مردم باید به سواد امنیتی مجهز شوند
مردم باید به سواد امنیتی مجهز شوند
خاتون‌شرق _ حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌رضوی در آئین رونمایی از کتاب‌های "ملاقات در هتل لاله" و "ماهی و خنجر" در سالن همایش‌های جهاد دانشگاهی نیشابور گفت: امروز جامعه ما به شدت نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه امنیتی است و مردم باید به آگاهی‌ها و سواد امنیتی مجهز باشند و عوامل توطئه‌ها و حفره‌های امنیتی را بشناسند تا به دام گروهک‌های منافقین و دشمنان انقلاب نیفتند.

حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌رضوی در آئین رونمایی از کتاب‌های “ملاقات در هتل لاله” و “ماهی و خنجر” در سالن همایش‌های جهاد دانشگاهی نیشابور گفت: امروز جامعه ما به شدت نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه امنیتی است و مردم باید به آگاهی‌ها و سواد امنیتی مجهز شوند و عوامل توطئه‌ها و حفره‌های امنیتی را بشناسند تا به دام گروهک‌های منافقین و دشمنان انقلاب نیفتند.

وی افزود: این مورد به خصوص برای نوجوانان و جوانان جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به خاطر اقتصای سنی و روحیه جوانی به دنبال ماجراجویی و بیشتر دیده شدن هستند.

وی با بیان اینکه امروز از یک کتاب متفاوت رونمایی می شود اظهار کرد: فیلم‌ها و سریال‌های امنیتی زیاد دیده‌ایم که به خاطر جاذبه‌هایش در ذهن‌ ما ماندگار شده و این‌ کتاب‌ هم با همان سبک به یک جریان امنیتی می‌پردازد و روایت پرکشش درباره یک جریان ضد انقلاب است.

وی گفت: آخرین سریال امنیتی که پارسال پخش شد نشان داد یک دانشمند جوان کشور که زندگی آرامی هم داشت به خاطر یک چشم و هم چشمی و نگاه نادرست اجتماعی به دام یک مجموعه جاسوسی می‌افتد و مسیرهای پیش روی خودش را خراب می‌کند و امروز بسیار زیاد با این حفره‌ها و تله‌ها مواجه هستیم و باید این موارد را بشناسیم تا در دام دستگاه‌های جاسوسی نیفتیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه پس از رونمایی این کتاب حتما برای ترویج آن بخش‌هایی از آن را به اشتراک بگذارید و تهیه آن را به دوستان و آشنایان‌ توصیه کنید و امیدوارم این اتفاق مبارک در شهر فرهنگی، کتاب‌خوان و کتاب دوست و کتاب‌محور نیشابور آغازی بر همایش‌های بزرگ‌تر در این حوزه باشد و اینجا آغاز یک مسیر فرخنده برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش اطلاعات امنیتی است و از آقای مقدم‌پاشا می‌خواهم حتما با همکاری همه دستگاه‌ها و تشکل‌ها و انجمن‌های کتاب‌خوانی این برنامه‌ها را برگزار کنند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب “ملاقات در هتل لاله” خالی از لطف نیست و جاذبه بسیاری زیادی دارد و بر معلومات امنیتی ما می‌افزاید و نشان داد چشمانی آگاه و هوشیار در کشور مراقب امنیت ما هستند و از آقای دکتر رحمتی نویسنده این کتاب و از مردم شریف نیشابور و همکار عزیزمان جناب مقدم‌پاشا برای برگزاری این‌مراسم‌ تقدیر می‌کنم.

محمدرضا مقدم پاشا رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور در این‌مراسم گفت: تا زمانی که کتاب را در سبد خانواده قرار ندهیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود و این فرهنگ‌سازی باید از درون خانواده‌ها شروع شود.

وی افزود: استقبال شهروندان نیشابور از کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت توجه به این حوزه را در نیشابور چند برابر کرده است و برگزاری این نوع برنامه‌ها جز با حمایت شهروندان ممکن نیست.

 

باید از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده کنیم 

احمد شافعی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداراری نیشابور گفت: باید از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ و جاذبه‌های کتاب‌خوانی استفاده کنیم و شهرستان نیشابور با ظرفیت‌های فراوان بستر مناسبی برای رشد سرانه کتاب‌خوانی است و رونمایی این ۲کتاب در نیشابور نشان از غنای فرهنگی این شهر دارد.

