شکوائیه‌ی شدید جانبازان و ایثارگران نیشابور از عملکرد بیمه‌ دی
شکوائیه‌ی شدید جانبازان و ایثارگران نیشابور از عملکرد بیمه‌ دی
خاتون شرق - نارضایتی جانبازان، خانواده‌های شاهد و ایثارگران در سراسر کشور و از جمله در شهرستان نیشابور از عملکرد شرکت بیمه دی همچنان ادامه دارد و گزارش‌های رسیده از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور حاکی است این بیمه، صدای همه جانبازان و خانواده‌های شاهد را درآورده اما گوش مسؤولان دولت و بنیاد شهید به این صداها بدهکار نیست و با وجود این همه مشکلات، بنیاد شهید هر سال با همین شرکت وارد قرارداد می‌شود.

یغما ابوالفضل

نارضایتی جانبازان، خانواده‌های شاهد و ایثارگران در سراسر کشور و از جمله در شهرستان نیشابور از عملکرد شرکت بیمه دی همچنان ادامه دارد و گزارش‌های رسیده از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور حاکی است این بیمه، صدای همه جانبازان و خانواده‌های شاهد را درآورده اما گوش مسؤولان دولت و بنیاد شهید به این صداها بدهکار نیست و با وجود این همه مشکلات، بنیاد شهید هر سال با همین شرکت وارد قرارداد می‌شود.

آخرین روزهای شهریور امسال، مدیر بیمه‌های درمان شرکت بیمه دی اعلام کرد که پرداختی‌های جانبازان و ایثارگران به روز رسانی شده و مشکلات آنها حل شده است.

مجتبی عابد همچنین گفت که این شرکت بیمه ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بنیاد شهید طلبکار است و با وجود این همه طلب، این شرکت باز هم به تعهدات خود عمل می‌کند.

اما این مصاحبه عابد که به مدد سرمایه‌ی مالی بسیار خوب این شرکت، در رسانه‌های زیادی بازتاب یافت به دنبال اخطار کمیسیون امنیت ملی مجلس به رئیس بنیاد شهید در باره رسیدگی به مشکلات بیمه دی که هفته‌ی پیش از آن توسط رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده بود انجام شد و گرنه، پیش از آن جانبازان و ایثارگران از جمله ایثارگران نیشابور بارها و بارها، موضوع را از طریق بنیاد شهید شهرستان و استان پیگیری کرده و نتیجه نگرفته بودند.

مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این اخطاریه گفته بود که بیمه دی بر خلاف تعهداتش با بسیاری از مراکز درمانی قرارداد ندارد و با پرداخت نکردن وجه داروها باعث نارضایتی گسترده خانواده‌های ایثارگر شده است.

او همچنین تأکید کرده بود که بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به خاطر عدم پرداخت مطالباتی که از بیمه دی داشتند حاضر به عقد یا تمدید قرارداد با این بیمه نیستند.

این مقام تقنینی کشور تصریح کرده بود که یک سال پیش از این، مشکلات را به رئیس جمهور منتقل کرده و رئیس جمهور به رئیس بنیاد شهید نامه نوشته و دکتر قاضی‌زاده، رئیس بنیاد شهید هم اعلام کرده بود که مشکلات حل شده اما وضعیت کماکان ادامه دارد و مشکلات جانبازان همچنان به قوت خود باقی است.

 

مسؤولانی که اول شاکی هستند و بعد حامی می‌شوند!

اگر چه آذرماه ۱۴۰۱ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بنیاد شهید و بیمه دی را به مجلس احضار کرده بود و قرار بود موضوع جابجایی احتمالی بخش‌هایی از بودجه درمانی جانبازان را بررسی کند اما نتیجه‌ی این بررسی‌ها اعلام نشد و در بوروکراسی اداری به فراموشی سپرده گردید و یا مسائل دیگری، جلو این فرایند را سد کرد.

جالب‌تر اینکه در همان روزها و پس از برگزاری جلسه‌ی کمیسیون بهداشت و درمان، سخنگوی این کمیسیون از عملکرد بیمه‌ی دی تقدیر کرد!! و حتی گفت از ورشکست شدن بیمه دی که به گفته‌ی وی سهامداران آن ایثارگران هستند نگران است!!

بسیار محتمل است که شرکت بیمه دی که پیش از این در بانک دی و امثال هم مشکلات وسیعی برای سیستم مدیریتی کشور ایجاد کرده بود در این زمینه نیز بند و بست‌های مفصلی با برخی مقامات کشور دارد و هر جا پا می‌گذارد، بعد از چند ساعت یا چند روز، نظر و دیدگاه مسؤولان منتقد را تغییر می‌دهد!‌ و از این منتقدان، حامی می‌سازد!

