هیات رئیسه اتاق اصناف نیشابور، قانونی یا غیر قانونی؟
هیات رئیسه اتاق اصناف نیشابور، قانونی یا غیر قانونی؟
مدتی است که اخبار ضد نقیضی درباره تغییر هیات رئیسه اتاق اصناف نیشابور به گوش می‌رسد. خاتون شرق در راستای تنویر افکار عمومی و آگاه‌سازی شهروندان در این شماره به این‌موضوع پرداخته است.

محمدرضا قربان بیگی نائب رئیس پیشین اتاق اصناف نیشابور در خصوص علت کناره‌گیری‌اش از هیئت رئیسه این اتاق گفت: آقای شاه‌آبادی یکی از اعضای هیات رئیسه به علت اینکه پروانه‌اش چهار روز دیرتر صادر شد دیگر واجد شرایط برای حضور در هیات رئیسه اتاق نبود هرچند در کمیسیون نظارت رای به نفع ایشان صادر شد ولی درنهایت ایشان‌ کنار رفت و آقای فتح‌آبادی علی‌البدل اول باید دعوت و انتخابات داخلی بین‌ پنج نفر هیات رئیسه اتاق اصناف نیشابور برای تعیین سِمَت‌ها برگزار می‌شد و این‌ وظیفه کمیسیون نظارت است که ظرف ۱۵روز به هر پنج نفر اعلام و از ایشان برای انتخابات داخلی دعوت کند و عدم حضور افراد هم به منزله انصراف ایشان‌ محسوب می‌گردد که این کار انجام نشد و در ادامه آقای امینی هم‌ به عنوان علی‌البدل دوم دعوت می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر براساس اصلاحیه ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون‌نظام صنفی «در صورت فوت، بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی، استعفا، حجر یا عزل عضو یا اعضای هیات رئیسه، رئیس کمیسیون نظارت یا نماینده وی موظف است با رعایت مصاب مقرر در ماده ۳۳ قانون از نفر علی‌البدل دعوت و نسبت به جایگزینی و تعیین سمت مطابق ماده ۹ این آیین‌نامه اقدام نماید. در صورتی که با وجود جایگزینی اعضای علی‌البدل امکان رعایت نصاب مذکور فراهم‌ نباشد کمیسیون‌ نظارت مکلف است ظرف ۲۰روز نسبت به برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای اصلی جایگزین و علی البدل اقدام نماید…»
وی خاطرنشان کرد: در این مورد این اتفاق نیفتاده است و باید قانون در این مورد اجرایی شود و با حضور ۳۷نفر روسای اتحادیه‌های اصناف نیشابور انتخابات انجام گردد.
زیرساخت‌های لازم برای انتخابات فراهم نیست
محسن امینی ریاست جدید اتاق اصناف نیشابور در گفت‌وگو با خاتون شرق اظهار داشت: پیش از عید ۱۴۰۰ انتخابات اتاق اصناف بنا به تصمیم کمیسیون نظارت با حضور ۲نفر از اعضای علی‌البدل برگزار شد و ما تا انتخابات اصلی به صورت موقت هستیم البته به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و بلاتکلیفی برخی از لتحادیه‌ها هنوز انتخابات اصلی که باید زودتر برگزار می‌شد هنوز برگزار نشده است.
وی افزود: از هیات رئیسه قبلی اتاق اصناف آقایان قدمیاری، قربان‌بیگی، بردبار و شاه‌آبادی فعلا کناره‌گیری کرده‌اند و در ترکیب جدید تنها آقای مهدی صدیقی از هیات رئیسه قبلی حضور دارند و در کنار ایشان من و آقایان مهدی فتح‌آبادی و بصیرت نیا و محمود خدابخشی هستیم که البته پرونده آقای فتح‌آبادی هم در جریان است که باید ببینم جواب آن چه می شود همچنین انتخابات اتحادیه آقای صدیقی هم کلید خورد و باید ببینیم آیا در انتخابات جدید امکان حضور دارند.
وی درباره علت کناره‌گیری برخی از اعضای قبلی هیات رئیسه اتاق اصناف گفت: پس از کنار رفتن آقای شاه‌آبادی آقای فتح‌آبادی به عنوان عضو علی‌البدل باید جایگزین می‌شد که آقایان در این جلسه شرکت نکردند.
وی خاطرنشان کرد: پرونده‌ای هم در رابطه با آقای فتح‌آبادی رییس اتحادیه املاک‌ نیشابور در استان در جریان است و ظاهرا دوستان علت عدم حضور ایشان برای این بود که اصرار داشتند ابتدا این پرونده باید تعیین تکلیف شود.
وی بدون اشاره به محتویات این پرونده گفت: چندین سال است که این پرونده در جریان است و ظاهرا شکایت‌های متعددی صورت گرفته و روند آن طولانی شده است.
وی درباره عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها و چاجوب‌های لازم برای انتخابات اتاق اصناف گفت: طی این مدت هم از دیوان رایی آمده که روسای اتحادیه‌ای که ۲ دوره متوالی و ۴دوره متناوب حضور داشته‌اند دیگر امکان حصور در هیات رئیسه ندارند که همین نقل و انتقالات ادامه کار را با مشکلاتی همراه ساخته است.

انتخابات اتاق اصناف نیشابور در سایه مشکلات

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور گفت: انتخابات اتاق اصناف در زمانی انجام شد که پس از آن اتفاقاتی افتاد که بر آن سایه انداخت که یکی از آنها ابلاغ دادنامه‌ای از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری بود که با اجرای آن انتخابات اتاق اصناف تحت تاثیر قرار می‌گرفت و از آن زمان هم در نشست‌های کمیسیون نظارت تلاش داریم‌ مقدمات یک انتخابات سالم را هرچه سریع‌تر فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه دوره هیات رئیسه فعلی اتاق اصناف نیشابور از خرداد ۱۳۹۷ شروع شده و تا چهار سال ادامه دارد خاطرنشان کرد: برای برون گزاری انتخابات یکسری موارد باید از سوی تهران فراهم گردد و از اختیارات شهرستان و استان خارج است که یکی از این‌موارد اجرای بخشی از تبصره یک ماده ۲۲ قانون نطام صنفی است که بر اساس آن افراد نمی‌توانند بیش از ۲ دوره متوالی و چهار دوره متناوب در هیات مدیره اتحادیه مربوطه حضور یابند که اجرای آن انتخابات اتحادیه‌ها و اتاق اصناف را با مشکلاتی همراه ساخته است، بهمن‌ماه پارسال چهار مورد انتخابات اتحادیه‌های اصناف نیشابور برگزار شد و سه مورد باقی مانده بود که با شیوع کرونا به تاخیر افتاد.