وی افزود: نام نیشابور در حوزه نگارش و کتابت همیشه می‌درخشد و نیشابور سابقه طولانی فرهنگی و در نگارش و کتابت دارد و امروز هم جمع زیادی از نیشابوری‌های با قلم درخشان‌شان توانسته‌ اند نام نیشابور را در کشور بلندآوازه کنند.

وی اظهار کرد: به خاطر ترویج غیرطبیعی فضای مجازی نقش کتاب در فرایندهای اجتماعی و سیاسی هر روز کمتر می‌شود و این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند تا به فضای کتاب‌خوانی در جامعه بیشتر بپردازیم و باید به سراغ جوانان برویم تا میزان تاثیرگذاری کتاب را افزایش بدهیم اما در این‌ مسیر چند مانع وجود دارد.

وی افزود: یکی از این موانع بی‌حوصلگی ناشی از فضای مجازی است که باعث شده به جای مطالعه زمان‌مان را در فضای مجازی به هدر بدهیم و مورد بعدی کمبود وقت کافی برای مطالعه است.

وی گفت: دسترسی آسان به کتاب در سطح شهرستان و روستاها با راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و اجرای برنامه‌های خلاق فرهنگی ممکن است تا ظرفیت کتاب‌خوانی هر روز گسترش پیدا کند و البته گرانی قیمت کتاب از دیگر مشکلات در مسیر ترویج کتاب‌خوانی است.

 

ژانر پلیسی در ادبیات داستانی ما مورد غفلت قرار گرفته 

محمود رحمتی عضو موسس انتشارات سیمرغ هدایت و راوی کتاب “ملاقات در هتل لاله” در این مراسم گفت: حدود چهار سال است با توجه به یک‌سری از مواردی که اتفاق افتاده و دغدغه‌هایی که داشتیم احساس می‌کردیم‌ حوزه ژانر امنیتی، جاسوسی و پلیسی در ادبیات داستانی ما با آنکه جاذبه‌های فراوانی داریم و در آگاهی‌بخشی به مردم بسیار موثر است اما مورد غفلت قرار گرفته و به همین خاطر برآن شدیم تا انتشارات سیمرغ هدایت را تاسیس کنیم.

وی افزود: البته بسیاری نهادهای درگیر این حوزه ملاحظاتی دارند و خیلی از موارد را نمی‌شود منتشر کرد اما در حوزه نشر سیمرغ هدایت احساس کردیم می‌توانیم بخشی از اطلاعاتی را که در این حوزه در دسترس قرار دارد در قالب کتاب و یک کالای فرهنگی در اختیار مردم قرار بدهیم و دغدغه اصلی ما این‌ بود که مردم را وارد این‌حوزه ناشناخته‌ها کنیم.

وی اظهار کرد: من به عنوان یک محقق اعتقاد دارم همیشه دلیل اصلی اقبال مردم به این ژانر این بوده که حوزه کنجکاوی و ناشناخته‌های بشری است و آثاری هم در این زمینه در کشور به چاپ رسیده که بیشتر ترجمه است و این کتاب‌ها می‌تواند ذیل عملیات روانی و برنامه‌های فرهنگی آنان است و با توجه به اینکه چهار دهه از انقلاب می‌گذرد امروز به مقدار کافی دارای آن‌ میزان آگاهی و اطلاعات هستیم که بتوانیم خودمان یک بازتولید ملی در حوزه سپهر سیاسی امنیتی کشور انجام بدهیم.

وی گفت: هرچقدر مردم در حوزه مسائل امنیتی، پلیسی و جاسوسی آگاه‌تر شوند جایگاه‌شان در حفظ امنیت پایدار کشور بالاتر می‌رود و هرچقدر در این بخش سرمایه‌گذاری شود نتیجه و بازخورد آن به صورت‌ تصاعدی خواهد بود همانطور که در دهه‌های ابتدایی انقلاب که هنوز کشور به ثبات نرسیده بود نقش اطلاعات مردمی بسیار موثر بود و کودتای نوژه هم براساس اطلاعات مردمی فاش شد و هرچقدر رابطه بین حکمران و شهروند قوی‌تر و منسجم‌تر باشد به سود منافع و امنیت کشور است.

