نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از مهم ترین پایگاه ها در افزایش رضایت مندی اقشار مختلف جامعه است
نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از مهم ترین پایگاه ها در افزایش رضایت مندی اقشار مختلف جامعه است
خاتون‌شرق- مهدی دونده فرماندار نیشابور و معاون برنامه ریزی و توسعه  ایشان، به همراه جمعی از مدیران صمت و خبرنگاران، از نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این مجموعه‌ی مهم اقتصادی و صنعتی قرار گرفت.

مهدی دونده فرماندار نیشابور و معاون برنامه ریزی و توسعه  ایشان، به همراه جمعی از مدیران صمت و خبرنگاران، از نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این مجموعه‌ی مهم اقتصادی و صنعتی قرار گرفت.

در ابتدای این بازدید که حدود ۲ساعت به طول انجامید در نشستی صمیمانه، مدیران نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور وضعیت فعلی این مجموعه بزرگ و مهم را برای بازدیدکنندگان تشریح کردند و پس از برگزاری نشست، کلیه‌ی مهمانان و مدیران نیروگاه، از بخش‌های مختلف این مجموعه بازدید و از نزدیک با فعالیت‌های آن آشنا شدند.

در نشست صمیمانه‌ای که مدیران نیروگاه با فرماندار نیشابور داشتند مدیر ارشد نیروگاه سیکل‌ ترکیبی نیشابور ضمن تشکر از حضور فرماندار شهرستان، معاون ایشان، مسؤول روابط عمومی فرمانداری و همچنین، مدیران صمت و خبرنگاران و همچنین تسیلت پیشاپیش شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا(س)، حضور مقام عالی نظارتی دولت در این نیروگاه را باعث افتخار مدیران این مجموعه و اسباب دلگرمی و مشوق فعالیت‌های آن ذکرد کرد.

محمد رضا رمضانی‌پور با اشاره به تاریخچه‌ی فعالیت این مجموعه‌ی بزرگ صنعتی گفت: اگر چه سیکل اولیه‌ی این مجموعه از سال ۷۳ آغاز به کار کرده بود اما در سال ۱۳۸۰ سیکل بخار آن تکمیل شد و فعالیت سیکل ترکیبی، کامل گردید.

ایشان با اشاره به اینکه نصاب این نیروگاه، شرکت مپنا بوده گفت: ظرفیت اسمی این نیروگاه ۱۰۴۰ مگاوات است اما با توجه به ارتفاع ۱۲۵۰ متری نیروگاه از سطح دریا، ظرفیت عملی آن به ۸۵۰ مگاوات می‌رسد.

ایشان همچنین در خصوص مالکیت این مجموعه گفت: تا سال ۹۱ مالکیت این مجموعه در اختیار وزارت نیرو بود که در این سال به جهت تبادلاتی که برای دیون دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود این نیروگاه به وزارت دفاع واگذار گردید و سپس وزارت دفاع آن را به موسسه مالی و اعتباری کوثر واگذار نمود.

رمضانی‌پور افزود: در ادامه‌ی فرایند، برای تلفیق موسسه مالی و اعتباری کوثر در بانک سپه سر انجام این مجموعه به مالکیت بانک سپه درآمد لذا این نیروگاه در حال حاضر در مالکیت بانک سپه می‌باشد که نماینده‌ی آن شرکت ساینا گستر پردیسان است.

مدیر ارشد نیروگاه سیکل‌ترکیبی نیشابور همچنین یادآور شد: کار بهره‌برداری و نگهداری از این نیروگاه  تا سال ۹۶ توسط وزارت نیرو انجام میشده که در این سال، مناقصه برگزار گردید و شرکت بهره برداری و تعمیراتی مپنا برنده‌ این مناقصه شد و از آبان ماه ۱۳۹۶ بهره‌بردار این مجموعه شرکت معظم مپنا می‌باشد.

رمضانی‌پور در خصوص وضعیت پرسنل و توجهاتی که مدیران این شرکت به نیروهای انسانی می‌کنند گفت: در حال حاضر ۱۴۲ نفر نیروی اصلی و ۱۲۰ نفر نیروی شرکتی داریم و علاوه بر اینها در نیمه‌ی دوم سال برای تعمیرات اساسی، معمولا ۴۰ نفر هم نیروی روزمرد جذب می‌کنیم که اینها موقتی هستند و پس از پایان دوره‌ی تعمیرات، مرخص می‌شوند.

رمضانی‌پور می‌گوید: ما به خاطر اهمیتی که نیروی انسانی در چرخه‌ی فعالیت نیروگاه دارد همیشه سعی کرده‌ایم توجهات خاصی به این بخش داشته باشیم.

