پهلوانی در کشور ما بد معنا شده است
پهلوانی در کشور ما بد معنا شده است
برای ساخت بستر مناسب فرهنگی لازم است همه ی بازوهای کارآمد را به کار بست و از توانمندی های آنان بهره جست. پهلوانی یک شاخصه فرهنگی اصیل در جهان و ایران است به همین مناسبت با نوه پهلوان شورورزی، دکتر امین رشیدلمیر در این باره به گفت و گو پرداختیم. و لازم است بدون دخالت دادن نگاه های سیاسی شاخصه های اصیل اجتماعی را برای بازسازی کشورعزیزمان ایران به کار بگیریم.

گفت‌وگو: مسعود اصغرنژادبلوچی

در دوره اخیر با چه ادبیاتی آیین پهلوانی را تعریف می‌شود و خواستگاه امروزی آن ریشه در کجاها دارد؟

آیین پهلوانی، درواقع یک مقام، یک مسلک، یک چراغ راه است. درواقع آینده‌نگری و تربیت نسل است؛ و یک سری محصولاتی در این آئین و مرام به جامعه بشری ارائه می‌شود.

درخت آیین پهلوانی، محصولات زیادی دارد ولی آن چیزی که حائز اهمیت است و نگه اش می‌دارد، واژه گذشت است. ما به هر آن چیزی که یک فرد می‌تواند داشته باشد و به دلایل اعتقادات، ارزش‌ها، باورها و نقطه اوج به سمت حضرت پروردگار، به این دلایل از داشتن اش بگذرد، واژه گذشت را اطلاق می‌نماییم و اعتقاد داریم چیزی که مرام پهلوانی و منش پهلوانی را نگه می‌دارد این گذشت است. ما برای این گذشت یک نوع معیار در نظر داریم. شاید ماجرای گم‌شدن آن پادشاه که در بیابان گم شد و به یک چوپان برخورد چوپان به وی گفت گرسنه‌ای و تشنه‌ای؟ و چوپان برای اش یک بز کشت و آبی داد و …الی آخر تا لشگریان آمدند و پادشان را یافتند. روز بعد پادشاه چوپان را فراخواند و گفت هرچی می خواهی بگو تا به تو ببخشم؟ چوپان پاسخ داد گفت کاری که من کردم تو نمی-توانی انجام بدهی چرا که من تمام دارایی ام را تقدیم تو کردم…آن بز تمام دارایی من بود آیا تو حاضری تمام دارایی ات را ببخشی؟ در محتوای این گونه گذشت ها منظور کمیت نیست، اصلاً بحث مقدار نیست. بحث جنس رفتار است. حالا وارد این الک می شویم و غربال کنیم و ببینیم ریشه در آن گذشت ها عمق کدام یک در خاک بیشتر است؟ برای این که وارد این بحث بشویم ما بیاییم با تمثیل هایی که داریم مثلاً ما می گوییم پوریای ولی جهان پهلوان تختی…خب چرا این ها ماندگار شدند؟ برای این که پوریا ولی می توانست زمین بزند به خاطر اشک یک مادر زمین خورد. دارائی اش چه بود؟

