نیشابور میزبان کنگره ملی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم
نیشابور میزبان کنگره ملی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم
خاتون‌شرق - نخستین نشست خبری کنگره ملی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم در محل بقعه این امامزادگان در نیشابور با حضور مدیر کل اوقاف خراسان رضوی و امام جمعه نیشابور برگزار شد‌.

نخستین نشست خبری کنگره ملی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم در محل بقعه این امامزادگان در نیشابور با حضور مدیر کل اوقاف خراسان رضوی و امام جمعه نیشابور برگزار شد‌.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده در این‌ نشست با شماره به اینکه از تعداد ۲۵۰ بقعه متبرکه امامزادگان در استان خراسان رضوی یک پنجم این بقاع متبرکه در نیشابور است اظهار کرد: در نیشابور امامزادگان شاخص و بقاع متبرکه ویژه وجود دارد که باید به همه آنان پرداخته شود اما آستان مقدس امامزاده محروق شخصیت ممتازی در بین امامزادگان استان و کشور  است و در این‌میان تنها شخصیتی است که یک امام معصوم به زیارت آن آمده است.
وی گفت: امام رضا (ع) در مسیر سفرش با مرو وقتی به نیشابور می‌رسند اتفاقات بزرگی می‌‌افتد و حدیث سلسله‌الذهب را روایت می‌کنند که گنجینه معرفت است و به اینجا که می‌رسند می‌فرمایند مخدوم ما در اینجا مدفون است و تربت ایشان را زیارت می‌کنند و باید این جمله امام رضا (ع) در ورودی نیشابور نصب شود.
وی افزود: در این‌ واژه مخدوم باید دقت کرد، امام رضا (ع) نگفتند خادم بلکه از واژه مخدوم استفاده کردند که نشان‌دهنده شخصیت مجاهد، شهادت‌طلب و موثر امامزاده محروق است که دارای معنویت فرهنگی و اجتماعی در زمانه خود بود و لازم است در این خصوص کارهای علمی گسترده برای شناختن و شناساندن ایشان انجام شود.
وی گفت: در این زمینه از ابتدای سال ۱۴۰۲ یک هیات علمی تشکیل شده و تاکنون بیش از ۲۵ پژوهش‌گر برای این همایش مقاله ارسال کرده‌اند و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بخش علمی این کنگره و دانشگاه نیشابور برای اجرای بخش علمی این کنگره همکاری می‌کنند و بیش از ۳۰ نفر از استاد حوزه و دانشگاه در این رابطه همکاری دارند.
وی اظهار کرد: برای اینکه این کنگره از قوت علمی بیشتری برخوردار شود مقاله های این‌کنگره در وب‌سایت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معرفی شده و فراخوان داده شده است.
وی گفت: شخصیت‌شناسی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم، هدف امام رضا (ع) از زیارت امامزاده محروق، نقش امامزادگان به ویژه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در ارتقای تمدن نیشابور در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
وی گفت: نیشابور مدیون این شخصیت‌ها وزین و گران سنگ است البته این شخصیت‌ها در خراسان رضوی به خاطر تلالو خورشید هشتم کم‌فروغ دیده می‌شوند اما برای همین شخصیت‌ها به عنوان ستارگانی بر مدار خورشید ما هنوز نتوانسته‌ایم شخصیت حقیقی ایشان را تبیین کنیم و امیدواریم با برگزاری این‌کنگره‌ها اتفاقات خوبی بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: نقش امامزادگان در کاهش آسیب‌های اجتماعی، جایگاه امامزادگان محمدمحروق و ابراهیم در طرح ملی حرم تا حرم و تکمیل پیوند تکاملی شیعه، نقش بقعه این امامزادگان در رونق اقتصادی و جذب گردشگر زیارت، تاثیر جانمایی رویداد حدیث سلسله‌الذهب در توسعه گردشگری مذهبی و معرفی سیره رضوی، جلوه‌های هنری معماری باغ این امامزادگان از جمله عناوین مقاله‌های کنگره ملی امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم است.


