آتش مولدسازی به جان نیشابور افتاد
آتش مولدسازی به جان نیشابور افتاد
خاتون شرق - در شماره‌ گذشته خاتون‌شرق گزارش واگذاری ساختمان قدیم بنیاد شهید نیشابور به آستان قدس به بهانه مولدسازی منتشر شد، ساختمانی که قرار بود تبدیل به درمانگاه جانبازان شود تا بخشی از محرومیت‌های درمانی آنان را جبران کند، اما هنوز مرکب آن‌ گزارش خشک نشده که خبر واگذاری اراضی دانشکده و هنرستان کشاورزی نیشابور به پروژه مسکن ملی و در ادامه واگذاری چهارهکتار از اراضی ورزشگاه انقلاب نیشابور بدون اطلاع نماینده قانونی شورای شهر نیشابور در قالب مولدسازی منتشر می‌شود.

سعید صفارائی

 

دلیل این مخفی کاری‌ها چیست؟!

در شماره‌ گذشته خاتون‌شرق گزارش واگذاری ساختمان قدیم بنیاد شهید نیشابور به آستان قدس به بهانه مولدسازی منتشر شد، ساختمانی که قرار بود تبدیل به درمانگاه جانبازان شود تا بخشی از محرومیت‌های درمانی آنان را جبران کند، اما هنوز مرکب آن‌ گزارش خشک نشده که خبر واگذاری اراضی دانشکده و هنرستان کشاورزی نیشابور به پروژه مسکن ملی و در ادامه واگذاری چهارهکتار از اراضی ورزشگاه انقلاب نیشابور بدون اطلاع نماینده قانونی شورای شهر نیشابور در قالب مولدسازی منتشر می‌شود.

 

گزارش میدانی خاتون شرق از مشکلات بهداشتی درمانی جانبازان نیشابور – بخش دوم

مولد‌سازی املاک یا محروم‌سازی جانبازان از امکانات درمانی

این‌ نخستین بار نیست که مرغوب‌ترین اراضی شهر نیشابور قربانی چنین طرح‌های شتاب‌زده‌ای می‌شود.

در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد زمین‌ بیمارستان سوم نیشابور در بلوار جانبازان با پافشاری و لجاجت هاشمی فرماندار وقت قربانی طرح مسکن مهر می‌شود تا نیشابور بزرگ تا به امروز از داشتن بیمارستان سوم محروم بماند.

امروز در حالی قطار مولدسازی در شهرستان نیشابور به راه افتاده و هر روز هم بر سرعت آن اضافه می‌شود که همین اتفاقات در شهرهای همجوار نیشابور با مقاومت مسئولان، نمایندگان و امامان جمعه روبرو شده اما در نیشابور گویا سیاست به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و مدیران و مسئولان برای خوش‌خدمتی و خوش‌رقصی در مقابل مدیرکل و حفظ میزشان از حراج اموال مردم نیشابور هیچ ابایی ندارند و اگر افشاگری عضو شورای شهر نیشابور در جلسه علنی هفته گذشته نبود به احتمال زیاد شهروندان نیشابور وقتی از این فاجعه باخبر می‌شدند که کار از کار گذشته بود.

 

،،این‌ نخستین بار نیست که مرغوب‌ترین اراضی شهر نیشابور قربانی چنین طرح‌های شتاب‌زده‌ای می‌شود. در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد زمین‌ بیمارستان سوم نیشابور در بلوار جانبازان با پافشاری و لجاجت هاشمی فرماندار وقت قربانی طرح مسکن مهر می‌شود تا نیشابور بزرگ تا به امروز از داشتن بیمارستان سوم محروم بماند. 

 

دلیل این مخفی کاری‌ها چیست؟ مگر مردم نامحرمند؟ چرا درباره این موارد مهم و حیاتی که بر نحوه زیست اجتماعی شهروندان تاثیر عمیق دارد باید در خفا و پنهانی تصمیم‌گیری شود.

 

اعلام شرایط اضطراری در شورای شهر نیشابور

رضا کراری عضو شورای شهر نیشابور در هفتاد و چهارمین جلسه علنی این شورا شرایط اضطراری اعلام کرده و تاکید می‌کند با توجه به شرایط اضطراری و مهمی که اتفاقی افتاده نیازمند همکاری اعضای محترم به جهت تصمیم‌گیری فوری است.

