نیشابور به قطب دوم قلب کشور تبدیل می‌شود
نیشابور به قطب دوم قلب کشور تبدیل می‌شود
خاتون شرق - به همت مجمع خیرین سلامت و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری، نیشابور به دومین قطب قلب کشور تبدیل می‌شود.

به همت مجمع خیرین سلامت و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری، نیشابور به دومین قطب قلب کشور تبدیل می‌شود.

به گفته‌ی رئیس هیأت مدیره‌ی مجمع خیرین سلامت نیشابور، این مجموعه در نظر دارد با سرمایه‌گذاری خیرین و کمک شهرداری، سه اتاق عمل قلب باز را در نیشابور راه‌اندازی کند.

دکتر علی‌رضا متولی‌زاده این خبر را در نشست هم‌افزایی و هم‌اندیشی با اعضای شورای شهر نیشابور اعلام کرد.

وی گفت: در حال حاضر، مهم‌ترین پروژه‌ی بخش بهداشت و درمان در شهرستان، اتاق قلب باز است که مقدمات فیزیکی و محیطی آن در بیمارستان ۲۲ بهمن آماده شده و امیدواریم این اتاق تا پیش از سال نو راه‌اندازی شود.

به گفته‌ی متولی‌زاده، خیرین در این پروژه ۵ میلیارد تومان کمک داشته‌اند و دانشگاه علوم پزشکی تعهد کرده ماهانه ۲۵۰ میلیون تومان برای هزینه‌های تیم جراحی و کادر درمان این اتاق، بپردازد.

این نیکوکار که با سایر اعضای هیأت مدیره‌ی مجمع، مهمان شورای شهر بودند افزود: متقاضی کمک ۲ میلیارد تومانی شهرداری به شکل قرض الحسنه هستیم و خیرین عضو هیأت امنا متعهد شده‌اند که این مبلغ را ظرف چند ماه به شهرداری عودت دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که این کمک هر چه زودتر عملیاتی شود تا امکان خرید و نصب تجهیزات لازم برای اتاق عمل قلب باز در نیشابور فراهم گردد.

دکتر متولی‌زاده گفت: اگر اتاق‌های عمل قلب باز در نیشابور راه‌اندازی نشود خیلی از امکانات و امور مربوط به پزشکی قلب در شهرستان، بی‌فایده است.

 

از هر ۵۰۰ نفر فوتی ۳۵۰ نفر مشکل قلبی دارند

وی ادامه داد: حتی آنژیوگرافی بدون وجود اتاق عمل قلب باز، خلاف است و علاوه بر اینها خیلی امکانات دیگر به خاطر نبود اتاق عمل قلب باز به نیشابور نمی‌آید که با راه‌اندازی این واحد، این امکانات هم به نیشابور خواهد آمد.

متولی زاده همچنین یادآور شد: از هر ۵۰۰ نفر فوتی در سطح کشور ۳۵۰ نفر مشکل قلبی عروقی دارند و بر اساس آمارها، نیشابور و کاشمر، بیشترین بیماران قلبی عروقی را در سطح استان دارند.

به گفته‌ی این پزشک متخصص، بیمارانی که سکته قلبی می‌کنند فقط ۱۰ دقیقه وقت دارند تا به مرکز پزشکی مجهز برسند و به زندگی برگردانده شوند.

وی از کمک ۳۰۰ میلیونی خانواده قریشی و کمک ۱۰۰ میلیونی مجمع برای خرید تجهیزات اتاق عمل قلب در گذشته خبر داد و گفت: آن موقع، ست جراحی با ۴۰۰ میلیون خریداری شد که بهترین ست موجود در دنیا است و به قیمت‌های الآن، ۵ میلیارد ارزش دارد.

وی ادامه داد: اتاق عمل قلب همان سال راه‌اندازی شد و دو عمل انجام شد که به خاطر محدودیت‌های موجود، موفق نبود در بررسی‌ها مشخص شد که نیاز به سه اتاق عمل قلب در کنار هم داریم که در همین راستا تجهیزات و امکانات این سه اتاق عمل فراهم شده و با کمک شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی، به نتیجه‌ی عملیاتی می‌رسد.

وی گفت: نیشابور با وجود متخصصینی که دارد و می‌تواند جذب کند و با این امکانات جدید می‌تواند به قطب دوم قلب کشور تبدیل شود.

 

نیشابوری‌های مقیم خارج هم کمک می‌کنند

وی با بیان اینکه اکنون فاصله‌ی برخی روستاهای نیشابور تا نزدیک‌ترین مرکز مجهز قلب در مشهد ۲۳۰ کیلومتر است که قطعا بیمار تا پیمودن این مسیر زنده نمی‌ماند گفت: باید این فاصله را کاهش دهیم تا بیمار حیاتش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدست بیاورد.

وی ادامه داد: حتی اگر بیمار به مشهد برسد در بیمارستان دولتی پذیرش نمی‌شود چون مراجعات زیاد است و باید به بخش خصوصی برود که هزینه‌های زیادی دارد و ممکن است تا ۱۰۰ میلیون برای بیماری که حتی زندگی عادی‌اش با مشکل مواجه است هزینه داشته باشد.

متولی زاده به خیرین نیشابوری خارج از کشور هم اشاره کرد و گفت: کمک ۱۰۰ میلیونی از یک نیکوکار نیشابوری مقیم استرالیا و کمک ۱۲۰ میلیونی از یک نیشابوری مقیم لندن دریافت کرده‌ایم و آنها قول داده‌اند که هم خودشان و هم سایر نیکوکاران نیشابوری در این کمک‌ها مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: کمک شهرداری اگر بلاعوض باشد خیلی بهتر است ولی اگر شرایط مالی شورا و شهرداری اجازه نمی‌دهد می‌توانیم آن را با کمک نیکوکاران به شهرداری عودت دهیم.

وی با بیان اینکه در کار بهداشت و درمان مردم، جناح‌ها و گروه‌بندی‌ها هیچ نقشی ندارد گفت: همه باید به میدان بیایند تا این کار به ثمر برسد.

وی همچنین از تشکیل یک کمیته‌ی تبلیغاتی قوی برای این مجمع خبر داد و گفت: یکی از کارهای این کمیته فرهنگ‌سازی برای حذف مراسمات پرهزینه‌ی ترحیم و بزرگداشت است که هزینه‌های آنها را به امور بهداشت و درمان شهرستان اختصاص دهند که هم نام متوفا و هم حرمت و اعتبارش بیشتر شود و اجر آن نیز در نزد خداوند محفوظ خواهد بود.

در این نشست، اعضای شورای شهر نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون مشکلات بهداشت و درمان و لزوم همکاری با این مجمع عنوان کردند و در پایان، مصوب شد که کمک ۲ میلیارد تومانی شهرداری به شکل قرض‌الحسنه در اختیار مجمع قرار گیرد و طی مدت معینی به شهرداری بازپرداخت گردد.