شفافیت شورای ششم زیر ذره بین خاتون شرق
شفافیت شورای ششم زیر ذره بین خاتون شرق
به اعتقاد برخی از فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی یکی از تحولات مهم در عرصه سیاسی ـ اجتماعی ایران در سال های اخیر تشکیل شوراهای شهر و روستا بود که موجب توسعه مشارکت سیاسی شهروندان گردید.

زهره سیدآبادی

تا کنون پنج دوره از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد که پیشنهاد تشکیل آن در سال ۱۳۷۷ از سوی محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات ارائه و سال ۱۳۸۸ اجرایی شد و امروز در آستانه ششمین دوره آن هستیم.
شوراهای محلی از جمله‌ساز و کارهایی هستند که در صورت نهادینگی می‌توانند در سطح محلی به ایجاد دموکراسی، ارایه خدمات و انسجام اجتماعی یاری رسانند.
انتخابات شوراهای شهر و روستا تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود و بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برعهده هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.
از اهداف تشکیل شورای های اسلامی شهر می توان به سه مورد اشاره کرد:
نخست ارائه برنامه در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و عمرانی برای مدیریت شهری
دوم جلب همکاری شهروندان برای پیشبرد سریع برنامه ها
و سوم نظارت بر اداره ی شهر و مدیریت شهری
براساس قوانین و مقررات مربوطه شورای اسلامی شهر دارای وظایف و تکالیفی است که این نهاد مردم سالار را در قالب نقش های سه گانه ذیل تعریف می‌کند:
نقش مدیریتی، نقش هماهنگی و نقش نظارتی
لازم به ذکر است در شماره های پیشین خاتون شرق طی مصاحبه با اعضای شورای شهر پنجم عملکرد این شوراها به صورت مبسوط مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه و در این ایام که مصادف شده با روزهای پایانی دوره پنجم و آغاز به کار ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، خاتون شرق در راستای رسالت خود جهت آگاه سازی شهروندان و تنویر افکار عمومی طی مصاحبه با اعضای جدید شورای شهر نیشابور نقطه نظرات و دیدگاهای هریک از ایشان را در قالب ۲سوال جویا شده است که در ادامه توجه شما را به مشروح این مصاحبه جلب می‌کنیم.
نخستین سوال درباره مهم ترین برنامه و طرح مورد نظر هر یک از اعضای جدید شورای شهر پس از آغاز به کار دوره جدید شورای شهر بود و در دومین سوال نظر ایشان را در خصوص طرح شفافیت آرا در هنگام رای گیری در جلسات شورای شهر و ادامه برنامه پخش مستقیم جلسات علنی شورای شهر جویا شدیم.

مصاحبه نمی‌کنم، دوست ندارم

اما در ادامه جواب محمد کاظم صادقی نخستین مصاحبه شونده در این خصوص به سوالات خبرنگار خاتون شرق شگفت آور بود.
این عضو ادوار شورای شهر و شهردار پیشین نیشابور پس از معرفی خبرنگار خاتون شرق گفت: «من با خاتون شرق مصاحبه نمی کنم» و در پاسخ به علت آن گفت: «خوشم نمی آید و دوست ندارم.»

رای‌ها باید کاملا علنی باشد دومین عضو منتخب شورای ششم شهر نیشابور گفت: مهم ترین طرح ها و اهداف ما شامل بازنگری طرح تفضیلی شهر و جلب مشارکت مردم و نخبگان در حوزه های مختلف و بازنگری مصوبات شوراهای گذشته و راه اندازی پویش جلوگیری از فساد است
سیدمومن حسینی در جواب دومین سوال خاتون شرق بیان کرد: ما به عنوان کسانی که مردم به ما اعتماد کردند نه تنها در تصمیماتی که برای شهر گرفته می شود می‌بایست شفاف باشیم بلکه در رفتار های شخصی هم برای تخریب این بی اعتمادی بین مردم و شورا باید شفاف سازی داشته باشیم و من معتقدم که رای‌ها باید کاملا علنی باشد زیرا ما اگر در تصمیمات خود شفافیت را ملاک قرار دهیم دیوار های بی اعتمادی بین مردم و مسئولین تخریب می‌گردد و دوباره اعتماد مردم جلب خواهد شد.

