کشف نزدیک به ۱۰۰ هزار کالای دیجیتال سرقتی طی یک سال گذشته
کشف نزدیک به ۱۰۰ هزار کالای دیجیتال سرقتی طی یک سال گذشته
مدیر توسعه تجاری همیاب ۲۴ گفت: طی یک سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار کالای دیجیتال مفقودی با کمک سامانه همیاب ۲۴ به مالباختگان برگردانده شد و بیش از ۳۵ درصد کالاهای ثبت شده در این سامانه به کمک ردیابی اپراتورهای مخابراتی و کشفیات پلیس و همکاری فروشگاه‌های سرتاسر کشور به مالباختگان برگردانده شده است.

بهروز فتح‌آبادی در نشستی با رییس پلیس آگاهی و پلیس فتای نیشابور به مناسبت هفته پژوهش برای معرفی شرکت‌های فناور فعال در حوزه امنیت و پیشگیری از وقوع جرم‌ اظهار داشت: هدف از راه‌اندازی این سامانه پیشگیری و کاهش سرقت کالاهای دیجیتال و کاهش مدت زمان ردیابی و پیگیری و پرونده‌های ورودی دادگستری است که از سال ۱۳۹۵ تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم‌ قوه قضائیه آغاز به کار کرد.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال طی همکاری با آستان قدس ۳۱۸ کالای دیجیتال مفقودی متعلق به زائرین حرم مطهر رضوی به صاحبانشان بازگردانده شد و پارسال در ایام اربعین میزان ثبتی کالاهای سرقتی با پوشش و اطلاع‌رسانی مرزهای خروجی ۲۵درصد کاهش یافت.
وی بیان کرد: تا کنون این سامانه طی همکاری و تعامل با سه هزار و ۹۸۵ دفتر پیشخوان و بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کلانتری و ۳۸۰ دادگستری توانسته موجب کاهش بیش از ۸۰ میلیارد ریال در هزینه های دولت، ۷۰ هزار ساعت کاری رسیدگی به پرونده‌های قوه قضاییه و کاهش بیش از سه میلیون کیلومتر سفرهای درون شهری شده است.
وی خاطرنشان کرد: با استفاده از زیرساخت گمرک در این سامانه بستر شناسایی گارانتی‌های تقلبی گوشی‌های همراه و همچنین گوشی‌هایی که شماره های یکتای آنان به صورت غیر قانونی عوض شده فراهم گردیده که موجب کاهش محسوس پرونده‌های تعزیرات شده است.


با پیشرفت فناوری‌های نوین سرقتها نیز پیچیده‌تر شده است


رئیس پلیس آگاهی شهرستان نیشابور در این جلسه گفت: با پیشرفت فناوری‌های نوین روش‌های سرقتها نیز پیچیده‌تر شده است.
سرهنگ محسن حاجی‌بیگلو افزود: عوض کردن سریال‌ گوشی‌های سرقتی از روش‌های رایج برای فروش گوشی‌های سرقتی در بازار است و با راهکارهای اتخاذ شده چند واحد متخلف در این زمینه در نیشابور شناسایی و پلمپ شده است.
وی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته پیشرفت‌های خوبی در زمینه فناوری‌های شناسایی مجرمان صورت گرفته و با همکاری شرکت‌های فناور فعال در این حوزه دایره کشفیات و شناسایی مجرمان افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر گوشی‌های سرقتی به خارج از کشور ارسال می‌گردد اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم‌ باید مبتنی بر آگاهی بخشی باشد و با توجه به نفوذ فضای مجازی در میان اقشار مختلف نیازمند اطلاع‌رسانی برای آگاهی شهروندان از خدمات سامانه‌های ردیابی کالاهای مفقودی و دیجیتال مانند همیاب ۲۴ هستیم.


