میلگردهای فونداسیون کتابخانه مرکزی به سرقت رفت
میلگردهای فونداسیون کتابخانه مرکزی به سرقت رفت
خاتون شرق - پس از حدود 4 سال از آغاز ساخت کتابخانه‌ی مرکزی نیشابور در انتهای بلوار دانشگاه و پس از حدود سه سال بلاتکلیفی ادامه‌ی کار پیمانکار پروژه، میلگردهای فونداسیون این پروژه به سرقت رفت. به گزارش خبرنگار خاتون شرق که روز یکشنبه‌ی گذشته از این پروژه بازدید کرد، میلگردهای 25 آجدار پایه‌های بتنی فونداسیون که حدود دو متر از سطح زمین و سطح بتن، به هوا رفته، از محل الصاق به بتن، به سرقت رفته است.

پس از حدود ۴ سال از آغاز ساخت کتابخانه‌ی مرکزی نیشابور در انتهای بلوار دانشگاه و پس از حدود سه سال بلاتکلیفی ادامه‌ی کار پیمانکار پروژه، میلگردهای فونداسیون این پروژه به سرقت رفت.
به گزارش خبرنگار خاتون شرق که روز یکشنبه‌ی گذشته از این پروژه بازدید کرد، میلگردهای ۲۵ آجدار پایه‌های بتنی فونداسیون که حدود دو متر از سطح زمین و سطح بتن، به هوا رفته، از محل الصاق به بتن، به سرقت رفته است.
یک کارشناس فنی به خبرنگار ما گفت: تمام میلگردها از طریق خم و راست کردن‌های زیاد و شکستن بر اثر خستگی، از محل سرقت شده‌اند و حتی یک مورد از آنها توسط دستگاه برش بریده نشده است.
وی افزود: این امر نشان می‌دهد که سارقان با فراغت کامل و در حدود چندین ساعت از وقت خود را صرف این کار کرده‌اند و هیچ‌کس هم متعرض آنها نشده چون اساسا کسی فکر نمی‌کرده که سارقان این طور واضح و با خونسردی به کار سرقت مشغول باشند.
آقای مهرآبادی که سال‌ها در کار آهن آلات و جوشکاری اسکلت کار کرده ادامه داد: این میلگردها ۲۵ میلیمتر قطر دارد یعنی خم کردن آنها نیاز به اهرم و دیلم دارد و هر کدام باید چندین و چند بار خم و راست شود تا بر اثر خستگی، بشکند و این نشان دهنده‌ی آن است که سارقان هیچ عجله‌ای نداشته و احتمالا در ساعات روز هم این سرقت را انجام داده‌اند.
کتابخانه‌ی مرکزی نیشابور قرار است در ضلع جنوب شرقی پارک ارغوان در بلوار دانشگاه ساخته شود اما با گذشت سه سال از آغاز کار اجرایی، فقط فونداسیون مجموعه ریخته شده و سه سال است به حال خود رها شده است.
بانک ملت بر اساس توافقی که در سطوح بالا با راه و شهرسازی داشته، مقرر بوده که ۲ میلیارد تومان به ساخت این کتابخانه کمک کند اما با گذشت زمان و گیر و گرفت‌های اداری و همچنین اما و اگرهای بانک ملت، این بحث فعلا منتفی شده و معلوم نیست این ۲ میلیارد تومان فعلا در جیب چه کسانی جا خوش کرده است.
به گفته مسؤول اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور، مشارکت بانک ملت فعلا منتفی است و منتظریم از طریق اعتباری که اداره راه و شهرسازی به این پروژه اختصاص داده، کار اجرایی ساختمان مجددا از یکی دو هفته آینده شروع شود.
تابلویی که معرف پروژه بوده و پیش از این در نبش تقاطع دستغیب و ادیب نصب شده بود نیز احتمالا به سرقت رفته چون در حال حاضر، هیچ اثری از آن نیست اما در عکسی که ما در سال‌های گذشته از آن گرفته بودیم، کارفرما راه و شهرسازی بود، بهره‌بردار، اداره کتابخانه‌ها و مجری هم پیمانکار، شرکت دل حفره عنوان شده بود، ولی نام هیچ ارگان یا شخصی به عنوان ناظر در آن تابلو وجود نداشت.
