پازل صادرات نیشابور کامل شد
پازل صادرات نیشابور کامل شد
خاتون شرق - طی مراسمی در سالن همایش‌های هتل امیران با حضور رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان، فرماندار و رئیس اداره صمت و جمعی از صاحبان صنایع و صادرکنندگان نمونه نیشابور دفتر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نمایندگی نیشابور افتتاح شد.

سعید صفارائی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور در این مراسم گفت: با افتتاح این دفتر در کنار گمرک و دفتر اتحادیه صادرکنندگان و پاسیانه صاداراتی پازل صادراتی شهرستان نیشابور کامل شد.
حسین سراج افزود: تلاش‌های جهادی همه زحمت‌کشان در عرصه صنعت و اقتصاد سبب شد تا امروز در همین شرایط نامناسب اقتصادی و تحریم‌ها میزان صادرات گمرک نیشابور از یکصد میلیون دلار به ۲۰۰میلیون دلار افزایش یافته است و این نوفقین را به همه تلاش‌گران تبریک عرض می کنم و برای موفقیت واحد صنعتی هیچ راهی جز ورود به عرصه صادرات وجود ندارد.
وی اظهار کرد: افزایش نوآوری، برندینگ و رقابت‌پذیری رمز موفقیت در این عرصه است و متاسفانه از ۳۵۰میلیون دلار صادرات منطقه تنها ۲درصد سهم ما است و امیدواریم این سهم افزایش پیدا کند و قطعا همین دفتر اتحادیه صادرکنندگان، گمرک و پایانه صادراتی می‌تواند در این خصوص موثر و راهگشا باشد.
وی گفت: نیشابور دارای سبد صاداراتی متنوع و گسترده‌ای در بخش‌های مختلف محصولات فولادی، کاشی سرامیک، لوازم خانگی و لبنیات به همه کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا است و نیشابور بزرگ به عنوان دروازه صادراتی چند کشور همسایه است و این‌موفقیت محصول زحمات تلاش‌گران عرصه صنعت نیشابور بزرگ است.
سراج اظهار کرد: هیچ واحدی صنعتی در این شرای موفق نخواهد شد جز اینکه صادرات را به طور جدی مورد توجه و در دستور کار خود قرار بدهد و با تاسی از شعار سال صنایع نیشابور بزرگ می‌تواند پیشران صنعت استان و کشور باشد و در نیشابور خوشبختانه مزیت‌های بسیار زیادی نهفته است و با ۴۸۰واحد صنعتی، یکصد معدن فعال، ۳۰۰کارت بازرگانی و ۱۷هزار واحد صنفی و در بخش کشاورزی با داشتن رتبه‌های برتر استانی و ملی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و باید با معافیت های مالیاتی و مشوق‌های صادراتی صادرکنندگان را دلگرم کنیم و هر زمام صنعت‌گران و صادرکنندگان دست به دست هم داده‌اند افتخارهای بزرگی برای نیشابور بزرگ کسب کرده‌اند.

نیشابور قطب اقتصادی استان
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان گفت: نیشابور به عنوان قطب اقتصادی استان در نطر گرفته شده و به این‌ نتیجه رسیدیم که برای تسهیل‌گری و دادن خدمات ویژه در بخش صادرات دفتری در نیشابور ایجاد کنیم.
کاظم شیردل اظهار کرد: اتحادیه صادرکنندگان با حدود ۱۸۰عضو تولیدکننده و صادرکننده نمونه از شاخص‌هایی است که در استان عصو این اتحادیه هستند و اعضای آن به مشکلات روز مانند تعهد ارزی و حمل‌‌ونقل واقف هستند.
وی افزود: اعضای اتحادیه صادرکنندگان در خراسان رضوی بیشترین صادرکنندگان و نمونه‌های استان هستند و بیشترین صنعت‌گران و صادرکنندگان نمونه استانی و ملی هم در نیشابور هستند و امیدواریم با افتتاح این دفتر برای پیشبرد خدماتی که می‌خواهیم به این عزیزان بدهیم موفق باشیم.

نیشابور یک شهر تشکل‌گرا است
حسین محمدیان رئیس هیات اجرایی دفتر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نمایندگی نیشابور گفت: امروز شرایط تولید و صادرات روزهای خوبی را نمی‌گذارند اما امیدوارم با تلاش صنعت‌گران و صادرکنندگان از این برهه خطرناک هم خواهند گذشت و ایران عزیز همچنان سربلند و پایدار خواهد بود و در اینجا یاد و خاطره مرحوم مهندس احمدی مدیرعامل فولاد خراسان را و همچنین مرحوم ایرج گرامی که شناسنامه صنعت‌گران ما هستند گرامی می‌داریم.
