کودک‌آزاری در راس آسیب‌های اجتماعی نیشابور
کودک‌آزاری در راس آسیب‌های اجتماعی نیشابور
خاتون شرق - علی صدر رئيس اداره بهزیستی نیشابور گفت: بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی که به اورژانس اجتماعی ارجاع داده می‌شود مربوط به کودک‌آزاری است و پارسال بیش از ۱۲۶مورد تماس مشاوره برای خودکشی انجام شده است.

وحید شجاعی مهر / علی صدر رئیس اداره بهزیستی نیشابور گفت: بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی که به اورژانس اجتماعی ارجاع داده می‌شود مربوط به کودک‌آزاری است و پارسال بیش از ۱۲۶مورد تماس مشاوره برای خودکشی انجام شده است.
وی افزود: طی یک‌سال گذشته بیشترین موارد ارجاعی به اورژانس اجتماعی نیشابور شامل کودک‌آزاری ۲۶۱مورد، خودکشی [آماری اعلام نشد]، اختلافات حاد خانوادگی(همسرآزاری) ۶۷مورد، زنان و دختران در معرض آسیب ۶۱مورد، فرار از منزل ۲۰مورد و والدآزاری ۸ مورد بوده است و امسال طرح پیش‌گیری از خودکشی برای ۴۰۰نفر انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: در نیشابور تعداد ۵۶مرکز روزانه و شبانه تحت نظارت بهزیستی قرار دارد و طی یک سال گذشته تعداد چهار مرکز به این تعداد اضافه شده است.
وی گفت: از این تعداد ۱۱مرکز مشاوره، ۱۰مرکز ترک اعتیاد، ۲مرکز ژنتیک، ۱۲مرکز مثبت زندگی، ۱۲مرکز توانبخشی و پنج مرکز سالمندان می باشد.
وی اظهار کرد: در نیشابور ۱۱هزار و ۷۸۰نفر تحت حمایت توانبخشی این اداره قرار دارند و از این تعداد پنج‌هزار و ۶۴۲نفر مستمری‌بگیر و ۱۵۲نفر دانشجوی معلول و فرزندان زنان سرپرست خانوار هستند و در حال حاضر ۸۰۰زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی نیشابور هستند.
وی گفت: در حال حاضر ۲۶۴ پرونده چندقلویی در اداره‌ بهزیستی نیشابور تشکیل شده و از این تعداد ۱۴ مورد سه‌قلویی است.
وی افزود: پارسال ۲۳مورد و از ابتدای امسال ۱۳مورد تقاضای فرزندخواندگی و پارسال ۱۲مورد تقاضا برای اصلاح حضانت غیرقانونی داشته‌ایم.
وی گفت: پارسال ۸ مورد و امسال ۵ مورد واگذاری کودک به خانواده‌های متقاضی و امسال ۱۳مورد تقاضا برای صدور شناسنامه در دست اقدام داریم.