پیروزی بالا رفتن دست به نشانه برتری که شیرین است. از این گذشت خب ماندگار شد. حالا ما آمدیم گشتیم گفتیم ببینیم آیا چیزهای دیگری واقعاً هست یا صرفاً این ها یک سری استثنا هستند و ما باید از این اسوه ها به عنوان منبع استفاده کنیم. گشتیم دیدیم هست و چقدر زیاد هم هست که بعضاً دیده نمی شوند به عنوان مثال ما از خانمی تجلیل نمودیم، خانمی بسیار مسن که دو نفر زیر بغل هاش را گرفته بودند، این خانم ۵۰ میلیارد تومن برابر کل سرمایه زندگی اش را داد یک بیمارستان ساخت مخصوص کودکان سرطانی و شرط اش این شد که گفت من این را می سازم مشروط به این که بچه های مردم را رایگان مداوا کنند؛ یعنی این شد تمام دارایی اش. حالا با این توضیحات اگر بخواهیم به طبقه بندی «گذشت» نگاه کنیم به جایگاه خاص تری می رسیم ما از این خانم به عنوان زن پهلوان صفت تجلیل کردیم در همایش بین المللی پاسداشت مرام پهلوانی؛ چیزی که خب هیچ کس انتظارش را نداشت که یک زن، آن هم یک پیر زن پهلوان صفت باشد. چون پهلوانی در کشور ما در برخی مواقع بد معنا شده است دیگر این که از آتش‌نشانی که ماسک اکسیژن خودش را در دهان یک دختر بچه گذاشت و آن بچه زنده ماند و خودش شهید شد تجلیل کردیم. من سال ۹۳ مقاله ای نوشتم در مورد «میرزا کوچک خان جنگلی» رحمت الله علیه و از ایشان به عنوان پهلوان ِدیار ِگیلان یاد کردم. در دسته‌بندی‌ها گاهی به جایی می رسیم که نقطه ی صفر است به نقطه ای مثل آن خانم که تمام دارایی دنیوی اش را داد… درست؟ ولی گشتیم دیدیم یک پله آخر هم انگار باقی ست آن سوتر وجود دارد یک پله هنوز مانده است که مغفول مانده شده؟ اون پله چیست؟ با یک سؤال جواب اش را می‌توان داد.اگر که تمام دنیا را بیاورند به کسی بدهند و بگویند که فقط ده روز دیگر زنده خواهد بود؛ کیست که حاضر باشد این معامله را انجام بدهد؟ با خود می‌گوید می‌خواهم چه بکنم این ثروت را وقتی ده روز بیشتر زنده نیستم.ما به‌واقع آمدیم دیدم وجود دارند کسانی که مغفول واقع‌شده بودند شهدای حقیقی وطن مان و شهدای واقعی بشریت هستند که باید این‌ها را در طبقه اول یا در واقع مدال درجه یک پهلوانی را به این ها داد چون ارزشمندترین دارایی دنیوی خود را گذاشتند کنار، به خاطر مردم، به خاطر ارزش، به خاطر وطن، به خاطر ناموس، به خاطر عزت و به واقع باید مدال درجه یک پهلوانی را به شهیدان همیشه زنده این سرزمین داد. در واقع به این موارد و ارزش ها می گویند مرام پهلوانی؛ از همان جایگاه می گیریم می آیم تا پایین.پهلوانی یک واژه ی نه خیلی دور از دسترس که مثلاً انسان ها فکر کنند که صرفاً ائمه یا پیغمبران می توانند به آن دسترسی پیدا کنند نه یک واژه خیلی سهل‌الوصول است…

من با این موضوع نیز مخالفم با این که بدون تفکر و تعقل بعضاً این واژه را به صورت حالت لقلقه زبان برای هرگونه تفکر و شخصیت و منشی به کار می بریم. این هم خطای بسیار بزرگی ست. من یکی از خواهش هایی که از دوستان اصحاب رسانه و مطبوعات همیشه داشتم این بود که در مورد این واژه خیلی احتیاط کنند در عین حالی که ما اگر در جامعه چشمانمان را درست باز کنیم سراسر انسان پهلوان صفت می بینیم از طرف دیگر باید مواظب باشیم که این صفت را برای چه کسانی استفاده می کنیم!ببینید آن خانم نه می خواست نماینده مجلس بشود نه می‌خواست جایی کاندید بشود نه می خواست رسانه ای بشود اصلاً ایشان در یک عالم زیبایی زندگی می کرد که آمد گفت من این کار را انجام می دهم برای این که لبخند به روی لب شاید میلیون ها نفر بنشاند چون هر مریضی خانواده دارد عزیزانی دارد دوستانی دارد که متأثر از درد بیمارشان هستند.

