یک تورم بی‌سابقه‌ در راه است
یک تورم بی‌سابقه‌ در راه است
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با مشهد فوری گفت: سقوط بورس قطعی است زیرا افزایش قیمت سهام باعث می‌شود تا عده زیادی سهام خود را بفروشند و این خروج از بازار باعث سقوط قیمت‌ها ‌خواهد شد.

حسین راغفر در گفت‌وگو با مشهد فوری در مورد نحوه برخورد مردم با بورس اظهار کرد: در اثر تبلیغات حاکمیت انتظارات مردم تغییر یافته و این تصور را در جامعه به وجود آورده‌اند که بورس یک جای مناسب برای کسب درآمد است اما بورس یک قماربازی است و کسی نمی‌تواند تضمین کند که فردای بورس چگونه خواهد بود.

وی افزود: عده زیادی در بورس دست کاری می‌کنند و این، انتظارات مردم را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که مردم برای خرید سهام هجوم آورند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که منابع مردم در بورس وارد فعالیت‌های تولیدی شود گفت: هدف اصلی از بورس تجهیز منابع مردم و هدایت به تولید است البته این وظیفه اصلی بانک‌ها هم هست اما هیچ کدام از این دو تاکنون این فعالیت را انجام نداده‌اند و چون سود فعالیت‌های سفته بازی و سوداگری بالا است به همین دلیل نیز منابع به سمت این دست از فعالیت‌ها سوق پیدا می‌کند.

راغفر بیان کرد: مردم در بورس به این امید سرمایه گذاری نکرده‌اند که فعالیت یک واحد تولیدی افزایش پیدا کند و سود قابل توجهی از آن بنگاه حاصل کنند زیرا این را نشنیده‌اند اما شنیده‌اند که در این چند وقت قیمت این سرمایه گذاری ده برابر شده است و کسی با ۵۰ میلیون در بازار آمده و الان ۵۰۰ میلیون تومان پول دارد این‌ها را می‌شنوند وطبیعتا سبب می‌شود که این سرمایه‌های خرد مردم وارد این فعالیت‌ها شود.

وی مشکل بورس را وارد نشدن منابع مالی در فعالیت‌های تولیدی دانست و ادامه داد: هیچ نظارتی بر بورس وجود ندارد و این سرمایه‌ها وارد فعالیت‌های سفته بازی می‌شود و مردمی که منابع خود را وارد بورس می‌کنند و واحدهای تولیدی که سهام آن‌ها عرضه می‌شود همه فعالیت‌هایشان فقط برای کسب درآمدهای آنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: نگرانی بعدی فعالیت‌های اقتصادی در بورس این است که نقدینگی در بازار را شدیدا افزایش می‌دهد و دولت بدون اینکه تولیدی در کشور صورت گرفته باشد اقدام به چاپ پول خواهد کرد. ارزش این کاغذها که اسم آن سهام است چندین برابر شده به همین دلیل بانک مرکزی نیز اقدام به چاپ پول می‌کند.

راغفر اضافه کرد: مشکل بعدی که در اثر فعالیت‌های بورسی به وجود می‌آید و در حال حاضر نیز خودش را نشان داده افزایش شدید تورم است. به عقیده من یک تورم بسیار بی‌سابقه‌ای در راه است و آسیب‌های آن هم برای تولید و هم برای منابع مردم هولناک خواهد بود از طرفی همه مردم در بورس شرکت ندارند اما باید در هزینه‌های این تورم بزرگ سهیم باشند بدون اینکه هیچ‌گونه منفعتی از آن ببرند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سهام باعث می‌شود تا عده زیادی سهام خود را بفروشند عنوان کرد: این خروج از بازار باعث سقوط قیمت‌ها می‌شود و افرادی که اکنون وارد بازار بورس می‌شوند قطعا با مشکل رو‌به‌رو خواهند شد و آن سودهای که وعده داده شده است تحقق پیدا نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا اظهار کرد: نکته قابل توجه این است افرادی که از قبل سهام داشتند و الان قیمت سهام‌شان ۱۰ تا ۱۵ برابر شده حتی اگر قیمت سهام هم سقوط کند نسبت به مبلغی که وارد کرده بودند خیلی متضرر نمی‌شوند اما آن‌هایی که تازه می‌خواهند وارد بورس شوند باید خیلی با احتیاط و تخصصی ورود پیدا کنند تا همه سرمایه خود را از دست ندهند اما احتمالا بخشی از منابعشان از دست می‌رود به این دلیل که با سقوط بورس روبه‌رو خواهیم بود.

راغفر افزود: در ماه‌های آینده تقاضای بزرگی در بازار رقم می‌خورد و با ورود سهام عدالت به بازار قطعا تقاضای جدیدی ایجاد می‌شود و این تقاضای جدید قیمت‌ها را افزایش می‌دهد ولی اینکه تا کجا این روند ادامه پیدا خواهد کرد باید بررسی شود.

این اقتصاددان، بورس را آینه تولید دانست و گفت: یک دستکاری درانتظارات مردم رخ داده تا یک جمعیت بزرگ که هیچ آگاهی نسبت به بورس و مسائل فنی آن ندارند با یک هجوم هیجانی وارد بورس شوند و همانطور که دولت بارها اعلام کرده مردم با مسئولیت خود وارد شده‌اند بنابراین موفقیت و شکست آن‌ها هم با مسئولیت خودشان است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه رشد صعودی در بورس یک حباب است تاکید کرد: افرادی که در زمان اوج قیمت‌ها وارد بورس می‌شوند باید انتظار سقوط قیمت‌ها راهم داشته باشند اما اگر کسی می‌خواهد وارد شود و سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ را خریداری کند نباید بلافاصله بفروشد شاید در بازه زمانی طولانی مدت ۲ یا ۳ ساله زیان نکنند اما اگر کسی بخواهد وارد شود و الان خریداری کند به امید اینکه به سرعت سهامش افزایش یابد و آن را بفروشد ریسک بزرگی است.

  • منبع خبر : مشهد فوری