۸۰میلیون دلار کالا از نیشابور صادر شد
۸۰میلیون دلار کالا از نیشابور صادر شد
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور گفت: طی ۶ماه نخست امسال ۸۰ میلیون دلار کالا شامل کاغذ، سرامیک، فولاد، کاشی، انواع لبنیات، مواد شوینده، لوازم خانگی و انواع لوازم الکتريکی از نیشابور صادرات داشته‌ایم که این میزان در کل سال گذشته ۱۹۸ میلیون دلار بوده است.

محمدرضا پورکاویان در حاشیه مراسم آغاز بهره‌برداری از پایگاه مقاومت بسیج پاسدار شهید اسماعیل فدائیان در محل شرکت فولاد تک فرآور آسیا در شهرک صنعتی عطار نیشابور افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ معدن در شهرستان‌های نیشابور و زبرخان وجود دارد که از این تعداد ۲۵ معدن فعال می‌باشد.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲۵ پروانه‌ بهره‌برداری توسط اداره صمت نیشابور با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۳۸۰نفر صادر شده است.
وی بیان کرد: از ابتدای امسال چهار واحد صنعتی تعطیل در نیشابور احیا شده و طی این مدت ۹۹جواز تاسیس برای گرفتن زمین، امتیاز برق و وام برای تاسیس کارگاه یا کارخانه صادر شده که با آغاز بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال برای ۲هزار و ۵۶۹ نفر و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فراهم‌ می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قطعی‌های برق خسارات زیادی به واحدهای صنعتی وارد کرده بیان کرد: از کل این خسارت‌ها هنوز آماری نداریم.
وی با بیان اینکه شیوع کرونا بسیاری از واحدهای صنفی مانند تالارها و آرایشگاه‌های زنانه را تحت تأثیر قرار داده تصریح کرد: در همین ایام کرونا برخی از واحدهای صنعتی نیشابور مانند کِلِوِر و ایران‌شرق موفق به توسعه و افزایش نیروی کار شدند.


پورکاویان در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص انتخابات اتحادیه‌های اصناف نیشابور گفت: در اسفند ماه پارسال برنامه‌ریزی برای اجرای انتخابات هفت اتحادیه انجام شد که انتخابات نانوایان، خیاطان، عکاسان و قنادان برگزار شد که متعاقب آن رایی از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابلاغ شد که بر اساس تبصره یک ماده ۲۲ هر شخصی ۲دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضو هیات مدیره باشد دیگر نمی‌تواند در انتخابات هیات مدیره شرکت کند و به همین‌ خاطر انتخابات سه اتحادیه باقیمانده به حالت تعلیق درآمد.
وی افزود: طی همین ماه جاری انتخابات سه اتحادیه در و پنجره‌ سازان، مکانیک و اتومبیل، خواروبار و عطاری‌ها برگزار می‌گردد و اشخاصی هم که در انتخابات قبلی این شرایط شامل حالشان می‌گردیده اسقاط شرایط شده و عضو علی‌البدل جایگزین ایشان شده است.
پور کاویان در خصوص راه‌اندازی طرح نخست شرکت فولاد تک فرآور آسیا در شهرک صنعتی عطار نیشابور گفت: ۹طرح در این مجموعه تعریف شده که از این تعداد پنج طرح تاکنون جواز تاسیس دریافت کرده و نخستین طرح آن فرآوری سرباره‌های فولاد است که از آن در حال حاضر اکسید آهن استخراج می‌گردد و این طرح با حضور استاندار در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.


وی افزود: در این طرح با فیلتر‌بندی انجام شده ۹ ماده استخراج می‌گردد که شامل آهن، سیلیس، طلا و غیره است.
وی تاکید کرد: این طرح از لحاظ محیط زیستی با جمع‌آوری پسماندهای فولاد که حجم عظیمی از آن انباشته شده و با هر باران مقدار زیادی شیرابه را وارد زمین‌ می‌کند بسیار حائز اهمیت است و طرح‌های بعدی در این‌مجموعه شامل ماشین‌سازی، بتن مسلح، ریخته‌گری و بتن سبک است و تنها در بخش ریخته‌گری یک هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که مورد نیاز است.
مدیرعامل شرکت فولاد تک فراور آسیا گفت: در آخر سال ۱۳۹۴ برای اجرای طرح فرآوری سرباره‌‌های فولادسازی به مجتمع فولاد خراسان دعوت شدم و از طریق تعاونی فولادیار قراردادی به میزان یک میلیون تُن بسته شد و قرار بود این طرح ظرف یک سال اجرایی شود.
اباصلت میرزایی افزود: به خاطر شرایط مجتمع فولاد و موارد مطرح شده از سوی اداره محیط زیست نیشابور کارگاهی را که در منطقه بشنیج قرار بود راه‌اندازی شود به شهرک صنعتی عطار منتقل کردیم و زمان اجرای این طرح طولانی شد.
وی اظهار داشت: این طرح قرار بود با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان در مرحله نخست به بهره‌برداری برسد ولی به دلیل تورم تاکنون بالغ بر ۳۷۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای راه‌اندازی این طرح در طی ۹ مرحله یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و تاکنون از هیچ‌گونه اعتبار دولتی استفاده نکرده‌ایم.
وی بیان کرد: برای کل این طرح‌ها زمینی به وسعت ۳۰هکتار مورد نیاز است که تا کنون ۱۲ هکتار از آن تامین شده و مابقی به تدریج خریداری می‌گردد.
میرزایی در خصوص هدفش از راه‌اندازی این مجموعه گفت: در ابتدا به دنبال تولید کود آهن ارگانیک بودم که متوجه شدم در مجوعه‌های فولاد کشور حجم عظیمی از پسماند سرباره فولاد انباشته شده و در سال ۱۳۸۳ برای فرآوری سرباره‌های فولاد اقدام کردیم که طراحی ماشین‌ها و تجهیزات مورد نیاز در این طرح تا سال ۱۳۹۰ طول کشید.

وی ادامه داد: در این طرح سیستمی طراحی کرده‌ایم که برای دانه‌بندی سرباره‌ها به جای اَلَک از هوا استفاده می‌شود که مصرف انرژی را بسیار کاهش داده است.
وی تصریح کرد: در این‌ مجموعه در حال حاضر ۳۷۰نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که با راه‌اندازی کامل این تعداد به یک‌هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.
میرزایی با اشاره به اینکه در استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی، خوزستان و تهران هم طرح‌های صنعتی و کشاورزی در دست اجرا و بهره‌برداری دارد یادآور شد: در حال حاضر روزانه حدود ۴۰۰تُن سرباره فولاد در این‌مجموعه فرآوری می‌شود که این‌میزان با راه اندازی کامل دستگاه‌ها به یک هزار و ۵۰۰ تُن می‌رسد.