نیشابور دارای رشته‌های هنری منحصر به فرد است
نیشابور دارای رشته‌های هنری منحصر به فرد است
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به سابقه تاریخی و هنری نیشابور این شهرستان دارای رشته‌های هنری منحصر به فرد است و نباید مشابه رشته‌های شهرهای هم‌جوار را به نیشابور بیاوریم بلکه از همین رشته‌های منحصر به فرد و متناسب استفاده کنیم و در کنار آن نیازهای رشته‌های علوم پایه را هم در نظر داشته‌ باشیم.

محمدتقی نظرپور پنج‌شنبه در بازدید از دانشگاه نیشابور افزود: دانشگاه نیشابور جزو نسل جدید دانشگاه‌ها و با ۲هزار نفر جمعیت دانشجویی در حال توسعه است به همین خاطر ضرورت دارد در این خصوص توجه لازم و برنامه‌ریزی صورت گیرد تا بتواند ارتقا یابد و از ظرفیت دانشجویان خارجی، اشتغال و منطقه تاریخی نیشابور بهره‌مند شود.
وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه یکصد هکتار زمین در اختیار دارد که در ۶۰هکتار آن در حال اجرای طرح‌های مختلف عمرانی است و یکی از این طرح‌ها استفاده از پساب و برگشت آب خاکستری به مجموعه فضای سبز و کاشت درختان مثمر و غیرمثمر در حال اجرا است که طی چند سال آینده به یک مجموعه فضای سبز خوب تبدیل می‌گردد.

وی تصریح کرد: مرکز نجوم نیشابور مجموعه‌ای زیبا و منحصر به فرد و یک ظرفیت در سطح استان است که هنوز تکمیل نشده و کارهای آن از طریق دانشگاه فردوسی مشهد در حال انجام می‌باشد و تامین اعتبار آن به صورت متمرکز و در اختیار دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد و در حال پیگیری برای تامین اعتبار مورد نیاز آن  هستیم.
وی افزود: در حال حاضر طرح‌های در دست احداث در دانشگاه نیشابور حدود ۲۰هزار مترمربع می‌باشد علاوه بر این هشت‌هزار متر مربع فضای آموزشی در این دانشگاه در حال استفاده است و پارسال ۱۱ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به دانشگاه نیشابور اختصاص یافت و امسال این اعتبار ۹میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها برای تکمیل هر طرح از محل‌های اعتبار عمومی دولت، اعتبار توازن که به صورت استانی است، ردیف متمرکز در اختیار وزارت و ظرفیت خیرین تامین اعتبار می‌کند و امکان دارد در یک سال تعدادی از این ردیف‌ها اعتباری دریافت نکند و در این چارچوب یک طرح ورزشی در دانشگاه نیشابور در سطح ملی تعریف شده که در سال‌ ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۰۰میلیون تومان به این طرح اختصاص یافته و ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل آن دانشگاه نیشابور در حال جذب ظرفیت خیرین و اعتبارات ردیف متمرکز در اختیار وزارت علوم است.

بیش از ۲میلیون مترمربع فضای نیمه‌تمام در دانشگاه های کشور وجود دارد

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر ۲ و ۶دهم‌میلیون مترمربع فضای نیمه‌ تمام در سطح دانشگاه‌های کشور وجود دارد و متوسط پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها ۵۵درصد بوده و برای تکمیل هر مترمربع از این طرح‌ها حدود ۴۰میلیون ریال مورد نیاز است.
وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون فضاهای موجود و در دست احداث دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کل کشور از ۱۱ممیز ۶دهم به ۱۷ میلیون متر مربع رسید و طی این مدت فضای آموزشی از پنج و ۲دهم به هفت و ۲ دهم میلیون مترمربع و فضاهای غیرآموزشی از ۶ و چهار دهم به ۹ و هشت دهم میلیون متر مربع رسیده که نشان دهنده رشد مناسب سرانه‌های دانشگاهی است ولی به دلیل رشد جمعیت دانشجویی باید تلاش مضاعفی برای افزایش این فضاها انجام گیرد.
وی افزود: با توجه به اینکه منابع مالی آموزش عالی صرفا از طریق دولت قابل تامین‌ نمی‌باشد به همین خاطر تنوع بخشی به منابع مالی آموزش عالی در دستور کار قرار دارد تا دانشگاه‌ها از محل آموزش، پژوهش، طرح‌های برون سازمانی و کشوری درآمد کسب کنند و پارسال صددرصد اعتبارات جاری دانشگاه‌ها در سطح کشور تخصیص داده شد و حدود ۸۵درصد از اعتبارات عمرانی هم در بخش تعمیرات در دانشگاه‌های کشور جذب شد.
وی بیان کرد: در بخش مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی مدیریت سبز در کل دانشگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفته و برای اجزائی شدن آن ۲۷۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
بنیادهای خیرین در حوزه آموزش عالی کشور از ۶ مورد در سال ۱۳۹۲ به ۷۵ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده و مجموع کمک‌ این بنیادها در برنامه ششم توسعه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی عنوان کرد: طی نامه‌ای وزیر علوم به رئیس جمهور درخواست شده واکسیناسیون دانشگاهیان که شامل اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و خانواده‌های ایشان در اولویت قرار بگیرد که تا قبل از شهریور ماه اجرایی شود و در صورت اجرای طرح واکسیناسیون کرونا برای دانشجویان و اساتید در مهرماه آینده کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌گردد.