به همت عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور:   نخستین هنرستان موسیقی دختران در نیشابور احداث می‌شود
به همت عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور:   نخستین هنرستان موسیقی دختران در نیشابور احداث می‌شود
خاتون‌شرق- مرحله نخست طرح مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی وکیلی ۱۰۰ با حضور معاون عمرانی آموزش‌وپرورش به بهره‌برداری رسید و کلنگ فاز دوم مجتمع بزرگ خیرساز وکیلی ۱۰۰ زمین زده شد. 

سعید صفارائی – مرحله نخست طرح مجتمع آموزشی، عمرانی ورزشی وکیلی ۱۰۰ با حضور معاون عمرانی آموزش‌وپرورش به بهره‌برداری رسید و کلنگ فاز دوم مجتمع بزرگ خیرساز وکیلی ۱۰۰ زمین زده شد.

عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور در این‌ مراسم گفت: عملیات ساختمانی هنرستان دخترانه وکیلی ۹۹ پس از کش‌وقوس‌های زیاد و با کمک وزیر سابق آموزش‌وپرورش شروع شد و دارای رشته‌های مدرنی‌ است و نخستین هنرستان دارای رشته موسیقی و تربیت‌بدنی برای دختران خواهد بود و باید تا ابتدای مهرماه آماده شود.

وی افزود: در داخل هنرستان وکیلی ۹۹ یک سالن ورزشی اختصاص هم برای دختران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: فاز نخست مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی وکیلی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد سالن پهلوان یعقوبعلی شورورزی است که به احترام ایشان نام‌گذاری شده و قرار شده سه روز در هفته در اختیار خانم‌ها باشد و من بسیار خوشحال هستم که این‌مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد زیرا شما خوشحال هستید.

وی افزود: این سالن در زمینی به مساحت ۳۲هزار مترمربع با ۲هزار و ۵۰۰متر زیربنا ساخته شده و احداث آن چهار سال زمان برد و به اندازه ۱۰مدرسه برای هزینه داشت و مشکلات بسیاری داشت و همه مسائل و نکات فنی در آن رعایت شده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره این سالن برعهده آموزش‌وپرورش و به صورت هیات امنایی خواهد بود و در مواقعی که وقت آزاد داشته باشد در اختیار عموم‌ هم قرار خواهد گرفت.

وی گفت: تیم دختران بسکتبال نیشابور در سوپر لیگ بسکتبال حضور پیدا کرده‌اند و برای میزبانی در این‌مسابقات باید یک سالن ورزشی استاندارد می‌داشتیم و سایر سالن‌ها سطح شهر واجد شرایط نبودند و قرار بود این‌ مسابقه در مشهد برگزار شود و درخواست استفاده از این سالن داده شد که موافقت کردم و امسال مسابقات سوپر لیک تیم دختران بسکتبال نیشابور در همین سالن برگزار می‌شود.

وکیلی افزود: در این رابطه همکاری سازمان نوسازی مدارس و شهرداری نیشابور هم در این بخش قابل تقدیر می‌کنم اما بخش‌هایی هم‌‌بود که من‌ نمی‌توانستم‌ درگیر بروکراسی و تشریفات اداری بشوم و فاز اول این‌ مجموعه‌ آماده بهره‌برداری شد.

وی گفت: کلنگ‌ احداث فاز دوم این‌مجموعه هم امروز زمین زده می‌شود که یک شبانه‌روزی نمونه دولتی پسرانه متوسطه دوم است و امیدوارم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: با توجه به آمار نگران‌ کننده مدارس فرسوده تا اول مهرماه ۲۲باب مدرسه دیگر در نیشابو تخریب و نوسازی می‌شود.

وی اظهار کرد: برای من پیام‌های زیادی می‌رسد که زوج‌های جوان نیاز به خانه دارند  و چرا وکیلی این‌قدر مدرسه می‌سازد و پاسخم این است که من بسیار کم مدرسه جدید می‌سازم و از این‌ یکصد مدرسه‌ای که ساخته‌ام حدود ۱۵درصد جدید ساخته شده و مابقی مدارس کهنه و فرسوده بوده که نوسازی شده است.

وی گفت: من کلاس‌های درسی را در نیشابور دیدم که از سقفش آسمان پیدا بود و مدرسه‌ای دیدم که سردیس بهداشتی مستقل نداشتند و من نمی دانم چرا باید این گونه باشد؟! و دستور دادم بلافاصله پس از پایان امتحانات همه این‌ ۲۲باب مدرسه فرسوده در سطح روستاها تخریب و بازسازی شود.

وکیلی گفت: من‌ کارم مدرسه‌سازی در شرکت با دولت است و امروز ۱۴۲مدرسه تخریبی در نیشابور وجود دارد که باید هرچه زودتر بازسازی شود و امیدوارم زنده باشم و دیگر مدرسه فرسوده و قدیمی و تخریبی در نیشابور وجود نداشته باشد.

