۱۲ مورد هاری مثبت در نیشابور شناسایی شده است
۱۲ مورد هاری مثبت در نیشابور شناسایی شده است
خاتون‌شرق - دکتر علی سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: از ابتدای امسال ۱۲مورد بیماری هاری مثبت حیوانات در نیشابور شناسایی شده و طی یک سال گذشته ۲هزار و ۷۰۰مورد حیوان گزیدگی در نیشابور گزارش شده است.

وی گفت: طی این مدت در نیشابور ۹هزار و ۲۱۲ قلاده سگ بر علیه بیماری هاری به صورت رایگان مایه‌کوبی شده و یک دوره واکسن هاری برای انسان ۱۰۸دلار هزینه دارد و این مورد باید مورد توجه جدی صاحبان سگ‌ها قرار بگیرد که هرشخصی مورد حیوان گزیدگی قرار بگیرد باید در کمتر از ۴۸ساعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند زیرا بیماری هاری درمان ندارد و هرچه محل گزش به معز نزدیک‌تر باشد این زمان کمتر است.

دکتر سلیمانی گفت: از ابتدای امسال در نیشابور ۴۵هزار راس دام سبک بر ضد تب برفک واکسن شده و از ابتدای بهمن تا پایان اسفند هم در این زمینه واکسیناسیون رایگان در حال انجام است و با وجود اینکه نیشابور مقام اول گوشت قرمز در شرق کشور را دارد تاکنون هیچ‌ نشانه‌ای از تب برفکی در این شهرستان مشاهده نشده است.

وی گفت: ازابتدای امسال ۴۰۰هزار راس گوسفند و بز بر علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک PPR به صورت رایگان واکسن شده و در این زمنیه هم نشانه‌ای مشاهده نشده و آمار تب مالت یا بروسلوز در نیشابور بیشتر از میانگین کشوری است و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به هیچ وجه از فرآورده‌‌های خام و سنتی لبنی استفاده نکنند.

وی اظهار کرد: طی این‌ مدت از کارخانه‌های لبنی نیشابور بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن خامه و کره به کشورهای اوراسیا صادر شده و کارخانه های نوبر، جلگه، پالود، گرینه و بینالود موفق به دریافت کد IR شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کشتارهای غیرمجاز حاشیه شهر یکی از عوامل شیوع تب کریمه کنگو است و به همه تالارها و رستوران‌ها هشدار داده می‌شود حتما باید گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه مجاز تامین کنند و علت تعطیلی آشپزخانه قمر برخی ایرادهای بهداشتی بوده و ارتباطی به نوع گوشتی که ارائه می‌کرد نداشته است و مشکلات مطرح شده در این زمینه شایعه است و طی بازدید از فروشگاه مواد پروتئینی چرخکار هم هیچ‌گونه موردی مشاهده نشده است.

وی افزود: در نمایشگاه عرصه مستقیم کالا ۶۰کیلو عسل تقلبی کشف شد و شهروندان باید در هنگام خرید عسل به فاکتورهای مختلف توجه داشته و فقط از مراکز مجاز تهیه کنند و در حال حاضر فقط ۳۰درصد عسل‌های موجود در بازار هویت‌دار است و در این زمینه تعاونی زنبورداران باید نظارت بیشتری داشته باشد و قیمت عسل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان بوده و از ابتدای امسال بیش از یک تُن عسل تقلبی در نیشابور کشف شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال یک‌هزار و ۹۱۰ مورد بازدید از مراکز عرصه مواد پروتئینی بازدید شده و یکصد و ۱۱۸ مورد تخلف گزارش و دوازده هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مداد عذایی ضبط و از این مقدار پنج‌هزار و ۶۰۰کیلوگرم معدوم شده است.

دکتر سلیمانی اظهار کرد: امسال هفت هزارو ۹۷۵ راس دام سنگین در نیشابور کشتار شده که از این میزان حدود ۲هزار تُن گوشت قرمز تولید شده و یکصد و ۱۰هزار و ۸۲۷ راس دام سبک با حدود ۲هزار هفتصد تُن گوشت قرمز و چهار میلیون و ۶۴۴هزار و ۹۷۹ قطعه مرغ با هشت هزار و ۷۰۰تُن گوشت تولید شده است.

وی گفت: در نیشابور روزانه حدود ۵۰۰تُن شیر تولید می‌شود و بیش از ۲۹هزار تُن شیر خام تولیدی در کارخانه‌های لبنی نیشابور به خارج از این شهرستان صادر می‌شود.

وی افزود: از هشت هزار و ۷۳۰ راس گاو آزمایش بروسلوز انجام شد و از این تعداد ۶مکرد مثبت و ۲ مورد مشکوک شناسایی شد و همچنین از ۱۰هزار و ۲۶۴ راس گاو و گوساله آزمایش بیماری سل انجام شد و هیچ مورد مشکوکی شناسایی نشد.