موثرترین عامل درمان بیماران کرونایی کادر درمان است نه دارو
موثرترین عامل درمان بیماران کرونایی کادر درمان است نه دارو
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: موثرترین عامل درمان بیماران کرونایی کادر درمانی است نه دارو و هر چه کادر درمانی تبحر و تجربه بیشتری داشته باشند احتمال نجات بیمار افزایش می‌یابد و طی چند ماه اخیر تجربه کادر درمان نسبت به بیماران کرونایی بسیار افزایش یافته است.

قاسم جان‌بابایی پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان‌های ۲۲ بهمن و حکیم نیشابور در جمع خبرنگاران افزود: یکی از امتیازات ما این است پرستاران و پزشکان ما طی پنج ماه گذشته به طور دائم در بخش‌های بیمارستانی حضور داشتند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی که میزان مرگ و میر بالا بوده پس از تحقیقات فراوان علتش تغییر کادر پزشکی اعلام شد.
وی بیان کرد: کل استان‌های خراسان، مازندران، تهران و فارس از لحاظ شیوع کرونا شرایط قرمز به سمت بحرانی دارند و چند روز اخیر این روند ثابت بوده ولی هنوز نمی‌شود قضاوت کرد.
وی اظهار داشت: کشور ما مورد تحریم‌های ظالمانه‌ای قرار دارد به طوری که در اویل شیوع بیماری کرونا تعداد سه میلیون عدد ماسک از انگلیس خریداری و پولش را پرداخت کرده بودیم ولی دولت انگلیس این‌محموله را در فرودگاه نگه داشته بود و نشان دادند با وجود همه ادعاهایشان رفتارشان انسانی نیست.
وی بیان کرد: اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تعداد کارگاه‌های تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کشورمان به قدری افزایش یافته که دیگر نیازی به آنها نداریم و همان کشورهایی که از دادن ماسک به ما امتناع می‌کردند خودشان جهت تامین ماسک برای پرسنل خودشان دچار محدودیت و مشکل شده‌اند و قطعا اگر وابسته به آنها بودیم امروز شرایط‌ ما بسیار بدتر بود.

