در شهرستان نیشابور هم اکنون (آموزش ابتدایی مهمان خانه هاست)
در شهرستان نیشابور هم اکنون (آموزش ابتدایی مهمان خانه هاست)
مهدی بهمدی معاونت آموزش ابتدایی در گفت‌وگو با خاتون شرق به تشریح اقدامات آموزش و پرورش نیشابور پس از شیوع کرونا پرداخت.

جناب بهمدی با سپاس از وقتی که در اختیار خاتون شرق گذاشتید لطفا درباره اقدامات آموزش و پرورش نیشابور در مقطع ابتدایی پس از شیوع کرونا توضیحاتی بدهید.
با سلام خدمت شما و مخاطبان فرهیخته خاتون شرق به استحضار تون می رسانم که از ابتدای اسفند ماه پارسال پس از ۲ هفته از تعطیلی اجباری مدارس، آموزش‌های غیر حضوری را با عنوان ” آموزش ابتدایی مهمان خانه ها” آغاز کردیم.
آموزش ها به صورت تولیدات محتوایی، تدریس های آنلاین، ارزشیابی آنلاین وآموزگار تلفنی بود. نخستین تدریس‌های آنلاین در اواخر اسفندماه سال گذشته و با استفاده از نرم افزار اسکای روم صورت گرفت که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و همکاران ما در ادامه از ۵ فروردین ماه تدریس های آنلاین را باعنوان” آموزگار آنلاین” تقریباً تمام دروس پایه از جمله ریاضی، علوم و فارسی را که به طور کامل تدریس نشده بودند آموزش دادند.
بعد از کامل شدن تدریس در اوایل اردیبهشت ماه امسال همکاران ما به جهت بازخورد گیری از دانش آموزان به سراغ ارزشیابی آنلاین رفتند که خود در یک پروسه از اول اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه به طول انجامید و استقبال خوبی از آن شد به طوری که درارزشیابی های آنلاین از سراسر کشور مهمان داشتیم و در انتها طبق برآوردی که انجام شده بالای ۳۰ هزار نفر در این ارزشیابی شرکت کردند. ما شرکت کنندگانی از استانهای زنجان، کرمان، تهران،مازندران، اصفهان و بندرعباس هم داشتیم که درطرح های ما شرکت کرده و پیام‌های تبریک برایمان ارسال می‌کردند و درنهایت آموزش های غیرحضوری شهرستان نیشابور “مقام اول استان” را به خود اختصاص داد.
در کنار موارد گفته شده دانش آموزانی بودند که در کلاس های چند پایه ی روستایی تحصیل می کردند و به آموزش های آنلاین ما دسترسی نداشتند. ما برای این عزیزان دو طرح را اجرا کردیم، یک طرح آموزگار تلفنی بود که در این طرح دانش آموز از طریق تلفن رصد می‌شد و طرح دیگر” بسته‌های آموزشی “بود که در دو مرحله۱۴ هزار نسخه‌ برای این دانش آموزان بسته های آموزشی چاپ شده و از طریق راهبران آموزشی به دست آنها رسانده شد.
در مورد دانش آموزان چند پایه شاهد نظارت و پیگیری‌های خوبی از طریق راهبران آموزشی هستیم به طوری‌که هر راهبر آموزشی ۱۳ آموزشگاه روستایی را به صورت مستقیم تحت مدیریت ونظارت خود دارد.
لازم به ذکر است در فصل بازگشایی مدارس از بیست و هفتم اردیبهشت تا خرداد در مناطق شهری نه‌ تنها در نیشابور بلکه هیچ جای کشور از این اتفاق استقبال خوبی صورت نگرفت این در حالی بود که بازگشایی مدارس در مراکز آموزشی چند پایه روستایی با استقبال مواجه شد و آموزگاران و مدیر آموزگاران مناطق چندپایه تا بیست و هفتم خردادماه و بیشتر در آموزشگاه حضور داشته و تدریس می‌کردند. پارسال آموزش مناطق چند پایه روستایی، در بخش حضوری از مناطق شهری شرایط بهتری داشت.

