نخستین نشست تخصصی فرصت‌های صادراتی نیشابور با کشور تاجیکستان برگزار شد
نخستین نشست تخصصی فرصت‌های صادراتی نیشابور با کشور تاجیکستان برگزار شد
خاتون شرق - نخستین نشست تخصصی فرصت‌های صادراتی نیشابور بزرگ با کشور تاجیکستان به همت اتاق بازرگانی نیشابور در محل سالن‌ همایش دبیرستان تاریخی خیام با حضور جمعی از صادرکنندگان نیشابور برگزار شد.

وحید شجاعی مهر – نخستین نشست تخصصی فرصت‌های صادراتی نیشابور بزرگ با کشور تاجیکستان به همت اتاق بازرگانی نیشابور در محل سالن‌ همایش دبیرستان تاریخی خیام با حضور جمعی از صادرکنندگان نیشابور برگزار شد.

حسین سراج رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور در این برنامه گفت: نیشابور می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت صادراتی استان باشد و این را نباید دست کم گرفت و این جلسه نشان می دهد که عزم‌مان را برای جهش صادراتی نیشابور جزم کرده‌ایم و این دور از واقعیت نیست.

وی افزود: نیشابور بزرگ در بخش صنایع دارای چندین برند ملی در حوزه تولید کلید و پریز، سیم و کابل، شوینده‌ها و قطعات خودرو است.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال ۶۹جواز تاسیس صادر شده که نشان‌ می‌دهد در حال رسیدن به رشد قابل قبولی هستیم و صادرات نیشابور رونق گرفته اگرچه به خاطر شرایط رکود و تورم شرایط اقتصادی مناسب نیست و قطعا با همکاری و راهنمایی کارشناسان در اتاق بازرگانی ما هنوز در صنعت می‌توانیم بهترین باشیم.

وی افزود: طی این‌مدت ۱۳ پروانه بهره‌برداری در نیشابور صادر شده و در این‌حوزه با رشد ۱۱۶درصدی از ابتدای امسال داشتیم و برخی پروانه‌هایی که از قبل مانده بود صادر شد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهندس احمدی سلیمانی ریاست سابق اداره صمت نیشابور گفت: هفته گذشته پس از پیگیری‌های متعدد خرید ساختمان اتاق بازرگانی نیشابور نهایی شد که خبر بسیار مهمی است

وی خاطرنشان کرد: چندین سال است که پایانه صادراتی شهرستان نیشابور به عنوان پازل تکمیل کننده صادرات با وجود پیکیری‌های متعدد هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بسته‌ای در حوزه صادرات نیشابور آماده شده و فقط بخش خصوصی می تواند موانع این حوزه را رفع کند و در آینده نزدیک همایش صادرکنندگان کل نیشابور بزرگ را با مهمانان ملی برگزار خواهیم کرد‌.

وی گفت: این ظرفیت در نیشابور وجود دارد که در بخش کسب‌وکارهای نوین با عنوان نیشابور مرکز کسب‌وکارهای نوین در اتاق بازرگانی راه‌اندازی شود.

 

ساختمان مستقل اتاق بازرگانی در نیشابور به زودی راه‌اندازی می‌شود

 

حسین محمدیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان در این جلسه گفت: در تاجیکستان استقبال بسیار خوبی از کالاهای ایرانی می‌شود و این کشور ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات نیشابور دارد و حجم ساخت‌وساز در آنجا بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه تاجیکستان دارای محصولات خوبی برای واردات به ایران است اظهار کرد: امروز اقتصاد دستوری یکی از مشکلات ما در این حوزه است که با اقتصاد آزاد در تضاد است و یکی از مشکلات صادرات ما همین اقتصاد دستوری است و در نظام اقتصاد بین‌المللی امروز اینها جایگاهی ندارد و برای اصلاح نظام توزیع داخلی باید به جای محدود کردن صادرکننده با تعرفه‌ نظارت کرد.

وی تصریح کرد: رفع تعهد ارزی و پیمان‌سپاری ارزی کار اشتباهی است و به خاطر آن ظرف یک ماه گدشته با تصمیم بانک مرکزی ۴۴۰کارت بازرگانی تعلیق شده است و تنها توانستیم تا ۱۵آبان آن را تمدید کنیم تا ظرف این مدت حد نصاب خود را به ۶۰درصد برسانند.

