پیک هشتم کرونا در راه است / بیمارستان قمر در خطر تعطیلی
پیک هشتم کرونا در راه است / بیمارستان قمر در خطر تعطیلی
خاتون شرق - دکتر مجید درودی سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با هشدار نسبت به شروع پیک‌ هشتم کرونا گفت: در حال حاضر در نیشابور ۱۸ نفر بستری کرونا داریم و یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۲نفر انتوبه (تنفس مصنوعی) شده‌اند.

دکتر درودی در نخستین نشست خبری با خبرنگاران پس از ارتقای دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه اظهار کرد: سرایت سویه جدید کرونا بیشتر است اما هنوز نتیجه تحقیقات در این زمینه منتشر نشده و میران کشندگی آن در سنین مختلف مشخص نیست.

اتمام‌ حجت سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور با مسئولان شهرستان

وی با اشاره به ظرفیت رسانه‌ها برای پیگیری مطالبات و انعکاس مشکلات بخش بهداشت و درمان اظهار کرد: وقتی به جلسه ستاد کرونا شهرستان می‌روم و می‌خواهم اعضای ستاد را برای تعطیلی مهدکودک‌ها تا پایه سوم ابتدایی به مدت یک هفته توجیه کنم یک‌ مسئولی با این‌ توجیه که اگر مهدکودک‌ها بسته شود پدر و مادران شاغل شکایت خواهند کرد مخالفت می‌کند، آیا این توجیه عقلانی است؟! اینجا باید رسانه‌ها به کمک ما بیایند.
وی افزود: اگر خدای نکرده خانواده ای داغدار طفلش شود چه کسی جوابگو است؟ وقتی بخش اطفال بیمارستان کاملا پر شده و درخواست می‌کنیم یک هفته مهدکودک‌ها و سه سال اول مدارس ابتدایی تعطیل شود تا این بار از روی دوش بیمارستان برداشته شود آیا حتما باید تلفات داشته باشیم تا ضرورتش برای آقایان مشخص شود؟
فصل‌الخطاب فعالیت تمام سازمان‌های شهرستان ستاد کرونای شهرستان است و ما همه کمبودها و مشکلات زیرساختی دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور را در ستاد کرونا مطرح کردیم و در آنجا به صراحت گفتم اگر طفلی براثر کمبود زیرساخت از بین برود من یقه آن مسئول را خواهم‌ گرفت و اتمام حجت کردم و با آن کسانی که موضع گرفتند برخورد جدی می‌کنم و در حال حاضر هم نمی‌توانیم تعداد بیشتری از مبتلایان به آنفولانزا و بیماران حاد تنفسی را پوشش بدهیم و اینجا رسانه‌ها برای انعکاس کمبودها و مشکلات باید به کمک ما بیایند.
دکتر درودی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری و همراهی رسانه‌ها بتوانیم در ۲بخش افزایش سواد سلامت شهروندان و جوان‌سازی جمعیت گام‌های موثری برداریم.

بخش اطفال کاملا پر شده است

دکتر هادی حسین‌زاده سرپرست معاونت بهداشت گفت: طی ۲ هفته گذشته پیک هشتم کرونا در دنیا شروع شده و ما هم‌ناگزیر به آن‌ سمت می رویم و طی سه روز گذشته سه مورد مثبت در کشور ما شناسایی شده است و در نیشابور هفته گذشته یک‌مورد فوت مشکوک بر اثر ابتلا به کرونا داشتیم و هفته گذشته بخش اطفال کاملا پر شد اما در بخش بزرگسالان هنوز تعداد مراجعان افزایش نداشته است.


وی افزود: قطعا اگر واکسیناسیون انچام نشده بود وضعیت امروز بسیار بدتر بود و اشخاصی که ۶ماه از تزریق آخرین واکسن‌شان گذشته باشد حتما باید دُز یادآوری را تزریق کنند و در حال حاضر مراکز واکسیناسیون کاملا فعال شده و ۲ تیم سیار واکسیناسیون در مسجد جامع و فلکه ایران مستقر شده است.
وی با هشدار درباره کاهش نرخ رشد جمعیت در نیشابور گفت: این نرخ پارسال ۲ممیز ۵۴ و امسال یک ممیز هشت است در حالی که در کشورهای اروپایی این نرخ بین ۲ تا سه درصد است.


وی افزود: سن ازدواج در دختران به ۲۵سال رسیده، آمار طلاق افزایش یافته و براساس آمار غیرموثق روزانه یک‌هزار ۳۰۰مورد سقط انجام می‌شود که در سال بالغ بر ۵۳۰ هزار مورد سقط می‌شود و ۵۰درصد از جمعیت در ۱۵ استان تک‌فرزند است.


وی گفت: نرخ سالمندی باید ۱۰درصد باشد در حالی که در سال ۱۴۲۰ نرخ سالمندی در کشور ما ۴۰ تا ۴۵ درصد خواهد بود.