آیا ارزشیابی آنلاین صورت گرفته کشوری بود و از این طرح الگوبرداری شده است؟
تمام ارزشیابی های آنلاین صورت گرفته به صورت بومی بوده و همکاران خودمان آن ها راطراحی می کردند . در این راستا گروه‌های مختلفی را برای هر پایه‌ تشکیل دادیم که وظیفه این گروه‌ها طراحی سوالات و بررسی ارزشیابی‌ها بود.
در کانال اطلاع رسانی لینک آزمونها به صورت روزانه قرار داده می شد و معلمان سایر شهرها لینک های ارزشیابی را در اختیار همکاران و دانش آموزان خود قرار می دادند ودر نهایت ما متوجه شرکت دانش آموزان سراسر کشور در آموزش های آنلاین و ارزشیابی های آنلاین شدیم. البته به این دلیل که امکان کپی برداری نبود دانش آموزان در آزمونهای طراحی شده توسط ما شرکت می‌کردند و در واقع پیشگام در این طرح سرگروه های آموزشی نیشابور بود.
بعضی برنامه ها در آموزش ابتدایی وجود دارد که جزء طرح های وزارت آموزش و پرورش هستند که از جمله آنها می توان به جشنواره جابربن حیان، جشنواره توصیفی، درس پژوهی و عید و داستان اشاره کرد که شروع این طرح ها ابتدای سال گذشته به صورت حضوری بود اما با شیوع کرونا برنامه های یاد شده عملا اجرایی نمی‌شد اما برای دیده شدن فعالیت های دانش آموزان تمامی برنامه ها را به صورت مجازی برگزار کردیم به طوری که ارسال آثار، نمایشگاه و داوری ها نیز به صورت مجازی صورت گرفت.

در رابطه با نحوه اجرای این طرح‌ها بیشتر توضیح دهید.
برای هر طرح کانالی جداگانه همراه با افتتاحیه ی مجازی در نظر گرفته شد و به منظور استقبال بیشتر دانش آموزان و خانواده ها در کانال های مجازی بخشی را به عنوان نگاه مخاطب در نظر گرفتیم که در آن والدین در کنار داوری تخصصی ما و در قالب” آثار برتر از نگاه مخاطبین” شرکت داشتند.
در برخی از کانالها ۵۰۰۰ عضو وجود داشت و این خود حساسیت حضور را برای والدین بیشتر می کرد والحمدلله با استقبال خوبی در این قسمت روبرو شدیم.
لازم به ذکر است طرح هایی همچون طرح جابربن حیان در انتخاب دانش آموزان در مقاطع بالاتر جهت شرکت در مدارس نمونه بسیار موثر است و ما تمام تلاش خود را کردیم که با اجرای این طرح هیچ دانش آموز ی حتی در دورترین روستاها حقش ضایع نشود.
در کنار طرح‌های یاد شده طرح هایی در شهرستان از جمله شاهنامه خوانی، بربال سیمرغ،چله چارانه و داستان نویسی نیز به صورت مجازی و با استقبال فراوان برگزار شد.
از دیگر فعالیت های انجام شده طی این مدت اجرای طرح‌ بازی های خانگی در قالب “شادمانه های تدریس” بود که طی آن همکاران ما ۱۸۵ بازی خانگی خلاقانه را طراحی و ارسال کرده وبا توجه به بازخورد بسیار عالی در استان درنهایت ١۵ اثر آن مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داد.