با طرح شفافیت آراء کاملا موافقم

سومین عضو شورای شهر مهندس احمد همت آبادی در پاسخ به سوال اول گفت: در خصوص مهمترین طرح و هدف با توجه به این که بنده یک نفر از ۹ نفر هستم و قرار بر کار شورایی است باید برنامه ها و اهداف و آرمان هایی که به صورت انفرادی مطرح شده را امروز در قالب برنامه واحد ارائه دهیم و امیدوارم بتوانیم از این فرصت پیش آمده در شورای ششم نهایت استفاده را ببریم.
وی ادامه داد: از نگاه بنده اولویت های شورای ششم می تواند به شرح زیر باشد:
اول راه اندازی مرکز پژوهش ها و ایجاد بستر پژوهشی و کارشناسی و استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی در مدیریت شهری
دوم مشارکت مردم و شهروندان در امور مدیریت شهری از برنامه ریزی تا اجرا با ایجاد ظرفیت شورایارها
سوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف و ایجاد درآمدهای پایدار
چهارم تحقق شعار شهر سبز که جزو برنامه‌های اعلامی بنده بوده که دامنه وسیع مدیریت شهری با پیوست های زیست محیطی را شامل می شود و محور اصلی این برنامه رفتن به سمت یک شهر انسان محور می‌باشد که البته احیای کوچه باغ‌ها و باغ‌های قدیمی جزو همین برنامه می‌باشد.
وی در پاسخ به سوال دوم بیان کرد: بنده کاملا موافق با طرح شفافیت آراء بوده و هستم و البته در شورای پنجم هم تقریبا بجز یکی دو جلسه تمام جلسات و آرای ما به صورت شفاف و علنی بود.

باید اعتماد مردم را جلب کنیم نه سلب

سعید نیرآبادی چهارمین عضو منتخب شورای ششم شهر نیشابور گفت: مهم ترین طرح و هدف شخصی بنده در حوزه فرهنگی و ورزشی و اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.
وی در خصوص طرح شفافیت آراء اظهار داشت: علنی بودن آرا یک قانون است و لزومی نمی بینم که ازاین روند برگردیم و علنی بودن آرا هم بهتر است زیرا برای شفافیت سازی به همشهریان کمک می کند و ما باید که اعتماد مردم را جلب کنیم نه سلب.

با رای مخفیانه کاملا مخالفم

احمد همت آبادی دیگر عضو شورای ششم شهر نیشابور و مدیرعامل سابق انجمن حمایت از زندانیان نیشابور گفت: اولویت اتمام پروژه های نیمه تمام است که از دوره چهارم و پنجم مانده است از جمله بازگشایی ادامه بلوار امیر کبیر به طرف غرب، بازگشایی بلوار ملاصدرا و شورا به طرف شمال و جنوب، احداث پل عابر پیاده میدان امام رضا (ع) باغرود و پروژهایی که اجرای آن ضروری است مانند احداث میدان بار، احداث زباله گاه جدید، احداث بلوار ۴۵ متری جنوب شهر، رسیدگی به امور منطقه گردشگری و مذهبی و سامان دهی ورودی های شهر از جمله این برنامه‌ها است.
این عضو ادوار شورای شهر نیشابور در جواب سوال دوم خاتون شرق گفت: بنده در دوره چهارم و پنجم موافق شفافیت امور شورا بوده و هستم و باید مردم در جریان امور قرار بگیرند زیرا مردم ولی نعمت ما هستند و با رای مخفیانه کاملا مخالفم.
وی افزود: شهروندان می‌توانند هرگونه مشکلی که از مناطق خود داشتند را به اعضای شورا تا حد امکان ارجاع دهند تا درحد توان به آنها رسیدگی شود.

از طرح شفافیت آرا اطلاع ندارم

داوود کمیلی‌پور ششمین عضو منتخب شورای شهر نیشابور در پاسخ به سوال نخست خاتون شرق گفت: هدف اصلی و مهم ترین طرح ما مدیریت شهری و اجرای طرح تفضیلی در سطح شهر است.
این عضو ادوار شورای شهر در پاسخ به سوال دوم اظهار داشت: اصلا از موضوع علنی بودن و طرح شفافیت آرا اطلاع ندارم.

