فولاد خراسان تعطیل شد
فولاد خراسان تعطیل شد
خاتون شرق - همزمان با موج سرمای هوا و افزایش مصرف گاز در کشور گاز، حالا کمبود گاز به یک چالش جدی در صنایع فولادی تبدیل شده و کارخانه فولاد خراسان به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی شرق کشور به تعطیلی کامل رسیده است.

این مجموعه در تابستان نیز با مشکل قطعی برق مواجه بود تا این گونه بخش تولید با یک چالش جدی مواجه شود. کاهش تولید این مجموعه که از صنایع مادر در کشور است علاوه بر ضرر های مالی، بیکاری کارکنان، استهلاک تجهیزات و دستگاه ها و ناتوانی در عمل به تعهدات بین المللی و قطع صادرات و کاهش ارزآوری برای کشور شده است. این موضوع در کنار عدم برنامه ریزی دقیق برای قطعی گاز موجب خسارت های زیادی به بخش تولید شده است.
در همین رابطه فرماندار نیشابور به همراه جمعی از مسئولین شهرستان نیشابور در بازدید از کارخانه فولاد خراسان از نزدیک در جریان مشکلات این مجموعه بزرگ تولیدی قرار گرفتند.
معاون بهره برداری مجمتع فولاد خراسان در حاشیه این بازدید گفت: از ۵ آذرماه بحث قطعی گاز مطرح شد و ۳۰ درصد مصرف خود را را کاهش دادیم. در صبح ۶ آذرماه نیز این میزان را به ۵۰ درصد رساندیم و از صبح ۱۲ آذر ماه کل کارخانه متوقف شده است و پیش بینی شان این است که تا اواسط اسفند وضعیت به همین منوال خواهد بود.
فرشید فضیلتی افزود: سال گذشته نیز از ۱۸ آذرماه یک مرحله قطعی گاز داشته ایم که تا ۲۵ آذر ادامه داشته و پس از آن از ۱۰ دی تا ۲ اسفند نیز قطعی گاز داشتیم که امسال این‌ موضوع ۱۰ روز زودتر آغاز شده است.
وی با اشاره به زیان های قطعی های گاز بیان کرد: روزانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان عدم النفع تولید مستقیم داریم ضمن این که عدم تولید و خسارت های ناشی از آن در حوزه های مختلف بیش از این هاست که قابل محاسبه نیست و با احتساب اشتغال غیر مستقیم، مسئولیت های اجتماعی و گردش مالی در جامعه ضررهای سنگینی متوجه این مجموعه و محیط اقتصادی پیرامونی آن است.
وی ادامه داد: دو هزار و ۶۰۰ نفر نیروی مستقیم در مجموعه فولاد هستند که در حال حاضر فعلیت مشخصی در مجموعه ندارند و چند هزار راننده و خودروی حمل و نقل و اشتغال غیر مستقیم که عدد واقعا بالایی است تحت الشعاع تعطیلی مجموعه قرار گرفته اند.
وی خاطر نشان کرد: این مجموعه روزانه ۸ هزارتن تولید در واحد گندله سازی، بیش از ۵ هزار تن تولید در واحد احیا، ۴ هزار تن در واحد فولادسازی و بیش از ۱۸۰۰ تن در واحد نورد داشته که هم اکنون این میزان به صفر رسیده است.
وی اظهار کرد: ۲۵ هزار تن محموله صادراتی آماده انعقاد قرار داد داشتیم که با این شرایط قرار داد را منعقد نکردیم‌ و ۲۵ هزار تن دیگر از قبل قرارداد بسته ایم که باید تعهد خود را انجام دهیم و با این شرایط بازار صادراتی خود را نیز از دست خواهیم داد.
معاون بهره برداری مجتمع فولاد خراسان با بیان اینکه کارخانه در حال حاضر در وضعیت بلاتکلیفی است افزود: با توجه به اینکه برنامه قطعی گاز به طور دقیق اعلام نمی شود نمی توانیم برنامه ریزی تعمیرات خط هم را داشته باشیم و امیدواریم با یک امکانات حداقلی بتوانیم کارخانه را بچرخانیم.