 این ها برای ما ارزش است و ما به این ها می گوییم پهلوانی و من اعتقاد دارم که پهلوانی می تواند نجات دهنده هر جامعه ای باشد. حالا به وقتش در صورت نیاز حاضرم با هر کسی که این ادعای را نقض می کند بنشینم به مباحثه که ثابت کنم که مرام پهلوانی اجتماع را نجات می دهد، اقتصاد را نجات می دهد، حوزه سیاسی را نجات می دهد، حوزه پیشگیری و درمان را نجات می دهد و همه حوزه هایی که امروز خیلی از کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند و این آرزوی من است که ما ایرانی ها ما شیعیان امیرالمؤمنین در واقع از این اندوخته مان استفاده بکنیم و این مرام را به رخ دنیا بکشیم و بگوییم ما چنین چیزی داریم که بر مواضع آن محکم ایستاده ایم و ثابت می کنیم تمام انسانیت و شرافت و عقلانیت و دیانت در این خلاصه شده است.مگر می توان قواعد اصیل جهان را اشتباه تعبیر نمود؟ چیزی که در همه جای دنیا خوب است را مگر می توان بد دانست؟ به عنوان مثال کمک به دیگران را می توانید در کشوری بگویید خوب است در جایی دیگر بگویید بد است؟ پهلوانی مرامی ست که همه جای دنیا خوب است به شرطی که ما درست معرفی کنیم و درست اقدام کنیم ما به این می گوییم مرام پهلوانی.

از نظر شما آیا آیین، مسلک و منش پهلوانی برای شناخت و درک بیش تر باید بازگو شود و یا به طور مثال مانند همان بانو بزرگواری که شما مثالش را زدید باید پشت پرده و پنهان بماند یا باید از این تختی ها و پوریای ولی ها صحبت کرد و منش آنها نسل به نسل منتقل شود؟ به زبان دیگر اسطوره سازی بشود یا نه یا اسطوره سازی خود به خود انجام خواهد شد چراکه زمان می برد تا سالیان سال بگذرد و این گونه مباحث به شکل تعلیمی بازخورد نشان بدهد به عنوان مثال اگر از این زن فداکار و پهلوان صفت اسم نبرید و خودش هم خواسته گمنام باشد در نهایت الگوسازی شکل نخواهد گرفت این این الگو نشدن چه شاخصه های را باید رعایت نمود تا هم آیین پهلوانی رعایت بشود هم ما به آن مقصد و مقصود که منجر به تربیت نسل و آشتی پذیری نسل باشد برسیم؟

من قبل از این که پاسخ این سوال را بدهم بگویم پهلوانی یک هنر است این ها با هم خیلی متفاوت است برای ورود به مبحث پهلوانی من کاملاً موافق هستم که درباره شاخصه هایش حرف زده بشود ولی از جایی که حرف به تنهایی قدرت نفوذ ندارد باید حرف در مقام عمل نشان داده بشود و این وظیفه ما است که اندیشه عمل و کردار پهلوانی را به مردم نشان بدهیم و درباره‌اش حرف بزینم تا مردم بدانند و ببیند و درک بکنند که حوزه ورزش، ورزش اخلاق مدار یکی از خواستگاه های پهلوانی است و خیلی جاهای دیگر است که آن جا می توان پهلوانی را جست و پیدا نمود و آن ها را به دیگران نشان داد مهم تر از نام پوریای ولی عمل ایشان است البته یعنی حتا اگر ما از پهلوانان واقعی مان نام نبریم که من معتقدم باید نام برد.

