارت امین اسلامی را بکوبند

 

شورای تأمین دستور داد پروانه بدهیم

– در بعضی مناطقی که میراث آنها را مناطق تاریخی می‌داند، به نظر می‌رسد که یا از میراث استعلام نمی‌کنید یا آنها پاسخ نمی‌دهند و به هر حال شما پروانه می‌دهید. گویا اخیرا در شهرک فیروزه با وجود ثبت ملی اثر، پروانه جدیدی داده‌اید. با علم به اینکه این منطقه ثبت شده، باز هم پروانه صادر می‌کنید. چرا؟

+ خیر. ما در این مناطق پروانه نمی‌دهیم.

– یعنی طرفی که دارد می‌سازد بدون پروانه می‌سازد؟

+ فکر نمی‌کنم، ساختمان طبقاتی بتواند بدون پروانه بسازد. شاید پروانه‌ای است که در ۱۴۰۱ صادر شده.

– به هر حال آنجا از ۱۳۹۷ منطقه‌ی تاریخ اعلام شده و ساخت و ساز در آن باید با مجوز میراث باشد.

+ احتمالا موردی را می‌گویید که مربوط به کارکنان ایران خودرو است. پرونده به شورای تأمین رفت و متقاضیان به خاطر مشکلاتی که داشتند و حقی که داشتند دستور صادر شد از شورای تأمین که ما پروانه‌ی ساخت بدهیم و ما هم دادیم.

– یعنی با دستور شورای تأمین پروانه صادر کردید؟ با وجود ثبت منطقه در فهرست آثار ملی؟

+ من وارد جزئیات نشدم. دستور شورای تأمین بود و ما اجرا کردیم.

– استحضار دارید از آپارتمان‌های فولاد تا شعاع یک کیلومتر در اطراف، منطقه تاریخی است و حتی میراث می‌گوید ممکن است تا بالا دست و حدود میرآباد و عیش‌آباد هم باشد.

+ آپارتمان‌های مجتمع فولاد و شهرک فیروزه قبلا ساخته شده.

– بیتشر منظورم غرب شهید سلیمانی است.

+ غرب شهید سلیمانی خارج از محدوده است و ساخت و ساز نداریم.

– دانشگاه‌ها که در غرب بلوار ساخته شده؟

+ قبل از آمدن ما بوده و در این مورد نظری ندارم. یک پیشنهاد دادیم به دولت چون برای مسکن ملی در مضیقه هستیم و تعهداتی که دولت برای ساخت و ساز داده، احتمالا در غرب و شرق شهید سلیمانی با تغییراتی در فضای سبز و تغییراتی در بستر و حریم کال با هماهنگی آب منطقه، اگر مجوز از شورای عالی شهرسازی بگیریم شاید ۵۰ هتکار زمین آماده شود برای مسکن ملی. اگر این طرح محدودیت‌های میراثی داشته باشد در کمیسیون ماده ۵ رد می‌شود و میراث فرهنگی عضو این کمیسیون است.

 

داستان اضافه شدن ۱۷۰ هکتار به محدوده‌ی شهر

– نماینده‌های فعلی نیشابور گفتند خیلی پیگیری کردند که ۱۷۰ هکتار به محدوده‌ی شهر اضافه شده در شمال بیمارستان حکیم. شهرداری با این کار مخالف بود و بیانیه‌ هم داد. واقعا دیدگاه شهرداری در این مورد چیست؟ آیا این مصوبه قانونی است؟آیا واقعا اضافه شده؟ آیا پروانه‌ی ساخت می‌دهید؟

– من به صراحت می‌گویم. در شمال بیمارستان حکیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. هر طرحی که بخواهد تغییر کند بر پایه طرح جامع است که هیچ قسمتی از آن به شمال بیمارستان حکیم مربوط نمی‌شود. ۱۱۰ هکتار در بخش‌هایی که هنوز نهایی نشده در فضای شمال اتوبان بین بیمارستان حکیم و بلوار غزالی که جای دقیق آن هنوز مشخص نیست و باید طبق نظر مشاور و شورای عالی شهرسازی باشد و البته اختیار آن دست دولت است و به هیچ عنوان در اختیار افراد نیست که مردم بروند آن را از بنگاه خریداری کنند. مردم عزیز نیشابور، حواس‌شان باشد کلاه سرشان نرود. هیچ زمینی در این مناطق، در بخش خصوصی در آینده وجود ندارد و تمام زمین‌هایی که در این قسمت به محدوده اضافه شود در اختیار دولت می‌باشد و دولت در آنها مسکن می‌سازد و به متقاضیانی که وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌کند واگذار می‌کند. بنا بر این خرید و فروش این اراضی از طریق بنگاه‌ها کاملا منتفی است و هر کس بخرد علاوه بر اینکه عمل مجرمانه دارد، دچار کلاهبرداری هم شده و مالش را از دست داده است.