او می‌گوید: طبق دعوت نامه‌ای که روز گذشته برای بنده ارسال شد به عنوان نماینده شورا در کمیسیون ماده‌ی ۵ شهرسازی استان در جلسه حضور پیدا کردم.

در ادامه کراری از اختصاص چهار هکتار از اراضی ورزشگاه انقلاب نیشابور در قالب طرح مولدسازی دارایی‌ها خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با توجه به اینکه هیچ اطلاعی از این دستور کار نداشتم و موضوع از کمیسیون ماده‌ی ۵ به کمیسیون کارشناسی ارسال شده بود در جلسه اعتراض خود را به عنوان نماینده شورای شهر اعلام کردم و متوجه شدم که در تاریخ ۱۰ دی ماه امسال بند ۲ صورت جلسه کمیسیون ماده‌ی ۵ در همین خصوص بوده است.

 

بند آخر بند را آب داد

کراری در آن‌جلسه گفت: بنده از دبیرخانه شورای شهر موضوع را پیگیری کردم و با توجه به اینکه یکی از اعضای کمیسیون ماده‌ی ۵ عضو شورای شهر می‌باشد اعلام کردم که هیچ دعوت نامه‌ای در این خصوص برای شورای شهر ارسال نشده و با شهرداری نیشابور هم صحبت کردم و آنجا هم از موضوع دعوت‌نامه کاملاً اظهار بی‌اطلاعی کردند و این به این معنی است که بدون ارسال دعوتنامه جلسه را برگزار کردند و نسبت به اتخاذ این تصمیم و تصویب آن اقدام شده است.

موضوع انکار شهرداری درباره این موضوع درحالی است که فرماندار نیشابور گفته بود معاون شهردار در جلسه استانی حضور داشته و به عنوان موافق صورتجلسه را امضاء کرده است.

کراری هشدار داد: از زمانی که مصوبه‌ای در کمیسیون ماده ۵ تصویب می شود ۲۰ روز مهلت اعتراض به آن وجود دارد و اگر تصمیم بر اعتراض به این موضوع وجود دارد با توجه به اینکه در دهم دی‌ماه این موضوع به تصویب رسیده قبل از اینکه دیر شود باید اعتراض و مخالفت خود را به رییس کمیسیون ماده‌۵ استان اعلام کنیم تا اقدامات قانونی بعدی انجام شود در غیر این صورت ۴۰ هزار متر از زمین مذکور به پلاک ورزشگاه انقلاب که کاربری ورزشی است به کاربری مسکونی و تجاری تبدیل خواهد شد.

عضو شورای شهر گفت: تراکم ۳۰۰ درصد، طراحی معبر با عرض ۱۶ متر از ورزشگاه،  پارکینگ طبقاتی ۴۰۰ دستگاه و طرح تفکیکی و ضوابط ساخت باید به تایید کمیته فنی برسد که این بند آخری باعث شده بود ما نیز در جریان قرار بگیریم.

شورا مخالفت کرد

به گزارش خاتون شرق در واکنش به این موضوع اعضای شورای شهر نیشابور به اتفاق آرا با تصمیم ستاد مولدسازی و کمیسیون ماده ۵ مبنی بر فروش ۴۰هزار مترمربع از ورزشگاه نیشابور به مسکن و شهرسازی مخالفت کرد.

در ادامه بیانیه شورای شهر نیشابور آمده است: عواید حاصل از واگذاری اموال غیرمنقول و پروژه های نیمه تمام پس از کسر کارمزد مصوب هیات وزیران به حساب خزانه واریز می شود و صرفا ۲وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان از این امر مستثنی هستند و در مجموع معنای این مصوبه آن است که ۵۵درصد از وجه زمین ورزشگاه انقلاب از شهرستان خارج شده و این قطعا به نفع شهرستان نیست.