وی افزود: بالغ بر ۵۰درصد از صادرات کل کشور از طریق استان خراسان به افغانستان صادر می‌شود و طی پنج سال آینده افغانستان بسیار متفاوت خواهد بود و این یک هشدار جدی است و به سرعت افغانستان در حال آماده سازی زیرساخت‌های خود است و شاید در آینده دیگر نتوانیم برخی کالاها را به آنجا صادر کنیم.

وی افزود: چین و روسیه در یک سال گذشته تعرفه‌های ورود کالا از افغانستان را به صفر رسانده‌اند و اقتصاد افغانستان کاملا آزاد است و فساد اداری ندارند.

وی افزود: یکی از مسائل ما با عراق تعرفه ترجیحی عراق است و پیشنهاد ما برای کشورهای هم‌زبان ما ایجاد تعرفه ترجیحی است که بسیار کمک کننده است.

وی گفت: انتظار ۱۲ساله نیشابوریان برای اختصاص ساختمانی مستقل برای اتاق بازرگانی که مرحوم مهندس احمدی بسیار پیگیر آن بودند به ثمر نشست و محلی در خیابان دارایی بدین منظور خریداری شده و ظرف ۲ماه آینده راه اندازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: پارسال پنج صادرکننده نمونه از نیشابور معرفی شد و از هفته آینده با موافقت شورای شهر و شهرداری مشهد در بیلبوردهای سطح شهر تصاویر صادرکنندگان نمونه به نمایش درمی‌آید.

 

جای شرکت مدیریت صادرات در نیشابور خالی است

 

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این‌ برنامه گفت: باید نیشابوریان به داشته‌های خود ببالند و ایده پایانه صادراتی نیشابور از استان شروع شد و امروز تبدیل به یک مطالبه جدی در شهرستان و موجب ایجاد تحرک در سطح استان شده است.

وی اظهار کرد: پیگیری‌های چند ساله برای اختصاص ساختمانی برای اتاق بازرگانی نیشابور به نتیجه رسیده و پیشنهاد می کنم حتما ایجاد میز گردشگری در اتاق بازرگانی نیشابور به طور ویژه مورد توجه قرخر بگیرد زیرا ظرفیت‌های گردشگری نیشابور خاص و بی‌نظیر است.

وی گفت: ارتقای صادرات نیشابور به طور ویژه در دستور کار قرار دارد و در کوتاه مدت با برنانه‌ریزی می‌توان صادرات نیشابور را به میزان ۵۰درصد افزایش داد و پس از مشهد بیشترین رویدادهای تجارت خارجی در نیشابور برگزار می‌شود.

وی افزود: جای شرکت مدیریت صادرات برای ارائه مشاوره به صادرکنندگان در نیشابور خالی است و بزرگ‌ترین مشکل ما در تجارت خارجی این است که تجارت خارجی ما سنتی است.

وی گفت: طراز تجاری استان خراسان مثبت است و میزان صادرات استان خراسان نسبت به پارسال ۱۸درصد درشد داشته و برخلاف آنچه که گمان می رود بیشترین صادرات استان خراسان در حوزه کشاورزی است تنها ۲۲درصد مربوط به این بخش است.

ایمان اکبرآبادی مسئول اتاق بازرگانی نیشابور در حاشیه این برنامه گفت: طی چند سال اخیر حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان چند برابر شده و این نشان‌دهنده میزان اهمیت تاجیکستان برای صادرکنندگان ایرانی است.

وی افزود: صادرکنندگان نیشابور می توانند از این فرصت به عنوان بستری برای توسعه مبادلات تجاری خود استفاده کنند و بهره کافی از این ظرفیت ها ببرند.

وی اظهار کرد: برای افزایش آگاهی مدیران صنایع نیشابور این نشست با حضور دکتر محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد و همچنین سفی کردیم از تجربه موفق صادرکنندگان مانند جناب دکتر ترقی هم در این‌جلسه استفاده کنیم.

وی گفت: نیشابور دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منحصر به فردی در حوزه صادرات است که می‌تواند در جهش صادرات استان و کشور بسیار موثر باشد.

لازم به ذکر است از ۱۸ تا ۲۱ آبان در شهر دوشنبه تاجیکستان نمایشگاه توانمندی‌های ایران با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.