۵ درصد عشایر خراسان رضوی در نیشابور بزرگ سکونت دارند
۵ درصد عشایر خراسان رضوی در نیشابور بزرگ سکونت دارند
خاتون شرق - به مناسبت گرامی داشت « روز ملی شوراهای اسلامی» « روز جهانی کارگر» و « مقام شامخ معلم» با حضور مدیران کل استانی،معاون استاندار وفرماندار نیشابور، دادستان عمومی و انقلاب،اعضای شورای اداری و شورای تامین شهرستان نیشابور گردهمایی عظیم قریب یک هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستا،دهیاران،کارگران و فرهنگیان بخش سرولایت در روستای عشایری ماه نشین در بخش سرولایت برگزار شد.

به مناسبت گرامی داشت « روز ملی شوراهای اسلامی» « روز جهانی کارگر» و « مقام شامخ معلم» با حضور مدیران کل استانی،معاون استاندار وفرماندار نیشابور، دادستان عمومی و انقلاب،اعضای شورای اداری و شورای تامین شهرستان نیشابور گردهمایی عظیم قریب یک هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستا،دهیاران،کارگران و فرهنگیان بخش سرولایت در روستای عشایری ماه نشین در بخش سرولایت برگزار شد.
سیدمحمد حسینی دادستان نیشابور در این مراسم گفت: در حوزه شوراهای شهر و روستا گرفتار مشکلی عظیم هستیم و آن هم لزوم کنشگری فعال‌تر بیش از حال حاضر است و اگر بخواهیم به وظایف مان مطابق قانون عمل کنیم شرط نخست اشراف به آن وظایف است و این جز با مطالعه قانون امکان‌پذیر نیست لذا توصیه می‌کنم اعضای شورا قوانین شوراها را به دقت مطالعه کنند.
وی افزود: کم بودن نرخ جرایم در منطقه سرولایت نشان از فرهیختگی و اخلاق‌مداری مردم این منطقه است و این سرمایه را باید قدر دانست و بهترین راه زنده نگاه داشتن سنت پسندیده حکمیت در روستاها است و همه در این حوزه باید توجه لازم را داشته باشیم.
نقش آفرینی فعال اعصای شورا با دستگاه های اجرایی است و سیاست کلی دولت بر کوچک‌سازی بدنه دولت است و این بدان معناست که دولت در بسیاری از مناطق کارگزار نداشته باشد و در آنجا اعضای شورا باید تعاملاتشان با دستگاه اجرایی افزایش یابد.
وی گفت: منطقه سرولایت از لحاط جغرافیایی بزرگ است و تامین امنیت وظیفه حاکمیت است اما حکومت فقط با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی بدون همکاری نردم قادر با تامین امنیت نخواهد بود و در این حوزه اعصای شورا باید همکاری فعال با دستگاه های امنیتی برای شناسایی تحرکات ضدامنیتی داشته باشند.

۵ درصد عشایر خراسان رضوی در نیشابور بزرگ سکونت دارند
خراسان رضوی مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی از سکونت ۵ درصد عشایر این استان در نیشابور بزرگ شامل فیروزه، زبرخان و نیشابور خبر داد.
محمدحسین جعفری در سفر به بخش سرولایت نیشابور، در گفت وگو با ایسنا گفت: خراسان رضوی ۳۴ هزار نفر در قالب ۸۲۰۰ خانوار عشایر دارد که پارسال ۱۲۸ میلیارد تومان از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ به آنان تسهیلات پرداخت شده است.
وی از زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ‌بر ۳۴ هزار نفر در خراسان رضوی خبر داد و افزود: از این میزان ۴۷۰ خانوار عشایری در منطقه‌ نیشابور بزرگ شامل شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان سکونت دارند که ۵ درصد جمعیت عشایری استان را تشکیل می‌دهند.
مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با بیان اینکه ۲ درصد جمعیت استان عشایر هستند، اظهار کرد: ۱۲ درصد دام سبک و ۶۵ درصد شتر خراسان رضوی متعلق به جامعه عشایری است، همچنین ۱۵ درصد تولید گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تأمین می‌شود.
وی بیان کرد: شهرستان نیشابور جزء مناطق ییلاقی به شمار می‌آید و عشایر در فصل ییلاق بیشتر در منطقه سرولایت و رحمت‌آباد نیشابور ساکن می‌شوند و در فصل قشلاق نیز به منطقه سرخس و شهرآباد بردسکن کوچ می‌کنند.
جعفری یادآور شد: پارسال ۱۲۸ میلیارد تومان برای عشایر خراسان رضوی از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ جذب شده است و این مبلغ قطعاً در سال جاری افزایش خواهد داشت.
مدیرکل امور عشایر استان گفت: در راستای افزایش بهره‌وری جامعه‌ عشایری، محرومیت‌زدایی، افزایش نقدینگی خانوار و تنوع در مشاغل عشایری ۵ طرح را در دستور کار قرار دادیم.
وی با اشاره به اینکه عشایری که متقاضی اجرای این طرح‌ها هستند شناسایی شده‌اند، افزود: برای اصلاح نژاد دام طرحی با هدف افزایش بهره‌وری و تولید دام سبک در سطح خراسان رضوی به ویژه نیشابور، چناران، قوچان و مشهد را آغاز نموده‌ایم که طرحی کاملاً جدید است.
جعفری در تشریح طرح‌های افزایش بهره‌وری جامعه عشایری گفت: این ۵ طرح شامل توسعه صنایع‌دستی، توسعه گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، گردشگری جامعه‌محور و شترداری است که در راستای افزایش بهره‌وری جامعه عشایری اجرا خواهد شد.