 

اولین و آخرین فرصت

در حالی که کراری بر اضطراری بودن این موضوع تاکید دارد عضو دیگر شورای شهر می‌گوید: طبق گفته مهندس کراری ما از موضوع این دعوت‌نامه کاملاً بی‌اطلاع بودیم و در اولین فرصت به بررسی آن خواهیم پرداخت و در صورتیکه مغایرتی با طرح تفصیلی یا با مبلمان و شهرسازی آن منطقه داشته باشد حتماً اعتراض خود را اعلام خواهیم کرد.

با توجه به سابقه سرعت عمل شورای شهر سوالی که مطرح می شود این است که اولین‌ فرصت کی خواهد بود؟

 

انقلاب ناکام نیشابور

مجموعه ورزشی انقلاب یک مجموعه بزرگ ورزشی در قسمت شهرک های شمالی نیشابور و در مکان مناسب از نظر جغرافیایی واقع شده است. در سال ۸۵ سالن چند منظوره آن با ظرفیت بیش از ۴ هزار نفر به بهره برداری رسید. عدم رسیدگی مناسب طی این سال ها باعث فرسوده شدن بزرگترین سالن سرپوشیده ورزشی حال حاضر خراسان رضوی شده است به طوری که قسمت های بسیاری از آن مانند تاسیسات از دست رفته است.

زمین فوتبال این مجموعه نیز که در فاز اول پنج‌هزار نفری تعریف شد بعد از حدود ۲۰ سال سرانجام در اختیار ورزشکاران نیشابوری قرار گرفت. البته با جپم مصنوعی و بدون مراسم افتتاحیه!! چرا که هنوز بخشی از قسمت های ورزشگاه نظیر تاسیسات مختلف آن نصب نشده است.

در دل این مجموعه دو سازه نیمه تمام هم به چشم می‌خورد که تنها آهنهایش برافراشته شده و البته همان ها نیز در گذر زمان زنگ زده است‌ یکی مجموعه استخر انقلاب و دیگری سالن صخره نوردی. دو رشته‌ایی که به دلیل داشتن ملی پوش های فراوان در نیشابور قرار بود در اختیار آن ها قرار بگیرد ولی حالا سال هاست که به حال خود رها شده است.

 

شهرستان ناراضی، استان راضی

به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی نیشابور این موضوع اوایل دی ماه در کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ استان بل حضور ایشان و نماینده شورای شهر و نماینده شهرداری مطرح می‌شود که همانجا مخالفت می‌کنند.

وی می‌گوید: یکی از دستور کارهای جلسه تغییر کاربری ۴ هکتار از اراضی ورزشگاه انقلاب در راستای درخواست اداره کل ورزش و جوانان مبنی بر مولد سازی بود‌ که من و آقای صادقی عضو شورای شهر و آقای شورنی شهردار منطقه ۲ نیشابور نیز حضور داشتیم و با این موضوع مخالفت کردیم و صورتجلسه شد. ظاهرا موضوع با همان مخالفت ما به جلسه هفته بعد کمیسیون ماده ۵ استانداری رفته و در ادامه من در نیشابور کار داشتم و نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم و از شهرداری نیز آقای کوثری در جلسه حضور پیدا کرده و این تغییر کاربری مصوب شده و طرح تفکیکی را بعد از آن در جلسه کمیته فنی که آقای شورنی حضور داشته مصوب کرده اند.

وی اظهار کرد: متراژ زمین در نظر گرفته شده ۴ هکتار است که ۴۰۰ متر طول و ۱۰۰ متر عمق دارد و بخشی زیادی از زمین ورزشگاه را اشغال می کند و ما مخالف این موضوع هستیم چرا که در حال حاظر سرانه ورزشی نیشابور بسیار کم می باشد و راه جبرانی برای آن نیست‌.

 

اگر ارکان‌شهر مخالف باشند اعلام‌ می‌کنیم ما را از لیست مولدسازی خارج کنید

مهدی فرماندار نیشابور نیز گفت: در استان استانداری و اداره کل ورزش و جوانان اراضی مازاد را شناسایی کرده و در نیشابور هم این اتقاق افتاده و اراضی مازاد را شناسایی کرده اند و می خواهند تغییر کاربری بدهند و به بالاترین قیمت بفروشند و پولش را خرج زیرساخت های همان ورزشگاه کنند.

