تعطیلی خیام و عطار در روز ۱۳ فروردین بر خلاف اعلام وزارت کشور
تعطیلی خیام و عطار در روز ۱۳ فروردین بر خلاف اعلام وزارت کشور
خاتون شرق - با وجود اعلام وزارت کشور مبنی بر عدم تعطیلی مراکز گردشگری و تفرجگاه‌ها در 13 فروردین امسال که مصادف با شهادت حضرت علی(ع) بود، فرمانداری نیشابور، مراکز فرهنگی و گردشگری نیشابور را تعطیل کرد.

با وجود اعلام وزارت کشور مبنی بر عدم تعطیلی مراکز گردشگری و تفرجگاه‌ها در ۱۳ فروردین امسال که مصادف با شهادت حضرت علی(ع) بود، فرمانداری نیشابور، مراکز فرهنگی و گردشگری نیشابور را تعطیل کرد.
به گفته‌ی معاون سیاسی فرماندار نیشابور، این تصمیم بنا بر دستور العمل میراث فرهنگی صورت گرفت.
احمد شافعی به خاتون شرق گفت: اگر چه فرمانداری اعلام کننده‌ی این تعطیلی بود اما مبنای تعطیل مراکز گردشگری خیام و عطار، دستور العمل وزارت میراث فرهنگی بود.
شافعی در این زمینه که با وجود اعلام وزارت کشور در زمینه‌ی عدم تعطیلی مراکز تفرجگاهی در ۱۳ فروردین، دهیاری‌ها و شهرداری‌های روستاهای تفرجگاهی مانند بوژان و درود، اقدام به تعطیلی خودسرانه کرده بودند توضیحی نداد و گفت: اگر چنین تعطیلی صورت گرفته، ما اطلاعی نداریم ولی از سوی فرمانداری دستوری در این زمینه صادر نشده بود و تا جایی که ما اطلاع داریم تعطیل نبوده است.
رئیس میراث فرهنگی نیشابور نیز در این زمینه به خاتون شرق گفت: وزارت میراث فرهنگی دستور العمل تعطیلات مراکز گردشگری و اماکن تاریخی را در نوروز امسال به استان‌ها ابلاغ کرده بود و بر همین اساس، منطقه‌ی تاریخی آرامگاه‌های خیام و عطار در روز ۱۳ فروردین تعطیل شد.
کمال خانی افزود: مراکزی که سیاست‌گذاری و اداره‌ی آنها با وزارت میراث فرهنگی است شش روز در سال تعطیل هستند که یکی از آنها روز شهادت امام علی(ع) می‌باشد.
وی در پاسخ به خاتون شرق که این دستور العمل با اعلام وزارت کشور منافات دارد گفت: ما تابع قوانین و دستورات میراث فرهنگی هستیم و در مورد وزارت کشور، دستگاه‌های تابعه باید پاسخگو باشند.
این تعطیلی‌ها در حالی صورت گرفت که بر اساس قوانین جاری کشور بخشنامه‌های سازمانی، معادل قانون نیستند و بر اساس عقل و منطق حقوقی، فقط برای ارباب جمعی همان سازمان، لازم الاتباع می‌باشند و در مسائل خارج از سازمان، بخصوص در مواردی که نتایج و آثار این دستور العمل‌ها، به منافع عمومی و جهت‌گیری کل جامعه سرایت کند، به هیچ عنوان نمی‌توانند مبنای عمل کلی کشور قرار گیرند.
به نظر می‌رسد دقیقا به همین دلیل است که نهادهای قانون‌گذاری مانند مجلس، مجمع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگز قانون را ابطال نمی‌کنند بلکه بخشنامه‌ها، دستور العمل‌ها و مقررات صادره از سوی سازمان‌ها را با قانون تطبیق می‌دهند یا آن را تصحیح و اصلاح می‌کنند و حتی دیوان عدالت اداری، هیچ‌وقت قوانین را ابطال نمی‌کند بلکه دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، مصوبات و مقررات دولت را ابطال یا ملغی اعلام می‌کند.
در نهایت تنها شورای نگهبان قانون اساسی است که بر مبنای حقوق مادر نظام یعنی قانون اساسی، مصوبات مجلس را بررسی و در صورت لزوم تصحیح و تنقیح می‌کند یا آن را به مجلس بازمی‌گرداند تا مورد اصلاح قرار گیرد.
با این مقدمات قانونی به نظر می‌رسد اینکه یک دستور العمل سازمانی را مبنای یک اقدام عمومی قرار دهیم که کل مردم کشور را از دسترسی به حقوق اجتماعی خود محروم می‌سازد، نه تنها مجوز عقلی و منطقی ندارد بلکه جواز عرفی و قانونی هم بر آن صادق نیست و لابد به جهت شرعی هم دچار اشکال است بخصوص که آثار منفی در اخلاق و دین جامعه داشته باشد.
عده‌ی زیادی از شهروندان نیشابوری، گردشگران سایر شهرستان‌ها و استان‌ها و محققین و بازدیدکنندگانی که در این روز به منطقه‌ی تاریخی و اماکن گردشگری آن مراجعه کرده بودند به خاتون شرق گفتند تعطیلی این اماکن در روز ۱۳ فروردین، چه دلیلی دارد؟
یک گردشگر که از استان البرز به نیشابور آمده بود گفت: من همین امروز را در نیشابور هستم و برای بازدید از این مراکز برنامه‌ریزی داشتم که متأسفانه قسمتم نشد و مجبورم تا سفر بعدی که معلوم نیست کی باشد صبر کنم.
احمد حسن‌پور گفت: به نظرم تعطیلی این مراکز حتی در روزهای شهادت و مانند آن دلیلی ندارد چون اساسا بازدیدکنندگان این مراکز، صرفا برای آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران به این مراکز می‌آیند و قصدشان تفرج و شادمانی به این معنا که احترام ایام مذهبی را مکدر کنند نیست.
یک خانم اهل استان آذربایجان هم به خاتون شرق گفت: اگر هم قرار بود این مراکز در این روز تعطیل باشد باید قبلا از طریق تلویزیون اعلام می‌شد تا مردم در جریان قرار بگیرند.
اعظم طاها حسینی افزود: وزیر کشور گفت که در مورد تعطیلی مراکز تفرجگاهی و بوستان‌ها در روز ۱۳ فروردین تصمیمی گرفته نشده است و ما هم به استناد حرف ایشان امروز به اینجا آمدیم که متأسفانه با درب بسته مواجه شدیم.
یکی از گردشگران که از بوژان دیدن کرده بود هم گفت: با کمال تعجب راه آبشار بوژان را بسته بودند و گفتند شورای روستا این تصمیم را گرفته است.
وی افزود: خیلی جالب است که در مورد تعطیل یا دایر بودن مراکز تفریحی فرهنگی، شورای یک روستا تصمیم می‌گیرد و بر خلاف تصمیم وزارت کشور عمل می‌کند.
این وضعیت تعطیلی و دایری برخی مراکز فرهنگی تفریحی در آخرین روز تعطیلات نوروزی و اعلام وزارت کشور مبنی بر عدم تعطیل، تصور یک نوع به هم ریختگی در تصمیمات دولت و به نوعی بلبشوی دولتی را تداعی کرد که گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را متعجب و سرگردان کرده بود.