ماهیگیری بنکداران از آب گل آلود طلافروشان
ماهیگیری بنکداران از آب گل آلود طلافروشان
خاتون شرق - مدتی قبل اعتصاب تعدادی از طلافروشان در اعتراض به ثبت اطلاعات مربوط به میزان طلاهایشان در سامانه جامع تجارت در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شد.

سعید صفارائی

از طلافروش اصرار از دارایی انکار

مدتی قبل اعتصاب تعدادی از طلافروشان در اعتراض به ثبت اطلاعات مربوط به میزان طلاهایشان در سامانه جامع تجارت در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شد.

اعتراضی که ظاهراً از انتشار خبر اخذ مالیات ۲۵درصدی از خریداران طلا آغاز و باعث شد طلافروشان کرکره‌های مغازه‌هایشان را در اعتراض به این شیوه پائین بکشند اما سازمان امور مالیاتی تاکنون بارها اخبار مربوط به اخذ مالیات جدید از فعالان و خریداران حوزه طلا را تکذیب کرده است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی تنها تغییری که قرار بوده از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری در فرآیند مالیات‌ستانی طلافروشان ایجاد شود مربوط به ابلاغ قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است که طبق آن طلافروشان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات از طریق سامانه مودیان می‌شوند.

اما یوسف تقی‌زادگان رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد نظر دیگری دارد. او می‌گوید: در واقع ۲سامانه وجود دارد یکی سامانه مودیان مالیاتی و دیگری سامانه جامع تجارت، ما به سامانه امور مالیاتی اعتراض نداریم و به صورت شفاف مالیات می‌دهیم اما به سامانه جامع تجارت اعتراض داریم زیرا باید تمام موجودی طلاهایمان را ثبت کنیم، مگر این کار شدنی است؟ سرمایه هرکس برای خودش محترم است و امنیت این باید بالا برود.

 

عقب‌نشینی تاکتیکی وزارت صمت

در ادامه با ادامه اعتراض‌ها و بالاگرفتن دامنه آن موضوع ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت از سوی وزارت صمت به تعویق افتاد اما در این‌ میان خبری از اعتراض طلافروشان در نیشابور نشد و به نظر می‌رسد اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در این خصوص مختص شهرهای بزرگ بود.

علی نوبهاری رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره نیشابور درباره اینکه چرا دامنه اعتراض‌ها به نیشابور نرسید گفت: به خاطر اینکه در نیشابور بنکدار نداریم.

وی درباره علت تعطیل کردن مغازه‌ها از سوی طلافروشان که طی چند روز گذشته در برخی شهرهای کشور به وقوع پیوست گفت: مدتی قبل بازرسان صنعت و معدن وارد بازار شده و از بنکداران طلا می‌خواهند میزان طلاهایشان را اعلام کنند اما بنکداران در اعتراض به این ‌موضوع کرکره مغازه‌هایشان را پائین می‌کشند و در این‌ بین تعدادی از خرده‌فروشان طلا هم که این جریان اصلا ارتباطی به آنان نداشت مغازه‌هایشان را تعطیل کردند و ناآگاهانه در زمین بنکداران بازی می‌کنند.

وی گفت: با توجه به این شرایط اداره صمت دوباره به بنکداران مهلت داد ثبت فاکتورهایشان را تا اول فردوین ماه سال به تعویق بیندازند و همه اینها به خاطر این است که بنکدار مایل به شفافیت نیست.

محمود باغیشنی رییس اداره امور مالیات نیشابور هم گفت: مشکلی که در مشهد و شهرهای بزرگ به وجود آمد مراجعه مأموران امور مالیاتی به مغازه‌ طلافروشان بود و فروشنده به محض این که متوجه شد این افراد در حال برداشت موجودی آنها هستند شروع به بستن مغازه‌ها کردند و برای خرده‌فروشان آن شهر این شد حکم اعتراض، در صورتی که اعتراض نداشتند.

وی افزود: اصل قضیه این است که بنکدار به خاطر فرار از ثبت موجودی در سامانه که اصل بر شفافیت است اقدام به این کار کرده است.

 

اصلاً قرار نیست شفاف شود!

رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد در پاسخ به این سؤال که مگر شفافیت به نفع کسانی که قانون را رعایت می‌کنند نیست؟ اظهار کرد: اصلاً قرار نیست شفاف شود! وقتی من اعلام‌ می‌کنم مثلاً ۵۰۰کیلو طلا دارم، آیا شما می‌توانید تضمین کنید که فردا خانواده ما را هکرها گروگان‌ نگیرند؟ یا مشکلات دیگر برای من به وجود نیاید؟

اما رئیس اداره امور مالیات نیشابور نظر دیگری دارد، او می‌گوید: با وجود اینکه حداقل ۱۰ سال است از مردم اظهار نامه‌های مالیاتی می‌گیریم اما یک بار شنیده نشده سازمان امور مالیاتی هک شده باشد. ما از پنج‌هزار حمله انجام شده به سرورهای سازمان گزارش مستند داریم اما هیچ وقت هک نشده‌ایم و از این نظر اطمینان می‌دهم که سازمان امور مالیاتی دارای قوی‌ترین امنیت شبکه است و به همین دلیل این پروژه را به سازمان امور مالیاتی واگذار کرده اند.

 

حلقه گم‌شده فاکتور خرید بنکداران است

به گفته علی نوبهاری رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره نیشابور اصل ماجرا از جای دیگری آب می‌خورد.