وی همچنین اضافه کرد: علاوه بر این ما در طول سال، این قشر پرتلاش و زحمتکش را مورد حمایت قرار می‌دهیم و اقدامات مثبت و مهمی در جهت رفع دغدغه‌های معیشتی، رفاهی و درمانی این عزیزان انجام می‌دهیم.

 

حتی یک ساعت به خاطر تأمین قطعات، هیچ‌یک از واحدهای نیروگاه از مدار خارج نمی‌شود

مدیر ارشد نیروگاه سیکل‌ترکیبی نیشابور در ارتباط با توان داخلی و اهمیت نیروی انسانی این مجموعه گفت: تا سال ۹۶ تعمیرات توسط پیمانکاران مختلف انجام می‌شد اما کار مداوم متخصصان فنی روی توانمندسازی پرسنل بشدت دنبال شد و نتیجه‌ی بسیار خوبی که از این آموزش‌های توانمندی گرفتیم این بود که خوشبختانه به همت و تلاش عزیزان در بخش‌های مختلف، اکنون همه‌ی تعمیرات توسط پرسنل خودمان و نیروهای داخلی انجام می‌شود به جز موارد اندک خاصی که تنها در یکی دو کارگاه تخصصی در کرج قابل انجام است.

رمضانی‌پور ادامه داد: در خصوص تأمین قطعات مورد نیاز اعم از الکتریکی و الکترونیکی یا مکانیکی، همکاری‌های بسیار خوبی با بخش خصوصی در داخل استان انجام می‌گیرد و حاصل این همکاری آن است که در حال حاضر، هیچ زمانی حتی یک ساعت به خاطر تأمین قطعات، هیچ‌یک از واحدهای نیروگاه از مدار خارج نمی‌شود که این یک دستاورد بزرگ برای متخصصان داخلی و شرکت‌های طرف قرارداد ما است.

وی در خصوص قطعی گاز و کاهش یا توقف فعالیت نیروگاه گفت: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۱ دو بحران کمبود سوخت را پشت سر گذاشتیم که در سال ۹۹ تقریبا ۲هفته‌ کامل از مدار تولید خارج شدیم و در ۱۴۰۱ نیر وضعیت به گونه‌ای شد که فقط یک واحد از شش واحد تولید در مدار بود.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که شرکت گاز طبق قرارداد باید دست کم در ۹ ماه سوخت گازی پایدار در اختیار ما قرار دهد و سه ماه زمستان را هم از سوخت مایع استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اما وضعیت در سنوات اخیر یه این شکل نبوده و ما گاها از گازوئیل برای سوخت استفاده می‌کنیم و در همین راستا فعلا ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل ذخیره کرده‌ایم که اگر شرایط گاز نامناسب شود می‌توانیم یک ماه تمام با این سوخت ذخیره‌شده و بدون اتکا به گاز، واحدها را در مدار نگاه داریم.

وی همچنین از برگزاری یک آزمون استخدامی برای کارکنان در دوره‌ی جدید یاد کرد و گفت: اولویت استخدام‌ها شهرستان نیشابور و نیروهای بومی هستند مگر اینکه با شرایط برابر، تخصص‌هایی در سایر نقاط استان و کشور باشند. البته این نیروها توسط پیمانکار به کارگیری می‌شوند تا پس از یکی دو دوره که نیروهای پرتلاش و ماهر شناسایی شده و به جمع نیروهای ثابت نیروگاه ملحق گردند.

رمضانی‌پور در پایان با اشاره به توان نیروگاه گفت: خوشبختانه سهم خوبی در تولید برق کشور داریم و در سطح استان نیز ۲۷ درصد برق تولید استان در این نیروگاه تأمین می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد شهرستان و استان ایفا می‌کند.

در ادامه‌ی این نشست صمیمانه، فرماندار نیشابور سخنانی ایراد کرد و مهم‌ترین محورهای صحبت وی، توجه بیشتر به نیروی انسانی، استفاده از ظرفیت‌های بومی برای توسعه‌ی مجموعه، انجام مسؤولیت اجتماعی و همچنین ایجاد رضایت‌مندی در سطح عموم و همچنین در بین کارکنان نیروگاه و خانواده‌های عزیز آنان بود.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از مهم ترین پایگاه ها در افزایش رضایت مندی  اقشار مختلف جامعه است

فرماندار در آغاز صحبت‌هایش ضمن تسیلت ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) از بانوان شهرستان خواست آن بانوی مکرم را الگوی حیات فردی و اجتماعی خویش قرار دهند و درس پاکدامنی، عفت و حضور اجتماعی را از ایشان بیاموزند.