مدیرعامل مجموعه صنعتی افلاک الکتریک اظهار کرد: زمانی که مهندس شافعی رئیس اتاق ایران برای افتتاح دفتر اتاق بازرگانی به نیشابور آمدند گفتند پیش از اینکه به نیشابور بیایم به من ایراد گرفتند که چرا نیشابور را انتخاب کرده‌اید؟ و ایشان پاسخ داده بودند هرکدام از شهرهای اطراف مشهد و در خراسان بزرگ به نصف تعداد کارت های بازرگانی نیشابور رسیدند دومین دفتر اتاق بازرگانی استان را در آنجا افتتاح خواهیم کرد.
وی افزود: اگر این اتفاقات در نیشابور می‌افتد به خاطر طرفیت‌ها و قابلیت‌های این شهرستان و فعالان اقتصادی نیشابور بزرگ است و امروز کار کردن آسان نیست و نیشابور یک شهر تشکل‌گرا است و برای نخستین‌بار حدود ۲۰سال قبل دفتر انجمن مدیران صنایع کشور در نیشابور و پس از آن خانه صنعت و معدن و سپس اتاق بازرگانی راه‌اندازی شد و امروز هم شاهد هستیم که برای نخستین بار در کشور نمایندگی اتحادیه صادرکنندگان استان در نیشابور راه‌اندازی شد زیرا هر سال از نیشابور چند نفر در جمع صادرکنندگان نمونه استان و کشور حضور دارند.
محمدیان افزود: امروز شرایط تولید و صادرات بسیار سخت تر از گدشته شده زیرا زیرساخت‌های معمولی انرژی را هم نداریم و دولتمردان و نمایندگان باید برای تامین زیرساخت‌های لازم برنامه‌ریزی داشته باشند تا در سال آینده شاهد خاموشی‌هاب کمتری باشیم و آنروز ثنعت‌گران و صادرکنندگان به خاطر تعلق خاطرشان ایستاده و مقاومت می‌کنند و امروز در حوزه‌های مختلف می‌بینیم که متاسفانه نقش بخش خصوصی کم رنگ شده است.

افتتاح دفتر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نمایندگی نیشابور اتفاق مبارکی برای نیشابور است
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: افتتاح دفتر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نمایندگی نیشابور اتفاق مبارکی برای نیشابور است و ما از آن حمایت می‌کنیم.
ابوطالب جوان اظهار کرد: با تمام وجود کمبودها و بی‌مهری ها را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنیم اما به خاطر مدیریت غلط گذشتگان امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برای مهیا کردند حداقل زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش صنعت و تولید و اشتغال دچار مشکل هستیم و این جای نگرانی دارد که مجتمع ارزشمند فولاد خراسان تعطیل باشد.
جوان اظهار کرد: قطعا گذشتگان شیوه علطی را دنبال کرده‌اند و نتیجه‌اش این شده که مجتمع بزرگ فولاد در نیشابور معطل برق و گاز باشد، آنها که دم از اقتصاد می زدند این فرآیند غلط را تعقیب کردند و امروز ما شرمنده شما هستیم. وقتی می‌گویند مصوبه هیات وزیران برای قطع گاز و برق داریم برای ما بسیار سخت است اما با همه اینها در نیشابور حداقل قطعی‌ها را داشتیم و منت توبیخ استان را پذیرفتیم تا صنعت‌گرمان را راضی نگه داریم و در ابلاغ‌های جدید هم برق چاه های کشاورزی را باید قطع می‌کردیم ولی این کار را انجام ندادیم و قطعا باز هم مورد مواخده قرار خواهیم گرفت.
وی اظهار کرد: ما بخشی از صنایع را قطع نکردیم اما متاسفانه از داخل همان صنایع با استان تماس گرفتند و اعلم کردند که فعال هستند، گاهی اوقات این چالش‌ها توسط خودشان ایجاد می‌شود و علتش را نمی‌دانم.

تربیت مدیرانی از جنس خودمان نداریم
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: در کشورهای جهان سوم اصل آموزش فراموش شده و امروز آموزش را در هر مقطع و گروه و رسته و صنفی تعطیل کرده‌ایم و متاسفانه تربیت مدیرانی از جنس خودمان نداریم.