او می‌گوید: سازنده؛ شمش طلا را تبدیل به محصول کرده و به بنکدار تحویل بدهد و بنکدار هم بین خرده‌فروشان پخش می‌کند و حلقه گم‌شده در این چرخه، بنکدار است که ارزش افزوده‌ را پرداخت نمی‌کند و فلسفه اعلام در سامانه مودیان همین است زیرا تاکنون طلافروشان نمی‌توانستند میزان خرید‌هایشان را اعلام‌ کنند چون بنکدار به ما فاکتور نمی‌دهد.وی در توضیح این مطلب افزود: تبادل میان خرده‌فروشان و بنکداران به صورت طلا به طلا است و هیچ حساب پولی با بنکدار نداریم و جایی هم ثبت نمی‌شود در حالی که یک بنکدار روزانه تا ۵۰کیلو طلا می‌فروشد و کارمزدش را هم به صورت طلا دریافت می‌کند اما حالا اگر بنکدار فاکتور هم ندهد ما خودمان می‌توانیم در سامانه مودیان فاکتور صادر کنیم و بدین‌ترتیب حلقه گم‌شده دارایی شناسایی می‌شود.

پیش از این اجرت بنکدار نقدی و پولی بود اما با روند افزایشی و نوسان لحظه‌ای قیمت طلا دریافت اجرت بنکدار از پولی به درصدی به صورت طلا به طلا تغییر کرد و در این میان ضرر اصلی متوجه مردم و خریدار نهایی است اما حالا در سامانه مودیان مغازه‌دار خودش می تواند فاکتور خرید از بنکدار را صادر کند تا مالیات بر ارزش افزوده توسط خود بنکدار پرداخت شود.

وی گفت: آذرماه امسال اعلام شد که دسته‌های مختلف بخش طلا اعم از بنکدار، سازنده، خرده‌فروش باید در سامانه‌های مربوط به خودشان ثبت‌نام کرده و کد یکتا دریافت کنند و فاکتورشان را به صورت الکترونیک صادر کنند.

 

هدف این سیستم نظارت است نه مالیات

رئیس اداره امور مالیات نیشابور هم گفت: این روزها در مورد هوش مصنوعی بسیار در فضای مجازی می‌شنویم و دولت ها هم می‌خواهند هوشمند باشند و امور تسهیل شود و هدف این سیستم تظارت است نه مالیات اما اینگونه تبلیغ شد‌.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات اتفاقی می افتد که کالایی از کشور حذف می شود و هیچ کس نمی داند چه کسی احتکار کرده و بر سر آن چه آمده اظهار کرد: اصل موضوع همین است، در هر کسب و کاری یک فاکتور فروش ویک فاکتور خرید وجود دارد اگر این‌ها رصد شود جریان کالا مشخص می‌شود که کالا یا در کشور تولید شده یا از خارج وارد شده و قانون پیش‌بینی کرده که به هر کالا یک شناسه تعلق بگیرد تا مشخص می شود آن کالا کجاست.

 

تجسس در امور داخلی مردم خطاست

با این حال تقی‌زادگان رئیس اتحادیه طلافروشان مشهد با استناد به اصل ۴۷ قانون اساسی می‌گوید: تجسس در امور داخلی مردم خطاست و این کالا [طلا] سرمایه‌ای است و کالای مصرفی نیست که شما در جریان باشید.

وی تاکید می‌کند: من به هیچ‌کس اعتماد نمی‌کنم که سرمایه‌ام را اعلام‌ کنم و اگر کسی از راه نامشروع درآمدی کسب کرد با او برخورد کنند.

علی نوبهاری رئیس اتحادیه طلافروشان نیشابور می‌گوید: عمده طلای مورد نیاز طلافروشان شهرستان‌ها از بنکداران تهران، اصفهان، یزد، تبریز و مشهد تامین می‌شود و در نیشابور بالغ بر ۱۱۲واحد صنفی طلافروشی فعال وجود دارد که هرکدام به طور میانگین ۵۰۰گرم طلا در هفته یا ماه از این بنکداران خریداری می‌کنند اما برای این حجم طلا هیچ فاکتور خریدی صادر نمی‌شود.

نوبهاری در ادامه با تشریح سامانه جامع تجارت که مربوط به اداره صمت است گفت: در این سامانه بنکدار باید میزان موجودی طلایش را به طور شفاف اعلام کند و در اعتراض به این موضوع بنکداران مغازه‌هایشان را تعطیل کردند.

 

به پایان آمد این اعتصاب، ابهامات همچنان باقیست

در حالی که طلافروشان و اداره دارایی دائم توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند در این ماجرا یکی از نکات مبهم اطلاعیه سازمان امور مالیاتی درخصوص عدم الزام طلافروشان به ثبت کد ملی خریداران است در حالی که پیش از این و طبق ضوابط حاکم بر سامانه جامع تجارت و سایر مفاد قانونی نظیر قانون مبارزه با پولشویی، احراز هویت مشتریان این صنف الزامی بوده و طلافروشان نیز موظف به ثبت کد ملی خریداران طلا هستند. علاوه براین طبق ماده ۷ قانون مبارزه با پولوشویی و ماده ۱۳ قانون مبارزه با تروریسم، طلا فروشان ملزم به احراز هویت مشتریان بوده و عملاً صدور فاکتور بدون احراز هویت مشتری امری خلاف قانون است.

از سوی دیگر برخی طلافروشان ادعا می‌کنند موانع مهمی مانند امنیت اطلاعات بر سر راه ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت وجود دارد در حالی که سوال اساسی این است که چرا ثبت اطلاعات خریداران سکه ضروری است و چطور این اقدام از سوی صرافی‌ها انجام می‌شود اما طلافروشان از این قاعده مستثنی شده‌اند؟ همچنین ارتباط سامانه مودیان با سامانه جامع تجارت چیست؟ اینها سوالات و ابهاماتی است که هنوز پاسخی برای آن داده نشده و باید منتظر ماند و دید آیا تا زمان اجرایی شدن موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، پاسخی به این سوالات داده خواهد شد یا نه.