شکایت از خبرنگار راه‌حل نیست
شکایت از خبرنگار راه‌حل نیست
خاتون شرق - شهردار نیشابور 25 آبان به خاطر پیگیری موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در نیشابور توسط خبرنگاران نشریه، از خاتون شرق شکایت کرد.

سعید صفارائی
شهردار نیشابور ۲۵ آبان به خاطر پیگیری موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در نیشابور توسط خبرنگاران نشریه، از خاتون شرق شکایت کرد.
اتهامات وارده طبق معمول شکایت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بود. اساس شکایت شهردار، یک کلیپ بود که در فاصله‌ی ۲هفته‌ای تا ۲۵ آبان، فضای مجازی را پر کرده و در کانال‌های خبری شهرستان و صفحات اشخاص در اینستاگرام و یوتیوب و تلگرام، ده‌ها بار بازنشر شده بود.
در این کلیپ، گویا حال و هوای پناهگاه سگ‌های بلاصاحب در هفته‌های اخیر نشان داده شده و مسائلی مانند کشتار دسته‌جمعی سگ‌ها نیز مطرح شده بود. نشریه‌ خاتون شرق، این کلیپ را که نه آن موقع و نه همین حالا، تولید‌کننده و انتشار دهنده‌ی آن، مشخص نبوده و نیست، در راستای رسالت رسانه و وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی بازنشر نموده و در ذیل آن توضیح داد که خاتون شرق محتویات این کلیپ را به طور مستقل تأیید نمی‌کند و در حال پیگیری گزارشی اختصاصی و کامل در این زمینه است که در همین شماره نشریه به چاپ رسیده است.
ما به عنوان نشریه‌ای که سال‌هاست با وجود شرایط تأسف‌بار مالی و تحمل مصایب بسیار غم‌انگیز در حوزه‌ی مدیران اجرایی شهرستان که طبیعت فعالیت مطبوعاتی در ایران امروز است، صرفا با انگیزه‌ی اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، دفاع از حقوق مردم و جامعه، رشد و آگاهی اجتماعی و کارآمد نشان دادن سیستم اجرایی و نظام، در حال فعالیت هستیم و در طول این سالها تنها حاصل فعالیت انسان‌دوستانه و دیگرخواهانه‌ی نشریه، گله‌ها و شکایات مسؤولان و مدیران، دادگاه و پاسگاه حاصل از این شکوائیه‌ها و در نهایت، سرخوردگی در کار فرهنگی بوده است.
البته ما به حقوق مدیران اجرایی احترام می‌گذاریم و در شکایت اخیر نیز همچون موارد گذشته کماکان در دادگاه شرکت می‌کنیم و از حقوق نشریه و مردم دفاع خواهیم کرد. اما عجالتا، تذکر چند نکته را به شهرداری و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی، ضروری می‌دانیم.


نخست اینکه، نظام مقدس جمهوری اسلامی با لحاظ دیدگاه‌های اصیل معمار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس مردم‌سالاری دینی، حفظ و ارتقای حقوق انسانی شهروندان و رشد فرهنگی جامعه بنا شده و قوانین مصوب مجلس و سایر نهادهای مقننه کشور نیز بر این امر تصریح دارد که فعالیت مطبوعاتی و آگاه‌سازی اجتماعی، مادامی که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و دولت و حاکمیت از آن دفاع می‌کند.
همین دیروز بود که امام جمعه‌ی نیشابور به عنوان نماینده ولی فقیه در شهرستان خطوط فکری و اصلی حاکمیت را مطرح و گفت که باید چهره‌ی دموکراسی واقعی ایران را در سطح جهان مطرح کنیم و دروغ‌پردازی‌های نظام‌های غربی در این خصوص را افشا نماییم.
