یکی بود یکی نبود به سکانس پایانی رسید
یکی بود یکی نبود به سکانس پایانی رسید
خاتون شرق - این روزها مراحل پیش تولید فیلم مستند داستانی «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی جواد نادری به پایان رسیده و در حال تدوین نهایی است.

این روزها مراحل پیش تولید فیلم مستند داستانی «یکی بود یکی نبود» به کارگردانی جواد نادری به پایان رسیده و در حال تدوین نهایی است.
نادری کارگردان و نویسنده فیلم‌نامه این‌مستند در گفت‌وگو با خاتون شرق گفت: من فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس سینما و دانش آموخته دوره یکساله فیلم سازی انجمن سینمای جوان نیشابور هستم و سال ها در عرصه تئاتر نیشابور فعالیت داشته و هنوز هم در کنار سینما کار تئاتر انجام می دهم.
وی گفت: علاقه وافر من به هنر سینما موجب شده تا همواره در میان مردم شهرم از هر فرصتی استفاده کرده و با تجربه و تفکر به زندگی ها و گفتمان مردم و سوژه های موجود در شهرم به خلق ایده و در نهایت خلق فیلمنامه و فیلم بپردازم.
وی درباره فیلم یکی بود یکی نبود گفت: این فیلم با رویکرد بومی و محلی ساخته شده و به گویش محلی نیشابوری است.
وی افزود: در ابتدا تصمیم بر این بود که بازیگران کتابی صحبت کنند اما در طی چند جلسه تمرینی که داشتیم متوجه شدیم این کار از عهده ایشان خارج است زیرا آنان شبیه‌خوان‌هایی هستند که در روستاها سکونت دارند و گویش‌هایشان با گویش کتابی سنخیتی نداشته و در فیلم مصنوعی می‌شود به همین خاطر تصمیم براین شد که با همان گویش نیشابوری کار را پیش ببرند و قطعا چنین گویشی در تدوین نیازمند زیرنویس است تا مخاطب از هر جای کشور متوجه موضوع داستان شود ولی در کل با همه توجهی که به اصل فیلم یعنی عنصر شبیه خوانی و مبحث امامزاده داشتیم کاملاً جانب احترام و توسل مردم به امامزاده را در نظر گرفتیم و سعی کردیم از خرافات و مطالب انحرافی دور باشیم و فیلم کاملاً یکدست شده و لطمه‌ای به هیچ شخصیتی وارد نشود اما در فیلم لایه‌های طنز هم گنجانده شده و از همه مهمتر این که کراماتی که امامزاده ها می کنند در فیلم بسیار پررنگ شده است.


وی درباره داستان فیلم‌ یکی بود یکی نبود گفت: این فیلم یک مستند داستانی و روایتی قصه‌گونه است که در آن تعدادی شبیه‌خوان جوان و میانسال حضور دارند.
وی اظهار کرد: داستان فیلم ماجرای پسر بچه ای را روایت می‌کند که بزغاله ای که با او انس و الفتی دیرینه دارد را محور فیلم قرار می دهد اما در مواجهه با موقعیت پیش آمده قرار است حیوان طی مراسم شبیه خوانی در یک امامزاده در بلندای کوه نذر و قربانی شود.
روایت این ماجرا از خاطره گویی در کلاس درس انشاء مدرسه توسط بازیگر اصلی که پسر بچه ای با نام علی اکبراست شروع می شود و داستان به شکل منولوگ گویی در کنار اتفاقات جالب قصه تا پایان به پیش می رود.
نام داستان برگرفته از حال و هوای فیلم و حس کودکانه بازیگر و لوکیشن است و داستان در کنار جدیت در روایت موضوع و آئین اعتقادی کاملاً مستند، دارای لایه های ظریف طنز
موقعیت است که در جذابیت فیلم و کشمکش های درونی قصه کمک می کند.
وی درباره فیلم‌نامه و کارگردانی این فیلم‌ می‌گوید: نویسندگی فیلم‌نامه و کارگردانی آن به عهده خودم و عوامل فیلم شامل ۶ نفر داخل صحنه و چهار نفر پشت صحنه هستند.
وی درباره هزینه ی ساخت فیلم گفت:برای تولید این فیلم حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و حدود ۵۰میلیون تومان دیگر هم برای اصلاح رنگ و نور و تدوین و موارد دیگر هزینه داریم.
وی افزود: فیلم سازی کار بسیار پرهزینه ای است و کسی که قصد دارد فیلم کوتاه بسازد حداقل باید ۱۰۰ میلیون تومان هزینه در نظر بگیرد و در حال حاضر در مراکز استانها و پایتخت برای یک فیلم‌کوتاه با زمان ۱۵ تا ۲۰دقیقه بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.


نادری درباره مدت زمان فیلم و مراحل تمرین و فیلم‌برداری آن اظهار کرد: فیلم حدود ۱۵دقیقه است و حدود یک ماه مراحل پیش تولید آن طول کشید و در منزل یکی از بازیگران چند جلسه تمرین داشتیم و همه کسانی که نقشی برعهده دارند نابازیگر و از همشهریان نیشابوری بوده و برخی شبیه خوان هستند و تمرین‌های بعدی به صورت هفتگی در انجمن سینمای جوان انجام می شد.
وی درباره تعداد تجربه‌هایش در زمینه ساخت فیلم اظهار کرد: به طور کلی با ویدئو کلیپ‌ها، مستندها و انیمیشن‌هایی که کار کردم این سی و پنجمین فیلمی است که ساخته‌ام.
وی درباره وضعیت فیلم‌سازی در نیشابور گفت: من عضو افتخاری دفتر و انجمن سینمای جوان نیشابور هستم و به نظرم وضعیت فعلی نیشابور در این حوزه در شرایط خوبی نیست و رویکرد دفتر انجمن سینمایی جوان هم آموزشی شده و در بخش حمایتی به گونه‌ای نیست که به اعضا امکانات بدهد.
نادری گفت: در حال حاضر فیلم‌نامه‌ها به شورای پیچینگ استان و سپس برای تهران ارسال می‌شود تا بررسی و برآورد هزینه شود اما این روند بعضی اوقات بسیار طولانی است و همکاری لازم انجام نمی‌شود و بیشتر اوقات خود فیلم‌ساز مجبور است هزینه ساخت فیلمش را تأمین کند و در نهایت خروجی که فیلم ساز از کار می خواهد مغایر با تصور وی و موجب دور افتادن او از جرگه فیلم سازی می شود.
وی گفت: نیشابور یکی از دفاتر فعال سینمایی در سطح کشور است و فیلم‌سازان‌نیشابور همیشه یک پای ثابت در جشنواره‌های فیلم کوتاه هستند البته امروز کم‌رنگ شده و تنها منحصر به نیشابور نیست و شامل همه دفاتر انجمن سینمایی جوان می‌شود‌.