رشته موسیقی دختران در نیشابور در آستانه انحلال قرار گرفت
رشته موسیقی دختران در نیشابور در آستانه انحلال قرار گرفت
خاتون شرق - تیر ماه امسال مرحله نخست طرح مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی وکیلی ۱۰۰ با حضور معاون عمرانی آموزش‌وپرورش به بهره‌برداری رسید و هم‌زمان کلنگ فاز دوم مجتمع بزرگ خیرساز وکیلی ۱۰۰ زمین زده شد.

سعید صفارائی – تیر ماه امسال مرحله نخست طرح مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی وکیلی ۱۰۰ با حضور معاون عمرانی آموزش‌وپرورش به بهره‌برداری رسید و هم‌زمان کلنگ فاز دوم مجتمع بزرگ خیرساز وکیلی ۱۰۰ زمین زده شد.

در آن مراسم عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور گفت: عملیات ساختمانی هنرستان دخترانه وکیلی ۹۹ پس از کش‌وقوس‌های زیاد و با کمک وزیر سابق آموزش‌وپرورش شروع شد و این هنرستان دارای رشته موسیقی و تربیت‌بدنی برای دختران خواهد بود و باید تا ابتدای مهرماه آماده شود.

در آن برنامه وعده ایجاد رشته موسیقی امیدی بود که به دل های مشتاق دختران نیشابور تابید اما امروز پس از گذشت ۲هفته از آغاز سال تحصیلی اخبار رسیده حاکی از آن است که رشته موسیقی هنرستان دخترانه وکیلی در آستانه حذف شدن قرار دارد.

به همت عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور: نخستین هنرستان موسیقی دختران در نیشابور احداث می‌شود

خاتون‌شرق در تماس با عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابوری پیگیر این ماجرا شد.

عبدالرضا وکیلی در این خصوص به خبرنگار خاتون‌شرق گفت: در زمان ساختن هنرستان وکیلی ۹۹ یکی از شرایطم این بود که رشته موسیقی در این هنرستان ایجاد شود، صحبت کردند و موافقت شد و گفتند مانعی نداشته و رشته موسیقی اشکالی ندارد و در شهرستان هم مطرح شده حتی گفتند امام جمعه هم با رشته موسیقی در دبیرستان دخترانه وکیلی موافقت کرده است.

وی افزود: این موضوع در جلسه‌ای که به ریاست استاندار در مشهد تشکیل شده بود هم مطرح شد و آنها هم موافقت کردند البته خواستار این شده بودند در مکانی باشد که برای موسیقی مناسب است یعنی دیوارها عایق بندی و ضد صدا باشد که وکیلی ۹۹ این شرایط را نداشت و از من خواستند موافقت کنم رشته موسیقی از این هنرستان به هنرستان وکیلی هشت منتقل شود و من هم با این کار موافقت کردم چون در هنرستان وکیلی ۸ حدود هزار متر بنا در زیر زمین داریم که برای رشته موسیقی و سایر رشته‌ها مناسب است به عنوان مثال برای عکاسی در تاریکخانه کارهای عکاسی انجام می‌شود و دیوارهای عایق بندی داریم که می‌تواند به عنوان کارگاه موسیقی مورد استفاده قرار بگیرد و من هم موافقت کردم و کار پیش می‌رفت تا اینکه مدیر از من برای ثبت نام پرسید و گفتم براساس تأییداتی که گرفتم شورای عالی استان تأیید کرده برای رشته موسیقی در هنرستان وکیلی ۸ ثبت نام کنید و شروع به ثبت نام کردند و مبالغ مربوطه را از دانش آموزان طبق هر مبلغی که قانون تأیید کرده بود گرفتند.

استاد نداریم بودجه هم نداریم

وکیلی گفت: بالغ بر ۱۵ نفر هم ثبت نام کردند و درست صبح روز ۳۰ شهریور ماه از آموزش و پرورش نیشابور به من زنگ زدند که اداره ارشاد شهرستان گفته با توجه به اینکه مسئول رشته موسیقی ما هستیم استادی نداریم که دراختیار شما بگذاریم و اگر هم اساتیدی استخدام کنیم بودجه اش را نداریم!