 باید درباره عملکردهای آن ها صحبت کرد و یا کاری کرد که دیده بشوند همین باعث می شود که مردم ما متوجه عمق و محتوای این گرایش بشوند و در این سمت و سو گرایش پیدا بکنند. ببینید من وقتی می خواهم وارد مناسبت های مذهبی بشوم خیلی با احتیاط وارد می شوم چون بعضی وقت ها بعضی از افراد شاید به نوعی خواستند دفاع کنند ولی دفاع آن ها دفاع نبوده و یا خواستند درباره یک بزرگوار صحبت کنند ولی معلومات شان کافی نبوده یا اینکه اصلاً به فلسفه و ماهیت حرکتی اش اشراف نداشتند شاید در برخی موارد راه را اشتباه رفته اند.یکی از آیین‌های مرام پهلوانی در گود عملیاتی، در گود زورخانه این است که وقتی که می خواهند مثلاً میل بزنند، کباده بگیرند یا چرخ بزنند اگر یک بزرگتر زودتر بخواهد وارد میدان بشود برای نشان دادن مهارت کوچکتر اجازه میخواهد از اون بزرگتر و اگر بزرگتر اصرار بکند کوچکتر در برابر بزرگتر زانو می زند و این یعنی که به من رخصت بده من زودتر از شما مهارت را به نمایش بگذاریم حالا ما برویم در عمقش ببینیم ریشه این ماجرا کجاست؟

شاید کمتر کسی رفت سراغ این که فلسفه این چیست؟ که من می گویم کمتر به آن پرداخته شد همین است.

یعنی اگر ما بدانیم به واقع این حرکت یعنی چی؟ ریشه اش به کجا برمی گردد چرا می گوییم این حرکت یکی از مصداق هاست؟ همین حرکت رعایت اخلاق کوچکتر و بزرگتر؟

بله! حالا این صرفاً رعایت اخلاق کوچک‌تر بزرگ‌تر نیست من برمی‌گردم به در واقع حادثه عاشورا. عاشورا یکی از اتفاق‌های خوب در تاریخ بشریت انقلابی به وجود آورد که ما به عینه داریم می بینیم سال به سال پر رنگ می شود کم رنگ نمی شود حالا این جا جایش نیست و فرصتش هم نیست که من بخواهم علت این موضوع را بررسی نماییم من می خواهم برگردم به همان موضوع پهلوانی ریشه این حرکت به اقدام به حضرت عباس علیه السلام بر می گردد در روزی که خوب دیگر همه یاران یکی یکی پرپر شدند شهید شدند و دیگر کسی نمانده و چون امام حسین علیه السلام علاقه ویژه‌ای به ایشان داشت ایشان عزم میدان کرد. حضرت عباس در برابر امام حسین زانو زد این زانو زدن یعنی اجازه گرفتن همین چیزی که ما امروز داریم انجام می دهیم.

 ایشان اجازه گرفتند که زودتر از ایشان به میدان بروند زودتر از ایشان ادای دین و تکلیف بکند؛ که این زانوی ادب در برابر امام و در برابر مرشد شد یکی از در واقع نماد های پهلوانی در تاریخ تدین ماست و امروز هم این گونه اتفاق ها می‌افتند و به سادگی از کنارش رد می شویم و نمی جوییم که ریشه اش کجاست. مثال های متعدد داریم که این مرام های ما نجات دهنده خیلی از معضلات و مشکلات ماست. من این جا یک مطلبی لازم است که به آن اشاره نمایم پهلوانی از بزرگ‌ترین خاصیت‌های اش این است که مرکز تأمین است. تأمین اجتماع، اقتصاد، سیاست و فرهنگ.

در راستای هر کدام از این‌ها نقش ویژه ای آیین پهلوانی در واقع بازی می کند و به هر کدام از این شاخه ها بپردازیم نقش پهلوان در آن کتاب ها را باید بازگو نمود ولی واقعیت این است که خداوند به ما لطف داشته که در ایران به دنیا آمده اید از جنس ایرانی هستیم و از جنس نگاه یک مسلمان ایرانی و این برای ما بسیار حائز اهمیت است و باور کنید از نظر من قوی‌ترین، برجسته‌ترین، حائز اهمیت ترین و گران قیمت ترین حرف ما در مجامع بین الملل مرام پهلوانی است. حتا در حوزه سیاست. که عرض کردم این ها مقوله های بسیار گسترده ای است که هرکدامشان زمان می‌خواهد کامل آمادگی این را دارم تا آن را اثبات کنم تأثیر این مرام را. ببینید من یک خاطره برای شما بگویم در مسابقات جهانی بلاروس یکی از دانشجویان خاطره ای برای من تعریف کرد می گفت در بازار مشغول خرید بودم که الکساندر مدوید اسطوره جمهوری شوروی سابق را در بازار دیدم خب مدوید الآن نزدیک به ۹۴ سال است و شاد و سرحال است ایشان می‌گوید که به مدوید گفتم اجازه می‌دهید پاکت میوه‌ی شما را برای تان بیاورم؟ مدوید می گوید شما ایرانی هستید؟ دانشجو می گوید از کجا متوجه شدید از لهجه من متوجه شدید؟ مدوید می گوید خیر …تنها ایرانی ها هستند که پخلوان هستند…آن ها چون نمی توانند «ه» را درست تلفظ کنند دانشجو می پرسد پخلوان چیست؟ مدوید با تعجب می گوید تو از من می پرسی تو از من می پرسی پخلوان چیست؟ دانشجو می گوید منظورتان پهلوان است؟ من پهلوان نیستم!