برای سال تحصیلی جدید چه برنامه‌های دیگری دارید؟
توجه داشته باشید در سال تحصیلی پیش رو این دیدگاه وجود داشت که با شروع تابستان کرونا از بین خواهد رفت اما با شرایط کنونی ما تصمیم به تشکیل کارگروه‌های آموزشی غیرحضوری گرفتیم و نخستین جلسه را در اوایل خرداد ماه امسال برگزار کردیم و آموزش‌های غیرحضوری را با تجربه کسب شده توسط همکاران شروع کردیم.
در اولین اقدام آموزش های ضمن خدمت غیرحضوری برای معلمان برگزار گردید. این آموزش ها ۴۰ ساعته بوده و طی آن استفاده از انواع نرم افزار ها و نحوه استفاده از برنامه شاد به جهت توانمندسازی همکاران آموزش داده شد. یک هزار و ۷۰۰ نفر از معلمان چیزی حدود ۹۹ درصد معلمان در این آموزش ها حضور داشتند.
در این دوره‌ها ضمن معرفی نرم افزارهای مرتبط با دوره های آموزش آنلاین از شرکت کنندگان خواسته شد که تولید محتوا داشته باشند. ارائه ی این تولیدات محتوایی به شکل آموزشگاهی بود و در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی تولید محتوای قوی در نیشابور بوجود آمده که همکاران ما بر اساس پایه، درس تعیین شده از قبل تولید محتوا کرده‌اند و درحال حاضر یک بانک اطلاعات کامل از همه دروس در تمامی پایه‌ها در حوزه آموزش ابتدایی به صورت آرشیو در اختیار داریم. هم اکنون ما کانالی جهت اطلاع رسانی تکنولوژی آموزشی در پیام رسان شاد داریم که کلیه ی یک هزار و ۷۰۰ معلم عضو آن هستند و اطلاع رسانی ها و جلسات آموزشی مجازی در آن برگزار می گردد.
از ۱۵ شهریور ماه که آموزش‌ها آغاز گردید با هدف آمایش کامل از دانش آموزان شهری و روستایی طرح “نقشه یادگیری” مطرح شد این نقشه در قالب استان، شهرستان، آموزشگاه و خانواده است و هدف از آن اطلاع از چگونگی دریافت آموزش دانش‌آموزان است. در حال حاضر نقشه یادگیری را در قالب شهرستان پس از سه مرحله پایش انجام داده ایم به طوری که کاملا از نحوه چگونگی دریافت آموزش توسط دانش آموزان اطلاع داریم، اینکه چه تعداد از دانش آموزان درپیام رسان شاد نیستند،چند نفر کلا از آموزش محروم هستند ،چه تعداد به هیچ وسیله ی ارتباطی دسترسی ندارند و…
از مجموع ۴۰ هزار و ۷۷۲ دانش آموز در نخستین پایش که صورت گرفته حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان مقطع ابتدایی از ١۵ شهریور ماه به صورت حضوری آموزش دیدند که در نهایت این آمار تا پایان مهرماه به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد واکنون دانش آموزان به صورت کاملا غیرحضوری آموزش ها را دنبال می کنند.

دراردیبهشت ماه فراخوان همکاری با آموزگاران توانمند و علاقمند به بحث آموزش های غیر حضوری به مدارس ارسال گردید و پس از بررسی مدارک و سوابق همکاران متقاضی بلافاصله در ابتدای مهرماه سرگروه های آموزشی شهرستان نیشابور تعیین و کارگروه های هر پایه فعالیت خود را آغاز نمودند. همچنین چهار دبیرخانه ی آموزش های غیر حضوری از بین مدارس ابتدایی برخوردار ونیمه برخوردار با حوزه ی کاری مشخص انتخاب ومعرفی شدند.