وی بیان کرد: با این که فرمانداری در کمیسیون ماده ۵ حق رای ندارد و نظر ما در آنجا نافذ نیست با مدیر کل ورزش و جوانان و حوزه معاونت عمرانی استاندار صحبت کرده ایم و خواسته‌ایم هرگونه تصمیم گیری در این خصوص را به این منوط کنند که‌مساله را در شورای راهبردی شهرستان مطرح کنیم تا نمایندگان مجلس و شهردار و رئیس شورای شهر و اعضای شورای تامین نیز حضور داشته باشند.

وی اظهار کرد: اگر این طرح پرزنت شد و جزئیات و محتویاتش برای شهر منفعت داشت متفق القول با آن موافقت می کنند و اگر ارکان اصلی شهر با آن مخالفت داشتند کتبا اعلام می کنیم ما را از لیست مولد سازی خارج کنید.

 

اگر پول حاصل از فروش زمین‌های ورزشگاه صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شود ما راضی هستیم!

فاضلی رئیس اداره ورزش و جوانان نیشابور هم گفت: اگر پول حاصل از فروش زمین‌های ورزشگاه صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام شود ما راضی هستیم!

وی افزود: در حال حاضر سرانه ورزشی هرشهروحد در نیشابور ۳۷سانتی‌مترمربع است.

البته معلوم نیست این برآورد براساس کدام داده‌ها و آمارها به دست آمده اما طبق اطلاعات خاتون‌شرق میزان سرانه فضای ورزشی برای هر شهروند در شهر نیشابور کمتر از این مقدار است اما تا زمان تنظیم این گزارش با وجود درخواست‌های چندباره از اداره ورزش نیشابور برای اعلام مساحت زمین‌ها و فضاهای ورزشی موجود در سطح شهر نیشابور اطلاعاتی در این خصوص اعلام نشد.

 

ورزشگاه انقلاب مشمول طرح مولدسازی نمی‌شود

لازم است مدیران و مسئولان پیش از پذیرفتن و اجرای هر طرحی جوانب قانونی آن را به دقت مطالعه و با کارشناسان خبره مشورت کنند.

در سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت هیچ تعریف جانه و مانعی درباره مولدسازی ارائه نشده و فقط در انتهای صفحه این سامانه تعریفی از مولدسازی در قالب اینفوگرافی به چشم می‌خورد و همین مورد زمینه تعاریف موسع را فراهم کرده است.

شاید به همین خاطر برای اعضای کمیته مولدسازی اموال دولتی مصونیت قضایی پیش‌بینی شده است.

در یکی از این تعاریف درباره مولدسازی آمده مولدسازی بدین معنی است که دولت اموال بلااستفاده یا اموالی که ارزش‌افزوده و بهره‌وری پایینی دارد را شناسایی و به بهینه‌سازی مطلوب برساند.

براساس همین تعریف باید خاطرنشان کرد اراضی ورزشگاه انقلاب نیشابور نه ارزش‌افزوده کمی دارد و نه بهره‌وری پائینی.

این زمین‌ها به خاطر واقع شدن در منطقه‌ای مناسب از مرغوبیت بالایی برخوردار است و در برنامه‌های مختلف مانند کنگره ملی شهدای نیشابور اگر همین زمین نبود در کجا می‌توانستیم آن برنامه عظیم را برپا کنیم؟

با استناد به همین موارد زمین‌های ورزشگاه انقلاب نیشابور شامل طرح مولدسازی نمی‌شود.

 

صبح‌ نیشابور به افسانه‌ها پیوست

امروز در حالی که باغ امین‌الاسلامی و قوامی به عنوان ریه‌های تنفسی شهر نیشابور رو به نابودی است و احداث طرح مسکن مهر در شمال شهر نیشابور مانند یک دیوار حائل مانع از جریان گردش هوا از سمت دامنه کوهستان به داخل شهر شده دیگر از صبح‌های فرح‌بخش نیشابور که در اشعار شاعران مثال‌زدنی بود خبری نیست.

با تصویب این طرح و اختصاص چهار هکتار از ورزشگاه انقلاب نیشابور به کاربری مسکونی و تجاری با تراکم ۳۰۰ درصد ظاهرا بالغ بر ۴۰۰واحد مسکونی در این زمین‌ها احداث خواهد شد و علاوه براینکه سرانه فضای ورزشی هر شهروند نیشابوری که در حال حاضر ۲۵سانتی‌متر مربع است از این هم کمتر خواهد شد بر جریان هوای نیشابور نیز که این روزها در مرز هشدار قرار گرفته تاثیر مخربی خواهد داشت.