دکتر حسین‌زاده با اشاره به بالارفتن جهشی نرخ امید به زندگی از ۵۵سال به ۷۶ سال گفت: این افزایش حاصل تلاش های سلامت محور در سال‌های گذشته بوده و از سوی دیگر عدم اقبال به فرزند‌آوری و رواج تک‌فرزندی موجب رسیدن سن جمعیتی به حد الگوی هرم جهانی سن سالمندی شده است و در حال حاضر حدود هفت ممیز ۶صدم درصد از جمعیت شهرستان نیشابور را افراد ۶۵ سال به بالا تشکیل می دهند.

نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری

نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری

وی گفت: این در حالی است که اگر کاهش رشد جمعیت ادامه پیدا کند طی چند سال آینده سهم جمعیت سالمندان افزایش می‌یابد و به بیان دیگر جمعیت مان پیرتر می‌شود‌ و این موضوع ۲ نگرانی هم‌زمان را ایجاد می‌کند، اول کاهش سهم جمعیت جوان و مولد، دوم مساله افزایش بیماری ها و ناتوانی های سالمندان که خود هزینه و بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می کند.


وی افزود: نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی اش به دنیا می آورد و نرخ باروری کلی شهرستان نیشابور طی سال‌های اخیر با روند کاهشی همراه بوده است.
وی گفت: با توجه به نرخ فرزندآوری فعلی در چند سال آینده بیش از نیمی از جمعیت باقی مانده شهرستان نیشابور را سالمندان تشکیل خواهند داد و این موضوع به معنای آن است که جمعیت جوان و مولد کشور که زیربناهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشور را پاسداری کرده و پرچم علم و تولید را برافراشته نگه خواهند داشت از حدود ۲۰ سال آینده به چالش کشیده شده و نسبت جمعیتی‌مان به هم می‌خورد.
وی گفت: در حال حاضر در نیشابور بزرگ ۲۸هزار و ۶۸۱ خانواده بدون فرزند و ۴۲هزار و ۵۵۳ خانواده دارای یک فرزند و ۷۷هزار و ۷۵۳ خانواده دارای ۲ فرزند و بیشتر هستند.

یک داروخانه در نیشابور به علت تخلف بسته شد

دکتر مجید خجسته‌پور سرپرست معاونت غذاودارو دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در این‌نشیت خبری گفت:
از ابتدای امسال ۴۹۸ مورد بازدید از داروخانه‌های نیشابور انجام‌ شده که از این‌تعداد ۲۵۷مورد مربوط به طرح دارویار برای جلوگیری از گران‌فروشی، آزادفروشی و احتکار و عدم عرضه دارو بوده و یک داروخانه به مدت یک هفته تعطیل شد.
وی گفت: طی این مدت ۱۱۳ مورد بازدید از بیمارستان‌ها و مراکز عرضه تجهیزات پزشکی انجام و در این رابطه ۲۱۳میلیون تومان دارو و تجهیزات قاچاق کشف و ضبط شده است.
وی افزود: در بخش داروی دگزامتازون که در کشور با کمبود مواجه هستیم در نیشابور مشکلی نداریم اما در نیشابور کمبود اسپری تنفسی داریم که در صورت اوج کرونا با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و قول داده شده طی یک ماه آینده این‌مشکل برطرف شود.
وی افزود: کمبود دارو یک مشکل عمومی طی ۲ماه گدشته در کشور است که دلایل آن شناسایی شده و در این رابطه چهار شرکت به دادگاه معرفی شده تا همه بدانند هر شخصی بخواهد در این حوزه مشکلی ایجاد کند از طریق بازرسی و نظارت مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.
وی‌گفت: مشکلات حوزه دارو خصوصا آنتی‌بیوتیک‌های کودکان برطرف شده است و از ابتدای امسال در نیشابور ۱۸ هزار آموکسی سیلین و ۱۲هزار آموکسی کلاب و ۱۵ هزار شربت سفکسین توزیع شده و توزیع نسبت به ۲ماه قبل بهتر شده و مشکل کمبود داروهای شربت استامینوفن و هیپوبروفن برطرف شده و داروهای جایگزین‌ هم داریم.

