شهرک صنعتی خیام کمبود زمین دارد
شهرک صنعتی خیام کمبود زمین دارد
خاتون شرق - ابوذر سعادتی سرشت رئیس اداره صمت شهرستان زبرخان گفت: در شهرک صنعتی خیام زمین کم و متقاضی زیاد است و همین مقدار باقی‌مانده را هم شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان با مزایده واگذار می‌کند.

سعید صفارائی – ابوذر سعادتی سرشت رئیس اداره صمت شهرستان زبرخان گفت: در شهرک صنعتی خیام زمین کم و متقاضی زیاد است و همین مقدار باقی‌مانده را هم شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان با مزایده واگذار می‌کند.
وی افزود: شهرک صنعتی دوم زبرخان در دست مطالعه است و شرکت صنعتی استان قول داده زیرساخت‌های لازم را آماده کند تا به واحد‌های صنعتی متقاضی زمین واگذار شود.
رئیس اداره صمت شهرستان زبرخان گفت: به خاطر اینکه شهرک صنعتی خیام در موقعیت استراژیک خوبی قرار گرفته با کمبود زمین مواجه است و در گذشته پیش‌بینی‌های لازم برای برق شهرک‌ صنعتی خیام انجام نشده و باعث شده واحدهای صنعتی صدمه ببینند و علاوه بر از دست دادن انگیزه خسارت‌های هنگفتی به واحد های صنعتی وارد شود.
سعادتی سرشت گفت: نمی‌توان گفت چند واحد کارخانه ای در شهرک صنعتی وجود دارد زیرا تعدادی از مجوز‌ها را اداره صنعت و تعداد دیگر را جهاد کشاورزی صادر می‌کند و این امر باعث تناقض در آمار می‌شود.

صادرات ۱۶۵میلیون دلاری گمرک زبرخان
او گفت: طبق آمار گمرک زبرخان طی یک سال گذشته ۱۶۵ میلیون دلار کالا از این گمرک به ۱۷ کشور دنیا صادر شده است.
وی اظهار کرد: به علت وجود نداشتن شهرستان زبرخان در سایت و برخی مشکلات دیگر برگزاری انتخابات اصناف دچار تاخیر شد اما در حال حاضر انتخابات اتحادیه خواربار، لبنیات و پروتئین و اتحادیه خبازها و قنادان آغاز شده و و بقیه اتحادیه‌ها در حال استعلام هستند و تا پایان مهرماه بقیه انتخابات اصناف انجام می‌شود.
سعادتی سرشت گفت: تعداد یک‌هزار و ۲۵۰ واحد در سامانه اصناف این شهرستان ثبت‌نام کرده و براساس پیش‌بینی این تعداد بیش از ۲ هزار واحد صنفی آیت که نشان‌ می دهد تعداد واحد‌های صنفی بدون پروانه کسب زیاد است و در تلاش هستیم تا واحد‌های صنفی که مجوز ندارند دارای پروانه کسب بشوند.
وی اظهار کرد: شهرستان زبرخان بعد از مشهد قطب دوم صنعتی استان است و در حوزه کشاورزی قطب تولید آلو در کشور است و کمبود صنایع فرآوری در این بخش یکی از چالش‌های بزرگی است که در سال‌های گذشته وجود داشته و بدای فرآوری و بسته‌بندی این‌محصول چاره‌اندیشی نشده بود.
ابوذر سعادتی سرشت رئیس اداره صمت شهرستان زبرخان درخصوص مشکلات معادن زبرخان گفت:  در شهرستان زبرخان پنج معدن فعال وجود دارد و معدن گچ سخدر زبرخان به خاطر رقابت شدید در سطح استان و عرضه محصول با قیمت پایین با مشکل مواجه شده است.