فضیلتی با بیان اینکه اگر ۷۰ درصد دیماند ما را هم بدهند با آن می توانیم کل کارخانه را بچرخانیم گفت: این‌قطع و وصل های مکرر خط تولید پرت راه اندازی را در پی دارد و باعث استهلاک دستگاه ها و ماشین آلات مختلف می‌شود.
وی ادامه داد: اگر این محدودیت ها به هر دلیلی قابل حل نیست باید وارد فضای گاز LNG بشویم که متاسفانه هنوز سیستم آن در کشور راه نیفتاده است.
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی از قبل می توان تبعات این موارد را کاهش داد خاطر نشان کرد: باید حداقل این قطعی ها با یک برنامه ریزی دقیق باشد و در کل کشور پخش شود تا فشار از روی چند واحد برداشته شود. در حال حاضر واحد احیای بسیاری از کارخانه های فولاد سازی کشور در حال کار و فعالیت هستند درحالی که ما چند روز است در تعطیلی کامل هستیم. یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز در روز مصرف شرایط عادی ما است و دو میلیون‌ و ۵۰۰ هزار متر مکعب دیماند ما می باشد که هنگام صدور پروانه خریداری شده است و اگر به تناسب دیماند خودمان سهم داشته باشیم می توانیم مشکلات را کاهش دهیم.
وی اظهار کرد: در حال حاضر کلی پروژه در سطح کشور با شیوه و تکنولوژی احیای مستقیم در حال اجرا می باشد و اگر واقعا شرایط تامین انرژی ما اینگونه است نباید به سمت استفاده از این مدل برویم.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور نیز در حاشیه بازدید از این مجمتع تولیدی و بررسی مشکلات آن ها گفت: به دلیل اینکه به سرما و زمستان نزدیک می شویم و سیستم گرمایشی خانگی راه اندازی و مصرف گاز در کشور در این ایام به پیک خود می رسد و به خاطر اینکه به مردم و مصرف کنندگان مسکونی آسیبی وارد نشود دولت برای مدیریت مصرف گاز در کشور تدبیری انجام داده و برخی مصارف گاز را قطع کرده و البته طبیعتا باعث ایجاد مشکلاتی در بخش صنایع نیز می شود.
ابوطالب جوان افزود: البته در تابستان هم مشابه آن را در لحظات پیک مصرف برق داشتیم که مثلا برق چاه های عمیق در یک زمان هایی باید قطع و فعالیت آن ها متوقف می شد یا صنایع طبق یک برنامه ریزی مثلا در هفته یک روز برق شان قطع می شد تا فشار به شبکه توزیع و مصرف خانگی وارد نشود.
وی ادامه داد: البته این اتفاق به صنایع هم آسیب می زند مخصوصا زمانی که ما به دنبال تولید و رونق صنعت هستیم و در همین مجتمع فولاد خراسان ۵ هزار کارگر وجود دارد که با احتساب خانواه آن ها رقم زیادی می شود.
وی بیان کرد: در رابطه با این موضوع پیگیری هایی انجام دادیم و با مسئولان استانی صحبت کردیم که اگر قرار است تعدیلی در مصرف گاز انجام شود باید مدیریت آن فراگیر و کشوری باشد. اگر ابلاغیه ای وجود دارد باید در تمام کشور این موضوع رعایت شود و تمام مجتمع های فولادی کشور آن را انجام دهند تا فشار روی برخی مجموعه ها به تنهایی وارد نشود.
جوان اظهار کرد: مهمتر از آن، این مساله است که باید یک جدول زمان بندی قطع گاز برای صنایع فولادی کشور و مجتمع فولاد خراسان در نظر گرفته شود که این مجموعه ها بتوانند برای تعمیرات و تولید برنامه ریزی کنند تا هم چرخ صنعت فولاد کشور بچرخد و مشکلاتش کاهش پیدا کند و هم مردم آسیب نبینند.