وی افزود: این سؤال همان لحظه پیش آمد که الان چه وقت گفتن این حرف‌ها است، روز اول مهر کسی این حرف‌ها را مطرح نمی کند، مسئله رشته موسیقی ماه ها قبل تأیید شده بود نه روز اول مهر و این نشان دهنده این است که مسئولان ما از قانون در این مورد بی اطلاع بوده‌اند، وقتی این‌ موضوع برای تأیید به شواری عالی استان می‌رود یعنی شهرستان فکر همه جای کار و فکر استاد و رشته های مختلف موسیقی را هم کرده است حالا چه شده در ۳۰ شهریور این مسئله مطرح می شود؟!

،،از ابتدا قرار بر این شد هنرستان وکیلی ۹۹ را با شرط اینکه رشته موسیقی داشته باشد  بسازم، گفتند باید شورای شهرستان موافقت کند که موافقت کرد و امام جمعه هم استقبال کرده بود و در شهرستان همه موافقت کردند هم ارشاد هم آموزش و پرورش که رشته موسیقی در هنرستان وکیلی ۹۹ ایجاد شود به گمان خودم آقایان از قانون اطلاع نداشتند چون بعد از اینکه موافقت کردند و به مشهد ارجاع شد و شورای استان هم موافقت کرد و به نیشابور آمدند گفتند حالا استادانش را چه کنیم؟ از کجا استاد بیاوریم و حقوق بدهیم؟

وی گفت: من تهران بودم و به نماینده‌ام گفتم جلسه‌ای تشکیل دهد و توافق کردند که بالاخره آموزش و پرورش یا ارشاد هزینه‌های اساتید را متقبل شوند و من هم تاجایی که توانستم استاد معرفی کردم.پس از  هفته دوم مهرماه شخصاً به نیشابور آمده و به وکیلی ۸ رفتم و دختران موسیقی برنامه اجرا کردند و برایشان آرزوی موفقیت کردم و کار رشته موسیقی روی روال بود که دوباره تماس گرفته و گفتند قصد دارند رشته موسیقی را منحل کنند! تماس گرفتم و گفتند آقایی در اداره کل گفته است هنرستان هنرهای زیبای وکیلی باید در یک جا مستقل باشد و آموزش و پرورش یکی از مدارس را باید در اختیار ارشاد بگذارد تا ارشاد مجوز بدهد یعنی شورای عالی استان تأیید کرده بعد یک نفر در ارشاد شرط بگذارد که آقای مهندس وکیلی باید مدرسه بدهند و بعد هم‌ این که ایشان ۱۰۰ تا مدرسه درست کرده و به آموزش و پرورش داده است حالا یکی هم به ما بدهد! البته موضوع این نیست صحبت این است که کلاس‌ها شروع شده است و الان وقت ساختن هنرستان نیست، هنرستان که پنیر و کره و مربا نیست که از سوپر مارکت بخریم و بگوییم ۱۰۰ تا بسته به آموزش و پرورش داده است یک بسته هم به ما بدهد باید ساخته شود و حساب کتاب دارد و زمین می‌خواهد و کاری نیست که یک شبه انجام شود ولی این آقا پایش را در یک کفش کرده که اگر ساختمان مستقل نداشته باشد رشته موسیقی در هنرستان وکیلی ۸ قابل اجرا نیست.

وکیلی گفت: من به آموزش و پرورش می گویم یکی از مدارس را به ارشاد بدهد اما به خاطر شروع سال تحصیلی امکان پذیر نیست.