گل سرسبد خیران‌ متعلق به نیشابور است 

حمیدرضا خان‌محمدی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در حاشیه آغاز بهره‌برداری از سالن ورزشی زنده‌یاد یعقوبعلی شوروزی گفت: چالش و اولویت اصلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۱۰۵هزار کلاس فرسوده است که باید بازسازی شود.

وی گفت: برای بازسازی ۴۳ مدرسه‌ فرسوده‌ای که در نیشابور وجود دارد خیر محترم نیشابوری جناب آقای وکیلی بازسازی ۲۰مدرسه را برعهده گرفت تا به صورت مشارکتی ساخته شود و ما باید با استفاده خط‌های اعتباری ویژه این‌ کمبودها را جبران کنیم.

وی افزود: خیران مدرسه‌ساز نگاه اهل بیت را دارند و گل سرسبد خیران‌ متعلق به نیشابور است و کاری که ایشان انجام‌ می‌دهد نمونه است و در مدارس خیرساز دانش‌آموزان به جز درس‌هایشان مشق ایثار و فداکاری می‌کنند.

وی گفت: امروز ۱۰۰مدرسه با ۵۷۰ کلاس درس و مایکاه مبارزه با جهل با ۵۰هزار مترمربع زیربنا حاصل و ثمره تلاش‌های مجاهدانه مهندس عبدالرضا وکیلی است و انسان‌های بزرگ این گونه هستند و سلام‌ وزیر را به ایشان‌ می‌رسانم.

وی گفت: ایشان‌ حتی در شرایطی که دچار کسالت بودند باز هم‌ پیگیر بودند و امیدواریم شاهد آغاز بهره‌برداری از هزارمین مدرسه وکیلی با حضور ایشان باشیم و هر پایگاه‌ دانایی یک سنگر در برابر  جهل و نادانی است و اولویت نخست تا دهم‌ ما مدرسه‌سازی است زیرا نسل آگاه آینده ما ایران قوی را می‌سازد و هرچقدر این‌ نسل قوی و آگاه باشد سایر مشکلات حل خواهد شد.

وی اظهار کرد: امروز خیران در عرصه‌های مختلف ورود کرده‌اند و همان‌طور که در سند بنیادی تحول آموزش‌وپرورش تاکید شده تربیت باید در همه ساحت‌های تربیتی باشد خیران‌ ما هم به ساخت سالن‌های ورزشی ورود کرده‌اند.

وی افزود: این سالن با مشارکت خیر مدرسه‌ساز نیشابوری با رویکرد بهره‌مندی همه دانش‌آموزان ساخته شده و سهم دولت و خیر محترم در این طرح هرکدام ۵۰درصد است و جانمایی آن هم به نحوی است که در کنار فضای آموزشی و دانشگاهی باشد و از آن به صورت‌ چندمنظوره در مراسم مختلف بتوان استفاده کرد.

وی گفت: با تداوم فرهنگ خیری در خراسان رضوی می‌توان کمبود فضاهای ورزشی را در این بخش جبران کنیم.

خلا مشارکت صنایع در نیشابور 

وی اظهار کرد: با وجود صنایع بزرگی مانند فولاد و نیروگاه و ایران‌خودرو و بالغ بر ۴۰۰شرکت صنعتی در نیشابور این‌ صنایع باید نسبت به مسئولیت اجتماعی خود به خصوص در فضای آموزشی و ورزشی به ما کمک کنند و این خلاء وجود دارد.

وی‌گفت: با توجه به سهم ۵۰درصدی دولت و خیران در اجرای طرح‌های مشارکتی در خراسان رضوی ما از خیران عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم سهم تعهد دولت را جبران کنیم.

۱۹درصد فضای آموزشی کشور فرسوده است 

حمیدرضا خان‌محمدی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: طی سال ۱۳۸۲ – ۱۳۸۳ حدود ۶۵درصد مدارس تخریبی بودند که امروز این‌ میزان به ۱۹درصد رسیده و این‌ موفقیت با همه تحریم‌های ظالمانه ممکن شده و اگر گاهی شرمنده خیران‌می‌شویم به خاطر این بوده که در آمدهای پیش‌بینی شده محقق نشده است.

وی افزود: از جناب وکیلی نگین فیروزه‌ نشان شهر نیشابور صمیمانه تشکر می‌کنم و ایشان در میان خیران‌ ما جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی گفت: همه دانش‌آموزانی که در یکصد مدرسه وکیلی درس می‌خوانند مانند فرزندان ایشان هستند زیرا نگاه عاشقانه‌ای به مدرسه دارند.

