شش فوتی و ۸۲ مصدومیت حوادث کار طی ۶ ماه در نیشابور
شش فوتی و ۸۲ مصدومیت حوادث کار طی ۶ ماه در نیشابور
حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا مصدومیت های مختلف همراه می باشد. هرساله تعداد زیادی از کارگران و افراد حین انجام فعالیت های شغلی مختلف بخاطر حوادث ناشی کار دچار حادثه می شوند. این حوادث یا باعث از کارافتادگی می شود یا فردبا دلیل شدت مصدومیت فوت می شود که هز کدام از این مموارد عوارض جبران ناپذیری برای جامعه و خانواده ها در پی دارد.

رضا بهشیدپور

۶ فوتی و ۸۲ مصدوم طی شش ماه
در همین رابطه دادستان نیشابور در گفت‌وگو با خاتون شرق گفت: طی شش ماه در سه‌ماهه آخر سال نود و نه و سه ماه نخست سال جاری شش مورد فوتی و هشتاد و دو مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار در نیشابور اتفاق افتاده‌است. سیدمحمد حسینی با بیان این‌که این حوادث از سهل‌انگاری کارگران در عدم توجه به نکات ایمنی و برخی از کارفرمایان بوده‌است افزود: درصورتی‌که حادثه ناشی از بی‌توجهی کارفرما به رعایت نکات ایمنی باشد علاوه‌بر جبران خسارت از جنبه عمومی جرم هم شامل جزای نقدی می‌شود.