شاید به علت همین نداشتن ناظر بر عملیات بود که فونداسیون بتنی که حدود دو سال از عمر آن می‌گذرد، با دست خالی و یک تکه سنگ کاملا از هم می‌پاشد و معلوم نیست کل این پروژه از نظر استحکام و رعایت مقررات ملی ساختمان، کارش به کجا بکشد.
در حالی که رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور از تخصیص ۷٫۵ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه در سال جاری یاد می‌کند، رئیس مسکن و شهرسازی نیشابور می‌گوید هنوز هیچ‌گونه اعتباری به این پروژه تخصیص داده نشده و رایزنی برای تخصیص ۵ میلیارد تومان از اعتبارات نفتی به آن ادامه دارد.
محمد رضا مقدم‌پاشا ضمن تأکید بر تخصیص بودجه به کتابخانه‌ی مرکزی به خبرنگار خاتون شرق گفت که عملیات اجرایی آن ظرف دو هفته‌ی آینده آغاز می‌شود.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور با اذعان به اینکه میلگردهای فونداسیون این پروژه به سرقت رفته گفت که حدود دو سال پیش، این سرقت را گزارش کرده اما سارقان پیدا نشده‌اند.
رئیس مسکن و شهرسازی نیز گفت که علاوه بر این ۵ میلیارد بودجه نفتی که هنوز تخصیص نیافته، دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز قرار است از بودجه‌های ملی به این پروژه اختصاص داده شود.
مرتضی دهنوی افزود البته هنوز هیچ کدام از این بودجه‌ها عملیاتی نشده و احتمالا به سال آینده خواهد کشید.
برآورد اولیه‌ی خاتون شرق از میزان میلگردهای به سرقت رفته، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است و مشخص نیست آیا سارقان در روزها و هفته‌های آینده هم به این مشغولیت درآمدزای بی‌مزاحمت خویش بازخواهند گشت یا نه؟
مسؤولین مرتبط با پروژه گفته‌اند که این پروژه ۳۶۰۰ متر زمین دارد و زیربنای آن ۲۰۰۰ متر است اما برآوردهای خاتون شرق نشان می‌دهد که مسؤولان یاد شده، آنقدر بی‌انگیزه و بی‌رمق بوده‌اند که حتی به صرافت نیفتاده‌اند که با متر کردن بنا به میزان واقعی آن دست یابند و همان رقمی را که احتمالا از کسی شنیده‌اند پذیرفته‌اند.
بر اساس برآوردی که ما از فونداسیون پروژه داشتیم، زیربنای کتابخانه به حدود ۳۳۰۰ متر بالغ می‌شود و مساحت عرصه‌ی آن، دست کم بر روی زمین فعلی، نامشخص است.
هر چند مسؤولان شهرستان در سال‌های گذشته بارها قول پایان ساختمان و افتتاح آن را دادند ولی شواهد نشان می‌دهد که این پروژه هم به جمع پروژه‌های باستانی نیشابور می‌پیوندد و احتمال بهره‌برداری از آن در دولت فعلی، ضعیف است.
رئیس پیشین شورای شهر نیشابور نیز در مراسم کلنگ‌زنی این کتابخانه که سال ۹۸ برگزار شد، گفت که این کتابخانه، وجه مرکزی ندارد چون در کناره‌ی شهر واقع شده است.
هادی درودی از این موضوع اظهار تأسف کرد و گفت که دلایلش برای تغییر محل کتابخانه‌ی مرکزی را نمی‌تواند بیان کند.
به هر حال زنجیر بلاتکلیفی همچنان بر سراسر این پروژه‌ی فرهنگی پیچیده و آن را در زندان توقف کامل، محبوس کرده است و به نظر نمی‌رسد که کسی کلید درب این زندان را بتواند باز کند.