مدوید می گوید این رفتار فروتنانه ات نشان می دهد که تو یک ایرانی پهلوان هستی. مدوید وی را به منزلش دعوت می کند و در خانه مدوید بر روی دیوار قاب عکسی می بیند که مدوید در کنار پهلوان تختی است. مدوید می گوید تختی به من آموخت که ایرانی ها چه قدر فهمیده اند و با گذشتن هستند زبان پهلوانی یعنی همین.

یعنی دیپلماسی یه دیپلماسی که خیلی از بزرگان را تحت اختیار خود بگیریم و داشته باشیم. یک رفتار تختی که به دست آسیب دیده مدوید دست نزد یه رفتار تختی دیدگاه مدوید را نسبت به ایران ها این گونه باشد ما که داعیه این واژه هستیم نمی‌توانیم مگه چند تا تختی در ایران داشته باشیم که صادر کننده این فضا به دنیا باشند و دنیا بداند پهلوانی یعنی چی و پهلوان ایرانی یعنی چه پهلوانی همین طور در قسمت های مختلف گسترده و پخش شود و راه نجات داخل و خارج همینه یعنی اگه همه مردم در این فضا حرکت کنند قطعاً به سرمنزل مقصود می‌رسیم.

از شما به عنوان یک فرد فعال در ورزش سؤالاتی را بپرسیم که ورزش را وارد مباحث فرهنگی بکند و تربیت بدانی را تنها در نظر نگیریم و متافیزیک را نیز در نظر داشته باشیم. شاخصه هایی که پهلوان ها با آن موارد شناخته می شوند و شاید برخی از این خصایل به شکل تقلیدی استفاده کنند چه خصوصیاتی نیاز دارد که پهلوان اصیل ذیل آیین‌های اخلاقی پدیدار شود؟

پاسخ بسیار ساده است هر آنچه که از دل برآید لاجرم بر دل می نشیند عملی که از دل برید لاجرم بر دل نشیند ببینید وعده خداوند متعال است که می فرمایند من به تمام اسرار درون شما آگاه هستم و وقتی نیت درونی را در راه رضای خداوند خالص می کنید خداوند هم مسیر بر دل نشستن را برای شما همراه می کند خداوند فرمودند و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین اگر عده‌ای فکر می‌کنند که می توانند با اذهان مردم بازی کنند سخت در اشتباه هستند پهلوانی یک عشق است یک کار خدایی ست.

