غمگینی دانش آموزان نیشابوری از شاد
غمگینی دانش آموزان نیشابوری از شاد
در شرایطی که به علت شیوع ویروس کرونا دانش آموزان از رفتن به مدرسه منع شده اند، پس از گذشت چند ماه از تعطیلی مدارس وزارت آموزش و پرورش برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی سامانه ای به نام شاد ( شبکه آموزش دانش آموزی) را راه اندازی کرد.

اینکه اپلیکیشن شاد چه میزان در رسیدن به هدف آموزش از راه دور و مرتفع نمودن نیاز علمی دانش آموزان کمک کرده و میزان دسترسی خانواده ها و معلمین به این سامانه چگونه است سوالاتی است که گزارشگر خاتون شرق از والدین، دانش آموزان و مدیران پرسیده است.

دسترسی به اپلیکیشن شاد امکان پذیر نیست

مادر یکی از دانش آموزان نیشابوری با نگرانی می گوید دسترسی به اپلیکیش شاد امکان پذیر نیست. باور کنید بعد از یک هفته تلاش نتوانستم پسرم را در سامانه شاد ثبت نام کنم، با مدیر مدرسه تماس گرفتم متاسفانه او هم کمکی نکرد. از اوایل اسفند که مدارس تعطیل شد پسرم را کنار تلویزیون نشاندم اما دبیران نهایتا ۱۵ دقیقه تدریس داشتند بدون هیچ تکلیفی بعد هم که با آمدن این اپلیکیش خوشحال شدم که بچه هایمان از درس خواندن عقب نمی مانند اما خوشحالیم عبث بود.

با کدام درآمدم گوشی اندرویدی بخرم؟

خانمی که سرپرست خانوار و مادر دو دانش آموز پسر است با عصبانیت گوشی اش را نشانم می دهد و می گوید: این مسئولین یا خوابند یا خودشان را به خواب زده اند. من کارگرم، کارگر نظافتچی و از روزی که کرونا وارد کشور شد بیکار شدم. تمام پس اندازم در این مدت خرج شد. یارانه یک میلیون تومانی دولت را بابت کرایه های عقب افتاده به صاحبخانه دادم.

وقتی به زور شکم بچه هایم را سیر می کنم با چه درآمدی گوشی اندروید بخرم؟

فرض محال که گوشی اندروید هم می خریدم، چطور برای خرید شارژ اینترنت برای هر دو پسرم که دانش آموزند هزینه کنم؟ آموزش و پرورش باید کاری کند که همه یکسان در خانه آموزش ببینند.

چطور دست خالی به روستا برگردم؟

مرد میانسالی که چوپان گوسفندان مردم است و برای خرید سیم کارت به شهر آمده با سادگی خاصی می گوید: دلمان خوش بود که بچه های ما مثل ما نشوند “عوام و بیسواد” . وقتی که مدرسه ها باز بود این بچه ها معلمی بالاسرشان بود حالا که مدرسه تعطیل شده بچه هایم می گویند: باید گوشی بخری، من تا به حال گوشی نداشته ام. همین سیم کارت رایگان را هم برای گرفتن یارانه یک میلیون تومانی گرفتم. از صبح به چند موبایل فروشی رفتم، درست متوجه حرف هایشان نشدم. هم این قدر فهمیدم گوشی که بچه هایم می خواهند پولش بیشتر از یک میلیون تومان است حال مانده ام چطور دست خالی به روستا برگردم؟

خانمی که مادر دو دانش آموز است با ناراحتی می گوید ورود به اپلیکیشن بسیار مشکل است

ما هر کاری کردیم نتوانستیم پسرم را در سامانه شاد ثبت نام کنیم با این که اینترنت وصل بود به علت شلوغی سایت پیام می آمد، اتصال شما قطع است و بعد از مدت طولانی وقتی به اسم کلاس وارد شدیم پیام داد چنین گفتگویی وجود ندارد. وقتی روی لینک زدم، نوشت چنین سایتی وجود ندارد و سرانجام پس از تلاش های مکرر وارد سایت شدیم. از مدیر مدرسه راهنمایی خواستم که گفت بیشتر بچه ها همین مشکل را دارند همان عضویت در لینک مدرسه کافی است.

