نخستین جشنواره سیب در شهر بار پایتخت سیب سرخ ایران برگزار شد
نخستین جشنواره سیب در شهر بار پایتخت سیب سرخ ایران برگزار شد
خاتون شرق - در آستانه فصل پائیز امسال شهر توریستی بار میزبان گردشگران و علاقمندان به طبیعت از سراسر ایران بود.

در آستانه فصل پائیز امسال شهر توریستی بار میزبان گردشگران و علاقمندان به طبیعت از سراسر ایران بود.
اگرچه همیشه در روزهای تعطیل، این منطقه با سیل گردشگران و طبیعت‌ دوستان مواجه است اما در این روز برگزاری نخستین جشنواره سیب در پایتخت سیب سرخ ایران حال و هوای دیگری به این شهر زیبا بخشید.
یازدهم‌ مهرماه امسال شهر بار در حاشیه برپایی نخستین جشنواره سیب با برنامه‌های شاد و جذاب و برپایی غرفه محصولات و غذاهای سنتی بخشی از توانمندیهای این‌ شهر توریستی را در بخش کشاورزی، باغ‌داری، صنایع دستی و گیاهان دارویی برای آشنایی گردشگران به نمایش گذاشت.
یکی از گردشگران حاضر در این جشنواره در گفت‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: این نخستین بار است که به این جا آمده‌ام و باغ‌های فراوان و آبشار زیبای بار بسیار جالب و دیدنی و برای پیک‌نیک بسیار ایده‌آل است.


وی افزود: تعامل مردم خون‌گرم و زحمت‌کش بار باعث می‌شود بتوانیم در اینجا حس امنیت و خوبی داشته باشیم و مهمان‌نوازی این‌ مردم بسیار جالب و خوشایند بود و حتما در بازگشت به دوستان و آشنایان توصیه می‌کنم از شهر زیبای بار دیدن کنند.

استقرار صنایع تبدیلی نیاز اصلی شهر بار

اسماعیل باری رئیس شورای اسلامی شهر بار در حاشیه برگزاری مراسم جشنواره سیب در این شهر گفت: شهر بار قطب تولید محصولات درختی است و سیب سرخ بار یک برند جهانی است و همچنین محصول سیب دارای فرآورده‌های کاربردی زیادی مانند سرکه و چیپس و لواشک و غیره است.


باری افزود: در جشنواره سیب بار تلاش کردیم تا گردشگران و مهمانان این جشنواره با مراحل مختلف تولید و جمع‌آوری سیب و زحماتی که کشاورزان متحمل می‌شوند آشنا شده و همچنین مسئولان و مدیران هم برای فراهم کردن بستر و زمینه مناسب برای ارائه این محصول به بازار همراهی کنند و در این‌ مسیر با استقرار صنایع تبدیلی امکان عرضه هرچه بیشتر و بهتر محصول سیب بار به بازارهای جهانی را که دارای ارزش افزوده بسیار خوبی است فراهم کنند.
وی اظهار کرد: عمده سیب بار شامل سیب سرخ لبنانی و سیب زرد لبنانی است و سیب سرخ لبنانی بار از لحاظ کیفیت و رنگ و طعم و ماندگاری شهرت جهانی دارد علاوه براینها سیب عباسی و سیب بهاره و چند نوع سیب دیگر هم در بار‌ تولید می‌شود.
وی گفت: در شهر بار بالغ بر ۲هزار کشاورز فعال وجود دارد و بیش از ۸۰درصد اهالی این منطقه به باغ‌داری و کشاورزی اشتغال دارند و سالانه بالغ بر ۵۰هزار تُن سیب در بار تولید می‌شود که از این میزان بیش از نصف آن به کشورهای آسیای میانه ترکمنستان، ارمنستان و پاکستان و در سال‌های اخیر به عراق هم صادر می‌شود اما سهم کشاورزان باری از صادرات سیب بسیار اندک است و تشکیل شرکت‌ تعاونی باغ‌داران شهر بار باعث می‌شود با حذف واسطه‌ها از زنجیره تولید و عرضه سیب سود واقعی نصیب کشاورزان شود.
وی افزود: یکی دیگر از اهداف این جشنواره آشنایی گردشگران با زنجیره تولید تا عرضه محصول سیب به بازار است و در این مسیر متاسفانه بیشترین سود نصیب واسطه‌ها و دلالان‌ می‌شود و با استقرار صنایع تبدیلی و سردخانه در همین شهر دلالان از این زنجیره حذف خواهند شد و سود اصلی نصیب کشاورز می‌شود.
وی افزود: در این‌ نمایشگاه غرفه‌های محصولات صنایع دستی منطقه و گیاهان دارویی و محصولات جانبی سیب به گردشگران عرضه شد و در برگزاری این برنامه جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و فرمانداری و بخشداری همکاری داشتند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده هم مانند امسال با استقبال خوب شهروندان و گردشگران از این جشنواره و با کمک رسانه‌ها بتوانیم ظرفیت‌های گردشگری و توریستی شهر بار را در سطح ملی و جهانی معرفی کنیم.