آن چه که ماناست و ماندگار است کاری ست که برآمده از اعتقاد ارزش‌ها و دل شفاف است. اگر غیر از این باشد قطعاً در گذر زمان متوجه ناخالصی آن خواهند شد برای تشخیص، این کار بسیار سختی ولی من همیشه اعتقاد داشتم دیدم در زندگی نمونه های مختلفی که زمان بهش خورده ولی همه چیز عیان شده شما اگر می‌بینید تختی این همه سال بر سر زبان‌هاست پوریای ولی بر سر زبان‌هاست پهلوان های دیگر ما که عزت دنیوی و اخروی از خداوند گرفتن در دل مردم جای دارد نشانه از حرکت با پای دل راه رفتن است نه با پای جسم. لذا این که ما بخواهیم معیاری برای تشخیص داشته باشیم کار بسیار سختی است. ولی اگر بصیرت باشد و زیرکی کاملاً قابل شناسی است و فهمیدن. گذر زمان خودش قضاوت می کند گذر زمان بهترین قاضی است این وعده خداوند است که در گذر زمان خیلی چیزها رو نشان می دهد و اگر شما هر کاری رو امروز خالصانه در مسیر حضرت پروردگار انجام بدی زمان آن را در واقع نشان خواهد داد گذر زمان. این کلید واژه ی که من در زندگی بزرگانی چون پدربزرگم دیدم که در گذر زمان چه اتفاق‌هایی می‌افتد چه انسان هایی که برای اعتراف حرف‌هایی که شاید قبلاً خلاف آن را می‌گفتند خودشان گام برمی‌دارند و معترف می‌شوند.

زمان همه چیز ثابت می‌کند همه چیز را. این اعتقاد قلبی من است که در درون هر انسانی، یک پیر هست یک محکمه‌ای هست که عادل‌ترین قاضی را دارد و زمانی که قلب کسی گواه داد به اینکه فرد مقابلش از روی اخلاص دارد این کار می‌کند مطمئن باشید که اشتباه نمی‌کند. نمی‌شود با واژه پهلوانی نمایش بازی کرد چون خیلی خیلی زود رو می شود و آنایی که به درجه یک پهلوانی می رسند که دیگر جای خود دارد چون یک نمایش آشکار چون اصلاً چیزی نمی ماند برای تظاهر کسی که جان در طبق اخلاص دارد چیزی برای نمایش ندارد و دیگر وجود جسمی برایش نمی ماند و هیچ دلیلی برای نمایش دادن نیست.

من علتی که می گویم این نمایش پهلوانی، نمایش ویژه است به خاطر این که راه خودش را، مسیر خودش را باز می کند ذهن ها را در تسخیر خودش قرار می دهد قلب ها را در محدوده خودش قرار می دهد و بعد از مدت کوتاهی می بینید چقدر افرادی در کنار وی قرار گرفتند و در همین مسیر حرکت می کنند که شاید در موازات ایشان حرکت می کردند من این که اصرار دارم به واژه پهلوانی بپردازیم این است که در محور این واژه در کشور جریان سازی گفتمان‌سازی راه اندازی بشود و مردم شروع به حرف زدن در مورد اطلاعات صحیح این واژه نمایند.

تأثیر و شاخصه‌های ایرانی بودن مقام پهلوانی چیست؟

ایرانی‌ها به‌صورت خودکار چند پله جلوتر از بقیه دنیا هستند. چون سرشت ایرانی‌ها با واژه پهلوانی مأنوس است هنوز که هنوز حتی در میان افرادی که شاید خیلی از ارزش ها از ذهن شان رفته باشد هنوز واژه پهلوانی برای شان مهم چون در نهاد ایرانی ها علاقه به واژه پهلوانی هست ذاتی ست در واقع این نعمت خداوندی ست که نیاکان ما پهلوان صفت بودند.

چون افرادی که ایران را از قدیم‌الایام اداره می کردند و نسل تربیت می کردند در این حوزه فعال بودند به خاطر همین می گویم من در همه جای دنیا انسان های پهلوان صفت داریم ولی عرض بنده این است که ما در این وادی چند پله جلوتر هستیم و سایر کشورها در این باره آغاز فعالیت جدی نموده اند و رسیده اند به جایی که پهلوانی را راه نجات خود می دانند.