وی افزود: اساس مشکلات کمبود دانش و آگاهی و راهبردی‌‌ترین راه حل توسعه آموزش و مدرسه است و اگر در جایی بهترین فضا به بانک داده شد و مدرسه فرسوده بود آینده آن ‌کشور رو به نابودی اشت.

وی گفت: در برخی نقاط هم پدیده مهاجرت دارد اتفاق می‌افتد و با تغییر ترکیب جمعیتی روبرو هستیم و لازم است که مدرسه‌سازی کنیم.

بیش از ۵۴ مدرسه تخریبی در نیشابور وجود دارد

ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: در نیشابور بیش از ۵۴مدرسه تخریبی و فرسوده و غیرقابل استفاده، بیش از ۱۴۰ کلاس غیر استاندارد و ۱۲ کلاس کانکسی و بیش از ۶۰مدرسه ۲شیفتی وجود دارد.

وی‌گفت: نیشابور با این عظمت دارای این‌ خلا‌ها و کمبودها در حوزه آموزش‌وپرورش و پرورش است و آقای مهندس وکیلی خیرمدرسه‌ساز نیشابور با درک این‌کمبودها قدم به میدان گذاشته‌اند و طی این‌سال‌ها‌خالصانه تلاش کردند.

وی افزود: هرآنچه در نیشابور وجود دارد شان و جایگاه و منزلت آن بیش از آن است که مدیران و مسئولان در سطوح ملی به آن‌ توجه دارند.

در نیشابور با این عظمت و گنجینه در درون این شهرستان با اشکالاتی در آموزش‌وپرورش مواجه هستیم و امیدواریم حضور جناب آقای خان‌محمدی معاون عمرانی وزیر آموزش به این شهرستان موجب خیر برکت باشد.

وی اظهار کرد: جایگاه آموزش‌وپرورش در نیشابور از لحاظ امکانات و تجهیزات و اماکن دارای شرایط مطلوبی نیست و در این شرایط به اجبار برخی کلاس‌ها در شرایط نامطلوب برگزار می‌شود که در شان‌ مردم این‌ منطقه نیست البته این مشکلات در مناطق هم جوار نیشابور مانند سرولایت، فیروزه، میان‌جلگه و زبرخان هم وجود دارد که باید به آن توجه شود.

با ساخت ۱۴۲مدرسه دیگر نیشابور نیاز مدرسه ندارد 

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌میان‌جلگه در مجلس گفت: اگر ۱۴۲ مدرسه دیگر در نیشابور ساخته شود دیگر نیازی به مدرسه در نیشابور نخواهیم‌ داشت.

وی اظهار کرد: در نیشابور بزرگ اقدامات بزرگی انجام شده است و مردان و زنانی در نیشابور با همت و افکار بلند وجود دارد و امروز در راس خیرین نیشابور جناب مهندس عبدالرضا وکیلی می‌درخشد.

وی افزود: مردم نیشابور دست گدایی به سوی هیچ مسئولی دراز نمی‌کنند اما به دنبال احیای ظرفیت‌های این دیار هستیم و امروز شاخص کمبودهای آموزش‌وپرورش در استان خراسان رضوی از شاخص‌های ملی کم‌تر است و در نیشابور بزرگ‌ با همت و همراهی فرزندان شهدا نخستین مدرسه پدران آسمانی ساخته شد.

چنارانی گفت: امروز ۵۰۰شرکت و موسسه بزرگ، فولاد خراسان و نیروگاه در نیشابور وجود دارد که سهم‌ مسئولیت اجتماعی خود را ادا نکردند.

 

وی گفت: میزان فروش فولاد خراسان فقط در هرویبهشت‌ماه یک‌هزار و ۲۰۰میلیهرد تومان بود اما از سود این فروش چقدر در قالب ایفای مسئولیت‌های اجتماعی سهم نیشابور شده است؟

وی‌ گفت: مدرسه ۱۰۰وکیلی که قرار شد بزرگ‌ترین مدرسه ایران باشد با ۱۵هزار مترمربع حدود ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که نیمی از آن توسط خیر محترم و مابقی از طرف دولت اختصاص می‌یابد و از سهم‌دولتی ۵۰میلیارد پرداخت شده و امروز ۲۰میلیارد دیگر اختصاص پیدا کرد.

لازم به ذکر در حاشیه این‌ برنامه تفاهم‌نامه نوسازی ۲۲مدرسه فرسوده در نیشابور با مشارکت عبدالرضا وکیلی خیر مدرسه‌ساز نیشابور امضا شد.

در این برنامه مرحله  نخست مجتمع آموزشی، فرهنگی و ورزشی وکیلی ۱۰۰ به بهره‌برداری رسید و آئین کلنگ‌زنی فاز دوم مجتمع بزرگ خیرساز وکیلی ۱۰۰ همراه با امضای تفاهم‌نامه‌ ساخت سالن ورزشی وکیلی ۹۹ انجام شد.