وی اظهار کرد: تاکنون ۲۵مقاله علمی با ۲۰موضوع دریافت شده که دارای تنوع خوبی است و عنوان برخی از این مقاله‌ها شامل بررسی نشان و شخصیت امامزاده محمد محروق، واکاوی حضور امامزاده محمد محروق در قیام ابن طباطبا و ابوالسرایا، بررسی و تحلیل تداوم نسل امامزاده محمد محروق، وضعیت سیاسی و فرهنگی نیشابور در آستانه حضور امتم رضا (ع) در خراسان، بررسی رویداد زیارت امامزاده محمد محروق توسط امام رضا (ع) براساس گزارش حاکم نیشابوری، علویان خراسان در آستانه حضور امام رضا (ع) در ایران، نقش آل زواره در تحولات سیاسی و فرهنگی نیشابور،  محله قبرستان طلاجرد در بستر تاریخ، باغ‌های ایرانی با معرفی باغ امامزاده محمد محروق، اسنادی درباره مجموع آرامگاه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم، نقش امامزادگان ور کاهش آسیب‌های اجتماعی با مطالعه موردی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم، بررسی موقوفات و فرهنگ وقف در بقاع متبرکه و بقعه امامزادگان محمد محروق و ابراهیم، جایگاه مزار امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در طرح حرم تا حرم.
وی افزود: در بخش ادبی این کنگره در چهار محور شخصیت،  کرامت، زیارت و شفاعت امامزادگان محمد محروق و ابراهیم در قالب آثار هنری مانند شهر و داستان و سرود فراخوان داده شده است و محورهای جشنواره شامل زیارت امام‌ رضا (ع) از مزار امامزاده محروق و شهادت طلبی و رشادت در فرزندان امام سجاد (ع) و زید شهید و جایگاه امامزاده محروق در فرهنگ عامه و مدح و منقبت امامزادگان و تحقق آیه ذوی‌القربی با خدمت به امامزادگان است.
وی گفت: این بخش را موسسه فرهنگی هنری پرواز رنگ نیشابور در قالب جشنواره با عنوان بر مدار خورشید ثبت و در حال اجرای آن هستند و تاکنون بیش از ۳۰شعر از شاعران دریافت شده و در بخش عکس، فیلم، گرافیک و چندرسانه هم آثاری دریافت شده است.
وی اظهار کرد: در نیمه نخست تیرماه امسال همزمان با سالروز ورود امام رضا (ع) و روز ملی حدیث سلسله‌الذهب آیین پایانی کنگره برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اردیبهشت ماه خواهد بود.
وی گفت: شخصیت این‌ امامزاده که از اولاد امام سجاد (ع) و زید شهید است بسیار تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده و به ویژه یمنی‌ها بسیار به اولاد زید شهید ارادت دارند.


وی گفت: امیدواریم با این اقدامات انجام شده شخصیت ایشان در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده و نیشابور هم با همین عناوین شناخته شود، نیشابور شهر حدیث سلسله‌الذهب و میزبان امام رضا (ع) و امامزادگان است و لازم است این‌موضوع تبیین شود زائران امام رضا در مسیر مشهد در نیشابور بقعه امامزادگان محروق و ابراهیم را نیز زیارت کنند.
مدیر کل اوقاف خراسان رضوی درباره هزینه برگزاری این‌ کنگره گفت: از محل کمک‌های خیرین و نذورات بقعه حدود ۸۰۰میلیون پیش‌بینی شده و در کنگره قبلی نیز حدود ۲۰۰میلیون تومان هزینه شد و این بقعه سالیانه از محل نذورات و کمک‌های مردمی و خیرین حدود ۲میلیارد تومان جمع‌آوری می‌شود که تحت نظارت هیات امنای بقعه هزینه می‌شود.