مولد‌سازی املاک یا محروم‌سازی جانبازان از امکانات درمانی
مولد‌سازی املاک یا محروم‌سازی جانبازان از امکانات درمانی
خاتون شرق - نخستین بخش گزارش مشکلات جانبازان و خانواده‌ی شاهد نیشابور را در شماره 155 خاتون شرق منتشر کردیم و وعده دادیم که موضوع درمانگاه و مرکز خدمات درمانی این عزیزان را در شماره‌های آینده به چاپ برسانیم. یک هفته خلف وعده شد به خاطر اینکه مذاکرات سه‌‌جانبه‌ی فرمانداری، هیأت مدیره‌ی تعاونی جانبازان و مسؤولان بنیاد شهید استان و کشور ادامه داشت و منتظر نتیجه‌ی این جلسات بودیم.

اشاره:

نخستین بخش گزارش مشکلات جانبازان و خانواده‌ی شاهد نیشابور را در شماره ۱۵۵ خاتون شرق منتشر کردیم و وعده دادیم که موضوع درمانگاه و مرکز خدمات درمانی این عزیزان را در شماره‌های آینده به چاپ برسانیم. یک هفته خلف وعده شد به خاطر اینکه مذاکرات سه‌‌جانبه‌ی فرمانداری، هیأت مدیره‌ی تعاونی جانبازان و مسؤولان بنیاد شهید استان و کشور ادامه داشت و منتظر نتیجه‌ی این جلسات بودیم.

گزارش میدانی خاتون شرق از مشکلات بهداشتی – درمانی جانبازان دفاع مقدس – قسمت اول

می‌خواهند به تدریج ما را بکشند

به هر روی، از نتیجه‌ی این رایزنی‌ها اطلاعاتی به ما ندادند و لذا دومین بخش گزارش که با این مرکز درمانی مرتبط است تقدیم حضور خوانندگان خاتون شرق می‌شود.

 

فرماندار از همان ابتدای داستان وارد گود شد

حدود چهار هفته پیش، چندین نفر از جانبازان دفاع مقدس و از جمله جانبازان قطع نخاع نیشابور در گفتگو با خبرنگار خاتون شرق ضمن بیان مشکلات درمانی خود از نبود یک درمانگاه مجهز ویژه جانبازان که بتواند خدمات تخصصی به این عزیزان ارائه کند گلایه‌مند بودند و می‌گفتند که این موضوع در دوره‌ی پیشین مدیریت بنیاد شهید نیشابور پیگیری می‌شده و با تغییر مدیریت، این پیگیری متوقف شده است.

خبرنگار خاتون شرق پس از گفتگو با جانبازان، نظر فرماندار شهر را که با جانبازان دیدار کرده و مشکلات آنان را شنیده بود در این باره جویا شد.

مهدی دونده به خاتون شرق گفت: جانبازان مرا به جمع خودشان دعوت کردند و مشکلات درمانی خود را در زمینه آمبولانس، فرایند اعزام و درمانگاه با ما در میان گذاشتند که به نظر من حق با آنها است و به همین جهت پیگیر شدم که اولا یک دستگاه آمبولانس اختصاصی به این عزیزان اختصاص پیدا کند، دوما فرآیند اعزام آنها به مراکز درمانی مجهز مانند آسایشگاه جانبازان مشهد که به شکل معیوب و ناقصی بود اصلاح شود.

فرماندار نیشابور گفت: همچنین در بحث درمانگاه جانبازان نیشابور که موضوع خاصی بود و باید بررسی می‌شد گفتگوهایی با مسؤولان بنیاد شهید استان انجام شد و مقرر گردید که ساختمان قدیمی بنیاد شهید که در حال حاضر خالی است و البته فعلا مشکلات دیگری دارد در صورت تصمیم بنیاد شهید به واگذاری و فروش، اولویتا به جانبازان واگذار گردد.

بر اساس تحقیقات خاتون شرق داستان ساختمانی که جانبازان به دنبال تأسیس درمانگاه در آن در نیشابور هستند بدین قرار است.

 

من در راستای منافع جانبازان کار کردم

بنیاد شهید نیشابور زمستان پارسال ساختمان قدیمی را ترک کرد و به ساختمان جدید منتقل شد.