متولی مشخصی برای حوادث کار وجود ندارد
درهمین‌رابطه یک استاد دانشگاه در گفت و گو با خاتون شرق گفت: متولی دقیق و مشخصی برای موضوع حوادث صنعتی در کشور وجود ندارد و به همین دلیل این موضوع دارای اعداد و ارقام دقیقی نیست و اگر اداره کار را متولی حواث کار در نظر بگیریم به‌ خوبی کار را انجام نمی‌دهد.
مهندس امیر خواجویی افزود: خیلی از کشورها در دنیا هدف‌گذاری ها را به‌نحوی انجام می دهند که حوادث شغلی به صفر برسد و اهمیت و جایگاه ایمنی در شرکت‌های ایرانی و خارجی کاملاً متفاوت است. این کارشناس ایمنی و محیط‌زیست بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که در بخش حوادث کار وجود دارد این است که یا آن سازمان فاقد یک دپارتمان اچ‌اس‌ای(HSE) و ایمنی صنعتی مشخص و قدرتمند است و یا اگر این دپارتمان را دارد دپارتمان مستقلی نیست و نمی‌تواند به‌تنهایی تصمیم‌گیری کند.
خواجویی ادامه داد: بعد اعلان دپارتمان نیز لابی‌هایی صورت می‌گیرد و این موضوع در بحث بازرسی‌های کار و ممیزی‌ها تاثیرگذار است و ادامه روند کار را تحت تاثیر قرار می دهد.
آمار حوادث کار در ایران از کشورهای دیگر خیلی بیشتر است
وی خاطر نشان کرد: حدود نه هزار و هفتصد حادثه در سال نود و هشت ناشی از کار در سراسر کشور داشتیم که وقتی آن را با آمارهای جهانی مقایسه می کنیم متوجه می‌شویم چه اختلاف فاحشی وجود دارد. این درحالی است که بین کارگاهایی که می‌توانیم از آن‌ها آمار بگیریم و بسیاری از کارگاه‌هایی که هیچ آماری از آن ها وجود ندارد فاصله زیادی است.
وی اظهار کرد: براساس آمار منتشر شده وزارت بهداشت در سال نود و چهار حدود پنجاه درصد کارگاه‌ها فاقد بازرسی‌های وزارت بهداشت هستند یعنی این کارگاه‌ها خاموش هستند. وی افزود: با نگاهی به این‌ موضوع می‌بینیم هیچ‌گونه متولی مشخصی برای مباحث ایمنی صنعتی در این‌گونه فعالیت‌ها وجود ندارد و وقتی هیچ متولی مشخصی وجود ندارد انتظار کنترل حوادث را نیز نمی توان داشت.
وی با بیان اینکه برای ایمنی صنعتی سلسله‌ مراتب تکامل تدریجی داریم افزود: این سلسله‌مراتب در دنیا در فاز چهارم قرار دارد یعنی به مرحله‌ای رسیده ایم که در کشورهای پیشرفته دنیا نیازی به گذاشتن بازرس اچ اسی نیست. برای هر کسی یک تعهد تعریف می‌شود که یعنی وظیفه داری در قبال این مسئولیت این اصول را هم انجام دهی اما در ایران هنوز در فاز یک هستیم یعنی کارشناس ایمنی درگیر این موضوع می باشد که برای پوشیدن کفش و کلاه تذکر بدهد.
حوادث ساختمانی احتیاج به رسیدگی بیشتری دارد
خواجویی با بیان اینکه کارگاه‌هایی که زیر بیست و پنج نفر جمعیت داشته باشند مسئول اچ‌اس‌ای و سرپرست کارگاه میتواند یک فرد باشد گفت: یکی از پرحادثه‌ترین صنایع ما در کشور با توجه به رواج گسترده آن صنعت ساخت‌وساز است.
وی ادامه داد: یکی از پیشنهادهایی که چند سال مطرح کردیم و پاسخی نداشته این‌ است که چرا بحث بازرسی ایمنی در صنایع ساختمان وجود ندارد. ما بالاترین آمار سقوط از ارتفاع در صنایع ساختمانی را داریم و از آن دسته حوادثی است که یا منجر به فوت یا باعث جراحت عمده و ازکارافتادگی می‌شود.وی با اشاره به این موضوع افزود: با توجه به رشد نیروی متخصص و تحصیل کرده در این رشته میشود با ایجاد یک دپارتمان قوی و مستقل از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال ثابت و تاثیر گذار در روند حفظ سلامت و امنیت کارگران ساختمانی استفاده کرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: اگر این امر مهم انجام شود و مسئولین نگاه ویژه ای نسبت به ایمنی و حفظ سلامت کارگران و مهندسان مشغول در بخش صنعت کشور داشته باشند می توان از پیشامدهای ناگوار این حوادث پیشگیری کرد.
بر اساس گزارش osha (سازمان ایمنی و بهداشت شغلی امریکا) روند تلفات صنعتی در امریکا از ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۰روند به شدت نزولی داشته به طوریکه در سال ۲۰۲۰ به ۱۵مرگ در روز رسیده است این آمار به نحوی است که نرخ بیماری شغلی و آسیب شغلی در سال ۲۰۲۰ به ۲.۸به ازای هر ۱۰۰نفر می باشد. ۵۳۳۳نفر در سال ۲۰۱۹ در امریکا به دلیل حوادث شغلی جان خود را از دست داده اند. این آمار امریکا مربوط به هشت میلیون کارگاه و ۱۳۰میلیون کارگر و بیش از ۸۰ هزار بازرسی کارگاه است.
بر اساس گزارش وزارت کار در ایران حدود ۱۴میلیون کارگر داریم و تعداد حدود ۱۰هزار آسیب شغلی، آمار مرگ و میر ناشی از کار در ایران ۱۲نفر به ازای ۱۰۰هزار نفر است آمار مرگ و‌میر ناشی از کار در ایران سالانه حدود ۱۹۰۰ نفر است. امار و حوادث رخ داده و بغرنج که هرساله تعداد زیادی از هموطنان را درگیر کرده است و امنیت روانی جامعه را تحت شعاع قرار میدهد عزم جدی مسولین مربوطه را برای کاهش درد و رنج مردم میطلبد.
امید انکه این گزارش سرفصل تازه ایی برای بررسی و ریشه یابی اینگونه حوادث باز کند.