ترویج فرهنگ گردشگری کشاورزی

مصطفی قدمیاری شهردار شهر بار گفت: هدف از برگزاری این‌ جشنواره معرفی محصول سیب بار به عنوان یک کالای استراتژیک و معرفی بار به عنوان‌ پایتخت سیب سرخ ایران است.


وی با اشاره به اینکه باکیفیت‌‌ترین سیب ایران در شهر بار تولید می‌شود افزود: برای معرفی هرچه بهتر سیب بار به گردشگران امسال مجموعه شورای شهر و شهرداری بار تصمیم گرفت این‌جشنواره را با کمک اهالی این‌ منطقه برگزار کند که خوشبختانه با استقبال خوب گردشگران مواجه شد.
وی اظهار کرد: امیدواریم با ایجاد ارتباط بدون واسطه بین کشاورزان و خریداران نهایی دلالان از زنجیره عرضه سیب حذف شوند و یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره معرفی جاذبه‌های گردشگری این‌ منطقه مانند آبشار بار، امامزاده آب کوزه، یخچال طبیعی و دیواره سنگنوردی بار است و هم‌زمان‌ با این برنامه‌ها تلاش می‌کنیم با ارتقای سطح فرهنگ گردشگری شهروندان زمینه توسعه و گسترش جذب توریسم را در بار فراهم کنیم.
وی گفت: ترویج گردشگری کشاورزی تاثیر چشم‌گیری بر اقتصاد این منطقه خواهد داشت و با تدوام این جشنواره در سال‌های آینده با کیفیت‌ بهتر و با دعوت از مهمان ملی و بین‌المللی زمینه ثبت روز سیب بار را در تقویم ‌ملی فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: شهر بار یک شهر انقلابی است و همه اهالی آن از سادات هستند و در سال‌های ابتدای پس از انقلاب مقام‌معظم رهبری یکی از جلسات هیأت دولت را در این شهر که در آن زمان روستا بود تشکیل دادند د در آنجا تاکید کردند من به پاس زحمات مردم بار به این روستا آمدم و دوستی من با شما باری‌ها به سال‌های ۱۳۵۰ می‌رسد و شما نقش موثری در انقلاب داشتید.

ثبت روز ملی سیب در تقویم ملی

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و عشق‌آباد در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: جشنواره سیب برای نخستین بار در کشور در شهر بار برگزار شد که انعکاس ملی دارد و امروز این پنجره در شهر بار با برگزاری این جشنواره گشوده شد


وی افزود: سفر هیات دولت به همراه مقام‌ معظم رهبری به شهر بار نشان از اهمیت این شهر دارد و خروجی این جشنواره باید ثبت یک روز ملی به نام شهر بار باشد که می‌تواند روز جشنواره ملی سیب باشد و این باید شعار ما باشد که نیشابوریان یا اولین هستند یا بهترین.
احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و عشق‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: معرفی ظرفیت های شهر بار با برگزاری این جشنواره ها محقق می شود و تدارم این برنامه ها با همکاری و همدلی مردم خوب بار محقق می شود.
وی افزود: سهم مردم بار از اقتصاد گردشگری با رونق برنامه های توریستی محقق می شود و برگزاری این جشنواره ها در پویایی اقتصاد این منطقه بسیار تاثیرگذار است.
یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این‌ مراسم‌ گفت: تداوم و استمرار جشنواره سیب بار در سال‌های آینده زمینه گنجاندن آن را در تقویم روزهای ملی فراهم می‌کند.


وی افزود: ایجاد اقامت‌گاههای بوم‌گردی نقش موثری در جذب گردشگران دارد و نزدیک بودن نیشابور به مشهد که مقصد گردشگران از کشورهای مختلف دنیا است یک فرصت و ظرفیت برای نیشابور و شهر بار است.
۱۴ اقامتگاه بوم‌گردی فعال در نیشابور بزرگ وجود دارد و به همین تعداد موافقت اصولی صادر شده است و فعال‌تر شدن ظرفیت‌های گردشگری شهر بار در پویایی اقتصاد این منطقه موثر هست.
لازم به ذکر است در پایان این مراسم از دست اندرکاران این جشنواره با اهدای لوح و هدایا تقدیر شد.