دبستان فردوسی به عنوان “دبیرخانه ی تولید محتوا” معرفی گردید تا علاوه برآموزش و توانمندسازی همکاران در حیطه ی فضای مجازی، تولیدات محتوایی و آموزش های مجازی همکاران را گردآوری و به صورت آرشیو نگهداری نموده و براساس بودجه بندی دراختیار همکاران قرار خواهند داد.
دبستان بهاره سلیمی” دبیرخانه تدریس آنلاین” انتخاب گردید تا به صورت ماهانه جمع بندی دروس هرپایه توسط این دبیرخانه هماهنگ گردیده و جهت تمامی دانش آموزان قطب شهید شوشتری از طریق بستر مجازی ارائه گردد.
دبستان ناصری به عنوان “دبیرخانه ارزشیابی آنلاین” انتخاب گردید تا بلافاصله پس از تدریس های آنلاین حهت بازخورد گیری از نحوه ی دریافت آموزش ها ارزشیابی های آنلاین به صورت توصیفی طراحی شده توسط سرگروه های آموزشی را دراختیار دانش آموزان قرار دهد.
دبستان دخترانه سما به عنوان “دبیرخانه بسته های تحولی” انتخاب گردید که وظیفه ی طراحی بسته های آموزشی درسنامه، سی دی و ارائه اطلاعات بر روی فلش برای دانش آموزانی که به هیچ گونه وسیله ی ارتباطی دسترسی ندارند را برعهده گیرد.
همچنین با توجه به نگرانی های والدین نسبت به فعالیت های مجازی ، نظارت به صورت آنلاین هم انجام می‌شود که از طریق سرگروه های آموزشی وارد کانال های شاد آموزشی شده و وضعیت آموزشی را بررسی می کنند و از نظر آنان به عنوان تخصصی ترین قسمت حوزه آموزش استفاده می‌کنیم. از دیگر فعالیت‌های انجام شده در تکنولوژی آموزش ابتدایی نیشابور ایجاد کارگروه تخصصی قرآن و هدیه آسمانی با همکاری حوزه پرورشی آموزش و پرورش و قاریان و حافظان قرآن است که در آن همکاران ما در آموزش و پرورش و قاریان قرآن دروس پایه را تدریس و تولید محتوا می‌کنند.
با توجه به شرایط برگزاری غیرحضوری آموزش ها طی هفته ی گذشته در این چند روز بلافاصله دومین جلسه ی هم اندیشی سرگروه های آموزشی ودبیرخانه های آموزش های غیر حضوری تشکیل گردید و در نتیجه در اواین گام اقدام به تشکیل کانال های مجازی ارائه ی محتوا نموده و براساس بودجه بندی دروس سرگروه های محترم آموزشی مطالب را جهت اطلاع رسانی به همکاران در کانال ها قرار می دهند. انشالله در چهار گام کلیه فعالیت های صورت گرفته در اختیار همکاران ودانش آموزان عزیزمان قرار خواهد گرفت.
گام اول، راه اندازی کانال های سرگروه های آموزشی
گام دوم، تدریس های آنلاین (جمع بندی ماهانه)
گام سوم، ارزشیابی آنلاین
گام چهارم، ارائه درسنامه های طراحی شده

در مناطق روستایی چه اقداماتی صورت گرفت؟
در مدارس روستایی بحث نظارت بالینی را داشتیم و طی دوماه گذشته مدارس ابتدایی روستایی توسط راهبران با هدف رسیدگی به نحوه ی دریافت آموزش دانش آموزان، آگاهی از کمبودها و امکانات و مرتفع نمودن مشکلات مدارس چندپایه بارها مورد بازدید قرار گرفته است.
آیا اقدامی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل صورت گرفته است؟
اولین اقدام در این زمینه انجام پایش با هدف کسب اطلاعات در مورد تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل است و دوم مطرح کردن این مسئله در شورای آموزش و پرورش با کمک اعضای ذیصلاح است که مسئله ای کشوری است.

