خودسوزی پیرمرد نیشابوری در واکنش به  کشتار کودکان غزه توسط اسرائیل
خودسوزی پیرمرد نیشابوری در واکنش به  کشتار کودکان غزه توسط اسرائیل
خاتون شرق -پیشنماز 60 ساله‌ی مسجد روستای بحرودی نیشابور، به دلیل تألمات روانی ناشی از نگاه کردن مکرر خبرهای کشتار کودکان غزه توسط اسرائیل، دست به خودسوزی زد.

پیشنماز ۶۰ ساله‌ی مسجد روستای بحرودی نیشابور، به دلیل تألمات روانی ناشی از نگاه کردن مکرر خبرهای کشتار کودکان غزه توسط اسرائیل، دست به خودسوزی زد.
روستای بحرودی در ۷ کیلومتری جنوب شرقی مرکز نیشابور و در فاصله ۵۰۰ متری از امام‌زاده محمد محروق واقع شده است.
این روستا که حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد در حاشیه‌ی جاده‌ای قرار گرفته که نیشابور را به بردسکن متصل می‌سازد.
یک مرد حدودا ۶۰ ساله اهل این روستا که اعتقادات مذهبی پرقوتی داشته و بدون اینکه اهل حوزه باشد به عنوان پیشنماز روستا پذیرفته شده بوده، ساعت ۱۰ صبح روز جمعه‌ی گذشته و همزمان با روز جهانی قدس، ناگهان از منزل خود بیرون می‌آید و با ریختن بنزین به روی بدن و لباسش وارد خیابان مرکزی روستا که جاده‌ی نیشابور بردسکن می‌باشد می‌شود.
آقای سبحانی در ادامه با فریادهایی با محتوای یاری طلبیدن از مردم برای فریادرسی کودکان غزه، فندکی را که در دست داشته روشن می‌کند و بدن خود را که آغشته به بنزین کرده آتش می‌زند.
او که با وجود آتش گرفتن بدنش همچنان به داد و فریاد «غزه» ادامه می‌داده قابلمه‌ای در دست گرفته که می‌گفته می‌خواهد با آن برای کودکان گرسنه‌ی غزه، غذا ببرد.
لحظاتی از داد و فریاد آقای سبحانی نمی‌گذرد که رفته رفته اهالی خیابان روستا از اطراف جمع می‌شوند و یکی از مردم طلب پتو می‌کند تا آتش را خاموش کند و دیگری که صحنه را می‌بیند کپسول آتش‌نشانی مغازه‌ی خود را برمی‌دارد و با آن آتش بدن آقای سبحانی را خاموش می‌کند.
آقای سبحانی در همان حال سوختن و دردکشیدن، همچنان به فریاد زدن غزه ادامه می‌دهد و اطرافیان حادثه پلیس و آتش‌نشانی و اورژانس را خبر می‌کنند.
به نظر می‌رسد وضعیت بسیار رقت‌انگیز بدن آقای سبحانی برای دقایقی کوتاه به همان حال باقی می‌ماند تا خانواده و اطرافیانش خبردار شده و با آمبولانس که حالا به محل رسیده، به اتفاق بیمار سوخته شده که شرایط بسیار بدی دارد راهی بیمارستان حکیم شوند.
به گفته‌ی رئیس بیمارستان حکیم، زمانی که آقای سبحانی را به این مرکز درمانی می‌آورند شرایط بسیار بدی داشته و بر اساس تشخیص اولیه، حدود ۷۰ درصد بدنش سوخته بوده است.
دکتر محمد شورورزی جمعه شب گذشته به خاتون شرق گفت: بیمار زمانی که به مرکز منتقل شد بد حال بود و در حالی که دستگاه تنفس مصنوعی به او متصل شده بود به جهت محدودیت امکانات درمانی در نیشابور، پس از اقدامات اولیه و تشکیل پرونده به بخش سوختگی بیمارستان امام رضای مشهد منتقل گردید.
یکی از شاهدان عینی نیز در محل حادثه به خبرنگاران گفته که هنگامی که آتش بدن آقای سبحانی را خاموش کرده‌اند صورتش از شدت جراحات سوختگی، قابل شناسایی دقیق نبوده است.
گزارشگر خاتون شرق که دو یا سه نوبت در هنگام این سانحه‌ی غم‌انگیز و در روزهای پس از حادثه به روستای بحرودی رفته بود با مردم و اهالی روستا گفتگو و در خصوص وضعیت اجتماعی، اعتقادی و روانی آقای سبحانی، از اهالی تحقیق کرد.
اهالی بحرودی گفتند که او هیچ سابقه‌ی منفی اجتماعی ندارد و برعکس، جزو مؤمنین و معتقدان مذهبی بوده است.
آنها همچنین گفتند که آقای سبحانی پیشنماز مسجد روستا بود و در خانه خدا خدمت می‌کرد و مرتبا به مسجد رفت و آمد داشت.
یکی از بستگان آقای سبحانی به خاتون شرق گفت: آقای سبحانی سالیان سال خادم امام‌زاده محمد محروق بود و از بیمه‌پردازی در همین مکان، بازنشسته شده بود.
وی که نخواست نامش در این گزارش عنوان شود ادامه داد: آقای سبحانی به جهت ارادتی که به اماکن مذهبی و بخصوص امام‌زاده محروق داشت حتی پس از بازنشستگی به صورت افتخاری به کار خدمت رسانی به زائران این مرکز ادامه می‌داد.