مشکل لینک مدرسه هم این است که همه معلم ها فعال نیستند آن هایی هم که فعالند فیلم آموزشی می گذارند و با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که چه میزان حجم بسته صرف می شود چرا وزارت آموزش و پرورش به فکر معلمان است؟ به هر معلمی ۲۰ گیگ اینترنت رایگان داده و آنوقت والدین دانش آموزان باید هزینه زیادی برای اینترنت پرسرعت بدهند؛ آن هم کاملا بی فایده ” نه درس دادن اصولی است! نه امتحان گرفتن”

وقتی به دخترم می گویم درس بخوان فردا آزمون داری می گوید آزمون آنلاین است، از کتاب می بینم و جواب می دهم.

تکلیف بچه های ما که در مدارس عادی هستند چه می شود؟

یکی دیگر از والدین می گوید تاسف بار است که دبیران تیزهوشان، مدارس نمونه و فرهنگیان و هم چنین مدارس غیرانتفاعی در سامانه شاد بسیار فعالند و با جدیت با دانش آموزان کار می کنند حتی سامانه شاد کانالی مخصوص استعدادهای درخشان دارد پس تکلیف بچه های ما که در مدارس عادی هستند چه می شود؟

در مدارس دولتی در هیچ مقطعی دبیران درست آموزش نمی دهند!

یکی از دانش آموزان مقطع دبیرستان با گله مندی می گوید سامانه شاد برای همه پایه های تحصیلی آموزش ندارد. آموزش بیشتر مخصوص دبستانی هاست و مقطع دبیرستان دوره اول

ضمن این که این سامانه در بعضی از گوشی های اندروید نصب نمی شود.

از عهده برطرف کردن مشکلات فرزندم بر نمی آیم

مردی که پدر دو دانش آموز و یک دانشجو است می گوید به نظر من از این سامانه فقط خانواده فرهنگیان و فرزندانشان منتفع می شوند. والدین فرهنگی ۴۰ گیگ اینترنت رایگان از مخابرات دریافت کردند؛ آسان و بدون پرداخت هزینه!

بی دغدغه هزینه خرید بسته، بچه هایشان در سامانه شاد آموزش می بینند. هر مطلبی هم که متوجه نشوند یا خودشان و یا به کمک همکارانشان رفع اشکال می کنند بنابراین آموزش مجازی فقط به نفع فرهنگیان است.

بالفرض هم که وضع مادی بنده عالی، اینترنت نامحدود هم داشته باشم و با گوشی مناسب فرزندانم را در اپلیکیشن شاد ثبت نام کرده باشم وقتی که از عهده بر طرف کردن مشکلات درسی آن ها برنیایم پرواضح است که سامانه شاد دردی از ما دوا نمی کند! حال شما در نظر بگیرید پدری روستایی و یا از پدری از قشر آسیب پذیر جامعه که چند دختر و پسر دانش آموز دارد او چطور باید از عهده خرید گوشی اندروید و خرید بسته اینترنت آن هم برای چند فرزندش بربیاید آن هم در این اوضاع وخیم شیوع کرونا که اکثر دست فروش ها و کارگرهای روزمزد خانه نشین شده اند.

وزارت آموزش و پرورش می گوید آموزش از طریق سامانه شاد، کدام شادی در سفره بی نان است!

پدری که کارمند است می پرسد وقتی که آزمون ها آنلاین و بدون چالش است برچه اساسی میزان موفقیت آموزش مجازی سنجیده می شود؟ من سال دیگر پسرم را دوباره در همین کلاس می گذارم تا درس بخواند. به شادی این که پسرم در شاد آموزش دیده نمی خواهم بی سواد به کلاس بالاتر برود.

شاد سهولت و راحتی لازم را در مقایسه با پیام‌رسانی مانند تلگرام ندارد

حمیدرضا متوسلانی مدیر مدرسه ابتدائی شهید باهنر در نیشابور اظهار داشت: در حال حاضر از ۴۷۰ دانش‌ آموز این مدرسه ۲۷۰ دانش اموز در اپلیکیشن شاد حضور دارند و آن عده باقیمانده به دلیل مشکلاتی مانند نداشتن گوشی هوشمند و عدم دسترسی به اینترنت هنوز به این اپلیکیشن نپیوسته اند.

وی بیان کرد: چون پیش از آن همه اعضای مدرسه با تشکیل گروه‌های تلگرامی فعالیت خودرو شروع کرده بودند در آغاز با مقاومت شدید خانواده‌ها برای نصب و استفاده از این اپلیکیشن روبرو بودیم.

وی عنوان کرد: طی جلسه‌ای به صورت مجازی با دعوت از همکاران علیرغم همه اشکالات ایشان را ملزم به نصب اپلیکیشن شاد کردیم البته در یک هفته اول برای مدرسه خودمان جهت راه‌اندازی این اپلیکیشن با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم.