چشم انداز مقام و هنر پهلوانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ مثلاً در حوزه هنرمندان ما دچار آسیب خودشیفتگی هستیم در این باره چه نظری دارید از این که مردم چه سهمی از پهلوان های شان در زندگی شخصی آن ها دارند؟ سهم مردمی که دوست دارند در زمان حیات، پهلوان سرزمین خود را ببیند و با وی مراوده داشته باشند؟

ببینید این جا چند تا سهم داریم یکی این که یک پهلوان زکات داشتن این واژه است این است که باید در این باره سخن بگوید و در رفتارش دقت کند چون در حال آموزش است. سهم مردم کاملاً درست است مردم به الذات پهلوان دوست هستند و پهلوان جو و برای شان ارزش است پهلوان های ما مردمی اند سیاسی نیستند ما هیچ پهلوانی در حوزه سیاست نداشتیم.

پهلوان متعلق به مردم است. چون پهلوانی یک معنای عام است نه معنای خاص. پهلوان در بین مردم است و مردم آن ها را می شناسند این که تکرار می کنم که رسانه بیایند در حوزه الگوسازی درست کار کنند فارغ از هر گونه زد و بند. به واقع بیاییم پهلوان‌های مان را معرفی کنیم و به عنوان الگو برای نسل جوان و بگذارید پهلوان ها برای نسل جوان سخن بگویند پهلوان باید در دل مردم باید باشد مردم ببینند. تا رفتار پهلوان گونه دیده نشود چگونه می توان آن را شناخت. مردم در کنار پهلوان های خود احساس آسایش می کنند و از این ها کمک می گیرند.

چرا اسامی اسطوره ای در زمینه پهلوانی با فاصله زمانی خیلی زیاد وارد جامعه می شود؟ و چرا برخی از پهلوان های ما دچار فاصله گذاری رفتاری می شوند؟ فرق بین فعال فرهنگی و خیر فرهنگی و پهلوان فرهنگی چیست؟

ما در کشور یک جریانی شکل گرفته است که دارد در بحث کلان سیستمی را تعریف می کند که بیاید شناسایی بکند معرفی بکند و گسترش بدهد آیین پهلوانی را در طبقات و درجه های مختلف که خوشبختانه من هم به عنوان سرباز برای میهنم مشغول فعالیت هستم. من برمی گردم به همان جمله ای که گفتم شما اگر بروید بگردید که یک جریان خاص موجب شهرت یک پهلوان بشود وجود ندارد بلکه این دست قدرت حضرت پروردگار است که این افراد خاص و ویژه را بزرگ می کند و در بربر دیگان به عنوان یک الگو نماد به جامعه تقدیم می نماید.

در یک بازه کمتر از ۴ سال آینده ما شاهد اتفاق های خیلی خوبی در ساحت آیین پهلوانی خواهیم بود بیش از پیش مردم ما با این واژه آشنا می شوند در زندگی وارد می شود به صورت عملیاتی ما آن ها را در جامعه خواهیم دید. خداوند متعال وعده‌ای دارند در قران که فرمودند عزت و ذلت انسان‌ها به دست من است و عزت متعلق همین پهلوان صفت‌ها است به کسانی که این راه و روش را می‌شناسند و خداوند همیشه به وعده خودش عمل کرده است من در زندگی‌ام شکر خدا پهلوان‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف دیدم و به چشم خودم دیدم که خداوند چه عزتی به پهلوان داده است و مردم این ها را به عنوان چهره شاخص آن ها را پذیرند و همیشه از آن ها به نیکی یاد می کنند من از مردم عزیزمان می خواهم که روی این واژه کمی بیشتر مطالعه بکنند و کمی بیشتر به عمق آن بپردازند من این قول را به همه مردم مان می دهم اگر همه ما قدر این واژه را در فرهنگ و آیین مان بدانیم به واقع بهشت برین را در این دنیا خواهیم چشید و کشور ما در خیلی از قسمت ها سرآمد دنیا خواهد شد ما این قابلیت را داریم که به عنوان یک پایلوت در این دنیای بزرگ به مردم دنیا بگوییم که ایرانی و پهلوانی یعنی این کاری بکنیم که آن ها واژه پهلوانی را فریاد بزند و استفاده کنند این نیازمند این است که همه ما رسالت خود در این باره را درست انجام بدهیم.

  • نویسنده : مسعوداصغرنژادبلوچی
  • منبع خبر : خاتون شرق