۲۵مورد کودک و سالمند رها شده در نیشابور
صدر گفت: طی یک‌سال گذشته ۲۵مورد کودک معلول و سالمند رها شده در نیشابور داشته‌ایم که خانواده‌هایشان هم شناسایی شده اما حاضر به نگهداری از آنان نیستند و از زیر بار مسئولیت قانونی خود شانه خالی می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۲۰۹کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت پوشش این اداره است و نیشابور جزو معدود شهرستان‌های دارای مرکز نگهداری سالمندان است اما حجم‌ تقاضاها بسیار بیشتر از امکانات و ظرفیت بهزیستی است.
وی افزود: در مرکز سالمندان نیشابور ۱۹۷سالمند تحت پوشش قرار دارد و از این تعداد ۳۰درصد مجهول‌السرپرست هستند و این تعداد در حال افزایش است و از تعداد سالمند حدود ۱۰۰ نفر دارای بیماری مزمن روانی هستند.
وی گفت: بالغ بر ۳۰۰نفر توانجو در چهار مرکز ترک اعتیاد تبصره ۱۶ در این شهرستان طی دوره‌های سه ماهه خدمات دریافت می‌کنند و طی یک‌سال گذشته سه هزار و ۱۹۰ نفر در مراکز ماده ۱۵ و ۷۲۰نفر هم به صورت گذری خدمات توانبخشی دریافت کرده‌اند و کمپ ترک اعتیاد بانوان هم به زودی در منطقه رحمت‌آباد نیشابور راه‌اندازی می‌شود.
وی درخصوص تعداد تماس‌های منجر به ماموریت اجتماعی گفت: از ابتدای امسال ۲۳۱مورد تماس با اورژانس اجتماعی نیشابور انجام‌ شده و از این تعداد ۲۰۷مورد منجر به مداخله شده و پارسال بالغ بر ۷۰۰مورد تماس داشته‌ایم.
وی درخصوص مناسب‌سازی اداره‌ها برای تردد معلولان جسمی و حرکتی گفت: تعداد ۱۱اداره در نیشابور برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز مناسب‌سازی نشده که شامل پزشکی قانونی، منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره ی پست، اداره ی ورزش و جوانان، مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره ی ثبت اسناد و املاک، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان انتفال خون، اداره‌ی میراث فرهنگی، اداره ی تبلیغات اسلامی و اداره ی زندان‌های نیشابور است.
وی افزود: در حال حاضر مستمری بگیران تک نفره ۵۴۶ هزار تومان، امدادبگیران یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان، ۲نفره ۷۸۰هزار تومان، سه نفره یک‌میلیون و ۹۲هزار تومان
چهار نفره یک‌میلیون و ۴۰۴، پنج نفره یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان و مبلغ یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم حق پرستاری برای ۱۴۷ ضایعه نخاعی پرداخت می‌شود و این‌ مبالغ امسال ۲۰درصد افزایش می‌یابد.
علی صدر رئیس اداره‌ی بهزیستی نیشابور گفت: طی یک‌سال گذشته از محل مشارکت‌های مردمی ۱۳ کولر و یک آبگرمکن و یک تخته‌فرش و پنج رأس قربانی گوسفند به مددجویان بهزیستی اهدا شده و امسال مبلغ ۲۶۱میلیون تومان فطریه جذب شده که این میزان نسبت به پارسال سه برابر افزایش یافته است.
وی افزود: طی این مدت میزان مشارکت‌های غیرنقدی ۴۴۲میلیون تومان بوده و ۲سری جهیزیه به مبلغ هرکدام ۸۰میلیون تومان اهدا شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال‌زایی بهزیستی نیشابور رتبه‌ نخست استان را دارد گفت: پارسال بالغ بر ۱۰۰درصد اعتبارات این حوزه جذب شده و طی این‌مدت ۵۰۴میلیارد ریال تسهیلات به ۵۹۸نفر از مددجویان پرداخت شده و همچنین ۱۰میلیارد ریال بیمه کارفرمایی به ۲۶۳نفر اختصاص یافته است.
وی گفت: امسال میزان پیش‌بینی برای تعهد اشتغال ۴۳۰میلیارد ریال است و تاکنون ۵۵میلیارد ریال اختصاص یافته و طی سال‌های گذشته بیشترین تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص می‌یافت اما به خاطر بروز خشک‌سال‌های پی‌درپی تلاش شده این‌ تسهیلات به سمت مشاغل خدماتی هدایت شوند.
وی افزود: پارسال ۳۰میلیارد ریال کمک هزینه بلاعوض برای ساخت و خرید مسکن به ۵۵نفر از معلولان پرداخت شده است.

اجرای طرح غربال‌گری اضطراب‌شناسی در مهدکودک های نیشابور

صدر گفت: امسال طرح غربال‌گری اضطراب‌شناسی برای کودکان پنج تا ۶سال در مهدکودک‌های سطح شهرستان انجام می‌شود و اجرای ۹طرح در حوزه‌های مختلف پیشگیری از بیماری و آموزش‌های خانواده محور در نیشابور در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: پارسال از ۲هزار و ۳۸۴مورد تقاضای طلاق ۲۷درصد و از ابتدای امسال از ۷۸۹مورد تقاضای طلاق ۱۷درصد منجر به سازش شده است.
وی گفت: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ سیر طلاق در نیشابور افزایشی بوده اما از سال ۱۴۰۰ این میزان تقریبا ثابت مانده است و طی یک سال گذشته از ۴۷۶مورد دعاوی خانواده که به بهزیستی ارجاع شده ۲۴درصد منجر به سازش شده است.
لازم به ذکر است به گفته ی رئیس اداره بهزیستی آمار خودکشی در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور است که در مراجعه خبرنگار خاتون‌شرق این آمار محرمانه اعلام شد.