وی تصریح کرد: برای تشویق خانواده‌ها به استفاده از این اپلیکیشن بهتر بود تسهیلات و مزایایی مانند اینترنت رایگان در نظر گرفته میشد ضمن اینکه در ۱۰ روز اولی که این اپلیکیشن را راه‌اندازی کردم حدود ۴۲ گیگا بایت اینترنت مصرف شد که به نظر می‌رسد که این‌ میزان‌ مصرف بسیار زیاد است ضمن آنکه سهولت و راحتی لازم را در مقایسه با پیام‌رسانی مانند تلگرام ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر نارضایتی برخی از اولیای دانش‌آموزان برای کندی سرعت این اپلیکیشن در راه‌اندازی اولیه و سرعت ارسال فایل‌ها مجبور شدیم‌ برخی از کلاس‌ها را دوباره در تلگرام ادامه دهیم.

بتول حسینی مدیر مدرسه ابتدائی شهید باقری مهر فرهنگیان نیشابور گفت: با توجه به اینکه پیش از راه‌اندازی و معرفی اپلیکیشن شاد اولیای دانش‌آموزان در تلگرام برنامه‌های درسی را دریافت می‌کردند با تغییر فضا مقاومت شدید اولیای دانش‌ آموزان و متقاعد کردن ایشان باعث کندی کار شد و انرژی زیادی صرف آن شد.

وی اظهار داشت: با همه مشکلات در حال حاضر اکثر دانش اموزان در این اپلیکیشن حضور دارند و معلمان درس‌ها را ارائه می‌کنند و سرعت ارسال فایل‌ها هم مناسب است اما اگر در کنار این اپلیکیشن یا به جای آن از نرم‌افزار‌های موجود که قابلیت‌های بیشتر هم دارند استفاده میشد و یا امکاناتی برای برگزاری آزمون آنلاین در آن تعبیه میشد بسیار بهتر بود.

وی عنوان کرد: پیش از این هم جای خالی تدریس آنلاین بسیار احساس میشد که معلمان از یکسری نرم‌افزارها در این حوزه استفاده می‌کردند و حالا هم به نظر می‌رسد بیشترین بخش کار برای آشنایی استفاده بیشتر خانواده و معلمان با تدریس آنلاین باقی مانده و باید آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شود.

عدم استفاده ۶۰درصد از دانش آموزان نیشابوری از سامانه شاد

جهان پاک مسئول بخش فناوری آموزش و پرورش نیشابور گفت: در سامانه شاد از ۱۰۰درصد دانش آموزان سطح شهرستان نیشابور ۴۰درصد حضورفعال داشته، ۳۰درصد آنها امکانات استفاده از این سامانه را ندارند، ۳۰درصد دیگر با وجود امکانات به دلایل مختلف در این سامانه حضور ندارند و با بازخوردی که سامانه شاد داشته است، نشان می دهد که حدود ۸۰درصد معلمین در شاد حضور دارند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش، برای دانش آموزانی که به امکانات و سخت افزار دسترسی ندارند پیک قاصدک ارسال خواهد کرد، این پیک تدریس مکتوب دروس است که بعضی مدارس شروع به توزیع آن کرده اند اما هنوز این طرح به صورت رسمی، اجرا نشده است.

وی خاطر نشان کرد : از جمله مشکلاتی که در سامانه شاد وجود دارد را می توان به خطای احزار هویت دانش آموزان اشاره کرد که این خطا بیشتر به دلیل تناقض بین اطلاعات شماره همراه ثبت شده در سامانه سناد(اطلاعات جامع دانش آموزی) و شماره همراهی که سامانه در آن نصب شده است مربوط می شود که در صورت بروز چنین مشکلی باید سامانه سناد توسط آموزشگاه ها بروزرسانی گردد.

جهان پاک یادآور شد: سامانه شاد سامانه ای است که تازه راه اندازی شده و در طول این چند روز مشکلات آن شناسایی شده و این مشکلات در روزهای آتی به سرعت رفع خواهد شد.این سامانه در مدارس شهری تقریبا به طور کامل راه اندازی شده و فقط تعدادی از دانش آموزان مشکل نصب سامانه را دارندکه این موضوع در حال بررسی است.

  • نویسنده : فاطمه قاسمی/ زهره سیدآبادی
  • منبع خبر : خاتون شرق