رحمتی گفت: با توجه به این موارد تحقیقاتی شروع شد و البته حوزه امنیتی بنا بر طبیعت آن حوزه تاریک است اما ما به عنوان محققان و ناشران شروع به تحقیق کردیم و متوجه شدیم ما تعداد زیادی شهدای و شاهدان ترور داریم و فراموش نمی‌کنم زمستان پارسال با خانمی دیدار کردم که در پاییز سال ۱۳۶۰ براثر بمب‌گذاری در پمپ بنزینی در تهران توسط منافقین قطع نخاع شده و همسرش هم همان‌جا به شهادت می‌رسد و این‌ خانم از اقلیت‌های مذهبی و زرتشتی است.

وی گفت: چه بسا اگر غربی‌ها چنین سوژه‌ بکر و جالبی در اختیار داشتند از آن چقدر استفاده می‌کردند و به عنوان یک پرونده حقوق بشری همه جا مطرح می‌کردند و این‌ نشان می دهد در این حوزه چقدر غفلت کرده‌ایم و این‌ وظیفه اصلی اهالی قلم است که به این‌ موارد بپردازند.

وی اظهار کرد: با مطرح شدن این پرونده‌ها دیگر آن کسی که به عنوان  مسئول دیپلماسی سازمان مجاهدین خلق با ظاهری موجه در سازمان‌های حقوق بشر حضور یافته و ادعا می‌کند خواهان آزادی مردم ایران است دیگر نمی توانست ژست طرفدار حقوق بشر بگیرد و از این نوع سوژه‌ها زیاد داریم که باید در اختیار اهالی قلم قرار بگیرد و دغدغه ما از پرداختن به مسائل پلیسی، جاسوسی و امنیتی همین بود.

وی افزود: مورد دیگری که در بررسی این پرونده‌ها با آن برخورد کردیم شخصی است که به عنوان جاسوسی دستگیر شده و کتاب آن به زودی منتشر می‌شود و این شخص می‌گفت همسرم به شدت من را به خاطر وضعیت مالی تحقیر می‌کرد و نخستین بار که به من پیشنهاد جاسوسی داده شد بدون شک پذیرفتم و رسالت ما محققان و پژوهش‌گران است که نشان دهیم برخی روابط نادرست خانوادگی موجب به دام افتادن افراد در دام سرویس‌های اطلاعاتی می‌شود.

وی اظهار کرد: ما باید ریشه گرایش افراد به فرقه‌های نوظهور و خیانت به کشور را شناسایی کنیم و نسل جوان را نسبت به این آب و خاک و میهن هرچه بیشتر علاقمند کنیم و همه ما باید سعی کنیم سهمی در امنیت پایدار کشور داشته باشیم.

وی افزود: وقتی یک مقام‌مسئول به مسئله گروه تروریستی داعش می‌پردازد اثرگذاری آن کمتر از زمانی است که خاطرات یکی از اعضای جداشده این گروه تکفیری را می‌نویسیم و خواندن خاطرات او در جامعه هدف بسیار موثرتر خواهد بود و تاکنون ما خاطرات پنج نفر از خانم‌های ایرانی را که جذب داعش شده‌اند گردآوری کرده‌ایم و این‌ نگاه راهبردی ما به ژانر پلیسی و امنیتی است.

 

نسل جدید شناختی از هویت‌ واقعی سازمان مجاهدین ندارد 

وی در ادامه سخنانش درباره کتاب “ملاقات در هتل لاله” گفت: نسل جدید ما به نظر می‌رسد هیچ شناختی از هویت‌ واقعی سازمان مجاهدین و گروه‌های تروریستی ندارد و پدیده سازمان مجاهدین خلق یا همان‌ منافقین ناگفته‌های زیادی دارد و از ابعاد مختلف باید به آن پرداخته شود واگر گاهی تصور می‌شود گسستی بین نسل جدید و حاکمیت با وجود آمده این قصور از ما است زیرا نسل جوان به این مسائل آگاهی ندارد.

وی اظهار کرد: در یکی از تحقیقات با همکار کشمیری عامل بمب‌گذاری در مقر نخست‌وزیری و شهادت اعضای هیات دولت صحبت می‌کردم و او می‌گفت کشمیری از لحاظ ظاهری به شدت متشرع و حزب‌الهی بود و یک روز در تابستان به اداره آمده بود پس از اینکه متوجه آب‌سرد‌کن در راهرو می‌شود آن را با لگد واژگون می‌کند و می‌گوید شما خجالت نمی‌کشید وقتی برادران رزمنده ما در خط مقدم و هوای گرم جبهه در حال جنگیدن هستند شما اینجا آب سرد می‌خورید؟ و همین شخص عامل نفوذی سازمان‌ مجاهدین بود.