بخشی از زمین‌ها نیز در مقابل زمین‌هایی که ورثه سعیدی به دولت واگذار می‌کنند در اختیار خودشان خواهد بود که می‌توانند بفروشد که آنها هم هنوز تعیین تکلیف نشده و اصلا در قسمت غربی جاده باغرود نیست.

 

مولدسازی ورزشگاه فعلا مسکوت است

– در بحث مولدسازی ورزشگاه انقلاب، دیدگاه شهرداری چیست؟ در باره دو محلی که در طرح جامع برای کاربری ورزشی دیده شده و عملیاتی نشده و کلا راجع به پروژه‌ی مولدسازی چه نظری دارید؟

+ در فضای فعلی انتخابات که همه باید دست به دست هم بدهیم و به فکر حضور حداکثری مردم باشیم فعلا صلاح نیست این مسائل مطرح شود.

– به هر حال شهرداری نهاد مردمی است و باید دیدگاهش در این زمینه مطرح شود.

+ تا آنجا که من خبر دارم فعلا این طرح مسکوت است و نامه‌ای که آقای فرماندار به آقای دکتر خدایی نوشته چند تا پیشنهاد داده که در کمیسیون ماده ۵ باید مطرح و نتیجه گرفته شود. ولی فعلا منتظر هستیم ببینیم کمیسیون چه تصمیمی می‌گیرد.

– حالا که صحبت از ورزش شد در باره ایجاد فضای لازم برای ورزش عمومی مثل پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری و طبیعت گردی چه برنامه‌ای در خیابان‌ها و معابر و اطراف شهر دارید؟

+ خیلی دوست دارم امکانات شهرداری اجازه می داد که در تمام معابر فضایی برای پیاده روی و دوچرخه سواری قرار دهم اما به خاطر مضایق مالی شهرداری نمی‌توانیم. با همه‌ی مشکلات، در بلوار پژوهش دو مسیر برای دوچرخه و پیاده تعریف شده. امسال پیست دوچرخه سواری جاده باغرود به انتها می‌رسد. باند برگشت اگر خدا بخواهد و وضعیت مالی اجازه بدهد تا سال آینده اجرایی می‌شود. در نظر داریم باند حاشیه اطراف ورزشگاه انقلاب را نیز با متریال مناسب برای ورزش عمومی در اختیار مردم قرار دهیم اگر بتوانیم امکانات لازم را فراهم کنیم. در کل نسبت به چهار سال قبل در این دو سال که من در مصدر شهرداری بوده‌ام ۸۵۰۰ متر فضاسازی ورزش عمومی در شهر ایجاد شده است.

 

۱۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای اتوبوسرانی اتفاق مبارکی است

– در این داستان ۱۰۰ میلیارد که می‌گویند اوراق مشارکت به شهرداری نیشابور داده شده برای اتوبوس درون شهری، واقعا چقدر محقق می‌شود؟

+ بعد از ۱۵ سال که از عمر ناوگان مسافربری درون شهری می‌گذشت سال گذشته ۲۹ میلیارد برای ۱۷ دستگاه خودرو اختصاص دادیم که ۹ دستگاه تا حالا داده‌اند و ۸ تا باقی مانده که قرار است بدهند. این ۱۰۰ میلیارد هم با تلاش فراوان شهرداری و سازمان حمل و نقل با مذاکراتی که با سازمان همیاری‌ها و پیگیری موضوع داشتیم، داده شد به شهرداری نیشابور که به قطع و یقین ما تنها شهرستانی هستیم که در شمار مراکز استان درآمده و این مبلغ اختصاص یافته است. امیدواریم با این اعتبار بتوانیم ۲۰ اتوبوس خریداری و وارد ناوگان کنیم. مجوزها گرفته شده و داریم رایزنی می‌کنیم برای مراحل مربوط به جذب اوراق مشارکت.

– این پول را مستقیم به خودروسازان می‌دهند یا به شهرداری؟

+ پروسه‌ی پیچیده‌ و مفصلی دارد. با توجه به اینکه شهرداری نیشابور در این زمینه تجربه‌ای نداشته، این اتفاق مبارکی است. قرار است ۵۰ درصد اصل و سود اوراق را دولت بدهد و ۵۰ درصد را شهرداری نیشابور پرداخت کند و باز پرداخت ۶ ساله خواهد بود. در واقع، اکازیون است.

