وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع استان ۶۱درصد کاهش یافت
وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع استان ۶۱درصد کاهش یافت
خاتون‌ شرق - یگان‌حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ فقره حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد و این‌ تعداد در سال ۱۴۰۱ به هفت فقره کاهش یافت.

سعید صفارائی / فرمانده یگان‌حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ فقره حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد و این‌ تعداد در سال ۱۴۰۱ به هفت فقره کاهش یافت.

سرهنگ عباس بهزادمنش در برنامه مانور اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در اردوگاه باغرود نیشابور اظهار کرد: این مانور با حضور یگان‌های حفاظت شهرستان‌های نیشابور، فیروزه، زبرخان، سبزوار، جوین، ششتمد، داورزن، جغتای، خوشاب، بردسکن، خلیل آباد، کوهسرخ و کاشمر به منظور ایجاد آمادگی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

وی گفت: برگزاری مانورهای اطفاء حریق، اقدامات پیشگیرانه، آموزش به جوامع محلی و عشایر در پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های ملی بسیار موثر است و شهروندان‌ می‌توانند موضوعات مربوط به آتش‌سوزی و زمین خواری و کوه‌خواری و تخلفات مربوط به عرصه‌های ملی را با شماره تلفن ۱۵۰۴ به سرعت اطلاع‌رسانی کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یگان حفاظت منابع طبیعی استان با ۱۵۰نفر نیرو بر حدود هفت‌میلیون و ۸۰۰هزار هکتار از عرصه‌های ملی استان نظارت می‌کند و این تعداد نیرو کافی نیست و در این حوزه همیاران حفاظت از منابع طبیعی در جوامع روستایی و کمک‌های نیروی انتظامی در ایستگاه‌های ‌ایست و بازرسی و کشف محموله‌های چوب قاچاق بسیار موثر است.

۴۱۰هزار هکتار از گستره شهرستان نیشابور عرصه‌ منابع طبیعی است که زیر نظارت و مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی قرار دارد.

هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت کل خراسان رضوی را عرصه‌ منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

صدور اسناد کاداستر یا “حدنگار” از طریق نقشه‌برداری دقیق با هدف تثبیت مالکیت عرصه‌های ملی و دولتی و جلوگیری از سوء استفاده و تصرف این زمینها انجام می‌شود.