محتوای مصاحبه‌ی مسؤولان بیمه دی در حل مشکلات، از سطح رسانه‌ای فراتر نرفت و در حوزه‌ی عمل، هیچ خروجی قابل توجهی نداشت چون دست کم دو ماه پس از این مصاحبه، خاتون شرق با فرماندار، رئیس بنیاد شهید و جانبازان و ایثارگران نیشابور گفتگوهای مفصل انجام داد و هیچ‌کدام از آنها تأیید نکردند که بیمه دی به تعهداتش عمل کرده است.

 

ما به التفاوت ارزی هنوز هم از جانبازان دریافت می‌شود

شرکت بیمه دی همچنین در آذرماه گذشته در پاسخ به روزنامه خراسان که مشکلات جانبازان استان در مقابل این بیمه را مطرح کرده بود گفته بود که روزنامه خراسان به دولت و بنیاد شهید گیر نداده و فقط بیمه دی را هدف گرفته است در حالی که اگر اعتبارات مورد نیاز تأمین نشود بیمه دی توان پرداخت ندارد.

روزنامه خراسان در مقابل این پاسخ گفته بود که اگر قرارداد با بنیاد شهید و دولت، نان و آبی برای بیمه دی ندارد چرا این شرکت هر سال در مناقصه‌ی بنیاد شهید شرکت می‌کند و اتفاقا برنده هم می‌شود؟!

بهمن ماه همین امسال نیز خبرگزاری تسنیم گله و شکایت سه جانباز را منعکس کرده بود که گویا بیمه دی به داروخانه‌ها تکلیف کرده که بخشی از هزینه‌ی دارو به عنوان مابه التفاوت ارزی را باید خود جانبازان بپردازند و اگر چه بیمه دی این موضوع را تکذیب کرده و آن را به گردن داروخانه‌ها انداخته بود اما خبرهای رسیده به خاتون شرق حاکی است این ما به التفاوت در برخی داروخانه‌های استان توسط جانبازان پرداخت می‌شود چون آنها آنقدر مشکلات درمانی و دارویی دارند که وقتی برای پیگیری موضوع از طریق مراجع قانونی ندارند.

 

ادعاهای توخالی نماینده بیمه دی در نیشابور

جانبازان و ایثارگران نیشابور می‌گویند هزینه‌های درمانی، آنها و خانواده‌هایشان را مستأصل کرده و آنها را به زانو درآورده است اما بیمه دی قادر به تأمین مطالبات آنها نمی‌باشد و داد و فریاد جانبازان را نیز گوش شنوایی نیست.

نماینده‌ی بیمه دی در نیشابور می‌گوید مشکلات حل شده و مطالبات ایثارگران به روز رسانی شده اما واقعیت میدانی نشان می‌دهد که این صحبت‌ها ادعاهایی تو خالی و بدور از واقعیت است چون هیچیک از جانبازان و خانواده‌های شاهد، آن را تأیید نمی‌کنند.

یکی از جانبازان ۷۰ درصد نیشابور می‌گوید نمی‌دانیم چرا هر سال بر حسب اتفاق، همین شرکت برنده‌ی مناقصه می‌شود؟! با اینکه ده‌ها شرکت بیمه‌ای دیگر در کشور هستند و خدمات بسیار خوبی به مردم ارائه می‌دهند.

این جانباز می‌افزاید: ما این مشکلات را بارها و بارها به رئیس بنیاد شهید، فرماندار شهرستان، بنیاد شهید استان و کشور منعکس کرده و حتی در تهران هم موضوع را دنبال کرده‌ایم اما متأسفانه نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و وضعیت به گونه‌ای است که جانبازان و خانواده‌های ایثارگران به بن بست رسیده و شکایت به خدا می‌برند چون در سطح زمین ملجأی برای دردها و بی‌پناهی خود پیدا نمی‌کنند.

 

نمی‌دانیم به چه کسی شکایت کنیم

به گفته‌ی نماینده‌ی جانبازان ۷۰ درصد نیشابور، بیمه دی، به صورت قطره‌چکانی و بسیار با تأخیر بخش‌های اندکی از مطالبات را پرداخت می‌کند و این موضوع باعث می‌شود اولا مراکز درمانی از ادامه قرارداد با این شرکت خودداری کنند و ثانیا همان‌ها که قرارداد دارند هم به ندرت جانبازان را پذیرش می‌کنند چون بیمه دی مطالبات‌شان را پرداخت نمی‌کند.

وضعیت جانبازان و ایثارگران نیشابور در زمینه‌ی دارو و درمان به گونه‌ای است که شرایط حاد و غیر قابل تصوری را می‌گذرانند و یک جانباز ۷۰ درصد نخاعی می‌گوید ما واقعا درمانده شده‌ایم و نمی‌دانیم به چه مرجع و مقامی باید شکایت ببریم و با اینکه رهبری بارها و بارها بر حل مشکلات جانبازان و خانواده‌های شاهد تأکید کرده‌اند اما بنیاد شهید شهرستان و خراسان رضوی، صدای شکایت‌ها و گله‌های جانبازان را نمی‌شوند و ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که شاهد اقدامات شدید خانواده‌های ایثارگران و حتی خودکشی آنها باشیم.