فرماندار نیشابور: مشروعیت سیاسی نظام در گرو مشارکت بالای شهروندان در انتخابات است
فرماندار نیشابور: مشروعیت سیاسی نظام در گرو مشارکت بالای شهروندان در انتخابات است
خاتون‌شرق- مهدی دونده عصر دوشنبه 11 دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای تأمین با اصحاب رسانه با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات بسیار مهم است گفت: رسانه‌ها ظرفیت فرهنگی اجتماعی بالایی دارند و ساختار حاکمیت و نامزدهای انتخابات باید از این ظرفیت استفاده کنند.

ابوالفضل یغما

مهدی دونده عصر دوشنبه ۱۱ دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای تأمین با اصحاب رسانه با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت مردم در انتخابات بسیار مهم است گفت: رسانه‌ها ظرفیت فرهنگی اجتماعی بالایی دارند و ساختار حاکمیت و نامزدهای انتخابات باید از این ظرفیت استفاده کنند.

به گفته‌ی فرماندار نیشابور، مشارکت سیاسی تنها به معنای حضور مردم نیست بلکه تمام سلایق و طیف‌های فکری جامعه باید به میدان بیایند تا انتخابات واقعی و مشارکت سیاسی شکل بگیرد.

وی گفت: باید ما مسؤولان و شما اصحاب رسانه، رفتارها و عملکردهای خودمان در انتخابات‌های گذشته را مورد ارزیابی قرار دهیم و ببینیم آیا این رفتارها و عملکردها رضایت‌مندی مردم و افزایش مشارکت را به دنبال داشته یا اینکه اعصاب و روان مردم را به هم ریخته و آنها را دچار سردرگمی کرده است.

وی با تأکید بر تغییرات اجتماعی فرهنگی در دهه‌های اخیر در تمام جوامع گفت: مردم امروز با مردم سال ۵۷ قابل قیاس نیستند و تغییرات زیادی در جنبه‌های علمی اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته و ما با جامعه‌ای کاملا هوشمند طرف هستیم و باید رفتارها و رویکردهای نوینی داشته باشیم.

وی ایجاد شور انتخاباتی و افزایش مشارکت و انتخاب اصلح را نقش رسانه‌ها برشمرد و گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر افزایش مشارکت در انتخابات، مردم در انتخاب اصلح دچار مشکل نشوند.

وی از اعلام نظر هیأت‌های نظارت در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: ما دو روز فرصت داریم که به نامزدها نتایج را اطلاع بدهیم و آنها هم چهار روز فرصت دارند تا اگر نتایج مورد نظرشان نبود به آن اعتراض کنند.

رئیس اداره اطلاعات نیشابور نیز در این جلسه با برشمردن مؤلفه‌های تأثیرگذار در انتخابات گفت: انتخابات به معنای دخالت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است و از نگاه ما چهار رکن امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات، ارکان اساسی هستند.

وی با اشاره به وقایع و رویدادهای اجتماعی سال‌های قبل و نیر حوادث سال پیش گفت: به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود داشته، سرمایه‌ی اجتماعی نظام با مشکلاتی مواجه شده و در انتخابات ۱۴۰۰ با کاهش مشارکت مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه موضوع مشارکت ملی در انتخابات از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، تغییرات اجتماعی و شرایط فرهنگی، از متغیرهای تأثیرگذار در مشارکت مردم هستند و لذا باید به سمت بهبود این شرایط حرکت کنیم.

وی بر ترویج گفتمان اصلی انقلاب مبنی بر اقتدار ملی و عدالت اجتماعی توسط رسانه‌ها و مراکز فرهنگی تأکید کرد.

وی عدم برگزاری انتخابات را رویکرد دشمنان نظام دانست و گفت: آنها اگر نتوانند به این هدف برسند بر روی کاهش مشارکت مردم تمرکز می‌کنند و ابزارهای رسانه‌ای و ماهواره‌ای را برای این هدف در اختیار دارند.

 

رئیس اطلاعات نیشابور: نصف مردم افزایش مشارکت در انتخابات را منوط به ثبات اقتصادی می دانند

رئیس اداره اطلاعات نیشابور گفت: در روزهای اخیر شاهد فشار‌های متعدد رسانه‌ای و فرهنگی بر ساختار اجرایی و شورای نگهبان برای تأثیرگذاری بر روند بررسی صلاحیت‌ها بوده‌ایم.

وی انفعال و عدم ایفای نقش فعال احزاب در فرایند انتخابات را از دیگر موانع مشارکت برشمرد و گفت: خوشبختانه، حرکت‌های خوبی در این زمینه در هفته‌های اخیر شروع شده و با نزدیک شدن به انتخابات، رویکرد فعالیت مؤثر در انتخابات از سوی احزاب وگروه‌ها در حال شکل‌گیری است.

وی همچنین تحرکات افراطیون سیاسی، افزایش قیمت‌ها و تنش‌های اقتصادی، شگفتی‌سازی منطقه‌ای و جهانی و نیز عدم شکل‌گیری رقابت واقعی در فضای انتخابات را از عواملی دانست که در ایجاد شور یا فضای سرد انتخاباتی، مؤثر هستند.

وی همچنین به نظرسنجی‌هایی که در مردادماه امسال در سطح کشور برای تخمین سطح مشارکت مردم در انتخابات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم مشارکت را به سطح قابل قبول نظام برسانیم تا اقتدار ملی محقق شود.