مدیران به قانون آگاه نیستند

وی افزود: حالا راه حل چیست آیا باید این رشته را منحل کنیم و به همین راحتی با اعصاب و روان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بازی کنیم؟! من اصلاً متوجه نمی‌شوم فقط می‌گویم وقتی مدیران به قانون آگاه نباشند نتایجش هم این است، یا به قانون آگاه بودند یا نبودند، اگر بودند باید پایش بایستند اگر نبودند جای انتقاد برایشان مسلم است مگر می شود مثلاً من بروم پروانه ساختمان از اداره شهرداری بگیرم فرمانداری جلو کار من را بگیرد؟ من پروانه ساختمان از جایی گرفتم که قانون می‌گوید مرجع صدور پروانه ساختمان است و آنها باید بروند با سازمان آب و برق و گاز و محیط زیست مکاتبه و هماهنگ کنند بعد به من پروانه بدهند حالا هم یا آموزش و پرورش این مصوبه را داشته که باید در مقابل زیاده‌خواهی ارشاد بایستد یا نداشته است که جهل به قانون است یعنی قانون را در این مورد نمی‌دانستند بنابراین واقعاً متحیرم و نمی‌دانم چه باید بگویم و نمی‌دانم چه کسی طرف من است بنابراین رسانه‌ها باید این مسئله را تبیین کرده و بپرسند ببینند علت چه بوده و چرا از اول موافقت کرده اند؟ چرا از ابتدا نگفتند باید این‌گونه شود تا من هم فرصت می‌داشتم تا بتوانم ساخت و ساز بنایی را شروع کرده و بگویم ۲ یا سه ماه بروید وکیلی ۸ و بعد بروید به هنرستان هنرهای زیبای وکیلی ۱۰۱ شما اینهارا باید جمع بندی کنید و مردم بدانند برای چه رشته موسیقی حذف شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا قرار بر این شد هنرستان وکیلی ۹۹ را با شرط اینکه رشته موسیقی داشته باشد  بسازم، گفتند باید شورای شهرستان موافقت کند که موافقت کرد و امام جمعه هم استقبال کرده بود و در شهرستان همه موافقت کردند هم ارشاد هم آموزش و پرورش که رشته موسیقی در هنرستان وکیلی ۹۹ ایجاد شود به گمان خودم آقایان از قانون اطلاع نداشتند چون بعد از اینکه موافقت کردند و به مشهد ارجاع شد و شورای استان هم موافقت کرد و به نیشابور آمدند گفتند حالا استادانش را چه کنیم؟ از کجا استاد بیاوریم و حقوق بدهیم؟ زمزمه این بوده رئیس ارشاد پیشنهاد کرده از آقای مهندس وکیلی بخواهیم هزینه استادان را هم ایشان بدهند و من گفتم دیگه در دیزی بازه حیای گربه کجاست؟

وی افزود: این را هم توافق کردند آموزش و پرورش از بودجه‌ای که دارد هزینه استاد را بدهد و ثبت‌نام کردند. همه این مسائل مربوط به ۳۰ شهریور است یعنی تا ۳۰ شهریور اصلأ اینها را پیش‌بینی نکردند که استاد حقوق می‌خواهد، دستمزد می‌خواهد از کجا باید بدهیم؟ پیش بینی نشده بود.

وی اظهار کرد: طبیعی است اقرار نمی‌کنند نمی‌گویند ما نمی دانستیم توجیه می‌کنند به هر ترتیبی هرکدامشان چه ارشاد چه آموزش و پرورش نمی گویم آدم خاصی ولی همه آنها توجیه می‌کنند. با عدم آگاهی یک تراژدی درست کردند و با روح و روان دختران بازی کردند.

یک‌سال از زندگی دخترانمان به هدر رفت

در ادامه مادر یکی از دختران هنرجوی موسیقی در هنرستان وکیلی در تماس با خاتون‌شرق اظهار کرد: امسال قرار بود دخترم در رشته ریاضی مدرسه شاهد ادامه تحصیل بدهد اما به خاطر علاقه به موسیقی و تسلط به ساز پیانو و اینکه رشته موسیقی هم در نیشابور راه‌اندازی شد تصمیم بر این شد که در رشته موسیقی ادامه تحصیل بدهد.

وی افزود: مدتی پس از شروع کلاس‌ها یک روز به دخترم و هم‌کلاسی‌هایش اطلاع دادند که فردا با والدینتان به مدرسه بیائید و فردا که مراجعه کردیم خیلی راحت گفتند رشته موسیقی منحل شده است.

وی گفت: یکی از دانش‌آموزان از مدرسه تیزهوشان و یکی دیگر از تهران فقط برای تحصیل در رشته موسیقی آمده بودند و حالا که ۲هفته از شروع سال تحصیلی می‌گذرد می گویند این رشته منحل شده و راه‌حل هم می‌دهند و می گویند در رشته‌های دیگر همین هنرستان که جا دارد ثبت‌نام کنید یعنی در عرض یک روز برای آینده دختران ما تصمیم گرفتند در حالی که برای انتخاب رشته دخترانمان یک سال درگیر بودیم.

وی اظهار کرد: برخورد مسئولان هنرستان بسیار ساده‌انگارانه بود و حتی به پدر یکی از دانش‌آموزان معترض گفته بودند حجاب دختر شما طی این‌ مدت مناسب نبوده یعنی شما تصور کنید آینده فرزند ما به همین سادگی خراب شده و آن‌ مسئول به والدین نگران این حرف‌ها را می‌زند حالا آن رشته‌هایی هم که دختران ما می خواستند ظرفیتش پر شده و یک سال از زندگی فرزندان مان به هدر رفته است.

