نیشابور ۶درصد از مالیات استان را پرداخت می‌کند
نیشابور ۶درصد از مالیات استان را پرداخت می‌کند
خاتون شرق - رییس اداره امور مالیات نیشابور گفت: بالغ بر ۶درصد از کل مبلغ مالیات استان متعلق به نیشابور است و از این میزان مجتمع فولاد خراسان بیشترین سهم را دارد.

سعید صفارائی/ رییس اداره امور مالیات نیشابور گفت: بالغ بر ۶درصد از کل مبلغ مالیات استان متعلق به نیشابور است و از این میزان مجتمع فولاد خراسان بیشترین سهم را دارد.
محمود باغیشنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اطلاع‌ نداشتن شهروندان از حقوق و وظایف خود در حوزه دارایی و مالیات موجب بروز مشکلاتی برای ایشان می شود و برای آشنایی شهروندان با موضوعات و مسائل مالیاتی نیازمند اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی هستیم.
وی اظهار کرد: میزان مالیات برارزش افزوده اخذ شده در نیشابور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰درصد افزایش داشته و این‌ میزان در چهار ماهه ابتدایی امسال هم نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۹۰درصد افزایش داشته است.
وی گفت: از ۹درصد مالیات برارزش افزوده چهار درصد متعلق به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که یک منبع درآمدی پایدار برای آنان محسوب شده و به طور مرتب هر ماه به حساب آنان واریز می‌شود و از این محل پارسال ۲۷۲میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های نیشابور بزرگ واریز شده و از این‌ میزان ۱۴۶میلیارد تومان به حساب شهرداری نیشابور واریز شده است.
وی یادآور شد: از ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده چهار درصد متعلق به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یک درصد سهم وزارت بهداشت، ۲۷صدم درصد سهم اداره ورزش و مابقی در قالب بودجه دولت تعریف شده است.
وی افزود: پارسال بالغ بر ۴۰میلیون تومان بخشودگی جرائم مالیاتی به مودیان نیشابور بزرگ تعلق گرفت و براساس ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم اشخاصی که به اداره‌ها و نهادهای ذکر شده در این ماده کمک کنند مشمول تخفیف مالیاتی می‌شوند.
وی افزود: از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد اظهارنامه‌های مشاغل در نیشابور بزرگ نسبت به پارسال ۲۰درصد و عدد ابرازی مالیات اصناف بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه شفافیت در گردش مالی و درآمد موجب سلامت نظام پولی کشور است اظهار کرد: امسال قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان از ابتدای مهرماه برای اشخاص حقوقی و از ابتدای دی‌ماه برای اشخاص حقیقی اجرایی می‌شود و مدیریت زنجیره کالا و خدمات و شفاف‌سازی این روند از مهم‌‌ترین دستاوردهای راه‌اندازی این سامانه است.
وی گفت: طی چند سال گذشته به خاطر شیوع کرونا و مسائل افتصادی که دامن‌گیر واحدهای صنعتی بوده از لحاظ تحقق درآمدهای مالیاتی نیشابور جایگاه خوبی در استان نداشته و از ابتدای امسال ۸۷درصد از برنامه عملیاتی برای حصول مالیات محقق شده است.
وی گفت: اداره مالیاتی زبرخان از ۲۰سال قبل فعال بوده و در حال ارتقا از گروه مالیاتی به اداره امور مالیاتی است و برای اداره مالیات میان‌جلگه در حال پیگیری هستیم و امیدواریم تا پایان امسال راه‌اندازی شود و اداره مالیات در کل مجموعه نیشابور بزرگ ۱۲۰نفر پرسنل دارد.
وی خاطرنشان کرد: سفته الکترونیک فعال شده است و شهروندان می‌توان از این خدمات بدون مراجعه به بانک استفاده کنند البته برخی بانک‌ها هنوز به این سامانه متصل نشده است.