بنا بر این ساختمان قدیمی تخلیه شد و با توافقی که تعاونی چند منظوره جانبازان نیشابور با رئیس وقت بنیاد شهید نیشابور داشتند مقرر شد این ساختمان در اختیار تعاونی جانبازان قرار گیرد تا به عنوان درمانگاه تخصصی جانبازان تجهیز شود و مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته‌ رئیس سابق بنیاد شهید نیشابور، بر اساس این توافق، تجهیزات لازم برای درمانگاه تخصصی، خریداری و در این ساختمان مستقر شد.

مهدی دشتی به خاتون شرق گفت: ما بر اساس توافقی که پیش از این بین رئیس بنیاد شهید کشور و جانبازان نیشابور انجام شده بود، این ساختمان را به صورت موقت در اختیار تعاونی جانبازان قرار دادیم که تجهیزات در آنجا مستقر شود و کارهای قانونی آن متعاقبا انجام شود.

وی در ضرورت این اقدام گفت: به هر حال من خودم از خانواده‌ی شاهد هستم و درد و الم خانواده‌های شاهد و جانبازان را درک می‌کنم. آنها مشکلات زیادی داشتند و تلاش می‌کردند که یک مرکز درمانی مجهز در نیشابور داشته باشند و لذا وقتی ساختمان بنیاد شهید تخلیه شد من دیدم بهترین گزینه که می‌توانستیم با بنیاد توافق و به صورت اجاره‌ای در اختیار تعاونی قرار دهیم همین مورد است. من در راستای منافع جانبازان کار کردم و به کار خودم افتخار می‌کنم.

 

معاون رئیس جمهور تا حالا سه بار قول داده است

یکی از جانبازان ۷۰ درصد نیشابوری که پیش از این عضو هیأت مدیره‌ی تعاونی جانبازان بوده نیز به خاتون شرق گفت: ما در همان زمان به اتفاق نماینده نیشابور و اعضای هیأت مدیره‌ی تعاونی به دیدن رئیس بنیاد شهید کشور رفتیم و از ایشان قول گرفتیم که این ساختمان در اختیار تعاونی جانبازان قرار گیرد و مورد استفاده‌ی آن هم درمانگاه باشد و رئیس بنیاد شهید قول داد که موضوع را پیگیری می‌کند و اگر ما مجوزهای لازم را بگیریم اولویت واگذاری با تعاونی باشد.

زاهدی‌نیا افزود: این قول در دو نوبت دیگر هم توسط معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور تکرار شد و ما مطمئن بودیم که این واگذاری به تعاونی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: در سفری که آقای قاضی زاده به نیشابور داشت بار دیگر دستور داد که بنیاد شهید استان موضوع را پیگیری کند.

مهدی دشتی، رئیس سابق بنیاد شهید نیشابور نیز گفت: نامه‌ای که پس از این گفتگوها از مدیر کل استان برای ما آمد این بود که مجوزهای مورد نیاز را به ما ارائه دهید تا واگذاری انجام شود.

وی ادامه داد: در طول مدتی که ما مشغول دریافت مجوزها بودیم، بنیاد، این ساختمان را با آستان قدس تهاتر کرد و هنگامی که ما مجوزها را ارائه دادیم گفتند ساختمان در حال واگذاری به آستان قدس است.

 

داستان واگذاری ساختمان به آستان قدس

ظاهرا یکی از ساختمان‌های بنیاد شهید استان در خیابان کوهسنگی مشهد متعلق به یکی از افراد رژیم گذشته بوده که در سال‌های بعد وی از بنیاد شکایت می‌کند و می‌خواهد ساختمان را از بنیاد بگیرد که موفق نمی‌شود و سپس، روغن ریخته را وقف امامزاده می‌کند یعنی ساختمان را وقف آستان قدس می‌کند.

آستان قدس، پس از پیگیری موضوع و تملک ملک مذکور، چند بار به بنیاد شهید استان اخطار می‌دهد و بالاخره با حکم تخلیه ساختمان در محل حاضر می‌شود.

در آنجا گویا مذاکرات فشرده‌ای انجام می‌شود و مقرر می‌گردد که آستان قدس فعلا مهلت بدهد و در مقابل، یکی از ساختمان‌های بنیاد شهید در استان به عنوان جایگزین، به آستان قدس داده شود.

بر اساس اطلاعاتی که خاتون شرق بدست آورده، در استان سه ساختمان در شهرهای تربت، سبزوار و نیشابور با مشخصات مورد نظر وجود داشته که حسب اطلاع در سبزوار، به خاطر مقاومت مدیر وقت این نهاد، نتوانسته‌اند ساختمان بنیاد را بگیرند و در تربت هم گویا مشکلی دیگری پیش آمده و در نهایت قرعه به نام نیشابور افتاده و این در زمانی بوده که تعاونی جانبازان نیشابور پیگیر دریافت مجوزهای بهداشتی و درمانی بوده است.