باید با سرگروهمان هماهنگ کنید

سیدرضا کراری هشتمین عضو ششمین دوره شورای شهر نیشابور پس از تماس‌های مکرر خبرنگار خاتون شرق گفت: باید با سرگروهمان هماهنگ کنید. لازم به ذکر است پیگیری‌های خبرنگار خاتون شرق جهت شناسایی سرگروه مورد ادعای این عضو منتخب شورای شهر به جایی نرسید.
در پی تماس مجدد خبرنگارخاتون شرق بااین عضو منتخب شورا وی در پاسخ به این مورد که سوالات مطرح شده از سوی خاتون شرق از اعضای منتخب درجهت کسب نظرات شخصی ایشان و برای آگاه‌سازی شهروندان است اظهار داشت: جواب من همان چیزهایی است که صبح گفتم.

ما تابع قانون هستیم

احسان مرآتی هشتمین عضو منتخب شورای شهر نیشابور گفت: مهم ترین طرح و هدف ما در بحث درآمدهای شهری پایدار و کاهش هزینه‌ها است و در ادامه بحث شفافیت اقتصاد شهری کسب و کار و مشاغل خانگی را هم در برمی‌گیرد.
وی در پاسخ به سوال دوم خاتون شرق اظهار داشت: این موضوع علنی بودن در آیین نامه‌ها حضور دارد و ما تابع قانون هستیم

نباید رای مخفی داشته باشیم

نهمین عضو منتخب شورای ششم شهر نیشابور در گفت‌وگو با خاتون شرق اظهار داشت: مهم ترین چالش نه تنها شورای این دوره بلکه دوره های قبلی هم نداشتن برنامه مدون شورا بوده است.
حبیب بتویی افزود: ما درحال تدوین سند مدیریت شهری هستیم که درآن استعداد سنجی و نیاز سنجی می‌شود تا شورا بداند که در کدام مناطق چه کمبود هایی وجود دارد تا بتواند برای رفع مشکلات چاره جویی و نیاز سنجی کند و اگر این سند آماده شود به دنبال نظرات فردی نیستیم.
این عضو ادوار شورای شهر و سرپرست اسبق شهرداری نیشابور گفت: یکی دیگر از چالش‌های شورا شهر این است‌ که‌ نیشابور از شهردار خوبی بهرمند شود که بومی و متخصص و دارای تجربه نیز باشد و در آخر هم اجرای درست طرح تفضیلی درسطح شهر است که در طی این ۱۵سال تنها ۲۵ تا ۲۷درصد اجرایی شده و دارای ایراداتی است که در حال رفع این ایرادات هستیم.
وی در جواب سوال دوم پاسخ داد: نظر من با علنی بودن و شفاف بودن آرا کاملا مثبت است زیرا در شورای دوم باهمین مشکل مواجه شدیم که درگیری‌هایی پیش آمد زیرا زمان رای گیری آرا طور دیگری بود اما جلوی مردم حرف دیگری زده می‌شد.
وی تاکید کرد: مردم باید از آرا کاملا مطلع باشند تا بدانند که من یا دیگر از اعضا برای هریک از تصمیماتی که گرفته می شود چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند و ما نباید رای مخفی داشته باشیم و من به شخصه با جلسات غیر علنی کاملا مخالفم و جلسات می بایست با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه باشد و آرا هم دراختیار آنها قرار گرفته شود.
در پایان این گزارش لازم به ذکر است براساس ماده ۳ دستورالعمل نحوه اداره جلسات شورای شهر «رای‌گیری در جلسات شورا، علنی است و با بلند کردن دست و یا ورقه اخذ می‌شود ولی به تقاضای اکثریت اعضاء حاضر در جلسه رای‌گیری با ورقه بصورت مخفی انجام می‌گیرد.»
خاتون شرق جهت آگاه سازی شهروندان پیگیر نظرات اعضای جدید شورای ششم شهر نیشابور در موارد مختلف است تا شهروندان آشنایی بیشتری نسبت به دیدگاه‌ها و نظرات ایشان پیدا کنند.