– آیا این برای بازسازی و نوسازی شرکت واحد نیشابور کافی است؟

+ کفایت می‌کند. در این اوضاع که اتوبوس هر دستگاه ده یازده میلیارد قیمت دارد خودش کمک بزرگی است. علاوه بر این، ما تقریبا همه‌ی اتوبوس‌های نیشابور را بازسازی و بهسازی کرده‌ایم. احتمالا ۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس می‌خریم و حالا بستگی به این دارد که ببینیم کدام برای نیشابور بهتر است. ۸۰ دستگاه در این دو ساله بازسازی و نوسازی شده. تمام بدنه و داخل اتوبوس‌ها نو شده. در کنار اینها ۲۳ دستگاه اتوبوس هم قبلا در اختیار شرکت فولاد بوده که حالا ما گفتیم از خیر درآمد آن می‌گذریم و از آنها خواسته‌ایم پس بدهند و خودشان اتوبوس بخرند که اینها هم به ناوگان اضافه می‌شود.

 

به هیچ مجتمع عمومی فاقد مناسب‌سازی پروانه نداده‌ایم

– یک دستور العمل، بخشنامه یا چیزی شبیه این در سال ۹۵ بین چهار دستگاه مؤثر امضا شده که تمام مجوزهای ساختمانی می‌باید با رعایت ضوابط مناسب سازی به اشخاص و مجتمع‌ها داده شود. این مصوبه باید از ۹۵ اجرا می‌شد ولی هنوز هم ما شاهد پروانه‌ها و پایان‌کارهایی هستیم که به ساختمان‌های فاقد ضوابط مناسب‌سازی داده می‌شود. چه پاسخی دارید؟

+ در مورد ساختمان‌های خصوصی، این مصوبه ساری و جاری نیست. ولی در بخش عمومی، هیچ ساختمانی ساخته نمی‌شود مگر اینکه ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود. من فکر نمی‌کنم در دو سالی که من هستم هیچ پروانه‌ای برای غیر از این موارد صادر شده باشد. اگر ساختمانی هست که ضوابط را رعایت نکرده مربوط به قبل است. در دوره من هیچ پروانه‌ای و پایان‌کاری بدون رعایت ضوابط مناسب‌سازی صادر نشده است.

– در مورد مناسب‌سازی ناوگان چطور؟

+ در ناوگان هم برای شرکت های خودرو ساز ضوابط گذاشته‌اند و تمام ۹ دستگاهی که آمده‌ رمپ دارد و عنداللزوم می‌تواند رمپ به داخل خیابان باز و معلول با ویلچر به اتوبوس سوار شود. داخل اتوبوس هم جاهایی برای معلولین در نظر گرفته شده است.

 

سال آینده طرح تفصیلی را می‌گیریم

– مدتی پیش اعلام کردید که برای طرح تفصیلی، عکس‌برداری هوایی انجام دادید. چرا در طرح تفصیلی، عکس‌برداری هوایی کردید؟ مگر قبلا برای طرح جامع انجام نشده بود؟

 

+ هر طرح تفصیلی باید بر اساس یک نقشه انجام شود که عکس برداری هوایی داشته باشد. ما سابقه‌ای در شهرداری نیشابور برای این کار نداشتیم. در نقشه‌های جدید، کلیه لکه های موجود حتی درختان و تیر برق‌ها را بدست آوردیم. حتی می‌توانیم با این عکس‌ها درخت‌ها را شناسنامه‌ دار کنیم. می‌شود تفاوت‌های سال‌های گوناگون در مورد اتفاقاتی که در محیط شهری می‌افتد را با عکس‌های بعدی و مقایسه‌ی آنها بدست آورد و همه اتفاقات را چک کرد. در طرح اخیر ۸۵۰۰ هکتار از محدوده و حریم شهر را عکس گرفتیم و تبدیل به عکس‌های سه بعدی با مقیاس یک پانصدم شد که خیلی دقیق است. از ۳۴۰۰ هکتار فعلی فراتر رفتیم و البته به حریم نرسیدیم حریم ۱۱ برابر محدوده فعلی است.