در تولید دستگاه ونتیلاتور به خودکفایی رسیده‌ایم

وی عنوان کرد: در بخش تولید دستگاه‌های کمک تنفسی یکی از افتخارات کشورمان این است که به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر نیازی به واردات نداریم و برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند در صورت عدم نیاز داخلی اجازه صادرات داده شود.
وی تصریح کرد: در زمینه تولید واکسن کرونا یک گروه به صورت تخصصی در این زمینه مشغول به کار هستند و به هر حال هر کشوری به آن دست پیدا کند یک دستاورد بزرگ برای آن کشور خواهد بود ولی معلوم نیست که اگر آنها زودتر به این واکسن دست پیدا کنند چه زمانی آن‌ را در اختیار ما قرار خواهند داد زیرا رفتارهای گذشته‌شان نشان داده که نسبت به ما برخی از این کشورها تعهد انسانی را ندارند.
وی یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از داروهای ضدسرطانی و داروهای جدید در داخل کشور تولید می‌کنیم و با توانمندی‌هایی که در داخل کشور وجود دارد به طور جدی در این زمینه کار می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه کرونا بیماری کشنده‌ای است اظهار داشت: بیمارانی که فوت می‌کنند بیشتر کسانی هستند که دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و یا دیر مراجعه کرده‌اند البته موارد زیادی هم داشته‌ایم که بیمار کرونایی با شرایط حاد در آی سی یو بستری شده ولی با رسیدگی و مراقبت‌های انجام شده توانستند هز دستگاه جدا شوند.
وی عنوان کرد: در استان خراسان شهرهای مشهد، سبزوار و تربت حیدریه و نیشابور شرایط حادتری دارند البته در سایر شهرها هم بیمار مبتلا به کرونا دارند ولی به این تعداد نیست.
وی تصریح کرد: در نیشابور بیمارستان۲۲ بهمن به طور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است و طی بررسی‌های انجام شده تامین اکسیژن ساز و توسعه تعداد تخت‌های ویژه در دستور کار قرار گرفته تا مشکلی در این خصوص نداشته باشیم و تا فردا ۱۰ تخت ویژه همراه با ونتیلاتور و مجهز به دستگاه کمک تنفسی غیرتهاجمی، مانیتور و تشک مواج در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد و اگر لازم باشد باز هم تامین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کمبودهایی در بیمارستان حکیم نیشابور در حوزه جراحی مغز و اعصاب و جراحی عمومی وجود دارد که به زودی تامین خواهد شد.
پیش از این در شرایط عادی حدود ۱۰درصد از بیماران نیازمند دستگاه اکسیژن‌ساز بودند ولی پس از شیوع کرونا می‌توان گفت نزدیک به صددرصد بیماران نیازمند اکسیژن هستند البته میزان مصرف اکسیژن در هر بیمار متفاوت است.
وی افزود: تا کنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این حوزه سرمایه‌گذاری شده و اعتبار آن هم بین دانشگاه‌ها توزیع شده و مشکلی از لحاظ مالی برای تامین دستگاه اکسیژن‌ساز نداریم و تنها مشکل در این زمینه ظرفیت شرکت‌های اکسیژن ساز در کشور است که تعداد آنها معدود است به همین خاطر در تحویل این دستگاه‌ها با تاخیر مواجه شده‌ایم و حتی در خیلی از موارد دانشگاه‌ها پول را پرداخت کرده‌اند و منتظر تحویل از سوی شرکت‌های تولید کننده هستند.
وی بیان کرد: در این حوزه اولویت با استان‌هایی است که بیشتر با کرونا درگیر هستند و به طور مستمر در حال پیگیری هستیم و امیدواریم با افزایش تعداد و ظرفیت شرکت‌های اکسیژن‌ساز این مشکل حل شود و در حال حاضر همه بیمارانی که به دستگاه ونتیلاتور نیاز دارند از دستگاه اکسیژن‌ساز برخوردار هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ شرکت دانش‌بنیان تولید دستگاه‌ ونتیلاتور را انجام می دهند و در مرحله اول حدود ۲ هزار دستگاه پیش‌خرید شده و اگر لازم باشد تا چهار هزار دستگاه افزایش می‌دهیم.
وی با اشاره به شیوع موج دوم کرونا اظهار داشت: پس از عید فطر حساسیت مردم نسبت به کرونا کاهش یافت و در استان‌هایی که کرونا افزایش پیدا کرد مراسم‌های تجمعی برگزار می‌شد و در کنار آن از ماسک استفاده نمی‌گردید و فاصله اجتماعی هم رعایت نمی‌شد.

مخزن ۱۰هزار لیتری اکسیژن مایع به ظرفیت تجهیزات پزشکی نیشابور اضافه شد

فرماندار نیشابور گفت: با پیگیری‌های انجام شده یک‌مخزن ۱۰هزار لیتری اکسیژن مایع به ظرفیت تجهیزات پزشکی نیشابور اضافه شد که از لحاظ پدافندی بسیار ارزشمند است و تا ۴۸ ساعت جوابگوی نیاز اکسیژن خواهد بود.
علیرضا قامتی افزود: در حال حاضر روند خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی در نیشابور با ۲۵۰ کپسول اکسیژن‌ساز بدون وقفه ادامه دارد.
وی اظهار داشت: با از کار افتادن دستگاه اکسیژن‌ساز ظرف ۴۸ ساعت این دستگاه به مدار بازگشت و طی این مدت با همکاری مجتمع فولاد خراسان کپسول‌های اکسیژن مورد نیاز تامین شد.
وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر بر اثر کرونا در نیشابور فوت کرده‌اند و تعداد کل فوت‌شدگان به ۳۱۰ نفر رسیده است.
وی تصریح کرد: تعداد کل مراجعین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ نفر بوده که از این تعداد ۲۵ نفر بستری، ۶ نفر ترخیص و یک‌نفر در بدو ورود فوت کرده است.
وی اظهار داشت: از تعدادکل فوت شدگان جواب آزمایش ۱۲۳ نفر مثبت، ۱۵۷ نفر منفی و مابقی در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: طی این مدت تعداد کل مراجعین سه هزار و ۲۰۸ نفر و ترخیصی‌ها ۲هزار و ۷۴۱نفر و از این تعداد کل نتایج مثبت یک هزار و ۸۸۸ و نتایج منفی ۲هزار و ۴۷۵ مورد بوده است.

  • منبع خبر : خاتون شرق