سالیانه ۳۰ شغل پایدار در مرکز رشد نیشابور ایجاد می‌گردد


مدیر مرکز رشد فناوری نیشابور گفت: سالیانه به طور متوسط در این مرکز برای ۳۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌گردد و در حال حاضر بالغ بر ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۱۰ نفر غیر مستقیم در واحدهای فناور نیشابور مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴۱ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.
علیرضا شیرازی افزود: هزینه اشتغال پایدار برای هر نفر در چارچوب فعالیت صنایع مادر حدود ۱۰ میلیارد، در صنایع کوچک و متوسط حدود سه تا پنج میلیارد ریال و در پارکهای فناوری حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال است.
وی بیان کرد: آسیب‌های ناشی از بحران کرونا بر فروش و اشتغال تعدادی از شرکتهای فناور این مرکز تاثیر منفی گذاشته اما محدودیت‌های فعلی باعث ایجاد خلاقیتها و محصولات جدیدی هم توسط کارآفرینان جوان بومی مانند راه اندازی نخستین خط تولید الکل طبی، ساخت دستگاههای بهینه شده ضدعفونی برپایه UV و اوزون فن  و پیاده سازی سامانه مشاوره پزشکی بر پایه هوش مصنوعی شده است.
وی با اشاره به اینکه دورکاری و برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی به صورت آنلاین موجب افزایش بهره‌وری شده شرکت‌های این مرکز شده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت پوشش مرکز رشد فناوری نیشابور است و از این تعداد ۸ شرکت در دوره رشد و مابقی در دوره پیش از رشد قرار دارند و ۶ شرکت دانش‌بنیان هم در نیشابور فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: سامانه همیاب ۲۴، شرکت شرق صنعت و پویا کنترل بینالود با توانمند سازی صورت گرفته توسط برنامه های حمایتی پارک خراسان و مرکز رشد نیشابور موفق به ورود به دوره “امور موسسات” و در اصطلاح موسسه فناور یا شرکتهای همکار پارک شده‌اند که از این حیث این مرکز رشد در میان مراکز رشد شهرستانی پیشتاز است و سایر شهرها فعلا فاقد شرکتهای رشد یافته در سطح امور موسسات هستند.
وی خاطرنشان کرد: از پارسال این مرکز با همکاری شرکت‌ سامانه آموزشی فرهیختگان و شرکت شتاب در قالب شرکتهای کارگزار پارک علم و فناوری خراسان به صورت تخصصی به ارائه خدمات به واحدهای فناور و ارائه دوره های آموزشی و مشاوره عمومی و تخصصی کسب و کار، دوره‌های مربی‌گری، منتورینگ و برگزاری رویدادهای کارآفرینی پرداخته است.
وی گفت: در این چارچوب طی این مدت بیش از ١٠ دوره جلسات آموزش حضوری و آنلاین و بیش از ۲۶ جلسه دورهمی عمومی کسب و کار و راه اندازی دفتر هماهنگی با پارک خراسان در محل فرمانداری فیروزه و همچنین بیش از پنج رویداد کارآفرینی به سبک استارتاپ ویکند با همکاری شرکت‌ سامانه آموزشی فرهیختگان و شرکت شتاب برگزار شده است.
وی یادآور شد: پارسال ١١ میلیارد ریال و امسال ١۴ میلیارد ریال اعتبار به این مرکز اختصاص یافت که عمده آن جهت ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت به شرکتهای فناور در نظر گرفته شد، همچنین امسال و پارسال جمعا  ٢۵ میلیارد ریال از محل سفر معاون علمی فناوری ریاست جمهوری جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی این مرکز رشد تخصیص یافت.
وی با اشاره به اینکه ایجاد شتاب‌دهنده در مرکز رشد نیشابور با تصدی‌گری بخش خصوصی ه عنوان یکی از عناصر کلیدی اکوسیستم کارآفرینی در این شهرستان به طور جدی در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: تاکنون بیش از ۷۰ محصول و کالای دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فناور نیشابور تولید و وارد باز شده و طی یکسال گذشته شرکت‌های فناور مرکز رشد نیشابور ۵۰ میلیاردریال محصول در حوزه فناوری، ۴۰ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی، علوم دامی و صنایع تبدیلی، ۶۰ میلیارد ریال در حوزه برق و الکترونیک، ۳۰ میلیاردریال در حوزه مکانیک و ماشین‌سازی و ۳۰ میلیاردریال در سایر حوزه‌ها فروش داشته‌اند و شرکتهای پارس پویا کنترل، تحقیق توسعه شرق صنعت، ساینا پردازش(همیاب ٢۴)، آریا دام، ایناب، گلپاد توران زمین هرکدام با بیش از ۲۰ میلیارد ریال فروش شرکت‌های برتر این مرکز در حوزه فروش طی این مدت بوده‌اند. وی بیان کرد: از ابتدای شروع به کار این مرکز ٣٩ واحد فناور در مرکز رشد نیشابور موفق به تجاری‌سازی محصولات خود شده و طی این مدت از طریق صندوق کارآفرینی امید بالغ بر یک‌ میلیارد و صندوق پژوهش فناوری خراسان ١۵ میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت‌های تحت پوشش این مرکز جذب شده است.