وی‌ گفت: مهم‌ترین سرمایه در کشوری مایع انسانی آن است و در نیشابور باید به جایی برسیم که جزو اولین‌ها و بهترین‌ها باشیم و اولین‌ها ستارگانی هستند که در هر عرصه‌ای ماندگار می‌شوند و ما باید به این اولین‌ها کمک‌ کنیم.
وی اظهار کرد: امروز نیشابور بزرگ از ورطه تاریخ دوباره اولین‌ها را در بستر خود پرورش می دهد و امروز مهندس وکیلی را در نیشابور داریم که احداث یکصدمین مدرسه ایران و بزرگ‌ترین مدرسه ایران را با ۱۵هزار مترمربع زیربنا آغاز کرده و فقط سهم دولت در این طرح ۱۵۰میلیارد تومان است که اعلام اعتبار ۵۰میلیارد تومان آن را برای استان گرفته‌ایم و در سال ۱۴۰۰ سهم اعتبارات نوسازی از محل مشارکت‌ها برای استان خراسان رضوی ۱۹۷ میلیارد تومان بوده یعنی همه بودجه ۳۸ شهرستان خراسان رضوی به اندازه یکصدمین مدرسه مهندس وکیلی است.
هاجر چنارانی گفت: نیشابور نه فقط در آینده قرار است استان بشود بلکه امروز گامی فراتر از استان در نیشابور برداشته شده است و نیشابور نخستین شهرستانی است که در طول تاریخ جمهوری اسلامی ۱۴۲ مدرسه‌ای را که در این شهرستان نیازمند بازسازی و نوسازی است احصاء کرده‌ایم و تفاهم‌نامه آن هم اما شد و امروز حلقه مفقوده ما فرهنگ‌سازی است.
وی گفت: من هفت سال نماینده بودم و میزان مراجعات دفتر من نسبت به سایر نمایندگان ۲۰۰ به ۲۰ است و امروز اگر وزیر اقتصاد به نیشابور نمی‌اید قطعا یکی از دلایل آن به خاطر وام‌هایی است که از من درخواست می‌کنند که در جواب آنها می‌مانم. در این هفت سال من به کدامیک از شما نامه داده‌ام که ۱۰نفر را استخدام کنید؟ اما امروز این خواهش را از شما دارم به عنوان نماینده این شهرستان و به عنوان کسی که واقعا اصالتا و ذاتا پدر پدربزرگ پدربزرگم آن طور که از شجره‌نامه‌ام درآورده‌ام متعلق به همین خاک پاک نیشابور است ببینیم چه کارهایی برای نیشابور می‌توانیم انجام بدهیم.
وی گفت: هاجر چنارانی بیاید تریبون را روشن‌ کند و بگوید من میان‌جلگه را شهرستان کردم به هیچ عنوان نفسانیت وجود ندارد و برای یک کار بزرگ قطعا هزار نفر پشت پروژه هستند و خیلی‌ها کار می‌کنند. دوستان می‌گویند می‌خواهیم نیشابور استان شود و زمانی که زبرخان برای تقسیمات کشوری معرفی شد هم‌زمان میان‌جلگه هم‌ معرفی شد اما چون جمعیت شهرستان شهر عشق‌آباد کمتر از ۲هزار نفر بود رد شد اما با پیگری‌های مکرر دوباره در دستور کار قرار گرفت و ارتقا یافت و قرار شد در فرمانداری ستاد تقسیمات کشوری مستقر شود.
وی گفت: امروز بخش مرکزی نیشابور ۲۶۹ روستا دارد اما فقط استان قم با ۱۱۰روستا سه نماینده و استاندار با میزان زیادی اعتبار دارد، من دلم نمی‌خواهد نیشابور بزرگ روی نقشه کوچک شود اما می‌بینیم همه اعتبارات به فرمانداری‌ها داده می‌شود و در آینده هم سرولایت باید به شهرستان ارتقا پیدا کند و بخش مرکزی نیشابور هم خودش به سه بخش تقسیم شود و این زیرساختی است که ما باید برای شهرستان نیشابور آماده کنیم و امروز زیرساخت‌های شهرک‌ صنعتی عطار که ۱۱سال زمین آن معارض داشت در حال آماده شدن است و حدود ۴۵ملیارد تومان برای این شهرک هزینه شده که می‌تواند بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شرق کشور باشد و ما یک مجوز شهرک صنعتی دیگر هم از قدیم داشته‌ایم که به زودی جانمایی آن اعلام خواهد شد.