منتظریم اداره ارشاد مجوز بدهد

سید مهدی قاضی مدیر آموزش‌وپرورش نیشابور در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون‌شرق اظهار کرد: امسال طی هماهنگی‌هایی که با اداره کل و وزارت آموزش و پرورش و اداره ارشاد صورت گرفت قرار شد رشته موسیقی در نیشابور ایجاد شود اما چون آموزش و پرورش مدرس فنی در این زمینه ندارد و مدرس رشته‌های موسیقی را باید اداره ارشاد بدهد در این موارد حالتی توافقی و تعاملی بین این ۲وزارتخانه صورت می‌گیرد تا این رشته راه اندازی شود.

وی افزود: در وزارت آموزش و پرورش چیزی را که مربوط به ما می شد مجوزش را گرفتیم و ارشاد هم طبق صحبت‌هایی که شد قول دادند این رشته شکل بگیرد و براین اساس کلاسی ۱۲ نفره تشکیل دادیم البته تبلیغاتی هم نشد و گفته بودیم باید تعداد به حدنصاب برسد چون هنوز مجوز قطعی از جانب ارشاد به ما داده نشده بود.

وی گفت: سال اول هر رشته‌ای شرایط خاصی دارد و چون یک کلاس است حداقل سه یا چهار نفر نه اینکه هر روز بروند هرکدام مثلاً چهار یا پنج ساعت کلاس داشتند و دروس عمومی را هم خود آموزش و پرورش پوشش می‌دهد و قرار شد ارشاد فقط درس های تخصصی را در حد یک کلاس پوشش دهند اما اداره ارشاد گفته است آقای وکیلی یا خود آموزش و پرورش یک مدرسه فقط برای رشته موسیقی باید در اختیار اداره ارشاد قرار بدهد.

وی اظهار کرد: امروز به آقای سیدآبادی گفتیم این را با اداره کل ارشاد مطرح کنند چون سال اول است که این رشته شکل گرفته و ۱۲ دانش آموز بیشتر نداریم،  آموزش‌وپرورش شرایط این را ندارد که یک دبیرستان را کامل دراختیار ارشاد  بگذارد، بقیه دانش‌آموزان را چه کار کنیم؟ همه شهر که موسیقی نیست و ایجاد یک مدرسه هنر می‌تواند طی روند سه یا چهارساله انجام شود تا آن‌قدر دانش‌آموز جذب کنیم که بتوانیم فضایی را در اختیار آنها قرار دهیم زیرا خود آموزش و پرورش هم از لحاظ قانونی محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توانیم فضای مدرسه ای را به طور کامل در اختیار قرار دهیم اما می‌توانیم به صورت توافقی بگوییم این هنرستان یک هنرستان موسیقی شود ولی این درحال حاضر امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: هنوز رشته موسیقی را به صورت قطعی حذف نکرده‌ایم البته ۱۲ نفر دانش آموز بیشتر نیستند و می‌توانند در رشته‌های دیگر هنرستان ثبت نام کنند تا از تحصیل جا نمانند.

وی افزود: ما هنوز مجوز نداریم که اسم حذف آن را به کار ببریم و آموزش و پرورش مجوزهایش را داده است و منتظریم اداره ارشاد هم مجوز بدهد که بعد بتواند نیروهایش را به ما بدهد و این که درخواست اداره ارشاد معقولانه است یا نه آنها هم یک سری قوانینی دارند.‌

وی اظهار کرد: ما رشته تربیت بدنی داریم که همین‌ طوری کم‌کم شروع کردیم و الان مجوزش را گرفته‌ایم، رشته موسیقی را هم امسال ما یک کلاس داریم و سال بعد ۲کلاس و این رشته را توسعه می‌دهیم، مقداری هم دوستان کمک کنند چون دوست داریم این رشته در نیشابور بماند و بالاخره نیاز یک عده ای از هنرمندان نیشابوری است که مثل رشته معارف و تربیت بدنی، آتش نشانی رشته موسیقی را هم در نیشابور داشته باشیم و آقای سیدآبادی رئیس اداره ارشاد نیشابور با اداره کل ارشاد صحبت کنند و تا جایی که بتوانیم امسال مجوز این رشته را بگیریم.