وی افزود: طی یک سال گذشته ٧ واحد فناور و ٢ آزمایشکاه همکار و ٢ کارگزار در این مرکز پذیرش و پنج واحد فناور هم مستقل شده و به رشد یافتگی و تعالی رسیده به نحوی که به صورت مستقل وارد بازار آزاد شده‌اند.
وی اظهار داشت: دوره استقرار و بهره‌مندی از حمایت‌های این مرکز به منظور دست یافتن هسته‌ها و واحدهای فناور  به معیارهای رشد یافتگی تا پنج سال قابل تمدید است و تا کنون ۲۶ شرکت با موفقیت از این مرکز رشد خارج شده‌اند و شرکت‌هایی که پس از این مدت به عنوان شرکت‌های ناموفق از مرکز خارج می‌شوند بیشتر در اتمام ایده محوری یا ارزیابی محصول عملکرد ناموفقی داشته‌اند.
وی در خصوص مهمترین مشکلات شرکت‌های فناور گفت: عدم انطباق ایده محوری با نیاز بازار، عدم وجود تقاضا برای محصول و بازارسنجی نادرست، فقدان تیم کاری منسجم، کمبود بودجه، کیفیت پایین محصول و فقدان مدل کسب و کار مناسب از مهمترین چالش‌های شرکت‌های فناوری است که به رشد مطلوب دست پیدا نمی‌کنند در حال حاضر هم نوسانات بازار و نرخ ارز، کاهش فروش ناشی از کاهش قدرت خرید مردم به دلیل بحران کرونا، کمبود نیروی متخصص یا ماهر، کمبود سرمایه و منابع مالی و نیز وجود برخی  قوانین و مجوزهای زاید و دست و پا گیر، تحریمهای ظالمانه و سختی مراودات علمی اقتصادی فرا سرزمینی از مهمترین مشکلات استارت‌آپها و شرکتهای فناور است.
هیات وزیران دولت جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت مرکز رشد و فناوری نیشابور را سال ۱۳۸۶ صادر کرد. عملیات ساخت مرکز رشد فناوری نیشابور نیز سال ۱۳۸۸ در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار با زیربنای چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع آغاز شد. این مرکز از سال ۱۳۸۹ تاکنون پیگیر فعالیتهای تخصصی است.
مرکز رشد فناوری نیشابور با تکمیل مجموعه ساختمانی و مجتمع کارگاهی خود گنجایش پذیرش خود را به ۵۰ شرکت فناور با ۲۰۰ متخصص شاغل افزایش داده است.
مراکز رشد فناوری با ارائه خدمات حمایتی، پشتیبان ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال در حوزه‌های گوناگون فناوری هستند. بر این اساس چنین مراکزی با هدف تجمیع توانایی پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاهها، صنایع و شرکتهای دولتی و خصوصی به منظور تجاری کردن نتایج پژوهشای علمی و دانشگاهی، طراحی و تاسیس شده‌اند و با تلفیق توانایی پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان صنایع به توسعه سریع فناوری کمک می‌کنند. حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در استان خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۰۰ شرکت عضو پارک علم و فناوری خراسان هستند و نیشابور پس از مشهد بیشترین تعداد شرکتهای فناوری و دانش بنیان را به خود اختصاص داده است همچنین نیشابور پس از کاشان دومین شهرستان غیر مرکز استان در کشور است که مجوز قطعی مرکز رشد فناوری را دریافت کرده است.
واحدهای فناور در صورت تایید در شورای فناوری مراکز، به مدت سه سال می‌توانند در مرکز رشد مستقر و از حمایت‌های آن بهره‌مند شوند و پس از آن در صورتی که بتوانند ایده خود را تجاری سازی کنند و به فروش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان و ایجاد اشتغال بیمه‌ای برای سه نفر در سال برسند می‌توانند پس از درخواست و تایید شورای فناوری پارک، در پارک علم و فناوری مستقر شوند.