مهدی دونده نیشابور را دومین قطب صنعتی خراسان رضوی پس از مشهد مقدس برشمرد و گفت: خوشبختانه با این اهمیت، حرکت‌های بسیار خوبی در سطح شهرستان در حال انجام است و علاوه بر شهرک صنعتی خیام که همچون نگینی در صنعت استان می‌درخشد، شهرک صنعتی عطار نیز در حال گسترش است و دو منطقه صنعتی در سرولایت و میان جلگه هم مراحل تکوین و پیشرفت را با سرعت پشت سر می‌گذارند تا نیشابور را به جایگاه برترین استان از نظر توسعه صنعتی ارتقا دهند.

فرماندار نیشابور با بیان اینکه ما برای خداقوت و دیدار با مدیران و کارکنان این مجموعه‌ی مهم صنعتی به نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور آمده‌ایم گفت: در تغییرات مدیریتی و تحولاتی که در سال‌های اخیر در این مجموعه انجام شده، همواره رضایت‌مندی کارکنان و کارگران این مجموعه و خانواده‌های عزیزشان مد نظر دولت و دستگاه‌های مرتبط بوده و حمایت‌های لازم از آنها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ‌گونه نارضایتی در حوزه‌های امنیتی اجتماعی و کارگری از این مجموعه به ما گزارش نشده و اوضاع و شرایط کاری و انسانی در این مجموعه در اوج کمال قرار دارد.

فرماندار گفت: با توصیفی که آقای رمضانی‌پور فرمودند حدود ۳۰۰ خانوار کارگری و کارمندی در بخش‌های مختلف این نیروگاه تحت پوشش قرار دارند که خدمت بسیار بزرگی به این عزیزان است و تا آنجا که اطلاع داریم وضعیت نسبتا مناسبی برای این عزیزان فراهم شده است.

دونده سپس به موضوع انتخابات امسال اشاره کرد و ضمن تأکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: آنچه مشارکت را افزایش می‌دهد افزایش رضایت‌مندی اقشار مختلف جامعه از خدمات دولت و مجموعه‌های صنعتی است که این نیروگاه نیز یکی از مهم‌ترین این پایگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: قطعا با مدیریت صحیح نیروی انسانی و جمعیت تحت پوشش که ما هم تقاضای دقت نظر بیشتری را داریم، شرایط بسیار خوبی برای رضایت‌مندی جامعه‌ی هدف حاصل می‌شود که اهمیت بسیاری در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای سبز بسیار گسترده  ای  در محدوده‌ی این مجموعه به وسعت ۱۸۰هکتار ایجاد شده که حاکی از نگاه بسیار مثبت مدیران آن به موضوع محیط زیست و هوای پاک است گفت: با توضیحاتی که مدیران این مجموعه دادند تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه‌ی فیلتراسیون و بازیافت حرارتی نیروگاه انجام شده که آلایندگی مجموعه‌ را به صفر رسانده و علاوه بر بازیافت حرارتی باعث افزایش راندمان نیروگاه از ۳۲درصد به ۵۰درصد شده است.

به گفته‌ی فرماندار نیشابور، هم اکنون قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی زیادی در شهرستان وجود دارد که مدیران محترم نیروگاه باید از این توان و ظرفیت برای تأمین نیازهای قطعات و همچنین مهارت فنی کارشناسی مورد نیاز بهره‌گیری نمایند.

دونده گفت: خوشبختانه پارک علم و فناوری نیشابور و دانشگاه‌های نیشابور که سطح بسیار عالی از آموزش را مدیریت می‌کنند ظرفیت‌های بسیار خوبی در این شهرستان فراهم نموده که باید از این ظرفیت‌ها حداکثر بهره‌برداری برای توسعه شهرستان بشود.

وی ادامه داد: در ۱۲ دانشگاه نیشابور ۱۶ هزار دانشجو مشغول تحصیل در رشته‌های پایه و مهندسی و علوم انسانی می‌باشند که نیمی از آنها بومی هستند و زمینه‌های توسعه‌ی علمی خوبی برای شهرستان می‌باشند.

فرماندار نیشابورگفت: نسل جوان فرهیخته‌ای که از این دانشگاه‌ها خارج می‌شوند می‌توانند تحولی بزرگی در شهرستان ایجاد کنند و مجموعه‌هایی مثل نیروگاه سیکل ترکیبی می‌تواند در ایجاد این زمینه‌ها تلاش مضاعفی داشته باشد.

فرماندار نیشابور در ادامه به مسؤولیت اجتماعی این مجموعه عظیم صنعتی اشاره کرد و گفت: مسؤولیت اجتماعی یکی از جوانب فعالیت در مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی است که باید در سطح جامعه، بازخورد و بازنمایی داشته باشد و مطمئن هستیم که این مجموعه نیز به مسؤولیت اجتماعی خویش در زمینه‌ی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و کمک به پیشبرد و توسعه‌ی فرهنگی شهرستان عمل می‌کنند.