هشدار رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور برای پیشگیری از تب کریمه کنگو
هشدار رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور برای پیشگیری از تب کریمه کنگو
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور به کلیه شهروندان هشدار داد: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها و حشرات و برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند .

دکتر علی سلیمانی گفت : این بیماری یکی از خطرناک ترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام بوده که در دام هیچ گونه علامتی نداشته و در صورت ابتلا انسان در ۵۰ درصد موارد موجب مرگ می شود .
وی افزود: ناقل این بیماری کنه می باشد که در صورت گزش دام عامل بیماری منتقل شده و فقط یک تب زود گذر روی میدهد و معمولا در دام قابل تشخیص نیست و در زمان کشتار غیر مجاز در صورتی که دام مبتلا به این ویروس باشد از طریق خون و ترشحات به ذابح یا کسیکه با لاشه و گوشت سروکار دارد منتقل می شود .
وی یادآور شد: گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز یکی از مخاطره آمیزترین اعمال غیر بهداشتی بوده که باعث انتشار بیماریهای مشترک بین انسان و دام مانند شاربن , کیست هیداتید و بخصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با اشاره به وجود قصابی‌های غیر مجاز در حاشیه جاده های روستایی شهرستان و ذبح دام توسط افراد سودجو و فاقد صلاحیت بهداشتی گفت: علت ارزانی گوشت در اینگونه مراکز داشتن بیش از حد چربی، رطوبت بالا و معمولا سن بالای دام بوده و لاشه های حاصل از این گونه کشتارها به علت عدم رعایت پیش سرد باعث افزایش بیماری تب کریمه کنگو می شود و اغلب لاشه های دام های سن بالا نیز آلوده به انگل و جگر این گونه دامها مبتلا به دیکروسلیوم و فاسیولا بوده و در صورت مصرف و پخت ناقص آنها انسان به بیماری کسیت هیداتید مبتلا می شود .
رئیس شبکه دامپزشکی به شهروندان توصیه کرد: گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه نموده و هنگام خرید به لیبل و مهر بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند و دامداران نیز برای مبارزه با کنه های ناقل بیماری جایگاه نگهداری دامها را با سموم ضد انگل سمپاشی نمایند .