موهبتـی به نام ماهی
موهبتـی به نام ماهی
خاتون شرق - یکی از خواص مهم دیگر ماهی تاثیر آن بر سلامت پوست و مو است، هر چقدر مصرف آبزیان افزایش یابد ، ابتلا به انواع بیماری های پوست و مو کاهش خواهد یافت.

دکتر سید مصطفی عربی متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و عضو هئیت رئیسه انجمن تغذیه خراسان رضوی
یکی از خواص مهم دیگر ماهی تاثیر آن بر سلامت پوست و مو است، هر چقدر مصرف آبزیان افزایش یابد ، ابتلا به انواع بیماری های پوست و مو کاهش خواهد یافت.
مصرف ماهی ها به ویژه ماهی جنوب به دلیل رشد در آب های آزاد، دارای مواد معدنی، روی، پروتئین ، کلسیم و امگا ۳ و انواع ویتامین ها از قبیلE,D,C,k می باشند.
همانطور که قبلاً اشاره شد ماهی ها منبع اصلی پروتئین می باشند. با افزایش سن انسان ، میزان کلاژن سازی پوست کاهش یافته در نتیجه چین و چروک روی پوست ایجاد می شود, پروتئین ماهی دارای مقدار زیادی کلاژن است. با مصرف ماهی کلاژن مورد نیاز بدن که باعث کاهش ریزش مو، حفظ رطوبت مو و جلوگیری از شکننده بودن مو می شود تامین خواهد شد.
کلاژن در سه لایه پوست وجود دارد و باعث افزایش حالت ارتجاعی در پوست می شود، این مواد مغذی سلول‌های پوست و مو را تغذیه و تحریک می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش می دهد. کلاژن موجود در پوست در افزایش پروتئین‌های سازنده مو و کاهش ریزش مو و همچنین کند شدن روند سفید شدن رنگ مو ها می­ شود.
پروتئین موجود در ماهی برای رشد موی اضافی، به فولیکول های مو کمک می کند. و گردش خون را در پوست افزایش می دهد.
امگا۳ نیز یکی از مهم ترین ترکیبات ماهی است که در حفظ رطوبت پوست بسیار موثر است وقتی پوست رطوبت خود را از دست دهد، چین و چروک های سطحی و عمیق به مرور زمان نمایان خواهد شد.علاوه بر حفظ رطوبت پوست تا حد زیادی مانع از آسیب اشعه ماوراء بنفش بر پوست و ابتلاء به سرطان پوست خواهد شد.این ترکیب در ماهی باعث کاهش آسیب های ناشی از آفتاب بر روی پوست می شود.
یکی از ویتامین های شناخته شده برای همه ویتامین C است. این ویتامین کلاژن سازی بسیار بالایی در پوست دارد و از خشکی و لک پوست جلوگیری می کند.
یکی از ویتامین های بسیار مهم در بهبود زخم های پوستی ویتامین k می باشد. این ویتامین علاوه بر اینکه آنتی اکسیدان بسیار مهمی برای پوست است باعث بهبود گردش خون در پوست می شود و به رشد و سلامت پوست و مو کمک می کند.
روی ، یکی از ترکیبات دیگر ماهی است که برای تنظیم التهاب، تنظیم چربی در پوست ،تولید سلول‌های پوستی و فولیکولی و جلوگیری از آکنه بسیار مفید است. و در ترمیم پوست و موی آسیب‌دیده مورد نیاز است. در بسیاری از موارد کمبود این ترکیب در بدن منجر به التهاب ، و به تأخیر افتادن زمان بهبود زخم ها در پوست می شود.
ماهی ساردین ، ماهی قباد، شوریده، حلوا، کپور، قزل آلا و ماهی سفید دارای مقدار زیادی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی هستند به همین دلیل مصرف این ماهی ها سبب تامین سلامت پوست و مو می شود.
میگو نیز نیز دارای سلنیوم و آنتی ‌اکسیدان و ویتامین B۶ است که می تواند با تولید ملانین باعث ضخامت و تقویت موی سر شود.
به طور کلی مصرف آبزیان منجر به داشتن پوست و مو سالم و به تاخیر انداختن علایم پیری می گردد.
توصیه می شود علاوه بر انتخاب نوع ماهی مناسب ، حداقل دو مرتبه در هفته این ماده غذایی ارزشمند استفاده شود.

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی نیشابور