۵۰درصد داروخانه‌های نیشابور در مرز ورشکستگی، کمبود ۵۰قلم دارو در نیشابور 
۵۰درصد داروخانه‌های نیشابور در مرز ورشکستگی، کمبود ۵۰قلم دارو در نیشابور 
خاتون‌شرق- رئیس انجمن داروسازان نیشابور گفت: ۵۰درصد داروخانه‌های نیشابور در مرز ورشکستگی قرار دارد و کافی است چند ماه تعهدات بیمه‌ها پرداخت نشود تا این داروخانه ها ورشکست شوند.

رئیس انجمن داروسازان نیشابور گفت: ۵۰درصد داروخانه‌های نیشابور در مرز ورشکستگی قرار دارد و کافی است چند ماه تعهدات بیمه‌ها پرداخت نشود تا این داروخانه ها ورشکست شوند.

دکتر سعید جهانی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت پنجم شهریور‌ماه و روز داروساز اظهار کرد: در سه ماهه اخیر میزان بدهی بیمه های پایه شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه نیروهای مسلح به داروخانه‌های نیشابور حدود ۹۰میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه جامعه داروسازی در یک دهه گذشته در بدترین وضعیت قرار گرفته افزود: از تیرماه ۱۴۰۱ طرح دارویار آغاز شد و با اجرای این طرح همه داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفت و موجب دسترسی همه افراد جامعه به بیمه سلامت همگانی شد.

وی گفت: طرح دارویار طرح بسیار خوبی است و با اجرای آن ارزی که به دارو تعلق می‌گرفت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد اما داروخانه در حلقه آخر چرخه تولید دارو قرار دارد و یک تغییر گوچک در پرداخت بیمه باعث خسارت زیادی به اقتصاد داروخانه می شود.

وی اظهار کرد: بالغ بر ۲۰داروخانه در نیشابور حدود ۱۲میلیارد ریال از دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور طلبکار است که شامل طرح بیمه روستایی سطح یک می‌شود.

وی گفت: برای تامین حدود ۵۰ قلم دارو در نیشابور مانند شیرخشک و داروهای بیماران پیوندی با کمبود مواجه هستیم اما امسال با مشکل کمبود داروهای فصلی روبرو نبودیم.

وی درخصوص طرح نسخه پیچی الکترونیک اظهار کرد: این طرح به خاطر نبود زیرساخت‌های مناسب باعث افزایش هزینه‌های جاری برای داروخانه‌ها شده و افزایش تصاعدی هزینه اجاره‌ها موجب تاثیر منفی بر اقتصاد داروخانه‌های نیشابور شده و از سوی دیگر حاشیه سود داروها که بین ۲۰ تا ۲۸درصد بود هر روز در حال کاهش است به عنوان مثال ارائه انسولین برای داروخانه‌ها همراه با ضرر است.

وی گفت: جامعه داروسازی نیشابور شامل ۸۰داروخانه و ۴۰مسئول فنی، ۶۵ داروخانه روزانه و هفت داروخانه شبانه‌روزی، ۶۵ داروخانه خصوصی و ۶ داروخانه غیرخصوصی است و یک داروخانه شبانه‌روزی هم در قدمگاه فعالیت دارد.

وی اظهار کرد: با تصویب آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها در سال ۱۴۰۰ با هدف محرومیت‌زدایی و تمرکززدایی حدود ۴۰درصد تعداد داروخانه‌ها به خصوص در مناطق حومه شهر نیشابور افزایش یافت و باعث دسترسی راحت‌تر مردم به نظام‌ سلامت شد.

وی گفت: فروش دارو به صورت نسخه‌ای و آزاد باید تحت نظارت متخصص باشد اما در حال حاضر شاهد فروش دارو در فضای مجازی بدون نظارت جامعه داروسازان هستیم که نتایج سوء زیادی برای جامعه دارد.