حال سوالی که باقی می‌ماند این است که چقدر این طرح کارشناسی و منطبق بر شرایط فعلی شهر نیشابور است؟ آیا تبعات اجرای این طرح در بلندمدت دیده شده یا تنها برای خوش‌آمد بالادستی‌ها قرار است نیشابور دوباره قربانی شود؟

آیا اختصاص این‌مقدار زمین در بهترین نقطه شهر به طرح مسکن ملی با مصالح عمومی شهروندان در افق بلند مدت ۵۰ساله مغایرت ندارد؟

 

،، مجموعه ورزشی انقلاب تنها زمین سند دار و متعلق به جامعه ورزشی نیشابور است‌. مجموعه تختی نیشابور متعلق به آستان قدس و مجموعه ورزشی کوثر در بلوار غزالی متعلق به ستاد اجرایی فرامین امام است و این ۲۰ هکتار تنها زمین های دارای سند شش دانگ برای ورزش است که در آینده می تواند نقش تعیین کننده ایی در ساخت و ساز های ورزشی نیشابور داشته باشد.

 

از طرفی مجموعه ورزشی انقلاب تنها زمین سند دار و متعلق به جامعه ورزشی نیشابور است‌. مجموعه تختی نیشابور متعلق به آستان قدس و مجموعه ورزشی کوثر در بلوار غزالی متعلق به ستاد اجرایی فرامین امام است و این ۲۰ هکتار تنها زمین های دارای سند شش دانگ برای ورزش است که در آینده می تواند نقش تعیین کننده ایی در ساخت و ساز های ورزشی نیشابور داشته باشد. این زمین متعلق به آیندگان است و باید برای آینده آن برنامه داشت.

آیا حداقل برای پارک خودروها در کنار ورزشگاه ۴ هزار نفری و استادیوم فوتبال ۵ هزار نفری نباید فضایی داشت؟از طرفی این ورزشگاه می تواند یک مجموعه ورزشی کامل باشد. چرا که در حال حاضر یک سالن سرپوشیده و یک زمین فوتبال در آن گنجانده شده است و می توان ظرفیت آن را افزایش داد مشخص نیست در آینده چنین مجموعه ایی در نیشابور ساخته شود یا خیر. البته از آنجایی که بودجه جاری ورزش نیشابور طی امسال به گفته مسئولین تنها ۱۵ میلیون تومان بوده پاسخ این سوال خیلی دور از ذهن نیست و این در حالی است که تمام اماکن ورزشی نیشابور به بخش خصوصی واگذار شده و به نظر می آید اداره کل ورزش و جوانان در مورد نحوه هزینه کرد آن ها باید پاسخگو باشد و به این سوال اساسی پاسخ دهد در این سال ها برای بودجه شهرستان ها از جمله نیشابور چه کار مثبتی انجام داده که جوانان نیشابور پس از سال ها انتظار به جای افتتاح یکی پس از دیگری مجموعه های ورزشی انقلاب شاهد فروخته شدن و تبدیل آن به مجموعه های تجاری باشند.

 

آیا ایجاد مجموعه مسکونی در کنار استادیوم ورزشی مشکلات فنی و ساختاری ندارد؟

تا کنون برای زمینی که همه زیرساخت های لازم در آن فراهم بوده ساخت و ساز انجام شده و با این ردیف دولتی داشته بودجه تعیین نشده است. چه ضمانتی مبنی بر این که در سال های آینده زمین مناسبی برای ساخت مجموعه های ورزشی در نیشابور اختصاص پیدا کند وجود دارد؟ آیا شرایط آن ها از زمینی که تمام موارد را داشته، ردیف دولتی داشته و بخشی از کارهم انجام شده بهتر است؟

آیا برای تکمیل چند پروژه ورزشی مهمترین زیرساخت ورزشی شهرستان در بهترین نقطه شهر را باید فروخت؟ آیندگان در مورد ما چگونه قضاوت خواهند کرد؟