وی افزود: بسیاری از دوستان انتقاد می‌کنند که چرا گزارش کار نمی‌دهم اما ما باید وطیفه خودمان را انجام بدهیم.
وی افزود: طی صحبتی که با انجمن مفاخر داشتم فقط نیشابور و شیراز ۲ روز در تقویم‌ ملی دارد و امروز سه روز دیگر هم به نام نیشابور در تقویم ملی در حال ثبت است و ۲۵ فروردین سالروز عطار، ۲۸ اردیبهشت روز خیام، ۱۰ تیر سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور، ۲۷ مرداد روز کمال‌الملک و روز نقاش و ۲۰ابان روز فضل‌ ابن شاذان است و از ۱۲ فصل سال پنج فصل در نیشابور روز ملی دارد و نخستین انجمنی هستیم که درخواست تشکیل انجمن مفاخر کرده‌ایم و مصوبات اولیه آن را هم‌ گرفته‌ایم.
وی افزود: سهم نیشابوری‌ها قطره‌ای از بودجه استان خراسان نیست و پا اعتبارشان در بخش مفاخر مستقیم از وزارتخانه‌ها باید گرفته شود.
چنارانی گفت: امسال یکصدمین سالی است که انجمن مفاخر در ایران تشکیل شده و پیش از انقلاب برای تامین بودجه برای ساختن بناهایی مانند آرامگاه خیام و عطار و کمال‌الملک یک درصد از محل فروش سیمان در نظر گرفته می‌شد و امروز برای بازسازی آرامگاه خیام بودجه نداریم.
وی اظهار کرد: امسال بهای آب و برق و گاز شهرک‌های صنعتی افزایش پیدا کرده و در برنامه هفتم این موارد را باید اصلاح کنیم و محور اصلی همه کشورهای توسعه یافته در دنیا مالیات است و باید بپذیریم برای زیرساخت‌های مالیاتی در جمهوری اسلامی ایران هنوز قانون درستی نوشته نشده و پارسال ۲هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است.
وی افزود: ما به دنبال شرکت‌هایی هستیم که می‌توانند از محل فروش نفت پروژه اجرا کنند و مسیر ریل‌گذاری چابهار به خراسان را از همین محل می‌خواهیم فراهم کنیم.
لازم به ذکر است در حاشیه مراسم افتتاح دفتر اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نمایندگی نیشابور حسین محمدیان رئیس هیات اجرایی این دفتر با تقدیر از ایمان اکبرآبادی مسئول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیشابور گفت: مدیران جوان و باانگیزه موتور محرک صنعت هستند و باید در سپردن مسئولیت‌ها به جوانان اعتماد کنیم زیرا پتانسیل فکری و انگیزه کاری آنان ضامن آینده روشن در عرصه مدیریتی است.

اتاق بازرگانی از ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای افزایش حجم صادرات شهرستان نیشابور برخوردار است
ایمان اکبرآبادی مسئول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیشابور در حاشیه این مراسم گفت: اتاقهای بازرگانی به عنوان منعکس کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشور تنها سازمان صد در صد خصوصی کشور می‌باشد که در میان نهادهای دولتی جایگاه ویژه ای دارد.
وی اظهار کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی به ‌عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه‌ اقتصاد دارای جایگاه مشورتی با قوای سه‌گانه‌ نظام بوده و در این چارچوب اتاق بازرگانی از ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای هم‌افزایی توان بخش دولتی و خصوصی برای ارتقای رتبه اقتصادی و حجم صادرات شهرستان نیشابور برخوردار است.
اکبرآبادی افزود: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نظام اقتصادی ایران به سه بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود و حوزه‌های کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات جزو بخش خصوصی قرار گرفته و اتاق بازرگانی نمایندگی این زیربخشها را به عهده دارد که به موازات دو بخش دیگر فعالیت می‌کند.
وی گفت: اتاق بازرگانی با معرفی امکانات و مزیتهای نسبی داخل کشور زمینه و بستر رشد و توسعه اقتصادی و کسب درآمدهای ارزی از صادرات محصولات تولید شده در داخل را فراهم می‌کند و در این مسیر با برداشتن موانع و توانمندکردن ارتباطات بین‌المللی شرایط را برای بازرگانانی که وظیفه بازاریابی محصولات داخلی در بازارهای خارج از ایران را دارند مهیا می‌کند.