وی در ادامه گفت: ما چقدر واقعیت‌های موجود را به نسل جوان منتقل کرده‌ایم تا تحت تاثیر دشمن قرار نگیرد؟ در این زمینه بسیار کوتاهی و غفلت کرده‌ایم و دشمن‌ هر زمان بخواهد روایت خودش را بیان‌ می‌کند.

وی گفت: کتاب “ملاقات در هتل لاله” روایت جوان کرد اهل سنتی است که برای مهاجرت به اروپا از روستای خودش در یکی از استان‌های مرزنشین غرب کشور خارج شده و به ترکیه می رود اما در آنجا ماه‌ها پشت در سازمان ملل معطل می‌شود و موفق به اخذ پذیرش از هیچ کشور اروپایی نمی‌شود، در آنجا سازمان مجاهدین خلق در آنجا با گذاشتن دام‌های فروان سعی در جذب افراد می‌کرده و این‌ جوان‌ کرد با وعده‌ اینکه پس از مدتی عضویت در سازمان مجاهدین به راحتی می‌تواند از هر کشور اروپایی پناهندگی بگیرد فریب می‌خورد و از ترکیه به بغداد و قرارگاه اشرف منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: افرادی گه جذب این‌ گروهک شده‌اند یا به خاطر افکار ایدئولوژیک یا به خاطر ناآگاهی جذب شده‌اند و این‌ جریان چنان فریبکارانه و پیچیده برخورد می‌کند تا افراد را به دام بیندازد.

وی گفت: در نهایت این‌جوان سر از قرارگاه اشرف درمی‌آورد و  پس از چند سال که متوجه تناقض‌های سازمان‌ مجاهدین خلق شده و می‌بیند کم‌ترین مناسبات دموکراتیک را در داخل خودشان تحمل نمی‌کنند تصمیم‌ می‌گیرد که از آنها جدا شود و او در مصاحبه می‌گفت این اختلاف از نماز خواندنش به شیوه اهل سنت شروع شد که مسئول یگانش از او می‌خواهد با مهر و دست باز نماز بخواند و به همین خاطر مسئله‌دار شد. او می‌گفت وقتی درخواست جدایی از سازمان کردم مسئول یگانم در قرارگاه اشرف به من گفت تو نمی‌توانی از ما جدا بشوی زیرا جانت در خطر است و وقتی گفتم طبق وعده خودتان حالا که عضو سازمان و دارای سابقه عضویت هستم می‌توانم از هر کشوری پناهندگی بگیرم اما او در جوابم گفت از زمانی که جمهوری اسلامی متوجه شد تو عضو  سازمان مجاهدین شده‌ای پدر و مادر و خواهرت را زندانی کرده و همین باعث کینه شدید من نسبت به جمهوری اسلامی شد و با همین حربه ۱۲سال دیگر من را در سازمان نگه داشتند و بعدها که از سازمان جدا شده و به یکی از کشورهای اروپایی می‌رود و با خانواده‌اش تماس می‌گیرد متوجه این دروغ و فریب سازمان‌ منافقین می‌شود.

وی گفت: در این‌کتاب سعی کردیم‌ نشان بدهیم سازمان‌ مجاهدین چگونه با فریب و حیله سعی می‌کند پل‌های پشت سر افراد جذب شده را خراب و آنان را بی‌آینده کند تا فکر کنند تنها راه ادامه برای آنان تدوام عضویت و اقامت در قرارگاه اشرف است و مسئله دیگر انقلاب طلاقی بود که در سازمان مجاهدین خلق به راه انداخته بودند و در کتاب رویای پاریس به تفصیل به آن‌ پرداخته‌ام.

وی افزود: اگر درونیات این سازمان را بتوانیم آشکار کنیم و نشان بدهیم که چگونه اعضایش را وادار می‌کند خصوصی‌ترین افکار خود را در مورد مسائل مذهبی و جنسی بنویسند جوانان ما متوجه واقعیت می‌شوند و وقتی عرصه مبارزات پیچیده شود این‌گروه هم تلاش می‌کند بدون‌ هیچ رد پایی جریان‌ اعتراض‌ها را به خشونت بکشاند.

در پایان این‌ مراسم از کتاب‌های “ملاقات در هتل لاله” و “ماهی و خنجر” رونمایی و تعدادی کتاب به حاضران با امضای روای کتاب اهدا شد.