وی اظهار کرد: خیلی از رشته‌ها مثل علوم‌تجربی و ریاضی و گرافیک و مکانیک کنار هم درس می‌خوانند اینجا هم پس از ۲سال که دانش‌آموزان به حد نصاب یک هنرستان رسیدند این هنرستان را مستقل می‌کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواستیم اشکال‌تراشی کنیم یا موافق این رشته نبودیم خودمان مجوز نمی‌گرفتیم و برای این رشته شخصاً چندین بار با اداره کل مکاتبه کردم تا توانستیم مجوز این رشته را بگیریم و حالا هم در آموزش‌وپرورش مجوزهایمان آماده است و مشکلی نداریم حتی کلاس راه اندازی و دانش‌آموزان ثبت‌نام شده‌اند ولی باید مجوز اداره ارشاد هم در کنار مجوز ما هم برای رشته موسیقی باشد حتی من گفتم اگر می‌توانیم از داشته‌های خودمان استفاده کنیم مثلاً در آموزش‌وپرورش اگر نیرویی داریم برای رشته موسیقی  استفاده کنیم که گفتند نداریم راست هم می‌گویند و ما برای رشته‌های موسیقی باید از ارشاد استاد بگیریم اما دروس عمومی مثل زبان و دین و زندگی را می‌توانیم از نیروهای آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: آقای سید آبادی هم گناهی ندارد و پیگیر هستند اما اداره کل ارشاد مقداری سخت گیری می‌کند و آنها هم البته حق دارند چون قوانین اداره ارشاد این است که اگر می‌خواهد یک هنرستان موسیقی راه بیندازد یعنی حرف آنها قانونی است ما هم حرفی نداریم اما باید سه یا چهارسال به ما مهلت بدهند که دانش‌آموزان موسیقی به حدی برسند که خودمان یک هنرستان مستقل درنظر بگیریم و این به نفع ما است.

وی گفت: آقای وکیلی هم در جریان است که چقدر پیگیری کردیم تا مجوزهای این رشته را بگیریم و شورای آموزش و پرورش نیشابور رشته موسیقی را مصوب کند و ما هم رایزنی می‌کنیم و آقای سیدآبادی هم قرار است حضوری پیگیری کنند تا بتوانیم این رشته را حفظ کنیم اگر هم یک درصد حفظ نشد رشته‌ای نبوده که بخواهیم از دست بدهیم چون  تاکنون رشته موسیقی در نیشابور نداشته‌ایم و اگر هم یک درصد امسال نتوانستیم انجام بدهیم تمام بچه‌ها را به رشته های مشابه این رشته هدایت می‌کنیم تا سال دیگر ببینم با اداره ارشاد به چه نتیجه‌ای می‌رسیم.

باید بیشتر تأمل می‌شد

علیرضا سیدآبادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در این خصوص گفت: برای ایجاد هنرستان موسیقی باید مکانی مجزا در نطر گرفته شود و این قانون است که هنرستان رشته‌های هنری حتماً باید مجهز به کارگاه باشد و مجوز این رشته‌ها را هم ارشاد می‌دهد نه آموزش‌وپرورش و الان هم در حال رایزنی هستیم تا مکان مناسبی تهیه کنیم که دانش‌آموزان به تحصیلشان ادامه دهند.

وی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از منحل شدن رشته موسیقی درخصوص اینکه چرا این هماهنگی‌ها از قبل انجام نشده تا الان دانش‌آموزان دچار این مشکلات نشوند اظهار کرد: این‌موضوع مربوط به سه سال قبل است و از سال ۱۴۰۰ ارشاد و آموزش‌وپرورش پیگیر بوده است و شهریورماه امسال در مشهد هم تأیید شد.

سیدآبادی در پاسخ به این سوال که علت این‌ ناهماهنگی بین ارشاد و آموزش‌وپرورش چه بوده پاسخ داد: کمی در این کار عجله شده و این روند هنوز کامل نشده بود و باید کمی بیشتر تأمل می‌شد.

وی گفت: امسال قرار بوده ۲رشته موسیقی و نقاشی  راه اندازی شود و سال آینده این ۲کلاس تبدیل به چهار کلاس می‌شود و در حال حاضر به دنبال راهی هستیم تا این مشکل حل شود و به هرحال چه امسال چه سال آینده باید مکانی به این رشته اختصاص پیدا کند.