کمک ۱۰۰ میلیاردی وزارت کشور به شهرداری نیشابور
کمک ۱۰۰ میلیاردی وزارت کشور به شهرداری نیشابور
خاتون شرق - بر اساس نامه‌ی مطرح شده در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیشابور، وضعیت گرمخانه‌ی شهرداری که پذیرای متکدیان و برخی افراد بی‌خانمان یا کارتن‌خواب است مورد بازدید دادستان قرار گرفته و مواردی از نقایص فیزیکی و محیطی در آن دیده شده که به شورا گزارش گردیده است.

بر اساس نامه‌ی مطرح شده در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیشابور، وضعیت گرمخانه‌ی شهرداری که پذیرای متکدیان و برخی افراد بی‌خانمان یا کارتن‌خواب است مورد بازدید دادستان قرار گرفته و مواردی از نقایص فیزیکی و محیطی در آن دیده شده که به شورا گزارش گردیده است.

به گفته‌ی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیشابور، این نقایص در زمینه‌ی مختلط بودن سرویس‌های بهداشتی، نبود غذای گرم برای مراجعین و ساکنان موقت این مرکز، کمبود ظرفیت، تشک‌های فرسوده، روشنایی نامناسب و محدودیت ساعات باز بودن گرمخانه عنوان شده است.

حبیب‌ا.. بتویی گفت: پیرو نامه‌ی معاون دادستان به شورا مبنی بر بازدید دادستان از این مرکز و مشاهده‌ی نقایص، با سازمان فرهنگی شهرداری مکاتبه و نامه‌ی دادستانی را ضمیمه کردیم که این سازمان پس از مکاتبه‌ی ما نقایص را مرتفع کرده و به نامه‌ی شورا پاسخ داده است.

وی گفت: در حال حاضر، حمام پیش‌ساخته به محل گرم‌خانه منتقل و نصب گردیده و ورودی‌های سرویس‌ها نیز تفکیک شده است.

وی افزود: همچنین غذای گرم از محل کمک‌های خیرین برای متکدیان و مددجویان گرم‌خانه تأمین گردیده و سایر نقایص نیز مرتفع گردیده است.

در جلسه‌ی این کمیسیون، همچنین طرح شورای شهر در خصوص ساخت و راه‌اندازی اپلیکیشن موقعیت‌یاب اتوبوس‌های درون شهری که به شهرداری ارسال گردیده مورد بحث قرار گرفت.

در این جلسه، نمایندگان معاونت حمل و نقل شهرداری نیشابور در پاسخ به این طرح شورا، در جلسه کمیسیون حاضر شده و طرح بهسازی و بازسازی سامانه پرداخت الکترونیک و نیز بازسازی سیستم‌های سخت‌افزاری مربوطه را برای اعضای کمیسیون توضیح دادند.

همچنین در جلسه‌ی کمیسیون مقرر شد این طرح پس از بررسی کارشناسی در شهرداری، به مناقصه گذاشته شود و علاوه بر اطلاع‌رسانی از طریق سامانه‌ی ستاد تدارکات دولت، به روش درج آگهی در نشریات محلی نیز به اطلاع مردم برسد تا افراد و شرکت‌های داخل شهرستان که در زمینه‌ی فن‌آوری و آی‌تی مایل به شرکت در مناقصه هستند از این فرصت محروم نشوند.

معاون سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری نیشابور در این جلسه گفت: دستگاه‌هایی که در حال حاضر در سامانه وجود دارند مستهلک شده و باید بهسازی شوند چون دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیستند.

اسماعیل قندهاری افزود: ما در نظر داریم علاوه بر بهسازی این سخت‌افزار، داده‌های گسترده و متنوعی در اختیار داشته باشیم که در لحظه بتوانیم اتوبوس‌ها را موقعیت‌یابی کنیم که مسافران در ایستگاه‌ها از وضعیت تردد اتوبوس‌ها با خبر باشند.

وی اضافه کرد: توقعات مردم تغییر کرده و می‌خواهیم نرم‌افزارهایی طراحی کنیم که مردم هر لحظه روی گوشی‌های موبایل‌شان از وضعیت کل سیستم حمل و نقل آگاهی داشته باشند و همچنین بتوانند با گوشی، کارت‌های اتوبوس را شارژ کنند و حتی پرداخت‌هایشان را با کارت بانکی انجام دهند که مجبور به داشتن چند کارت نباشند.

به گفته‌ی قندهاری در حال حاضر، نرم‌افزار و سخت‌افزار این سامانه قدیمی شده و شرکت طراح نیز دیگر حاضر به پشتیبانی و همکاری برای ادامه‌ی کار نیست چون ده سال از آغاز کار گذشته و عملا سیستم فرسوده شده و باید بازسازی شود.

وی همچنین گفت: در نظر داریم از طریق همین سامانه، برنامه‌هایی را تعریف کنیم که شهروندان در قبال تحویل پسماندها به صورت تفکیک‌شده، یا فعالیت‌های مرتبط با سلامت شهروندی مثل ورزش، جوایزی دریافت کنند.

قندهاری همچنین در این جلسه از دریافت کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی وزارت کشور به شهرداری نیشابور بابت خرید اتوبوس خبر داد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیشابور نیز در حاشیه‌ی این جلسه به خاتون شرق گفت: این کمک به شکل اوراق قرضه در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد که از محل آنها از کارخانجات سازنده‌ی اتوبوس داخلی، اتوبوس‌ یا مبنی بوس خریداری و اوراق را بابت تعهدات به آنها ارائه دهیم.

بتویی با بیان اینکه سررسید این اوراق سال آینده است گفت: توافق اولیه این بوده که ۱۰ دستگاه اتوبوس و ده دستگاه ون خریداری شود که البته هنوز نهایی نشده چون بر اساس تجربه‌ی ما، ون‌ در نیشابور کار نمی‌کند ولی در نهایت، در شورای ترافیک و شورای شهر بحث خواهد شد تا به تصمیم برسیم که چه خودروهایی خریداری کنیم.

وی تصریح کرد: ۵۵ درصد این اوراق را دولت پرداخت می‌کند و ۴۵ درصد دیگر از محل اعتبارات شهرداری نیشابور پرداخت خواهد شد.