هوای نیشابور در بعضی روزها از هوای مشهد هم آلوده‌تر است
هوای نیشابور در بعضی روزها از هوای مشهد هم آلوده‌تر است
خاتون‌شرق- مدیر کنترل هوشمند ترافیک نیشابور به خاتون شرق گفت: هوای نیشابور در بعضی روزها حتی از هوای مشهد هم آلوده‌تر است.

مدیر کنترل هوشمند ترافیک نیشابور به خاتون شرق گفت: هوای نیشابور در بعضی روزها حتی از هوای مشهد هم آلوده‌تر است.
به گفته‌ی وحید پریان، یک دستگاه استاندارد شنجش آلودگی هوا در نیشابور نصب شده و به سامانه کنترل کیفی هوای کشور متصل گردیده است.
وی ادامه داد: این ایستگاه سنجش ۱۵ روز پیش، استانداردهای لازم را دریافت کرده و به سامانه‌ی سنجش کیفیت هوای کشور متصل شده است.


وی افزود: بر اساس سنجش این ایستگاه، در ده روز منتهی به سوم دی‌ماه، ۹ روز هوای نیشابور سبز نبوده و یک روز هم هوا آلوده‌تر از مشهد بوده است.
پریان با بیان اینکه مسؤولان کنترل ترافیک نیشابور از ۴ سال پیش فریاد می‌زدند که هوای نیشابور آلوده است ولی کسی گوشش بدهکار نبود گفت: حالا این ایستگاه، همان برآوردهای مطالعاتی ما را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که دغدغه‌های ما واقعی بوده است.
مدیر مرکز کنترل هوشمند ترافیک نیشابور گفت که در این پروژه، محیط زیست نیشابور به خاطر پیگیری‌های اداری و عملیاتی، بانک ملی به خاطر در اختیار گذاشتن محل مناسب نصب ایستگاه و شورای ترافیک شهرستان به جهت هماهنگی و رایزنی‌های لازم و همچنین شورای شهر و شهرداری نیشابور به جهت در اختیار گذاشتن اعتبارات لازم همکاری داشته‌اند که به عنوان عضوی از جامعه‌ی شهروندان دغدغه‌مند سلامت مردم، از آنها تشکر می‌کنیم.
به گفته‌ی پریان، وضعیت آلودگی هوای نیشابور روز به روز بدتر می‌شود و شاید در ۵ سال آینده یکی از شهرهای آلوده‌ی کشور محسوب شویم.
وی خاطر نشان کرد: در اثر این آلودگی قطعی که حالا با محاسبات این ایستگاه، قابل عینیت و رؤیت است، مطمئنا در ماه‌ها و سال‌های آینده، دچار افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی ریوی خواهیم بود چون نگاه مدیران شهری نیشابور، خودرو محور است و نشانی از انسان‌محوری در برنامه‌ها دیده نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه توسعه و گسترش خیابان‌ها، ایجاد بلوارهای جدید سواره‌رو، تعریض خیابان‌ها و گذرهای موجود و همه‌ی راهکارهای شبیه به این بر محور خودروها شکل می‌گیرد گفت: در هیچ گذر و بلوار و خیابانی، انسان‌ها و شهروندان که اساس توسعه‌ی اجتماعی هستند دیده نشده‌اند و ما در شکل فعلی، فقط به ایجاد جذابیت‌های تازه برای خودروسواران کمک کرده‌ایم.
پریان گفت: داریم به جایی می‌رسیم که شهروندان از اتاق خواب تا اتاق‌کارشان در اداره را با ماشین‌های شخصی تک سرنشین طی مسیر کنند در حالی که طولانی‌ترین مسیر سفر شهری در نیشابور کمتر از ۵ کیلومتر است که می‌شود با دوچرخه و پیاده، به راحتی و در کمترین زمان ممکن، طی کرد و به طول عمر سالم هم افزود.
مشروح این گفتگو را می‌توانید در گزارش ترافیک نیشابور بخوانید.