امام جمعه: در باغ امامزاده محروق، مهمان بر میزبان برتری یافته است
امام جمعه: در باغ امامزاده محروق، مهمان بر میزبان برتری یافته است
خاتون‌شرق- امام جمعه نیشابور از اینکه به گفته‌ی او باغ امامزاده محمد محروق در اختیار آرامگاه خیام قرار گرفته ابراز گلایه کرد.

امام جمعه نیشابور از اینکه به گفته‌ی او باغ امامزاده محمد محروق در اختیار آرامگاه خیام قرار گرفته ابراز گلایه کرد.

قاسم یعقوبی که در نشست خبری مقامات اوقاف نیشابور و استان به مناسبت کنگره امامزادگان محمد و ابراهیم در محل آرامگاه این دو تن سخنرانی می‌کرد گفت: این باغ متعلق به امام زاده است و خیام مهمان این باغ است.

وی افزود: حالا در شرایطی هستیم که مهمان بر میزبان برتری یافته است و مردم توجه بیشتری به خیام دارند.

وی با تصریح اینکه شاید در این امر تعمدی بوده که خواسته‌اند مسائل اسلامی را تحت الشعاع قرار دهند گفت: زمانی در گذشته، تفکرات ملی پررنگ بوده و بعید نیست که عمدی در کار بوده است تا بین این دو جنبه تفاوت قائل شوند.

یعقوبی با بیان اینکه در نیشابور بین دو گروه از بزرگان ملی و مذهبی تفاوت و تباین وجود دارد گفت: بین خیام و عطار از یک طرف و امام‌زادگان محروق و ابراهیم و فضل بن شاذان از سوی دیگر، از گذشته تفاوت‌هایی به وجود آمده و کسانی که این تفاوت را ترسیم کرده‌اند می‌خواسته‌اند این دو گروه شخصیت‌های ملی و دینی در ذهن مردم از یکدیگر جدا شوند.

امام جمعه نیشابور در عین حال گفت: خیام و عطار دانشمند، عارف و سالک بوده‌اند و از فرهنگ اسلام جدا نیستند و نقشی که امام زادگان در تاریخ ایران و در ارتقای فرهنگ داشته‌اند نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که این تفاوت‌ها از بین برود گفت: در طراحی و معماری این باغ و در برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم باید تلاش کنیم که این تفاوت‌ها از بین برود و شخصیت‌های بزرگ دینی هم به اندازه‌ی شخصیت‌های ملی مورد توجه مردم قرار گیرند.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره امام‌زادگان محمد محروق و ابراهیم می‌تواند توجه مردم به عظمت این شخصیت‌ها را برانگیزد و موجب ایجاد یک بنیاد و کانون فرهنگی برای این شخصیت‌ها باشد و مورد توجه خراسان، ایران و حتی خارج از کشور قرار گیرد.

یعقوبی با اشاره به جایگاه دینی امامزادگان محمد و ابراهیم گفت: اینها از نسل امام سجاد هستند و یمنی‌ها و عده‌ای دیگر از مسلمانان برای زیدی‌ها که از خاندان امام سجاد هستند توجه و احترام خاصی قائلند بنا بر این این امام‌زادگان می‌توانند شخصیت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای باشند و باید به این امر توجه بیشتری بشود.