لذا این خطوط ترسیم شده و نیز رهنمودهای مکرر رهبری معظم در زمینه‌ی کرسی‌های آزاداندیشی، فرهنگ‌سازی اجتماعی، جهاد تبیین و سایر مقولات فرهنگی، دیدگاه‌های موسع‌تری از سوی مسؤولان اجرایی می‌طلبد که شرایط روز کشور و جهان را دریابند و مطبوعات و رسانه‌هایی را که تنها هدف و نیت‌شان، خدمت به فرهنگ جامعه و استحکام مبانی مردم‌سالاری در کشور و شهرستان است و هیچ بنگاه و منبع مالی و اقتصادی هم در دسترس ندارند، مورد حمایت جدی قرار داده و از نگاه‌های تنگ‌نظرانه و بیهوده که جز اتلاف وقت و هزینه، نتیجه‌ای در بر ندارد و هیچ منفعتی برای مردم و شهروندان در آن متصور نیست، بپرهیزند.
نکته‌ی دیگر اینکه، موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و مشکلاتی که اجرا یا عدم اجرای این برنامه برای شهروندان داشته، سال‌ها است که محور بحث رسانه‌ها است و بدیهی است که نشریه‌ی خاتون شرق نیز در راستای وظایف مطبوعاتی و فرهنگی خود، به آن می‌پردازد و خواهد پرداخت.
چنانچه مدیران اجرایی، در جریان رویدادهای فرهنگی فضای مجازی باشند که قطعا هستند و بر خلاف ژست‌های داخل جلسات رسمی، خیلی از محدودیت‌ها و فیلترهای رسانه‌ای را هم دور می‌زنند و داخل خیلی از پلتفرم‌های ظاهرا ممنوعه، صفحه و کانال هم دارند، بخوبی آگاهند که روزانه، صدها و هزاران کلیپ و عکس و فیلم و سایر محصولات رسانه‌ای در فضای مجازی در باب موضوعات مختلف شهرستان و کشور همرسانی می‌شود و اگر قرار باشد هر کلیپ و عکسی، مورد عتاب و شکایت مسؤولان باشد، باید مثلا ۱۰ تا شهردار و ۵ تا فرماندار و چندتا مدیر در هر دستگاهی داشته باشیم که تمام شب و روزشان را بگذارند و فقط به کلیپ‌ها و ویدیوها رسیدگی کنند.
پرسش این است که واقعا، مدیران اجرایی شهرستان، با این همه گرفتاری که در شهرستان هست و هم ما و هم مسؤولان از آنها اطلاع داریم و هر چه می‌دویم به حل و فصل این مشکلات نمی‌رسیم، آیا آنقدر فراغت و فرصت دارند که این‌گونه مسائل سطحی را تا این عمق پیگیری کنند؟
اگر این طور است ما خدمت شهردار محترم اعلام می‌کنیم که دست‌کم ۵۰ صفحه و کانال در پلتفرم‌های مختلف، این کلیپ را منتشر کرده و کامنت‌های بسیار بسیار تندتر و داغ‌تر هم برایش گذاشته‌اند که ما به عنوان مطبوعات‌چی، حتی جرأت طرح آن را هم نداریم. بفرمایید دوستان سازمان فرهنگی و روابط عمومی و بقیه‌ی همکاران که وقت‌آزادتری دارند پیگیری کنند و همه‌ی دوستان رسانه‌ای و مطبوعاتی را جلو دادگستری به خط کنند. ما هم خدمت‌تان هستیم اگر شکوائیه‌ای، لایحه‌ای، دفاعیه‌ای چیزی لازم داشتید، رایگان انجام می‌دهیم.
ولی در کل، تصور ما این است که مدیران ما از وسعت نظر و سعه‌ی صدر بسیار بالاتری برخوردارند و بیدی نیستند که به این بادها بجنبند و لذا این گونه مسائل عبوری را به نگاهی و آهی، رد می‌کنند و به کارهای اصلی و وظایف اجرایی‌شان می‌رسند؛ به خصوص در این برهه‌ی حساس که رضایتمندی مردم و کارآمدی نظام و افزایش مشارکت عمومی در مسائل نظام، سرلوحه‌ی مدیریت کشور است. و السلام علی من اتبع الهدی.