بیمارستان قمر بنی هاشم نیشابور در خطر تعطیلی

دکتر درودی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بیمارستان قمر بنی‌هاشم نیشابور گفت: ما هیچ زمان به دنبال تعطیلی بیمارستانی نبوده‌ایم اما هر بیمارستانی نیازمند تمدید مجوزهای قانونی است و تا آنجا که من اطلاع دارم به خاطر اختلافات بیمارستانی قمر با اوقاف این مجوزهای تمدید نشده و این موضوع را شخصا به شورای تامین شهرستان بردم و یک فرصت سه‌ماه گرفتیم و از طریق معاونت درمان هم در وزارتخانه پیگیر حل این مشکل هستیم.
وی افزود: از بیستم آبان‌ماه امسال مجوز این بیمارستان تمام شده اما مشی و سیاست دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور تعطیلی هیچ درمانگاه و بیمارستان و مرکز بهداشت و داروخانه‌ای نیست.
وی با اشاره به اینکه در جلسه شورای تامین نماینده بیمارستان قمر بنی‌هاشم حضور نداشت گفت: برای اینکه خدمات رسانی به شهروندان متوقف نشود و ۱۴۰نفر پرسنل این بیمارستان بیکار نشوند دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور تصمیم به اقدام گرفت.
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور گفت: همه مجوزهای بیمارستان ۶۴تختخوابی زبرخان اخذ شده و به زودی پس از برگزاری مناقصه عملیات اجرایی احداث آن امسال آغاز می‌شود و در این زمینه پیگیر جذب خیران هستیم و درمانگاه شبانه‌روزی زبرخان هم از مدتی قبل آغاز به کار کرده است.


وی افزود: تا پایان این ماه پنج اتاق‌ عمل بیمارستان ۲۲بهمن به بهره‌برداری می‌رسد تا دیگر شهروندان برای مسمومیت‌‌ها، سوختگی‌ها و عمل‌های قلب نیاز به مراجعه به مشهد نباشند اما عمل‌های جراحی حذف عینک به خاطر کمبود تجهیزات و عمل‌ جراحی قلب باز به خاطر نداشتن نیرو و خدمات ناباروری سطح سه به خاطر نداشتن متخصص در نیشابور ارائه نمی‌شود و در این حوزه در حال شناسایی اولویت‌ها برای رفع کمبودها هستیم.
دکتر درودی گفت: امسال در دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور موفق به جذب ۶پزشک فوق تخصص در بخش فوق روماتولوژی، خون، گوارش، ریه، نوزادان، آلرژی و ایمونولوژی شدیم تا طرح‌ ۲ساله‌شان را در نیشابور بگذرانند و امیدواریم با توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی جذب شوند و این در حالی است که تهران طی این مدت هشت فوق تخصص جذب کرده است.

بیمارستان سوم نیشابور تا تابستان کامل می‌شود

دکتر درودی گفت: از محل ۱۷۰میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری تا کنون ۵۵ میلیارد تومان جذب شده و بیمارستان سوم تاکنون ۷۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا تابستان آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره مهم‌ترین نیازهای بهداشتی و درمانی نیشابور در صورت شیوع کرونا گفت: در صورت بروز موج کووید هم نیاز سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری داریم و برای نگهداری پرستاران رایزنی کرده‌ایم و موافقت تمدید قرارداد یکصد نیروی طرحی را گرفته‌ایم و با این‌ مجوز پرستارانی که طرح‌شان تمام شده در سیستم می‌مانند.
دکتر درودی در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره وضعیت ارتقای دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور اظهار کرد: در حال حاضر این دانشگاه جزو دانشگاه‌های تیپ سه است و برای ارتقا به تیپ ۲ باید رشته های تکمیلی‌اش افزایش پیدا کند و در این رابطه در حال گرفتن تایید سه رشته جدید هستیم و برای هرکدام از این رشته‌ها پنج دانشجوی تحصیلات تکمیلی خواهیم گرفت.
وی درباره بالگرد اورژانس هوایی نیشابور که برای مدتی فعالیت آن در نیشابور تعطیل شده بود گفت: با پیگیری‌های انجام شده و دعوت از امیر خاکسار ظرف ۲۴ ساعت مکان تایید شده در بیمارستان سوم آماده شد و پس از سه روز بالگرد اورژانس هوایی به نیشابور بازگشت و از آن زمان تاکنون پنج ماموریت هم انجام داده است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خاتون‌شرق درخصوص وضعیت همکاری و همراهی خیرین سلامت نیشابور گفت: من به آینده نگاه می‌کنم و از گذشته عبرت می‌گیرم، در گذشته خیرین کمک‌های بسیار زیادی به حوزه بهداشت‌ودرمان نیشابور کرده‌اند و هفته گذشته هم‌ جلسه‌ای با جمعی از خیران سلامت نیشابور داشتیم و در آن جلسه قرار شد لیستی از طرح‌های توسعه‌ای دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور به ایشان ارائه شود و در همان جلسه یکی از خیران قول احداث یک بیمارستان ۶۴تختخوابی را داد و از وزارت هم قول ۶۴تختخواب دیگر را گرفتیم و بدین ترتیب یک بیمارستان در ۲ بخش برای اطفال و سوختگی‌ها خواهیم داشت و این مطلب را هم به باید گفت خیلی جاها را می‌گفتند خیرین صفر تا صد آن را انجام داده‌اند در حالی که در دوره گذشته این ‌طور نبوده است.
دکتر درودی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور به عنوان دستگاه برتر در استان در حوزه جذب اعتبارات از خزانه کشور معرفی شد همچنین این دانشگاه حائز رتبه دوم در بین ۱۸ دستگاه استان در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی شد.