به هر حال، در این کشمکش اداری و حقوقی، ساختمان بنیاد شهید نیشابور، تهاتر می‌شود و گویا مالک فعلی آن آستان قدس رضوی است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، آستان قدس ۸۰ میلیارد از بنیاد شهید طلبکار بوده و ساختمان بنیاد شهید نیشابور، ۵۰ میلیارد قیمت‌گذاری شده است. اما این اطلاعات دقیق نیست و مدیر عامل تعاونی جانبازان نیشابور هفته‌ی گذشته به خاتون شرق گفت مقرر شده آستان قدس، بنیاد شهید و تعاونی جانبازان، یک هیأت کارشناسی مرضی‌الطرفین تعیین کنند و روی این ساختمان قیمت‌گذاری کارشناسی انجام شود و هر قیمت که مورد توافق بود تعاونی منابع لازم را از بین جانبازان عضو یا تسهیلات و کمک‌ها فراهم نموده و آن را خریداری نماید.

مهدی دشتی رئیس سابق بنیاد شهید نیشابور در این زمینه گفت: البته در آن زمان، قرار شد این ساختمان به صورت اجاره‌ای در اختیار تعاونی جانبازان قرار گیرد و حتی پیش‌نویس قرارداد اجاره هم نوشته شد اما عملیاتی نگردید چون ما خبر نداشتیم که آنها همزمان داشتند با آستان قدس در مورد فروش این ملک مذاکره می‌کردند.

 

مدیر جدید بنیاد چه می‌گوید؟

خاتون شرق در این زمینه با مدیر بنیاد شهید نیشابور نیز صحبت کرد.

ابراهیم عنایتی به خاتون شرق گفت: ملک بنیاد شهید متعلق به بنیاد شهید است و بر اساس تصمیم مدیران این نهاد، مقرر شده این ساختمان در راستای سیاست مولد‌سازی به فروش برسد یا تهاتر گردد و البته کل موضوع از تصدی‌گری ما خارج است چون املاک در اختیار سازمان املاک کوثر می‌باشد و از جرگه‌ی اختیارات ما خارج است.

وی از توافق آستان قدس و بنیاد در زمینه‌ی تهاتر برای بدهی بنیاد به آستانه، ابراز بی‌اطلاعی کرد.

عنایتی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا این ساختمان در اختیار تعاونی جانبازان قرار نمی‌گیرد گفت: حسب اطلاعاتی که ما داریم این تعاونی مجوزهای لازم را نگرفته و مقرر شده هنگامی که مجوز را گرفت این ساختمان به آنها واگذار شود.

خبرنگار خاتون شرق، رونوشت مجوز تعاونی را به مدیر بنیاد شهید نشان داد و وی در مقابل گفت که این مجوز تا کنون به بنیاد اعلام نشده است.

 

فرماندار: باید راهکاری به نفع جانبازان اندیشیده شود

به هر حال، این درگیری حقوقی همچنان ادامه دارد و آخرین گفتگویی که خاتون شرق با مدیر عامل تعاونی جانبازان داشت، حاکی از این بود که رایزنی بین آستان قدس، بنیاد شهید، سازمان املاک کوثر و تعاونی جانبازان همچنان ادامه دارد و در نظر است که قیمت کارشناسی اعلام شود و سپس تصمیم‌گیری بعمل آید.

فرماندار نیشابور نیز در این زمینه گفت: به نظر ما این حق جانبازان عزیزمان است که این درمانگاه مجهز را داشته باشند. اما از سویی، این ملک متعلق به دولت است و سیاست‌های کلی کشور هم این است که املاک مازاد سازمان‌ها در راستای مولد سازی فروخته شود.

مهدی دونده ادامه داد: اما ما نظرمان این است که راهکاری فراهم گردد که جانبازان و خانواده‌های معظم شاهد که حق بزرگی بر گردن مردم دارند و ما امنیت امروز کشورمان را مدیون فداکاری‌های آنان یا پدران عزیزشان هستیم بتوانند این ساختمان را برای تأسیس و تجهیز و راه‌اندازی این درمانگاه مجهز که خدمات درمانی تخصصی را به این عزیزان ارائه دهد داشته باشند و مسؤولان بنیاد شهید استان و کشور تلاش کنند که این امر محقق شود.