۵۰درصد از زورخانه‌های کشور شخصی است
۵۰درصد از زورخانه‌های کشور شخصی است
رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کشور گفت: ۵۰درصد از زورخانه‌های کشور شخصی است و نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند.

مهرعلی باران‌چشمه در حاشیه مراسم پایانی اردوی تیم کشتی‌ پهلوانی در گود کشتی پهلوانی فیوج نیشابور اظهار کرد: طی ۲سال گذشته شیوع کرونا موجب آسیب‌های زیادی به این بخش شد و برای بازسازی زورخانه‌ها و حفظ این میراث کهن نیازمند حمایت بیشتر وزارت ورزش و جوانان هستیم و کمک‌هایی هم که تاکنون در این خصوص انجام شده تنها کفاف امور جاری فدراسیون را می‌دهد و برای احداث و ایجاد زیرساخت‌ها و یا تهیه تجهیزات کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: پارسال بودجه ورزش‌های زورخانه‌ای ۱۲میلیارد ریال بود که امسال این‌ میزان پنج برابر شده و تاکنون ۶۰درصد از آن تخصیص یافته و از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ میلیارد ریال به هیات‌های استانی اختصاص پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه این بودجه هنوز هم کافی نیست افزود: با تعاملی که با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس برقرار شده امیدواریم برای سال ۱۴۰۱ بودجه این فدراسیون افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه مرشدها ستون‌های ورزش زورخانه و پهلوانی هستند افزود: در چند سال گذشته کمک به مرشدها قطع شده بود و طی ۲سال گذشته هم به خاطر شیوع کرونا از حداقل کمک‌ها برخوردار شدند و رایزنی‌هایی برای اهدای تسهیلات ارزان قیمت و بیمه برای مرشدها در حال انجام است که امیدواریم تا پیش از پایان امسال به سرانجام برسد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰مرشد در سطح زورخانه‌های کشور فعالیت دارند گفت: پیش از این طی رای‌زنی‌های انجام شده تعدادی از مرشدها برای دریافت پوشش بیمه در ردیف بیمه هنرمندان قرار گرفتند که ادامه دارد و در حال حاضر حدود ۴۰نفر از مرشدها تحت پوشش بیمه هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: از هفته گذشته مرحله دوم اردوی پهلوانی به میزبانی نیشابور با حمایت همه‌جانبه از سوی مسئولان این شهرستان به همت پهلوان رشیدلمیر مربی تیم‌ ملی برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه مرحله قبلی این اردو در اردبیل برگزار شد افزود: جام جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی از ۲۴ تا ۲۸ دی ماه آینده به میزبانی جمهوری اسلامی در اصفهان برگزار می‌شود.
رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: ورزشکاران ۱۲ کشور در این مسابقات شرکت دارند و برخی از این تیم‌ها بسیار قوی هستند البته کشتی پهلوانی ورزش ملی و آئینی ما است و تیم‌های ما در این رشته یک سروگردن بالاتر از تیم‌های سایر کشورها است.
وی تصریح کرد: نیشابور شهری با پیشینه پهلوانی است و برگزاری این اردو در نیشابور فرصت مغتنمی برای آشنایی با ظرفیت‌های آن فراهم کرد تا در آینده برنامه‌های دیگری در این خصوص برگزار شود.
در پایان این مراسم با اهدای لوح‌هایی از اعضای تیم کشتی‌ پهلوانی تقدیر شد.