وی با بیان اینکه ۴۸ مردم، افزایش مشارکت را در گرو ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها دانسته‌اند گفت: ۳۳ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند اطمینان مردم از حل مشکلات‌شان در مجلس، می‌تواند عامل افزایش مشارکت باشد.

وی ادامه داد: ۳۲ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که تنوع و جذابیت برنامه‌های تلویزیونی مربوط به انتخابات می‌تواند سطح مشارکت را بالا ببرد و ۳۰ درصد نیز گفته‌اند که اگر امکان انتخاب نماینده از بین سلایق مختلف فکری و سیاسی وجود داشته باشد مشارکت مردم افزایش خواهد یافت.

وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه میزان تمایل مردم به مشارکت در انتخابات به تدریج در حال افزایش است گفت: رسانه‌ها باید به مردم کمک کنند تا انتخاب درست انجام دهند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: کاندیداها و طرفداران‌شان در رقابت باید چهارچوب‌های قانونی را رعایت کنند و اصحاب رسانه نیز می‌باید در کار رسانه‌ای، چهارچوب‌ها و موازین امنیتی و شرایط کار حرفه‌ای رسانه‌ای را در نظر داشته باشند تا شاهد انتخاباتی رقابتی، سالم، امن و با مشارکت بالا باشیم.

 

دادستان: سرمقاله بعضی نشریات شهرستان با روزنامه‌های کشوری پهلو می‌زند

دادستان نیشابور نیز در این جلسه رسانه‌ها را یکی از ارکان دموکراسی و مردم سالاری برشمرد و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در حکمرانی و اداره‌ی بهتر و عالمانه‌تر جامعه و پوشش رویدادهایی مثل انتخابات را دارند.

محمد حسینی بر رعایت ضوابط و قوانین حرفه‌ای و رسانه‌ای از سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه تأکید کرد و گفت: بدون ضوابط و قوانین، رسانه به ضد خودش تبدیل می‌شود که نه تنها برای جامعه مفید نیست بلکه مضر هم هست.

وی مهم‌ترین شاخصه‌های کار مطبوعاتی سالم را قانون و قاعده‌ی انصاف دانست.

دادستان نیشابور با برشمردن اهداف رسانه‌ها شامل کسب درآمد، جذب مخاطب، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم گفت: مهم‌ترین مؤلفه در کار رسانه، نشر و بازنشر مطالب با سند است و نشر مطالب غیر مستند مشکل‌ساز خواهد بود.

وی با بیان اینکه دروغ و بی‌قانونی از سوی همه اشکال دارد تصریح کرد: اگر دادستان دروغ بگوید و بی‌قانونی کند خیلی زشت‌تر و بدتر از سایر آحاد جامعه است چون خودش نماینده‌ی قانون می‌باشد و مردم نمی‌پذیرند که نماینده‌ی قانون یا دولت، فراقانونی یا پایین‌تر از قانون عمل کند.

حسینی همچنین تصریح کرد: اهداف کار رسانه‌ای نباید باعث شود مواضع رسانه تبلیغ مواضع دشمن باشد و به گونه‌ای نباشد که ما پیاده نظام دشمن باشیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: باید در مقابل دیدگا‌ه‌ها و نظرات طیف‌های همسو و غیر همسو، آزادی و حریت داشته باشیم و به صورتی نباشد که وابستگی و تعلق یک رسانه به یک طیف، باعث محو در آن طیف و زیرپا گذاشتن حقیقت و قانون شود.

وی پرهیز از خودشیفتگی و نیز شیفته‌ی جناح‌ها نشدن را جزو شرایط کار رسانه‌ای سالم دانست و گفت: نباید فکر کنیم که چون چند سالی کار رسانه‌ای داریم عقل کل هستیم.

دادستان نیشابور گفت: خطوط قرمز نظام باید مد نظر رسانه‌ها باشد و از تشویش اذهان عمومی و جریحه‌دار کردن عفت عمومی بپرهیزند.

حسینی با تأکید بر اینکه آزادی در همه‌ی کشورها چهارچوب دارد گفت: آزادی افسارگسیخته به هرج و مرج منتهی می‌شود و باید به گونه‌ای عمل کنیم که آزادی ما قوانین را خدشه‌دار نکند.

وی رسانه‌ها را از تبلیغ و تأیید خشونت بر حذر داشت و گفت: نقدها و دیدگاه‌ها و مواضع اعلامی می‌باید متین و فاخر بیان شود و از برخوردهای ناپسند و سطحی، اجتناب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مسؤولین اجرایی باید درب اتاق‌هایشان به روی همه‌ی گروه‌ها و آحاد مردم باز باشد و همه‌ی دیدگاه‌ها و نظرها را بشنوند.

دادستان نیشابور با تقدیر از عملکرد مطبوعات در نیشابور گفت: سرمقاله‌ی برخی مطبوعات شهرستان با سرمقاله‌ی روزنامه‌های کشور پهلو می‌زند و حتی گاهی بالاتر هم هست و باید این توانمندی در جهت جذب افزایش مشارکت ملی در انتخابات باشد چون اصحاب رسانه‌ها ذائقه‌های مردم را می‌شناسند و می‌دانند مطالب چگونه روی مردم تأثیر می‌گذارد.

در این جلسه، همچنین خبرنگاران و اصحاب رسانه، دیدگاه‌ها و نظرات خود را پیرامون انتخابات بیان کردند و نقدهای خود از عملکرد مسؤولان اجرایی را مطرح نمودند.