– کی قرار است مشاور، طرح تفصیلی را تحویل بدهد؟

+ الان اطلاعات منطقه یک را تحویل دادیم و اصلاحات مورد نظر مشاور را انجام دادیم و در جلسه آخر خواهش کردم که منطقه دو را به چند بخش تقسیم کنند و بر اساس کاری که مشاور انجام می‌دهد تیکه تیکه، اطلاعات را به او بدهند که همزمان کار پیش برود و سال آینده نقشه تفصیلی را بگیریم.

 

طرح جامع، اشکالات زیادی دارد

– ما طرح جامع را نگاه مطبوعاتی کردیم و گزارش مشاور را به دقت خواندیم. خیلی جاها اطلاعات زاید بود و بعضی موارد هم کپی پیست بود. محاسبات طرح جامع را آورده بود که نیاز نبود.

+ البته طرح جامع با راه و شهرسازی است و ما در آن ورودی نداریم. ولی اطلاع داریم که آدم‌ها و شرکت‌های قوی می‌آیند پای کار. کسی که برای طرح جامع و تفصیلی انتخاب می‌شود باید توانمندی لازم را داشته باشد. انتخاب شدن‌شان بر اساس ضوابط خاصی است.

– خیلی ایده‌آل نگاه می‌کنید آقای شهردار. در آن بالاها هم حساب دختر عمو و پسر خاله هست و این طور نیست که واقعا بهترین‌ها آمده باشند.

+ ممکن است مواردی باشد ولی این طور فجیع که شما می‌گویید نیست و کپی پیست هم ما ندیدیم.

– ناظر طرح کیست؟

+ راه و شهرسازی است و ما فقط مجری هستیم.

چرا شهرداری به تعهدات جی‌نف عمل نمی‌کند؟

– در مورد جی نف چرا شهرداری به تعهداتش عمل نمی‌کند. ظاهرا شهرداری تکلیف قانونی دارد؟

+ این ظاهرا را شما از کجا می‌گویید؟

– از اطلاعات اداره پست.

+ من قبول ندارم. قانون بیاورید. تا آنجا که ما قوانین را دیده‌ایم تکلیفی برای شهرداری در مورد جی‌نف معین نشده است. باید همکاری کنیم ولی تکلیفی که پیمانکار بگیریم و هزینه کنیم نداریم. ما یک پلاک آبی لازم داریم که خودمان می‌دهیم. ولی برای جی‌نف هیچ تکلیفی نداریم. چطوری باید همکاری کنیم؟ این طور که هر جا که نام معبری اضافه یا کم می‌کنیم یا تغییر نام می‌دهیم باید به پست اعلام کنیم.

– پلاک‌گذاری جی‌نف وظیفه کیست؟

+ خود پست. ولی داریم همکاری می‌کنیم. بخش کوچکی را از سال آینده شروع می‌کنیم و پایلوت می‌کنیم.

– در مورد درختان چطور؟ شورای‌ شهر می‌گوید باید طرح شناسنامه‌دار کردن درختان را اجرا می‌کردید.

+ نزدیک به ۲۰ هزار درخت را شناسایی و جی‌پی‌اس زده‌ایم که اگر تغییری ایجاد شود بفهمیم.

– برنامه‌ زمان بندی دارید برای درختان کل شهر؟

+ زمان می‌برد. برنامه خاصی نمی‌توانیم داشته باشیم. به تدریج اجرا می‌کنیم.

 

طلب سنگین شهرداری از بخش دولتی

– چالش‌های درآمدی شهرداری را می‌فرمایید؟ شما در چه بخش‌هایی برای وصول درآمدهایتان دچار چالش هستید؟

+ ما دو تا رقم عمده از مطالبات را داریم که نمی‌توانیم وصول کنیم. یکی درآمدهای پایدار در بخش عوارض نوسازی و پسماند است که شهروندان باید پرداخت کنند و نمی‌کنند. و با لطایف الحیل هم نمی‌توانیم وصول کنیم. البته ماده ۱۲ قانون نوسازی می‌گوید از طریق اداره برق اقدام کنید. ولی اقدام کردیم و نتیجه نگرفتیم.

– مبلغ طلب‌تان خیلی قابل توجه است؟

+ عدد سنگینی است. شاید ۷۰ میلیارد باشد.

– و بخش دیگر؟

+ یک عدد هم مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی بابت ساخت و ساز و نوسازی و عوارض پسماند و ماده ۱۰۰ و پروانه‌ها و امثال هم هست که قابل وصول نیست. مبالغ قابل توجهی است. هر چند وقت در قالب اوراق و اسناد خزانه تهاتر می‌شود. ولی این کافی نیست.