آیا در نیشابور هم دانش‌آموزانی هستند که تحت هیچ‌گونه آموزشی قرار ندارند؟
دانش آموزانی که نه آموزش های حضوری و نه آموزش های آنلاین را می بینند فقط ۹۱۱ نفر در نیشابور هستند. طبق آمار ۹۷/۸ درصد از دانش‌آموزان از آموزش برخوردارند و ۲.۲ دهم درصد نیز از هیچ آموزشی استفاده نمی کنند.
ما خود را برای هر شرایطی آماده کرده ایم و در حوزه آموزشی آمادگی کامل را داریم و هدفمان این است که هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند و هر دانش آموزی در هر شرایطی آموزش ببیند.
در حال حاضر چالش‌ی که وجود دارد بازماندگان از آموزش و تحصیل است که این مشکل تنها با تلاش سازمان آموزش و پرورش حل نمی شود و همه ارگانها در کاهش این آسیب نقش مهمی دارند.

به برگزاری جلسات حضوری هم اشاره کردید در این زمینه چه تمهیدات بهداشتی را در نظر گرفتید؟
در این بخش بهداشت مدارس را با توجه به ۶۸ آیتم مورد بررسی قرار دادیم. طبق گزارش بهداشت، میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس بالای ۷۴ درصد است و در کل ۱۵ مدرسه بهداشت را رعایت نمی کردند که نظارت‌ها افزایش یافت و با توجه به پیگیری ها مشکلات این مدارس نیز برطرف گردید. هدف ما این است که کارکرد مدرسه و نقش آموزش و پرورش را به عنوان تنها مرجع تعلیم و تربیت حفظ کرده و جایگاه آن را خدشه دار نکنیم.

آیا برای آموزش والدین هم برنامه‌هایی داشتید؟
یکی از دغدغه های ما آموزش والدین است. نقش والدین در آموزش بسیار مهم است و خانواده می تواند در بحث آموزش کمک زیادی به آموزش و پرورش کند. ما در دو مرحله به والدین آموزش دادیم. دو کارگاه مجازی در بستر تی وی ٢ با عنوان” اولیا دغدغه مند فضای مجازی” و دیگری کارگاه” کودک کلاس اولی من”. برگزار شد که مشارکت اولیا هم خوب بود اما در عین حال کافی نیست. فرهنگ سازی در این زمینه مهم به نظر می رسد و برای این مهم تمام ارگان ها باید در میدان حضور داشته باشند.

درقسمت پیش دبستانی جهت نوآموزان با توجه به شرایط کنونی چه اقدامی صورت گرفته است؟

با توحه به دستورالعمل طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان پیش دبستانی و حسب بند ۲ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و راهبرد کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دوره پیش دبستانی و دبستانی دوره ای رسمی و امری حاکمیتی است و آموزش و پرورش موظف به تدوین اصول، برنامه ریزی، تعلیم و توانمند سازی نوآموزان پیش دبستانی است و با توجه به شرایط خاص آموزش و پرورش پیش دبستانی در سال تحصیلی جاری و درخواست توقف اغلب مراکز، دستورالعمل طرح ملی پوشش سراسری نوآموزان و آموزش مجازی پیش دبستانی رایگان با هدف جذب و حضور حداکثری نوآموزان در سیستم آموزش و پرورش ابلاغ شده است.
بر این اساس پس از شناسایی و ثبت نام نوآموزان در سناد، کلاس های درسی مجازی در شبکه شاد تشکیل خواهد شد و از ظرفیت شبکه آموزش صدا و سیما و صدا و سیمای استان جهت آموزش استفاده می شود.
برای نوآموزان که به آموزش های ذکر شده دسترسی ندارند بسته های یادگیری طراحی خواهد شد. جامعه هدف در این طرح کودکان ۵ سال تمام بوده و برای نوآموزان شرکت کننده در طرح گواهی اتمام دوره ارائه خواهد شد. در همین راستا ۱۰ پایگاه در سطح شهرستان جهت ثبت نام نوآموزان پیش بینی شده است که پس از جلسه ی صورت گرفته با این پایگاه ها اطلاع رسانی خواهد شد . بدون شک اصلی ترین عامل در اجرای طرح همراهی والدین محترم خواهد بود.
از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.
برای شما و همه معلمان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.