وی افزود: اهالی بحرودی، آقای سبحانی را به عنوان یک فرد مذهبی می‌شناختند و قبول داشتند و حتی او را به عنوان پیشنماز مسجد روستا پذیرفته بودند و او به جز خدمت در امام‌زاده و حضور در مسجد روستا به عنوان پیشنماز، فعالیت دیگری نداشت.
این فرد نزدیک به خانواده‌ی سبحانی در خصوص سلامت روانی فرد سانحه‌دیده گفت: ایشان هیچ‌گونه سابقه‌ای از نظر بیماری روحی ندارد و در سلامت کامل بسر می‌برد چون افراد با ایمان و معتقد، کمتر به این مشکلات مبتلا می‌شوند.
وی در خصوص انگیزه و عامل خودسوزی آقای سبحانی گفت: ایشان خیلی تلویزیون نگاه می‌کرد و در این پنج شش ماه، مرتبا اخبار غزه و جنگ حماس با اسرائیل را از شبکه‌های تلویزیون دنبال می‌کرد و هر چه خانواده و اطرافیان می‌گفتند که پیگیری مکرر و مرتب این اخبار، تأثیر منفی روی فرد می‌گذارد ایشان گوشش بدهکار نبود و مرتبا این اخبار را دنبال می‌کرد.
وی ادامه داد: حتی همین روزهای اخیر مرتبا با اشاره به جنایات اسرائیل می‌گفت ببینید چگونه این قاتلان، کودکان گرسنه‌ی غزه را می‌کشند باید کاری بکنیم و اقدامی داشته باشیم که این دشمن را از بین ببریم.
این فرد نزدیک به خانواده سبحانی گفت: همیشه به ایشان گفته می‌شد که پیرو و مقلد مرجع تقلید خود باشد و اگر لازم باشد اقدام عملیاتی داشته باشیم حتما آنها به ما خواهند گفت اما ایشان قلبا راضی نمی‌شد و خیلی برای کودکان غزه غصه می‌خورد.
چندتن از اهالی روستای بحرودی که با خاتون شرق گفتگو کردند ضمن ابراز شگفتی از این کار آقای سبحانی گفتند: ایشان مرد با خدا و اهل مسجدی بود که حتی آزارش به پشه هم نمی‌رسید و هر چه می‌توانست در حق مردم خوبی می‌کرد و با هیچ‌کس هم مشکل نداشت.
یکی از نزدیکان آقای سبحانی نیز به خاتون شرق گفت: ایشان مشتری پر و پا قرص نماز جمعه بود و ما در روز حادثه فکر کردیم که ایشان در حال رفتن به نماز جمعه است که چند لحظه بعد شنیدیم این اتفاق برایش افتاده است.
گزارشگر خاتون شرق می‌گوید مشخص نیست که آقای سبحانی از قبل برای این کار، نقشه کشیده و بنزین تهیه کرده یا اینکه دفعتا از یکی از مغازه‌ها یک شیشه بنزین گرفته و در حالی که قابلمه‌ای در دست داشته و آن را در هوا می‌چرخانده و می‌گفته که می‌خواهد برای کودکان غزه غذا ببرد، بنزین روی و بدنش ریخته و فندکش را روشن کرده است.
سرپرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضای مشهد روز سه‌شنبه‌ی گذشته به گزارشگر خاتون شرق گفت حال آقای سبحانی مساعد نیست و پزشکان امید چندانی به زنده‌ماندن وی ندارند.
این شخص مطلع همچنین گفت: فعلا ایشان در کما بسر می‌برد و وضعیت پایداری ندارد و هیچ اظهار نظر قطعی در مورد میزان سوختگی‌های داخلی او نمی‌توان داشت.
یک روان‌شناس با اشاره به میزان تحصیلات ابتدایی فرد حادثه ‌دیده، در این زمینه به گزارشگر خاتون شرق گفت که احتمالا تأثیرات منفی اخبار جنگ که فرد مورد نظر مکررا به آنها گوش می‌کرده همراه با اعتقادات مذهبی‌اش، در این حادثه بی‌تأثیر نبوده است.
این دکترای روان‌شناسی بالینی افزود: البته باید بررسی بیشتری در این زمینه انجام شود و تحقیقات زمینه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم نظر کارشناسی ارائه دهیم اما از نگاه کلی، دیدن و شنیدن مرتب اخبار منفی می‌تواند سطح اضطراب فردی بخصوص در سنین سالمندی را بالا ببرد که این موضوع می‌تواند زمینه‌ی انجام چنین رفتارهایی را فراهم کند.
وی افزود: ممکن است خودسوزی افسر امریکایی در مقابل کاخ سفید در واکنش به مسائل غزه که یکی دو ماه پیش رخ داد نیز در این حادثه موثر باشد چون این خودسوزی، انعکاس زیادی در رسانه‌های ایران داشت و مخصوصا در تلویزیون خیلی روی آن مانور داده شد و این طور که می‌گویند آقای سبحانی نیز مرتبا اخبار تلویزیون را نگاه می‌کرده است.
براساس آخرین اخبار رسیده به خاتون شرق پیرمردی که در روستای بحرودی اقدام به خودسوزی کرده بود براثر شدت جراحات وارده درگذشت.