۶۰ درصد مسمومیت ها در نیشابور  مسمومیت دارویی است
۶۰ درصد مسمومیت ها در نیشابور  مسمومیت دارویی است
خاتون شرق - سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: 60 درصد از موارد مسمومیت مراجعه شده به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در نیمه نخست سال جاری، مسمومیت دارویی بوده است.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: ۶۰ درصد از موارد مسمومیت مراجعه شده به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در نیمه نخست سال جاری، مسمومیت دارویی بوده است.
دکتر مهین شوروزی در تشریح این خبر اظهار داشت: شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی می باشد و بر اساس آمار به‌دست‌آمده از مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم نیشابور، حدود ۶۰ درصد از کل مسمومیت‌های ثبت‌شده در این مراکز به مسمومیت دارویی تعلق دارد. داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل بوده که عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف داروها در تاریکی، همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه داروها، همگی می توانند منجر به مسمومیت های دارویی شوند.
وی افزود: مسمومیت دارویی می‌تواند تصادفی یا عمدی و در هر سنی اتفاق بیافتد و علائم متفاوتی بسته به نوع ماده مصرفی، مقدار مصرف، نحوه مصرف، وضعیت سلامتی و سن فرد بروز کند اما به طور کلی علائمی شامل افزایش یا کاهش دما، ضربان قلب، تنفس و فشار خون، خواب‌آلودگی، گیجی و کما، درد شکمی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال از علائم شایع درزمان بروز مسمومیت های دارویی می باشند.
وی همچنین درخصوص واکنش درزمان بروز مسمومیت های دارویی خاطرنشان کرد: در مسمومیت‌های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آن‌ها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید. در صورت برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته‌های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید. در اغلب مسمومیت‌های اتفاقی و یا تعمدی با داروها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هرچه سریع‌تر با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی۳ (مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم) و یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
این مقام مسئول با اشاره به قابل پیشگیری بودن مسمومیت دارویی ادامه داد: داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف نمایید چراکه با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به‌طور خودسرانه، نه‌تنها روند درمان شما سریع‌تر نمی‌شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.
داروها را دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه‌داری نمایید. همچنین بهتر است داروهای بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس ایشان قرار داده و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل‌آورید.
شورورزی در پایان افزود: مصرف تکراری و یا اشتباه دارو در سالمندان به علت تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی‌سوادی یا کم‌سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی از جمله دلایل مسمومیت در این گروه سنی محسوب می‌شود. لذا بهتر است دفعات مصرف دارو را یادداشت نموده و یا قرص‌ها را در داخل جعبه‌های مخصوص تقسیم‌بندی شده (برحسب صبح، عصرو شب) قرار دهید.