میزان برداشت آب از دشت نیشابور ۲۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ورودی آن است
میزان برداشت آب از دشت نیشابور ۲۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ورودی آن است
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور گفت: میزان برداشت آب از دشت نیشابور سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب از حجم ورودی به آن بیشتر است که این میزان برداشت در پهنه ای کمتر از ۶ هزار هکتار بسیار نگران کننده است.

علیرضا قامتی با بیان اینکه بخشی از مشکلات ایجاد شده در بخش آب ناشی از مدیریت ناصحیح بوده است افزود: به عنوان مثال در دهه ۸۰ طرح های طوبی که در استانداری مطرح شد غیر عقلانی بود و مناسب با شرایط اقلیمی استان نبود و هرچه کارشناسان فریاد زدند راه به جایی نبرد.
وی با بیان اینکه ویلاهای حاشیه مشهد و نیشابور که امروز معضل شده اند در یک شب درست نشده اند خاطر نشان کرد: وقتی فرهنگ مردم ایجاب می کند در یک محیط آرام زندگی کنند و در طرح های تفصیلی برای رفع این نیاز پیش بینی نمیکنیم ویلاهای غیر مجاز و غیر منضبط به وجود می آید. وی ادامه داد: در قسمت های مختلف به صورت جزیره ای عمل می شود و در پایان هنگامی که به مشکل برخورد می کنیم دوباره از مردم کمک می گیریم.
قامتی اظهار کرد: هلال احمر همه جا کمک کننده است و در این موضوع از ظرفیت آن ها باید استفاده شود و در کنار آم به کمک ابزارهای ارتباطی و رسانه ها مسائل و مشکلات به مردم‌منعکس شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور نیز در این مراسم گفت: نیشابور جزو ۵ شهر فوق بحرانی استان است که ۶۵۰ لیتر کسری آب شرب داشته است و با اقداماتی که صورت گرفت امسال این میزان به ۳۰۰ لیتر رسیده است.
علیرضا اخویان افزود: باتوجه به افزایش ساخت و ساز باغ ویلا ها و کمبود منابع آبی در مناطق ییلاقی شهرستان تنها می توانیم آب شرب آن ها را تامین کنیم. وی بیان کرد: افزایش دام ها نیز در مناطق کم آب برای تامین آب شرب ما را دچار مشکل کرده است که در همین راستا مطابق با تفاهمی که با جهاد کشاورزی صورت گرفتادیگر در قسمت هایی که مشکل تامین آب داریم مجوز دامداری صادر نخواهد شد.
وی با بیان اینکه عدم مصرف مناسب آب در روستاها بیشتر از شهر است اظهار کرد: برای حل این موضوع از ظرفیت خانه های هلال روستایی استفاده خواهیم کرد تو به فرهنگ سازی در روستا کمک‌کنند. وی ادامه داد: اثر بخشی کارهای فرهنگی زمان بر است و باید سال های قبل این موضوعات را آغاز می کردیم ول هم اکنون نیز دیر نشده است و می توانیم با کمک همه مردم این موضوع رو پبش برده و علاوه بر تابستان برای پاییز و زمستان هم برنامه ها را ادامه دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر نیشابور نیز در این مراسم گفت: ماموریت های جمعیت هلال احمر در راستای کمک به بشریت است و با توجه به اینکه فعلا حادثه ای در شهرستان نداریم این ظرفیت را برای کمک به مردم در زمینه بحران کم آبی به کار گرفتیم.
اسماعیل شاه بیکی افزود: در این طرح ۴۰ خانه هلال روستایی با ۲۰۰ نیرو که جمعیت ۱۶۱ هزار نفر را تحت پوشش دارند طی دوماه فعالیت خود را در خصوص بحران کم آبی انجام می دهند.
وی با بیان اینکه ظرفیت جمعیت هلال احمر برای کمک به حفظ آب در اختیار دستگاه های متولی قرار می گیرد ادامه داد: این نیروها آموزش های لازم را دیده اند و به صورت میدانی برای ترویج فرهنگ صرفه جویی و جلوگیری از اسراف در محل های پرخطر که کمبود آب دارند حضور پیدا خواهند کرد.