– در این مورد هم راهی برای وصول ندارید؟

+ نه. آنها هم اداره‌ی دولتی هستند. مثلا دانشگاه یا نیروی انتظامی، خب چکار کنند. از کجا بیاورند بدهند وقتی محدودیت بودجه دارند.

 

قانون می‌گوید برق‌شان را قطع کنید ولی نمی‌شود

– شهرداری اگر پول نداشته باشد شهر را نمی‌تواند اداره کند. اگر آنها ندارند باید فکری بکنند از محل بودجه‌هایشان. ولی این منبع درآمد شماست. آیا اهرم قانونی برای وصول ندارید؟

+ ماده ۱۲ می‌گوید هر شهروندی که پرداخت نکرد برقش را قطع کن. آیا می‌شود برق ادارات دولتی را در این شرایط قطع کرد؟

– بله. چرا نشود. این حقوق مردم است. همین دیروز برق وزارت جهاد را در تهران قطع کردند.

+ توسط کی قطع شده؟

– شرکت برق.

+ ما به دستگاه های نظارتی مراجعه کردیم و به بقیه هم گفته‌ایم. ولی نمی‌شود.

– عدد بگویید. چقدر طلب دارید؟

+ عددها را نگویید. اوضاع به هم می‌ریزد. حالا نمی‌شود اینها را بنویسید. فردا تیتر می‌کنید که فلان مبلغ از دستگاه‌های دولتی طلبکار هستیم و آنوقت شر می‌شود برای ما.

– ولی مردم شما را مقصر می‌دانند. اینکه مطالبات شهرداری از دولت وصول نشود و به جای آن به مردم فشار بیاید. خودتان را بدنام نکنید.

+ من اگر له شوم فدای شهرداری و مردم. ولی اینکه مملکت را آشوب کنم توی این شرایط. من خودم را درگیر کنم با دولت که چه بشود. به هر حال عدد سنگینی طلبکارم.

 

در مورد کمپ ماده ۱۶ هیچ تکلیفی نداریم

– ما هم می‌نویسیم عدد سنگین و معلوم نیست مردم چقدر برآورد کنند. بگذریم. سهم‌ شهرداری را به کمپ ماده ۱۶ چرا پرداخت نمی‌کنید؟

+ تا حالا در سه نوبت۳۰۰ میلیون تومان داده‌ایم که بر اساس بازدیدی بوده که انجام شده به اتفاق شورای شهر و لایحه‌ای تنظیم شد و در شورا مصوب شد که پرداخت شود. ولی هیچ محمل قانونی وجود ندارد برای شهرداری های زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت که به کمپ‌های ماده ۱۶ پول بدهند. برای مراکز استان هست ولی برای ما هیچ تکلیفی نیست. اگر هم پرداخت کرده‌ایم به واسطه مصوبه شورای شهر بوده است.

– برای معضل پارکینیگ‌ها و پارک حاشیه‌ای چه توضیحی دارید؟ حدود هشت ماه است که این طرح تعطیل است. چرا تعطیل شده؟

+ قرارداد تمام شده بوده و آگهی داده‌ایم برای پیمانکار جدید.

– هشت ماه است که تعطیل شده آقای شهردار. مگر این درآمد شهرداری نیست؟

+ درآمد شهرداری؟

 

پیمانکار از مردم طلبکار است و روی‌مان نمی‌شود اجاره را بگیریم

– بله. اگر درآمد ندارد چرا اجرا می‌کنید؟

+ درآمد ندارد. به خاطر ساماندهی ترافیکی و کنترل پارک حاشیه‌ای اجرا می‌کنیم.

– فکر می‌کردیم برای شهرداری درآمد دارد؟

+ درآمد زیادی نیست. در میان ۱۰۰۰ میلیارد درآمد شهرداری، درآمد این بخش رقمی نیست. پیمانکار مطالبات زیادی از شهروندان دارد و آنقدر سنگین است که رویمان نمی‌شود اجاره را بگیریم.

– چرا این پروژه را شکست خورده اعلام نمی‌کنید؟

+ شکست خورده نیست.

– منظورتان از ساماندهی دقیقا چیست؟

+ منظور این است که پارک حاشیه‌ای با حساب و کتاب انجام شود. شمای مغازه‌دار قرار نیست ماشین خودتان را صبح جلو مغازه‌تان بگذارید تا شب و حقوق سایرین را از بین ببرید.

ادامه این مصاحبه را در شماره آینده خاتون شرق بخوانید.