۴۴ هکتار از اراضی ملی نیشابور رفع تصرف شد
۴۴ هکتار از اراضی ملی نیشابور رفع تصرف شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: از ابتدای امسال ۴۴ هکتار از اراضی ملی این شهرستان با همکاری دستگاه قضایی رفع تصرف شده است.

حسین سهرابی دوشنبه در مراسم بهره برداری و افتتاح بند خاکی فاروب رومان و سایر پروژه های اجرا شده توسط منابع طبیعی در سال ۹۸ و ۹۹ در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در محل پارک ۲۰۰هکتاری نیشابور در جمع خبرنگاران افزود: در این رابطه ۱۲۱ پرونده تخلف تشکیل شده که ۲۸ مورد آن با استناد به ماده ۴۴ مکرر و ۴۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و مربوط به چرای غیرمجاز دام و ۶۶ پرونده نیز با استناد به ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور مربوط به تخریب و تصرف و ۲۷ پرونده مربوط به قطع، حمل و آتش سوزی بود.
وی اظهار داشت: در سال جاری ۲۷۵ هکتار عملیات کپه کاری با گیاهان دارویی انجام یافته و ۱۱۸۰۰۰ هکتار از اراضی ملی نیشابور در طرح کاداستر (حدنگاری اراضی) تبدیل سند و تثبیت مالکیت شده است. وی بیان کرد: در حال حاضر ۶ بند خاکی در نیشابور وجود دارد که قابلیت ذخیره ۷۵۶۰۰۰ مترمکعب را دارد و برای احداث و تکمیل ۴ بند خاکی و سنگی ملاتی اجرا نشده ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی ادامه داد: این اداره در مجموع با ۱۶ نفر پرسنل مسئولیت حاکمیت،نظارت و اجرای پروژه ها و تکالیف سازمانی خود در اراضی ملی نیشابور به وسعت ۴۰۰ هزار هکتار را برعهده دارد که با این تعداد نیرو کار بسیار مشکلی است. رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: تاکنون حدود ۱۳۰ هکتار به طرحهای هادی بنیاد مسکن در راستای ماده چهار قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن روستایی تخصیص داده شده است.
سهرابی افزود: از کل ۵۷۶۳۳۲ هکتار مساحت شهرستان نیشابور میزان ۴۰۰۰۰۰ هکتار (۷۰٪ مساحت شهرستان) عرصه‌های منابع طبیعی و تحت مدیریت این اداره می باشد. ۵۴٪ مساحت شهرستان قابلیت اجرای پروژه های آبخیزداری دارد و ۲۱۲۰۰۰ هکتار از لحاظ سیلخیزی در شرایط بحرانی و فوق بحرانی است. نیشابور دارای ۱۰۰۸۰۰ هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی میباشد که مساحتی بالغ بر ۱۶۹۰۰۰ هکتار را تحت تاثیر خود قرار داده که ایجاد و وجود ۱۵۰۸۸ هکتار جنگل دست کاشت تاغ نقش بسزایی در کنترل کانون‌های فرسایش بادی و جلوگیری از ریز گرد و حرکت شن های روان در منطقه داشته است که می بایست مورد حمایت بیشتر قرار گیرد.